یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مسکن مهر از پروژه‌های پر حاشیه و عظیمی است که دولت‌های سابق و فعلی را درگیر خود کرد.
 اگر چه نوع نگاه‌ها به این طرح متفاوت است، به گونه‌ای که برخی کارشناسان اجرای آن را موجب افزایش تورم می‌دانند و عده‌ای دیگر هم انجام طرح مذکور را باعث تقویت بخش مسکن و صاحب‌خانه شدن قشر ضعیف جامعه عنوان می‌کنند، اما به نظر می‌رسد که دیگر زمان آراء مثبت و منفی نیست و از مرحله مذکور گذر شده است‌.
بنا بر آمار موجود تا کنون تعداد یک میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر در سراسر کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفته است که تنها یک میلیون خانواده دراین واحد‌ها ساکن شده‌اند و مابقی واحدها خالی از سکنه می‌باشد و دلیل اصلی این موضوع نبود استاندارد های لازم دراحداث واحدهای مذکور می‌باشد به گونه‌ای كه انتظارات متقاضیان را برآورده نکرده است.
مسکن بي‌مهر الیگودرز/ مردم چرا بايد تاوان ندانم‌كاري مديران و پيمان‌كاران را بدهند؟پروژه 1500 واحدی مسکن مهر الیگودرز متشکل از 13 تعاونی مردمی، کارگری، صنفی و کارمندی در سال 86 همزمان با آغاز طرح مسکن مهر در سراسر کشور، کلنگ‌زنی و پس از عقد قرارداد با پیمانکاران عملیات اجرایی آن در زمینی واقع در شمال شرقی شهر و هم‌جواری با مجتمع دانشگاهی آغاز شد، پروژه مذکور می بایست حداکثر ظرف مدت 9 ماه عملیات اصلی آن به پایان می‌رسید و مراحل نازک‌کاری و تکمیل امکانات رفاهی، بهداشتی، روشنایی و ... نیز در مدت  4 الی 5 ماه صورت پذیرفته و به بهره‌برداری می‌رسیدند، متاسفانه علی‌رغم دولتی بودن پروژه و حمایت و همکاری همه دستگاه‌ها و نیز تامین منابع مالی مورد نیاز به جهت نبود اهرم‌های نظارتی قانونمند و تخصصی، بی‌توجهی و اهمال کاری دستگاه‌های ذی‌ربط، انتخاب افراد کم سواد، ناکارآمد و بی‌تخصص بعنوان مدیر عامل، حضور پیمان‌کاران کم صلاحیت و رابطه‌ای و عدم امانتداری برخی تعاونی‌ها، تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه از سال 88 به سال 89 و آن گاه به سال 90 موکول و به همین نحو به سال‌های آینده وعده داده شد.
متقاضیان آرزومند و رنج کشیده مسکن بی‌مهر الیگودرز که بیش‌تر از 7 سال است، خواب خانه دار شدن می‌بینند و هر روز به دلیل بی‌لیاقتی و ناکارآمدی برخی مدیران عامل تعاونی‌ها و عدم پایبندی پیمانکاران به تعهدات قانونی خود بر هزینه‌های مشارکت آن‌ها افزوده شده تا آن‌جا که سهم اعضا برای خانه‌دار شدن از 5 میلیون تومان به 18 تا 20 میلیون تومان افزایش یافته و به ناچار برخی از متقاضیان که توانایی پرداخت این افزایش و جبران ندانم‌کاری و ریخت و پاش‌های مدیرعامل‌ها را ندارند، از خیر صاحب سرپناه شدن گذشتند و پول‌های خود را پس گرفتند.
پروژه مسکن مهر در شهرستان الیگودرز نیز همچون اکثر شهرهای کشور گرفتار حاشیه‌هایی شد و در نهایت دود آن به چشم متقاضیانی رفت که از اقشار کم درآمد جامعه می‌باشند تا جایی که محمد اصلانی معاون عمرانی استاندار لرستان در شورای فنی استان به صراحت گفت: متأسفانه مسکن مهر الیگودرز یکی از پروژه‌های مشکل‌دار استان لرستان است که اداره راه و شهرسازی مکلف است نواقص و ایرادهای آن را بررسی کند، چراکه این یک سرمایه ملی است و باید به صورت بهینه هزینه و به بهره‌برداری برسد.
 وی همچنین ضمن هشدار به ناظران و پیمانکاران کم‌کار و ضعیف گفت: در صورت عدم توانایی انجام طرح‌های اجرایی، آن‌ها را در لیست سیاه قرار داده و به سراسر استان و کشور اعلام می‌کنیم که از این پس هیچ‌گونه پروژه‌ای به آن‌ها داده نشود.
 حال مردم می‌پرسند چرا سرانجام این خدمت ماندگار به اینجا رسید؟! هرچند امروز بدون اینکه دلایل اصلی ناکامی طرح مذکور مطرح باشد از کاستی های طرح آن که البته کم هم نیستند برای تخریب دولت قبل بهره برده می‌شود تا جایی که در آخرین اظهار نظر عباس آخوندی وزیر راه شهرسازی مسکن مهر را طرحی مزخرف عنوان می‌کند! چه کسی مقصر ناکامی مسکن مهر می‌باشد؟! مسکن و شهرسازی یا شرکت‌های تعاونی؟!
مجید انصاری یکی از متقاضیان مسکن مهر می‌گوید‌: در ابتدا قرار بود 5 میلیون تومان از ما دریافت نمایند اما درخواست واریز پول همواره ادامه داشت و در حال حاضر نیز که پس از خلف وعده ها و امروز و فردا کردن واحد خود را تحویل گرفته‌ایم نقص‌های بسیاری وجود دارد و متاسفانه پیمان‌کار و شرکت تعاونی در اجرای مجتمع به تعهدات خود عمل نکرده و از بی‌کیفیت ترین لوازم و مصالح استفاده نموده است.
وی ادامه داد رطوبت تمام قسمت‌های واحدهای مسکونی را گرفته است و بکار بردن مصالح بی‌کیفیت و اجرای تاسیسات غیراستاندارد از دلایل اصلی آن می‌باشد و بنایی که مدت اندکی از تکمیل آن گذشته کلنگی به نظر می‌رسد.
 مهدی رحیمی یکی دیگر از متقاضیان می‌گوید از شرکتهای تعاونی بپرسید چه بلایی به سر سرمایه ما آوردند؟! چرا هیچ‌کس به این طرح نظارت نکرد؟! او می‌گوید در هیچکدام از فازهای مسکن مهر از مسجد، مدرسه، فروشگاه و حتی فضای سبز، آسفالت و جدول‌کشی خبری نیست و زندگی در این واحدها به سختی انجام می‌شود و طبقات بالا با افت فشار آب مواجه هستند.
اگرچه دود ناشی از عدم نظارت بر اجرای طرح مسکن مهر به چشم دولت احمدی‌نژاد و متقاضیان بخت‌برگشته رفت اما اجرای آن برای عده‌ای بی حد و اندازه سودآور بود. شاید اگر نظارتی وجود داشت و افراد دلسوز و صادق اختیار امور را در دست می‌گرفتند امروزنه نوک پیکان به سمت دولت سابق نشانه می‌رفت و نه ما به ناچار از درد متقاضیان سخن می‌گفتیم.
و اما سخنی با دولت یازدهم‌؛ بی‌شک طرح مسکن مهر  اگرچه ارزشمند بود اما به دلایلی که عنوان شد از اهداف از پیش تعیین شده فاصله گرفت و تنها گناه دولت احمدی‌نژاد عدم نظارت کافی به طرح‌ها بود که از سوی وزارتخانه راه و شهرسازی و تعاون وزیر مجموعه‌های آن‌ها نادیده گرفته شد و بعضاً واگذاری‌ها به یپمان‌کاران بر اساس رابطه شکل گرفت و تو خود بخوان عباس شاه‌عليحدیث مفصل از این مجمل ... اما این اولین قصور که توسط دولت‌ها به وقوع می‌پیوندد نبوده و یقیناً آخرین هم نخواهد بود، به همین جهت دولت یازدهم باید در اجرای برنامه‌های خود تمامی جوانب را مد نظر قرار دهد تا سال‌های آینده وزرای دولت بعدی طرح‌های او را مزخرف نخوانند و آن‌ها را ادامه دهند.
 
