یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

با افزايش جمعيت و توسعه‌ي شهرها، امروزه در لرستان نیز همچون سایر نقاط کشور نرخ احداث سازه‌های مسکونی و تجاری نسبت به دهه قبل افزایش چشم‌گیری داشته است.
به گزارش يافته، در کشور ایران با پیشینه 5 هزار ساله در مهندسی خوب يا بد، یکی از نشانه‌های توسعه‌یافتگی یک شهر یا استان، نمایش ساختمان‌های نوساز و خودنمایی برج‌های بند بالای شهری در آن است.
عمر هر ساختمان در لرستان 20 تا 30 سال است/ لزوم توجه به نگه‌داري از بناهاپیش‌تر در خصوص توسعه‌ي پایدار و تجلی مسیر توسعه ماندگار در لرستان مقاله‌ای مطرح شد و در این‌جا هدف نگارنده ورود به این مبحث و تکرار مکررات نیست‌، ولي در بحث ایجاد سازه‌های بادوام‌ خصوصاً سازه‌های بتنی بادوام مقاوم در لرستان (که کمیته‌ای نیز با همین مضمون به پیشنهاد این‌جانب در شورای فنی استان تاسیس گردیده) ذکر نکاتی چند ضروری است.
امروزه با افزایش مصرف چشم‌گیر بتن در ساخت و سازهای شهری و برون شهری‌، قدر مسلم رقابتی شگرف در سرعت ساخت و ایجاد بناهای مسکونی و تجاری بین فعالان صنعت ساختمان ایجاد شده است که این موضوع بی‌شک نیازمند توجه بیش‌تری به کیفیت ساخت در هر منطقه می‌باشد. این‌جاست که حساسیت‌ها بر روی نظارت‌های عالیه توسط سازمان‌های ذي‌ربط و مسوول در این رابطه همچون شهرداری‌ها و نظام مهندسی افزایش می‌یابد.
توجه به نگه‌داری این ساختمان‌های نوساز اعم از اسکلت فلزی یا بتنی، مقوله ای است که بسیار مهجور مانده است. امروزه در بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا بحث نگه‌داری از ساختمان‌ها بر عهده شرکت‌هایی است که به طور ویژه در حوزه‌های مختلف ساختمانی فعالیت کرده و اجازه سرعت یافتن استهلاک آن‌ها را نمی‌دهند.
با کمال تأسف عمر مفید اغلب آپارتمان‌ها در کشور و به طور اخص لرستان در حدود 20 تا 30 سال تخمین زده می‌شود و پس از این دوره، به دلیل عدم توجه به کیفیت در مراحل ساخت و یا بی‌توجهی به نگه‌داری صحیح سازه در طول زمان استفاده، به ناچار یا بایستی با هزینه‌های گزافی نسبت به بازسازی آن اقدام گردد یا در قدم نهایی منجر به تخریب ساختمان و ایجاد بنایی نوساز و صرف هزینه‌ای گزاف‌تر می‌شود.
عوامل متعددی در کاهش استهلاک ساختمان دخیل هستند که توجه عمیق‌تر به آن‌ها در مراحل طراحی و ساخت بنا به عمر مفید ساختمان‌ها خواهد افزود.
افزایش ایمنی و بهره‌وری در ساختمان‌های جدید التاسیس، توجه به مقوله صرفه‌جویی در انرژی، کاهش ضایعات و همچنین پارامتر‌های موثر در پیش‌گیری از حوادث غیرمترقبه همچون آتش‌سوزی و ... مواردی است که به حق در ساختمان‌های استان لرستان و به طور کلی کشور نیازمند توجه بیش‌تری هستند.
مهندس علي‌رضا مقسمي عضو کمیته فنی مؤسسه بین‌المللی ترمیم بتن ICRIبی‌شک بحث نگه‌داری از ساختمان‌ها موضوعی تخصصی و پیچیده است اما هر گونه اغماض و بی‌توجهی به استاندارد‌ها و مدیریت ساختمان‌ها و یا سپردن ساخت و نگه‌داری آن به افراد غیر متخصص در هر حیطه‌ای، باعث خواهد شد معادلات مرتبط با اهداف بلند مدت کشور و استان در حوزه‌های متعدد صنعت ساختمان  و به طور ویژه عمر مفید آن‌ها دچار نقصان گردد.
 
ارسال کننده: مهندس علیرضا  مقسمی / دورود
عضو مؤسسه بین‌المللی ترمیم بتن ICRI
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 لرستانی 1393-12-09 08:52
جناب مهندس مقسمی ضمن تشکر از دغدغه همیشگی شما برای توسعه لرستان باید گفت تا زمانیکه رویکرد مدیران استان استفاده از متخصصین هر حیطه در استان نباشد و ملاک انتخاب مدیران فقط رویکرد سیاسی افراد باشد.تحولی صورت نخواهد گرفت
بنده عمیقا متاسفم از این موضوع
امیدوارم جناب استاندار تا دیر نشده و فرصت هست راهی بیاندیشند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا