گزینه‌های احتمالی شهرداری خرم‌آباد/ شماره 72 به چه كسي مي‌رسد؟طي سال‌هاي اخير، صندلی شهرداری 90 ساله خرم‌آباد با سرعت بيش‌تري نسبت به گذشته‌ها دچار تغییرات پی درپی مدیرتی است.
به گزارش يافته، با توجه به تجربه ناموفق شورای سوم شهر خرم‌آباد در تغییرات مكرر شهردارها و سرپرست‌هاي شهرداري مرکز استان، انتظار می‌رفت که اعضاي شورای چهارم وارد این بازی دو سر باخت و هزینه‌بر نشوند، ولی با گذشت یک سال از عمر شورای چهارم، اكنون بايد در انتظار پنجمين انتخاب اين شورا از شهريور 92 تا كنون باشیم.
 

كارنامه اعتماد شوراي چهارم خرم‌آباد به نفرات منتخب خود طي 15 ماه اخير:

 

شهردار يا سرپرست

مدت زمان

1

هرمز نصيري

3 ماه

2

يحيي عيدي‌بيرانوند

3 ماه

3

محمد مهرابي

9 ماه

4

سياوش سپهوند

3 ماه

5

؟

؟

 
اولین معضلی که از این تغییرات مکرر حاصل می‌شود عدم برنامه‌ریزی مناسب و بلند‌مدت از سوی مدیران شهری است. وقتی که در طول کم‌تر از 8 سال شهر خرم‌آباد 13 شهردار و سرپرست را به خود دیده است و به عبارتی طی مدت هر 7 ماه، صندلی شهرداری مركز استان یک مدیر را تجربه کرده است، پس نباید انتظار برنامه‌ریزی درست و اتفاقات مثبتي داشته باشیم. برنامه‌ریزی دقیق و خروج از طرح جامع و طرح تفصیلی شهر خرم‌آباد اولین ضربه‌ای است که از این تعویض مدیران حاصل شده است. سابقه‌ي تنش بین شورای چهارم با هرمز نصیری شهردار سابق باعث شد که این شورا هم بدعت نامبارک تغییرات پی در پی شهرداران مرکز استان را کلید بزند.
انتخاب قاطعانه مهرابی با 12 رأی و عزل همین شهردار مورد قبول شورا، آن هم پس از 9 ماه باعث شد که كارايي و محبوبيت شورا نزد اكثر مردم بسیار پایین بیاید و از طرفی زين پس، كسي جرأت حضور بر این کرسی لرزان را نداشته باشد چرا كه با مشاهده سرنوشت نفرات قبلي، در خواهد يافت كه اعتبار و آبروي خويش را از سر راه پيدا نكرده كه آن را در اين وادي گرو بگذارد.
این روزها شهرداری خرم‌آباد با حضور سرپرستي اداره می‌شود که خودش نیز می‌داند فقط برای عبور و گذار 3 ماهه مهمان این صندلی است، چرا که رایزنی‌های اعضای شورا برای انتخاب شهردار اصلی خرم‌آباد از چند وقت قبل شروع شده است.
 طبق شنیده‌ها از افراد آگاه‌، گزینه‌های مختلفی بر‌ای این شهرداری در نظر هستند و حتی باب صحبت هم با برخي از آن‌ها باز شده است. افرادی که با نگاهی گذرا به پیشینه و سوابق آن‌ها می‌توان تفاوت‌های فکری و مدیرتی را  در آن‌ها دریافت.
شنيده‌ها حاکی از آن است که این افراد نام‌برده در ذيل به عنوان گزينه‌هاي بومي برای شهرداری مرکز استان در نظر گرفته شده‌اند و شانس نشستن بر کرسی مدیریت شهری را دارند:
1- «شجاع دریکوند» از طايفه دريكوند و متولد خرم‌آباد؛ مشاور امور اقوام استاندار لرستان و از چهره‌های اصلاح‌طلب که از سال 82 تا 84 فرماندار خرم‌آباد بوده و سابقه اندیمشک انديمشك را هم در كارنامه دارد. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت است.
«‌محمد حسین‌پور» از طايفه‌ي بيرانوند عضو فعلی شورای شهر و از چهره‌هایی که برای شهردار شدن طی یک سال گذشته همیشه به صورت پنهان و آشکار ابراز علاقه كرده است. وی سابقه‌ي سرپرستی شهرداری خرم‌آباد از 11 دي‌ماه 90 تا 9 اردي‌بهشت 91 را نيز دارد و علاوه بر آن سابقه‌ي شهرداری در کوهدشت و شهرداري مناطق خرم‌آباد را در کارنامه خود دارد. وي دارای مدرک کارشناسی ارشد است. حسين‌پور پيش از اين نيز جزء گزينه‌هاي منتخب شوراي چهارم براي شهردار شدن بود.