عباس شاه‌علي
نیوز اليگودرز
 

دیدگاه‌ها  

#1 مدد جوی تحت پوشش بهزیستی 1393-12-06 16:42
جای دارد از قلم شیوای آقای شاه علی و یافته تشکر کنیم درست است عده ای از مسکن مهر سودهای کلان به جیب زدند و متاسفانه هیچکس برخورد نمی کند مسکن مهر مددجویان بهزیستی الیگودرز که سرمایه عده ای بینوا را بالا کشیدند و در حال حاضر پرونده آنها در دستگاه قضایی مطرح است اما حیف....
نقل قول کردن
#2 مهدوی 1393-12-06 16:43
قابل توجه آقای مهندس ملکی راه و شهرسازی و آشتاب مدیر کل تعاون. لطفا پيگيري كنيد
نقل قول کردن
#3 کیوان 1393-12-06 19:58
اگه از مدیر کل محترم راه و شهر سازی بپرسی میگه همه چیز رو درست کرده تمام مسکن مهر لرستان مشکلل نداره ... خانه هایی که میخواست با 12 میلیون ساخته شوند با کیفیت پایین الان نزدیک 24 میلیون با وام 30 میلیون تومانی شده اخه اگه مردم پول داشتن مسکم مهر ثبت نام نمیکردنند ...
نقل قول کردن
#4 خانه به دوش 1395-03-24 23:10
من سال 89 قرار بود با 15 میلیون خونه دارشم اما تا امروز صاحب خونه که نشدم هیچ 30 میلیون دادم تازه گفتن 2 میلیون دیگه باید بدی وام 20 میلیونی تومنی هم شده 30 میلیون تومن
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا