یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مديريت جديد شهرداري حساسیتی خاص روی مبلمان اسفناك شهري داشته، لذا در اولين اقدام خود تصمیم به جمع‌آوري برخی کيوسك‌های سطح شهر خرم‌آباد گرفته است‌.
اگر چه اين اقدام مي‌تواند از لحاظي بسيار مؤثر و شايسته باشد، اما گويا مديران تحول‌خواه شهرداري با وجود برخی محاسن این اقدام، به جاي اين كه به دنبال حل مساله و مشكل موجود باشند، بنا را بر پاك نمودن صورت مساله نهاده‌اند‌.
شواهد نشان مي‌دهد مجموعه‌ی شهرداري به دنبال خسته نمودن فكر خود جهت پيدا نمودن راه حلي اساسي براي زيباسازي مبلمان شهري نيستند و ترجيح مي‌دهند به جاي به‌سازي مبلمان شهري، اقدام به پاك‌سازي اين فضا نمايند‌.
نبايد به كيوسك‌ها و دكه‌هاي مطبوعاتي به عنوان معضل نگاه كرد. معضل دانستن اين مراكز به خاطر نداشتن تفكر زيباشناختي جهت به‌سازي آن‌ها مي‌باشد‌.
فراموش نكنيم كه در سراسر دنيا، مديران شهري خود اقدام به زيباسازي اين فضا‌ها مي‌نمايند و حتي قانون مصوب شهرداري می‌گوید چنان كه شهرداري احساس كند نماي يك ساختمان اداري و يا عمومي به مبلمان عمومي شهر خدشه وارد مي‌كند مي‌تواند اقدام به به‌سازي آن فضا نمايد‌. حالا شهرداري تصميم به پاك‌سازي گرفته است و حاضر به هزينه براي اين امور نيست.
كيوسك يا همان كوشك، برگرفته از فرهنگ، هنر و تمدن اين مرزو بوم است كه بعداً توسط ترك‌ها به اروپا انتقال داده شد و آن‌ها امروزه با توجه به فراخور زمان توانسته‌اند از آن استفاده‌هاي خوبي نمايند و امروز در ميادين اصلي شهر‌ها و پارك‌هاي عمومي كلان‌شهرهاي غربي  به فضايي براي تشريك مساعي مردم در گفتمان‌هاي عمومي تبديل شده‌اند ولي گويا ما نمي‌خواهيم به داشته‌هاي خود بباليم، مي‌خواهيم آن‌ها را يا از سر باز كنيم و يا به متحجر بودن و يا انگ بي‌كلاس بودن آن‌ها بسنده نماييم و ادعا نماييم كه "زيباشهرمان" آن‌چنان در جذب و جلب جذابيت‌هاي توريستي زبانزد است كه تنها وصله‌ي ناجور آن همين كيوسك‌ها و مطبوعاتي‌ها هستند و بس‌.
دكه‌هاي مطبوعاتي، كيوسك‌هاي شهري و یا همان كوشك‌هاي ديروز، نياز به توجه دارند و بهتر است به مديريت آن‌ها بپردازيم. بدون شك مي‌توانيم از اين پتانسيل‌هاي موجود در رونق‌بخشي به بازار، اشتغال‌زايي و حتي مبلمان شهري استفاده كنيم. كافي است از متخصصين امر بخواهيم آخرين ره‌يافت‌ها و پيشنهادات خود را ارائه دهند تا ببينيم چگونه همين دكه‌ها تبديل به جلوه‌هاي ناب تجاري، فرهنگي و محيطي شهرمان شوند‌.
عيدي آقاي عيدي به كيوسك‌‌هاي شهر خرم‌آبادكيوسك از ديروز تا به امروز
كيوسك واژه‌اي فرانسوي است كه با همان شكل فرانسوي خود وارد زبان فارسي شده است، اما خود اين كلمه توسط زبان تركي وارد زبان‌هاي اروپايي شد و در اصل برگفته از كلمه كوشك می‌باشد كه در زبان فارسي به عمارت سقف‌داری گفته می‌شود كه اطراف آن باز است و براي مصارف تجاري وتفريحي از آن استفاده مي‌شود‌.
كشور تركيه اقدام به ساخت و راه‌اندازي كيوسك‌هاي تفريحي‌، تجاري و فرهنگي منطبق با شرايط فرهنگي خود نموده است و از لحاظ معماري چنان هماهنگ با ديگر آثار فرهنگي خود آن‌ها را ساخته كه به هيچ‌وجه در نگاه اول واژه دكه يا كيوسك را در ذهن بيننده متبادر نمي‌سازند، بلكه بيننده را مجبور مي‌كند به دنبال نام اين مكان‌ها بگردد غافل از اين كه اين همان كوشك‌هاي فرهنگ ما هستند كه بومي‌سازي شده‌اند و توانسته‌اند به مبلمان زيباي شهري و تمدن عثماني كمك به‌سزايي در جذب و جلب توريست نمايند‌.
از مجموعه متولي زيباسازي و دلسوز مبلمان شهري انتظار مي‌رود نگاه خود را توسعه دهند و با ديد توسعه كيوسك‌ها در ابعاد مختلف و در شكل‌هاي سنتي و هماهنگ با بافت تاريخي اين شهر رو به جلو حركت كنند. كيوسك‌های متفاوت با کاربردهای گوناگون چون، روزنامه‌فروشی، گل‌فروشی، فروش اغذيه و صنايع فرهنگي ويژه‌ی اقشار مختلف‌.
چرا كوشك‌ها تداعي كننده‌ی تاريخ رمز آلودمان نباشند تا ذهن بیننده را با دیدن آن‌ها به فکر واداریم. شايد ترجیح می‌دهیم جهاني بودن خود را فارغ از بومي و محلي بودن‌مان فریاد بزنیم، تا از قافله‌ی تجدد عقب نمانيم‌.
اميدواريم آقاي عيدي شهردار جديد خرم‌آباد، براي نوروز 94 عيدي خوبي به مردم خرم‌آباد و اهالي مطبوعات بدهد و در اين زمينه اقدامي شايان نمايد. باشد که شاهد راه‌اندازي فضاهايي باشيم كه به بهبود و توسعه‌ی فضاي عمومي كمك نمايند.
 
ارسال كننده: مقداد  بهارونداحمدي / نشريه مبشر صبح
 

دیدگاه‌ها  

#1 بی پارتی 1393-11-15 07:50
قطعا مدیریت سلیقه ای این موارد را به دنبال خواهد داشت همچنانکه تا چندی پیش در چهارا اسد آبادی جداولی برای ترافیک نصب کرده بودند یا میدان تختی که هر روز یک دستور برای نصب نیوجرسی و برداشت آن میدهند و مدیر بعدی بر اساس احساس، دستور جمع آوری آنها را می دهد البته از هزینه های مربوطه صرف نظر می شود
نقل قول کردن
#2 لر خسته از کارهای غلط 1393-11-15 10:55
کیوسکهای مطوعاتی که سیگارو تنباکو عرضه میکنند همان بهتر که جمع آوری شوند
نقل قول کردن
#3 همشهری 1393-11-15 11:51
البته کیوسک های خرم آباد عمدتا به فروش سمبوسه و تنقلات اشتغال دارند تا مطبوعات!!!!!
نقل قول کردن
#4 Raptor 1393-11-15 12:13
... یکماه مونده به عید ورودی جنوبی (گلدشت)رو نگاه کن چه وضعیه!
نقل قول کردن
#5 شهروندخرم اباد 1393-11-15 17:40
بنده با نظر شما مبنی بر هماهنگ بودن کیوسکها موافقم ودر جواب ان دوستمان که گفته اند روزنامه فروش نیستند بلکه سیگار فروشند سوالم اینست مگر روزنامه ومجله چقدر در امد دارد شما بگذار ساماندهی و شکیل شوند و در کنار ارایه محصولات فرهنگی شارژ تلفن و سایر تنقلات نیز بفروشند زیرا در همین استانبول که دوست نویسنده به ان اشاره فرمودهاند نیز در کنا ر فروش روزنامه شارژتلفن وسیگار و کارت اعتباری مترو و نیز می فروشند ولی محل کیوسک خیلی زیبا و ابرومند است.
نقل قول کردن
#6 شهروند 1393-11-15 19:13
خداوکیلی انگار این شهر تمام مشکلاتش حل شده که جناب آقای عیدی شهردار خرم آباد فقط به دنبال جمع اوری کیوسک های مطبوعاتی به بهانه سد معبر و عدم زیبا سازی شهر است. جناب آقای شهردار لطفا این قشر زحمتکش که بالغ بر یکصد نفر هستند رو به جمعیت فلاکت زده بیکار خرم اباد اضافه نکنید و اگه خیلی مسایل شهری برایتان مهم است ، بیاید این ایام نزدیک به نوروز رو یک سروسامان به ورودی های فضاحت بار شهر از سمت جنوب و اضلاع دیگر بدهید و نسبت به نمای سنگ کاری بسیار زشت هتل شقایق هم که واقعا زیباسازی شهر را تحت تاثیر منفی قرار داده است اقدامی عاجل بنمایید. یا علی مدد
نقل قول کردن
#7 نگار 1393-11-16 00:26
دوستان عزیز از اصل موضوع غافل نشیم. با این کار چندین خانوار دچار مشکل تامین معیشت میشن. حالا چه سمبوسه بفروشن چه سیگار‌.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا