یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

محله بزرگ فلک‌الدین از قدیمی‌ترین و پرجمعيت‌ترين محلات خرم‌آباد است.
سابقه و قدمت این منطقه به چند صد سال قبل برمی‌گردد، زمانی که روستایی با همین نام در حومه شهر خرم‌آباد آن زمان وجود داشت و نقل است كه "فلك‌الدين حسن" برادر "عزالدين حسين" از اتابكان لر كوچك در اين منطقه مدفون بوده و به همين دليل به فلك‌الدين نام‌بردار است.
 وجود خانه‌های قدیمی و قبرستان بسیار قدیمی‌تر این محله، نشان از تاریخی بودن این روستای سابق و حتی امروزی(!) دارد.
این محله با وجود گذشت این همه سال و قرار گرفتن در بخش شمال غربي خرم‌آباد، اكنون در برزخ شهر یا روستا بودن گرفتار شده است.
طي سالیان گذشته مسوولان شهری، این محله را با وجود قرار گرفتن در بطن خرم‌آباد، جزئی از شهر به حساب نیاورده و کم‌ترین تغییرات مثبت زیرساختی و فیزیکی را در آن شاهد بوده‌ایم.
با وجود رشد کمی و گسترش این محله و توزیع آب، برق، گاز و دریافت بهای خدمات ارائه شده بر اساس خدمات شهری، اما عملاً بافت مسکونی، معابر و زیر‌ساخت‌های شهری و کاربری‌های عمومی آن هیچ انطباقی با یک محله شهری ندارد.
فلک‌الدین از معدود محلاتی است که  در آن هیچ پارک محله‌ای و فضای تفریحی، ‌ورزشی و رفاهی وجود ندارد. به علت رها شدن این محله، کوچه‌ها و معابر به صورت سنتی شکل گرفته‌اند و از کم‌ترین امکانات بهره‌مند هستند.
 می‌توان گفت در فلک‌الدین کوچه آسفالته وجود ندارد  و اگر گاهی اقداماتی در این خصوص انجام گرفته، به علت عدم دفع صحیح آب‌های سطحی و زیرسازی نامناسب آسفالت‌های صورت گرفته بسیار نامرغوب است که در مدت‌زمان کوتاهی تبدیل به چاله‌چوله‌های دردسرساز شده است.
عدم طرح گذربندی در معابر این محله و وجود قانونی به نام بیمه اجباری کارگران‌، سد راه مردم مستضعف و کم‌بضاعت این محله در دریافت پروانه ساختمانی شده است. به همین دلیل مردم این منطقه از دریافت پروانه ساختمانی گریزانند. وجود این پارامتر و موضوعات دیگر باعث رشد ساخت و سازهای غیر‌مجاز شده است و زیرساخت اولیه فساد اداری بعضی از کارکنان شهرداری را به دنبال داشته است.
مدیریت شهری و دستگاه‌های مرتبط نباید در قبال این محله از خود سلب مسوولیت کنند، چرا که فرصت‌سوزی‌های زیادی در این زمینه و برای این منطقه شده است.
بر اين اساس موارد زير جهت چاره‌جويي و اقدام منتشر مي‌گردد:
1- لازم است فرمانداری خرم‌آباد، آب و فاضلاب، و شهرداری به صورت ویژه در جهت دفع آب‌های سطحی از معابری که در دامنه سفیدکوه واقع شده‌اند تلاش کنند.
2- شیب‌بندی و جدول‌گذاری معابر اصلی موضوعی است قابل تحقق که با وجود شروع جدول‌بندی در خیابان شهید شاهیوند مدت زیادی است ادامه کار رها شده است.
