یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

با گسترش فزاینده و ناموزون شهرها و افزایش منابع آلوده کننده، نیاز شهرها به فضا سبز به عنوان عنصری مهم در امر تلطیف هوا و زیباسازی فضاهای شهری بیش از پیش احساس می‌شود و وجود فضای سبز در شهری همچون خرم‌آباد با توجه به وجود لزوم ايجاد طرح‌هاي پارك پارک بلوار و پارك سنگی در جنوب خرم‌آباد آب فراوان، کمبود سرانه فضای سبز به شدت شدیدا احساس می‌شود.
خوشبختانه چند سالی است در سطح کشور، طراحی فضای سبز از حالت یک‌نواختی و ساده فاصله گرفته و اکنون دیگر شاهد توسعه فضای سبز فقط با محوریت پارکی ساده، آن هم در یک زمین مسطح نیستیم، بلکه اکنون شاهد توسعه فضای سبز در دامنه‌های کوه و سطوح شیبدار به صورت "پارک های کوه‌پایه‌ای" ، توسعه فضای سبز در سطوح صخره‌ای به صورت "پارک‌های سنگی"‌‌، ایجاد دریاچه‌های مصنوعی در قلب فضای سبز به صورت "پارک‌های برکه‌‌ای"‌، توسعه فضای سبز در سطوح تپه‌ها به صورت "پارک‌های تپه‌ای" و همچنین در نقاط خاصی از شهر شاهد ایجاد فضای سبز در رفیوژ خیابان‌هایی با عرض بالا و دارای ترافیک سبک به صورت "پارک بلوار" هستیم که از جمله شکل‌های متفاوت و متنوع در توسعه فضای سبز شهری می‌باشند.
دریاچه ماهی و دریاچه مهتاب در پارک بزرگ زیباکنار، و همچنین دریاچه‌های دو‌قلو بهشت در پارکی به همین نام از جمله پارک‌هایی هستند که در یک دهه اخیر به عنوان پارک‌هایی با محوریت دریاچه‌های مصنوعی در نقاط مختلف شهر خصوصاً قسمت‌های شمالی ایجاد شده‌اند. همچنین پارک زیبا و معروف صخره‌ای را هم می‌توان جز پارک‌هایی به شمار آورد که از مواهب طبیعی و فیزیکی موجود در شهر برای توسعه فضای سبز شهر به خوبی سود برده شده است و یا در اتفاقی نو و قابل تحسین چندی پیش شاهد افتتاح پارکی به صورت "پارک بلوار" با نام "چهار باغ" در یکی از بلوارهای جنوبی شهر بودیم.
با وجود کارهای قوی و امیدوارکننده‌ای که در این زمینه صورت گرفته است ولی علی‌رغم وجود تکه صخره‌ها و تپه‌های کوچک و بزرگ فراوان در نقاط مختلف شهر همچون کوه پاگر، تپه شهدا، تپه مطهری و یا مکان‌های مستعد دیگری به منظور ایجاد پارک‌های کوه‌پایه‌ای همچون قسمت‌هایی از کوه‌پایه‌های سفید‌کوه در محله‌های میدان تیر و فلک‌الدین، متاسفانه از این فرصت‌های طلایی برای توسعه مناسب و متنوع فضای سبز استفاده نشده است.
با توجه به اختلاف قابل توجه این معیار و شاخصه بین دو منطقه شمال و جنوب شهر که نشأت گرفته از سرانه بسیار پایین فضای سبز، در منطقه پرجمعیت جنوبی شهر می‌باشد؛ لذا لزوم توسعه و توجه بیش‌تر به سرانه فضای سبز قسمت جنوبی شهر امری است که باید جدی گرفته شود.
 
لزوم ايجاد طرح‌هاي پارك پارک بلوار و پارك سنگی در جنوب خرم‌آباد

خیابان 75 متری کریم‌خان زند: بلواری با عرض زیاد و بار ترافیکی سبک واقع در جنوب شهر است. این نقطه می‌تواند بهترین گزینه برای ایجاد پارک بلوار در این قسمت باشد به گونه‌ای که با احداث پارکی در رفیوژ عریض شده این بلوار می‌توانیم به یک باره هم سرانه فضای سبز در جنوب شهر را افزایش داده و هم با توجه به طول زیاد این بلوار، این پارک بلوار می‌تواند تمامی قسمت‌های محله بزرگ گلدشت شرقی را به خوبی پوشش دهد و تمامی شهروندان این منطقه از امکانات این پارک به راحتی استفاده نمایند.
کوه پاگر‌: کوه مخروطی زیبا و خوش‌سیما با قابلیت و پتانسیل گردشگری بالا تقریباً در قلب قسمت جنوبی شهر قرار دارد، این قسمت که قطعاً با اندک توجهی به آن، می‌توان اين نقطه را به ظرفیتی مهم و قابل توجه در گردشگری در خرم‌آباد تبدیل شود به گونه‌ای که بخش اعظمی از گردشگرانی که مقصدشان پارک و دریاچه کیو است را به سمت خود جذب کند و به عنوان یکی از مراکز مهم گردشگری درون شهری در خرم‌آباد رخ‌نمایی کند.
اين جا صخره‌ای با موقعیتی عالی که در حین رصد کردن مناطق اطراف بر فراز آن، از هر سو آثار تاریخی به چشم می‌خورد از یک سو کهن‌دژ فلک‌الافلاک و مناره آجری از سوی دیگر پل شکسته و غار تاریخی و با ارزش کنجی چشم‌نوازی می‌کنند که از دیگر نقاط مثبت و ظرفیت بلقوه گردشگری در این گنجینه مغفول مانده به شمار می‌روند. به طوری که تنها با ایجاد مسیر دسترسی ماشین رو، امکانات همچون مکان‌های نشیمن و همچنین تعبیه دریاچه و آبشار مصنوعی با توجه به وجود آب در بالای این کوه زیبا و ... شرایط فضای سبز را درجنوب شهر خرم‌آباد دگرگون ساخت.
بنابراین پیشنهاد می‌شود که دو منطقه "بلوار 75 متری کریم‌خان زند" و همچنین "کوه صخره‌ای پاگر" واقع در قسمت جنوبی شهر از بهترین گزینه‌ها برای افزایش سرانه فضای سبز به صورت پارک بلوار و پارک سنگی در منطقه جنوبی شهر می‌باشند که امیدواریم که استانداری لرستان، سازمان فضای سبز شهرداری خرّم‌آباد و شهرداری منطقه 3 توجه ویژه‌ای به مسأله فضای سبز و راهی برای بهبود این عنصر مهم در این مناطق از شهر داشته باشد.
 احمد  ساكي
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 همشهری 1393-11-25 07:46
با سلام دوست عزیز جناب آقای ساکی پشنهاد شما خوب است ولی نیاز اول شهر خرم آباد ساماندهی محوطه تاریخی اطراف قعله فلک وافلاک است ،پیشنهاد بنده ایجاد مجموعه تفریحی تجاری تاریخی با اجرای سنگ فرش و ایجاد بناهای دوران ساسانی با استفاده از مطالعات با ستان شناسان و معماران می باشد ،این پتانسیل در ایران وجود دارد که محدوده میدان سبزه میدان منتهی به پل حاجی و محوطه حرم مطهر زیدبن علی ع را بصورت ویژه باسازی و احیا نمود ،همان کاری که الان جهت ساخت فیلم محمد رسوالله انجام گرفته که در آینده نزدیک محل بازدید و یا شاید درآمد زایی استان قم می شود.پس دقت کنید اولویت ها چه باید باشد،جزیره ایی عمل کردن در موقعیت کنونی به نظرم پرت مقطعی منابع است،قلب شهر را باید هدف گذاری کرد
نقل قول کردن
#2 raptor 1393-11-25 14:44
باسلام،ممنون احمد جان بازهم مثل هميشه از ايده هاي شما استفاده برديم انشالله همينجوري فعاليت شما ادامه داشته باشد
نقل قول کردن
#3 شهرام 1393-11-25 16:57
آفرین به آقای ساکی که اینقدر مو شکافانه اوضاع شهر رو رصد میکنن .
نقل قول کردن
#4 امیر 1393-11-26 00:34
با سلام
میخواستم مدرک تحصیلی آقای ساکی و محل کارشون رو بدونم ترجیحاً.
انصافاً خیلی دقیق و علمی توضیح میدن.
_______________________________
يافته: سلام. در مطالب قبلي سايت كه از ايشان منتشر شده، اين سؤال مطرح و پاسخ كامل به آن داده شده است. مطلب را پيدا كرده و بخش نظرات آن را مطالعه كنيد.
نقل قول کردن
#5 خرم آبادی۱ 1393-11-26 01:14
جناب آقای ساکی ، طرحهاتون خیلی ایده عالي به نظر میرسن ، در حالی که ما از ریختن چند بیل آسفالت در چاله چوله های خیابانهای سطح شهر که عمر برخی از آنها به یک سال هم میرسد ، عاجزیم و انگار شهردارها و اعضا ی شورا در خیابانها تردد نداشته و برای رفتن بر سر کار هلیبرد میشوند !!! و نیز رها کردن تقاطع ها و میدانها به امان خدا که منجربه ترافیک سنگین در خیابان امام ،انقلاب و شریعتی شده است ، بله صحبت کردن از پارک و فضای سبز بسیار آرمان گرایانه است .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا