ارزش‎های هر ملت به عنوان ریشه‎دارترین احساسات افراد، عنصر اصلی در ساخت فرهنگی آن جامعه به شمار می‌‏آیند.
برای داشتن یک ملت پایدار، همبسته و پیشرو در توسعه و استقلال، حفاظت و پاسداری از ارزش‏‌ها، رسالت اصلی واساسی آحاد مردم آن جامعه می‌‏باشد.
مقدسات دینی، ولایت و شهدا از جمله ارزش‌‏های قدرتمند موجود در جامعه اسلامی ما ایران به حساب می‏‌آیند که حفاظت و حراست به معنای واقعی از آن‌ها بر همه ما تکلیف است. مقدساتی که در عصر تاریک و جاهلیت مدرن می‏‌تواند چراغ راهی باشد برای جلوگیری از گم‌شدگی و سرگردانی و حرکت در طول صراط مستقیم!
اما حادثه وقتی رخ می‏‌دهد که این بستر بسیط هدایت ابزاری بشود در دست آن‌هایی که هوای نفس و مطامع دنیا در ایمان و عقیده‌‏شان رخنه کرده است، جایی که تشخیص سره از ناسره سخت می‌‏شود.
متأسفانه هزینه کردن از مقام معظم رهبری در سال‏‌های اخیر در سطوح مختلف مقام، منصب و ثروت بارها تکرار شده است تا جایی که این مسأله از جانب شخص ایشان، رسانه‌‏ها و بعضی از شخصیت‏‌های برجسته مورد انتقاد قرار گرفته است. راهبردی که می‌‏تواند صدمات جبران‌‏ناپذیری بر شالوده و ستون ولایت وارد آورد.
روشن‏‌ترین مصداق این مسأله را می‎توان در انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد که برخی از کاندیداها در یک بازی سیاسی و تبلیغاتی آمدن و نیامدن‌شان را منوط به اذن رهبری عنوان می‏‌کردند که در هر دو حالت بازی "برد برد" برای آن‌ها تلقی می‏‌شد. برخی دیگر از این کاندیداها خود را منتصب به ایشان مطرح می‌کردند که خوشبختانه با روشن‏‌بینی مقام معظم رهبری و صراحت ایشان در بیان صریح موضع و اعلام بی‏‌طرفی این فرصت از آن‌ها سلب شد.
اما این مسأله تنها مختص به این موقعیت و زمان نبود و بارها کسانی در سطوح و کسوت‏‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن را تکرار کردند و می‌‏کنند.
مثلاً کسی می‏‌خواهد نطق نامعقولش را درست جلوه دهد تا از واکنش‌‏های احتمالی مبرا باشد‌، کسی می‏‌خواهد نوشته‏‌های نامربوطش را مصون از تاوان و پاسخ‌گویی کند و برخی سودجویان و ثروت‏‌اندوزان و تشنگان قدرت برای رسیدن به امیال و اغراض‌شان، حرف، نوشته و عمل نفسانی خود را گره می‌‏زنند به رهنمودها و فرامین ارزشمند مقام معظم رهبری که خاستگاه و کارکرد ویژه خاص خود را دارد. حاصل این توأمان کردن که آغشته به هواهای نفس است و در خیلی از موارد می‏‌توان بوی سوء استفاده را از آن استشمام کرد تاثیر منفی در افکار عمومی است!
این نطق‏‌ها، نوشته‏‌ها و اعمال وقتی در معرض افکار عمومی قرار می‌‏گیرند چون از باور راستین، از پشتوانه ایمانی اصیل و اعتقاد قلبی شخص فاعل، سرچشمه نگرفته لاجرم نمی‏‌توانند بر دل بنشینند و این ماجرا منجر به این می‏‌شود که اعمالی با ظاهر مزین به ارزش‏‌های ایمانی با وجود باطنی نفسانی، زخمی می‏‌شوند بر پیکر پاک فرهنگ و ارزش‌های متعالی یک ملت!
گاهی این اتفاقات از سر بی‏‌اطلاعی افراد رخ می‌‏دهد که در  این صورت نیز همان تبعات ذکر شده را به همراه خواهد داشت.
در همین شهر خودمان یک آقایی که می‌‏گویند بازنشسته یکی از ادارات این شهر است می‏‌آید و بر روی دیوار برج در حال ساختش که در بهترین نقطه از شهر واقع شده است بنری از تصویر و بیانات مقام معظم رهبری نصب می‌‏کند که ما نسبت و رابطه این مقوله را به درستی درک نکردیم!
مسأله ما به هیچ عنوان ساخت این برج نیست؛ بلکه مسأله آن‌جاست که در دوره سخت رکود اقتصادی و فشار ناشی از تورم و بیکاری که در آن مردم روزهای‌شان را به سختی به شب می‏‌رسانند و در دوره‌‏ای که جوانان در کوره‌ي دربه‏‌دری و بی‏‌خانمانی برشته می‏‌شوند.
مصادف کردن این برج که نمادی از ثروت و سرمایه‏‌داری است با تصویر و نام مقام معظم رهبری که نمونه بارز و الگوی کاملی از ساده‏‌زیستی و توصیه‌کننده همیشگی به زندگی ساده است، نه تنها کار تأثیرگذاری نمی‏‌تواند باشد؛ بلکه زخمی است بر قامت استوار ولایت و باور مردم، این مسائل به جهت اهمیت و ابهامی که دارند منجر به تولید شایعه می‌‏شوند و شایعه مخرب است.
منظور این نیست که حق استفاده از فرصتی به بزرگی رهنمودهای مقام رهبری و ارزش‏‌های دیگر را نداشته باشیم اما معتقدیم این مصالح ارزشمند و کاربردی را باید در جایگاه درست و در فرصت معقول از زاویه‏‌ای سعيد مالگوچيمناسب در باور و ایمان مردم وارد کرد تا بر دل آن‌ها بنشیند و تقویت کننده‌‏ی باور ایمانی آن‌ها باشد، در غیر این صورت باید منتظر پیامدهایی باشیم که فرهنگ و دین را مخدوش می‌‏کند.
آقایان برج‌‏ها، مقام و منصب‌تان مبارک‌تان باشد ولی عاجزانه از شما می‏‌خواهیم که با اصول، ارزش‏‌ها و باور مردم و جایگاه ارزشمند ولایت کاری نداشته باشید.
 
سعید  مالکوچی