3- آسفالت کوچه خیابان آرزوی دیرینه مردمی است که چندین نسل است در این محله زندگی می‌کنند، اما هنوز حسرت رهایی از گل و لای فصول بارندگی و گرد و غبار تابستان و پائیز بر دل‌شان مانده است. راستی کودکان این محله، چرا بايد با پای گلی به مدرسه بروند و با لباس‌های گرد و خاک گرفته به خانه بازگردند؟ اصلاً آیا هیچ فکر کرده‌ایم وجود معابر خاکی با چاله‌های متعدد چه هزینه‌هایی را برای این مردم به ارمغان آورده است؟ هزینه تعمیر جلوبندی خوروهای‌شان، هزینه اضافه‌ای که بایستی به آژانس‌های کرایه‌ای برای ترددشان پرداخت کنند، چون‌که هیچ راننده‌ای حاضر نیست با کرایه‌های مصوب به مردم این محله سرویس بدهد و همیشه باید مبلغی اضافه پرداخت کنند.
هزینه نظافت و بهداشت عمومی را هم به هزینه‌های این مردم اضافه کنید که به جرم سکونت در محله فلک‌الدین برای نظافت منزل و اثاثیه و لباس‌های‌شان متحمل شوند.
با انجام جدول‌گذاری و آسفالت کوچه و خیابان‌، مردم منطقه احساس آرامش روحی و روانی خواهند کرد و به طبع هزینه‌های اضافی توضیح داده شده هم از دوش‌شان برداشته خواهد شد.
4- همان‌طور که ذكر شد قبرستان فلک‌الدین از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین قبرستان‌های شهر خرم‌آباد است که متاسفانه تحت نظر سازمان آرامستان‌های شهرداری خرم‌آباد نیست و این نقد هم بر بنده و هم بر مدیران شهرداری به خوبی وارد است که در این زمینه کوتاهی صورت گرفته است. با وجود حجم زیاد مراجعه مردم در مراسم مختلف تدفین و زیارت اهل قبور که در این منطقه صورت می‌گیرد، تنها راه دسترسی مردم به این قبرستان خیابان فلک‌الدین است که دارای معبری بسیار باریک و غیر استاندار است. اگر شخصی غیر از اهالی آن محله به این قبرستان مراجعه کنند واقعاً در این موضوع دچار تردید خواهند شد که آیا این محله بخشی از یک شهر محسوب می‌شود یا نقط‌ای از یک روستا!
به نطر می‌رسد شهرداری خرم‌آباد باید در اولین فرصت اقدام به ساماندهی این قبرستان کند و در مرحله اول آن را زیر نظر سازمان آرامستان‌ها قرار دهد تا از امکانات اولیه این سازمان برخوردار شود. هیچ قصوری از سوی شهرداری در این زمینه قابل پذیرش نیست و با احداث غسالخانه‌، سرویس بهداشتی‌، آب‌خوری، نورپردازی در حد ابتدایی، مکانی در شأن شهروندان این منطقه درست کند.
5- پل جهادگران پس از چند سال وقفه، در زمان شهرداری محمد مهرابی و با انعقاد قرارداد با شرکت ابادراهان عملیات اجرایی‌اش شروع شد که خوشبختانه در شرف اتمام و تحویل است‌، امیدواریم با اتمام این پروژه یکی از مطالبات به حق و اصلی مردم این منطقه پاسخ داده شود. البته خیابان متصل به پل از طرف محله فلک‌الدین همچنان وضعیت نامشخصی دارد که شهرداری باید در این زمینه اقدامات مناسب را انجام دهد و اصلی‌ترین راه اتصال این محله به مراکز شهر را پاک‌سازی کند. با انجام این طرح که هزینه هنگفتی را در بر داشته است  امیدواریم مردم مستحق این محله طعم شیرین این پروژه عمران شهری را احساس کنند.
این نوشتار تذکری است ابتدا به خودم به عنوان نماينده مردم در شورا و سپس تمام مسوولان شهر به رضا حاصلي عضو شوراي اسلامي شهر خرم‌آبادخصوص همکارانم در مدیریت شهری، تا در تصمیم‌گیری و هدایت مدیریت شهری و ارائه خدمات عادلانه در محلات مختلف به ویژه محلات حاشیه‌ي شهر عدالت را رعایت و نهایت تلاش را به کار بندیم. باشد که پاسخ‌گوی مناسب و در‌خور شأن برای مردم قدر‌شناس و فهیم باشیم.
 