3- «‌محمدرضا ملکی‌راد» اهل كوهدشت؛ از چهره‌های اصول‌گرا و مشاور اجرایی استاندار كنوني لرستان که سابقه‌ي چند دوره فرمانداری را در نقاط مختلف تجربه کرده است. وی همچنین معاون برنامه‌ریزی استانداري لرستان در زمان حبيب‌الله دهمرده بود. ملکی‌راد دارای مدرک کارشناسی ارشد فقه و حقوق اسلامی است.
4- «هرمز(فرهاد) نصیری» متولد خرم‌آباد؛ شهردار سابق مركز استان از 10 اردي‌بهشت 91 تا دوم آذر 1393، مديرعامل سابق سازمان همياري شهرداري‌هاي لرستان از مرداد 90 تا اردي‌بشهت 91، مدیر کل امور شهری استانداری لرستان از سال قبل تا كنون با مدرک کارشناسی ارشد مهندسی صنایع و نزديك به 27 سال سابقه در بدنه‌ي شهرداري‌هاي استان از دیگر گزینه‌ها است. وی از مدیرانی است که از بدنه شهرداری به حساب می‌آید و دارای تفکر اعتدالی می‌باشد. اعضاي شوراي چهارم با وجود محبوبيت وي نزد مردم، وي را از صندلي شهرداري كنار نهادند.
5- «یحیی عیدی‌بیرانوند» از طايفه بيرانوند؛ برخی اوقات گزینه سرپرستی پس از برکناری شهردارهاست. وی سابقه‌ي سرپرستی شهرداری خرم‌آباد را در كارنامه دارد و هم اکنون رئیس سازمان میادین و تره‌بار شهرداری خرم‌آباد مي‌باشد. عیدی دارای مدرک کارشناسی است و عضو شوراي اسلامي شهر در دوره دوم از 1378 تا 1382 بوده است.بوده است.
6- «‌عظیم رحمان‌سالاری» از طايفه حسنوند؛ معاون اشتغال و کارآفرینی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان و از فعالان اجتماعی که سابقه ریاست اداره ورزش و جوانان شهرستان خرم‌آباد را در کارنامه خود دارد. سالاری دارای دو مدرک کارشناسی و دو مدرک کارشناسی ارشد حقوق و مهندسی کشاورزی است و در حال حاضر دانشجوی دکترای حقوق بین‌الملل مي‌باشد. وی جوان‌ترین گزینه مورد نظر برای این مدیریت محسوب می‌شود.
7- «سیاوش سپهوند» از طايفه بيرانوند؛ سرپرست فعلی شهرداری خرم‌آباد، دارای مدرک کارشناسی مهندسی عمران است. وی همچنین سابقه مدیریت شهرداری منطقه دو خرم‌آباد‌، معاونت همیاری شهرداری خرم‌آباد و دهیاری بیران‌شهر را در کارنامه خود دارد و از چهره‌های اصلاح‌طلب به شمار مي‌رود. سپهوند 11 سال سابقه حضور در شهرداری مرکز استان را دارد. وي پس از استیضاح محمد مهرابی شهردار سابق از سوی اعضای شورای چهارم با 10 رای در مقابل مسعود مختاري به پيروزي رسيد و به سرپرستی این شهرداری منصوب شد در حالي كه عده‌اي معتقدند حمايت يكي از نمايندگان مركز استان در اين انتخاب بي‌تأثير نبوده است.
در كنار افراد نام‌برده بوميف يكي دو گزينه غيربومي نيز مطرح هستند كه در فرصتي ديگر به معرفي آنان خواهيم پرداخت.
اميواريم اين آخرين انتخاب و تصميم اعضاي شوراي چهارم شهر خرم‌آباد براي نشستن يك گزينه بر روي صندلي شهرداري مركز استان به عنوان هفتاد و دومين شهردا يا سرپرست شهرداري باشد چرا كه مردم واقعاً از بي‌ثباتي اين مجموعه خسته شده‌اند.
اين وضعيت، اهميت انتخاب پيش روي اعضاي شورا را مضاعف مي‌كند چرا كه در صورت انتخاب گزينه‌اي نامناسب، نوعي فشار اجتماعي و حتي سياسي پيش روي اعضاي شورا براي بركناري گزينه‌ي انتخابي در صورت عدم كارايي را خواهد گرفت، پس بهتر است همه‌ي جوانب را بسنجند و اين بار با شناخت بهتري در انتخاب شهردار عمل نمايند.
 
ارسال کننده: مهدي  رضاپور
 توضيح: در مواردي كه محل تولد افراد ذكر نشده، به دليل عدم اطلاع ما در اين خصوص بوده است، لذا به جاي آن، طايفه‌ي افراد ذكر شده است.