رضا حاصلی
عضو چهارمين دوره شوراي اسلامي شهر خرم‌آباد
 
خاك برداري و نخاله‌برداري محدوده قبرستان فلك‌الدين خرم‌آباد- آذر 1393

دیدگاه‌ها  

#1 شهروند خرم اباد 1393-10-02 03:06
با سلام جناب حاصلی مطلب شما برای دلسوزی اهالی این محل نیست بلکه ادعای دینی است که مردم این منطقه که قسمتی از ارا شما از انان است هیچکس منکر ابادانی کلیه مناطق استان نیست ولی برادر عزیز متخصص عضو شورا همانطور که خودتان اذعان داشته اید اکثر اهالی این محل در هنگام ساخت و ساز هیچگونه مبلغی بابت اخذ پروانه ساخت ودر نتیجه عوارض سا لا نه ساختمانی را نیز نمی پردازند و هم جنین سایر پرداختها که یک مالک ساختمان در محلات داخل شهر می پردازند پس نتیجه می گیریم هزینه از طرف شهرداری بر خلاف قانون شهرداریهاست بلکه می بایست اسفالت و جدول گذاری این محله همانند روستاهها ی اطراف شهر که از طرف بنیاد مسکن تحت عنوان طرح هادی از ردیف بودجه استانی مرمت و احداث گردد زیرا در این صورت چرا افراذی که درسطح محلات داخل شهر ساکنند بایدهزینه دیگران را بپردازند به قول معروف برای شهرداری چراغی که به خانه روا ست به مسجد حرام است .
نقل قول کردن
#2 وحید بیرانوند 1393-10-02 12:45
یادمه میگفتن : ای که دستت میرسد، کاری بکن
حالا جناب حاصلی انگار شما اصلا توی این شهر گشت و گذآر نداشتید.
اولا که شما خودت کننده کار هستی و این مشکلات رو مردم میگن و شما و دیگر اعضای شورا و شهرداری این مشکلات رو حل میکنن.
دوما که همه محلات خرم آباد از اینچنین مشکلاتی رنج میبرن. برای مثال محله ای مثل پشته حسین آباد ور زمان همین شورای شهر فعلی راه دسترسی اصلی خودشو به بهانه حل مشکل ترافیک میدان امام حسین از وست داد و از کمترین میزان فضای سبز نیز بهره مند نیست.
با سپاس از همکاران یافته نیوز در انعکاس این مطالب می خوام بگم تین مشکلات محله پشته در حالیه که حدود 10 مدیر و مسوول فعلی استان ساکن همین محله هستن و باید به اون عزیزان هم بگیم » ای که دستت میرسد، کاری بکن«
نقل قول کردن
#3 وحید بیرانوند 1393-10-02 12:45
:zzz :zzz :zzz
نقل قول کردن
#4 امیر 1393-10-03 14:24
جناب آقای حاصلی عزیز وسط شهر و خیابانهای اصلی شهر هم دست کمی از فلک الدین ندارد شما اعضای محترم شورا اگر داخل شهر را درست کردید حتما محله های قدیمی رو هم درست می کنید الان یک خیابان سالم بدون چاله چوله در خرم اباد وجود ندارد و هرجا هم کمی آسفالت استفاده می شود برای پوشاندن یک چاله از هزاران به قول خودتان از اسفالت نامرغوب استفاده می شود که دو سه روز بعد دوباره چاله زیر ان ظاهر می شود توصیه می کنم یک بار از خیابان شریعتی از زیر گذر شقایق به سمت شمشیراباد عبور کنید تا معنی مطالب این حقیر برایتان تداعی شود
نقل قول کردن
#5 حسین 1393-10-03 14:28
میگن یه نفر سرآشپز بود اما بلد نبود اش بپزه حالا حکایت اعضای شوراست ریش و قیچی دستشونه اون وقت برخيشون فقط حرف بی عمل میزنن
نقل قول کردن
#6 مهدی عزبزی 1393-11-01 23:24
بنده به عنوان یک شهروند خرم آبادی واقعا متاسفم که مرکز استان لرستان حتی یک خیابان سالم ندارد
در مورد بحث محله فلک الدین خوشبختانه اقداماتی از طرف شهرداری خرم آباد صورت گرفته ولی به صورت کند پیش میره
نقل قول کردن
#7 حسنوند 1400-12-17 00:28
با سلام شهرداری اگه می‌تونه نان خشکی های خیابان اصلی محله فلک الدین بر میدارند که واقعا نماد خیلی زشتی به این محله مظلوم دادن عده‌ای به خاطر کسب سود خودشان یه محل رو بد نام زشت می‌کنن نمونه نان خشکی که دیوار به دیوار مسجد فلک الدین می‌باشد اینم شد دین شهردار محترم
نقل قول کردن
#8 علی 1401-12-20 21:23
باعرض ادب خدمت بزرگان وشهردار مرکزی شهر خرم اباد لصفا نبش نوبهار نهم زمینی هست جفت بهداشت که در نقشه مهندسی جامه یک دو هزارم که در طرح هست و اقدام به ساخت ساز نموده اند لطفا دارند جاده اصلی را ساخت میکنند ودارند بدون مجوز ساخت میگنند لطفا به خاطر خدا به این زمین خواران برخورد کن با تشگر واردتمند شما علی
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا