هر از چند گاهی خبر وقوع حادثه تصادف و از دست رفتن جان چند انسان بیگناه در جاده ازنا به اراک به گوش میرسد ولی آنقدر فاصله این حوادث به هم نزدیک شده است که به نظر میرسد برای همه بهخصوص مسوولان و اولیای امور عادی شده است و اگر اتفاقی در این جاده رخ ندهد جای تعجب دارد.
وقتیکه یک جاده کمعرض و پرپیچوخم بهجای آزادراه ترانزیتی اشتباهی گرفته میشود و کامیونهای غولپیکر متعلق به استانهای برخوردار و ثروتمند در این مسیر بهصورت پشت سر هم و بیحسابوکتاب جولان میدهند؛ باید منتظر هرگونه حادثه دردناک و دلخراش و داغدار شدن و یا بیسرپرست شدن یک یا چند خانواده محروم و مظلوم این منطقه بود.
محور ازنا به اراک که در حال حاضر نزدیکترین و تنها راه دسترسی به استان مرکزی و پایتخت میباشد متأسفانه بهجای اینکه محل تردد ایمن مردم منطقه باشد به بلای جان آنها مبدل شده است و بارها مخاطرات و ضرر و زیانهای ناشی از کوتاهی در رفع این مشکل گوشزد شده است اما متأسفانه گوش شنوایی وجود ندارد.
نکته مهمی که در این میان باید به آن توجه نمود این است که درگذشته یک وسیله راحت و امن به نام قطار محلی دورود اراک در این مسیر وجود داشت که خدماتی را به این مناطق در جهت جابجایی آنها در این فواصل مینمود و مسافران را از نقاط دوردست و صعبالعبور این مناطق جابجا میکرد که در جای خود بسیار با ارزش بود ولی با گذشت زمان و افزایش جمعیت و به تبع آن رفتوآمد بیشتر مردم این مناطق میبایستی سطح کمی و کیفی خدمترسانی این قطار محلی بیشتر شود که به ناگاه اعلام شد مسوولان محترم راهآهن به بهانه عدم توجیه اقتصادی این قطار را از چرخه خدمترسانی حذف کردهاند که در صورت برقراری مجدد این وسیله نقلیه عمومی میتوانست تا حدودی از اینهمه حوادث ناگوار بکاهد و مردم مظلوم این منطقه مجبور به استفاده از جاده خطرناک ازنا به اراک نباشند.
جاده ازنا به اراک در حال حاضر دارای مسائل و مشکلات متعددی میباشد که از آن جمله نبود علائم راهنمایی و رانندگی در برخی از نقاط این محور، عدم تردد پلیس راهنمایی و رانندگی بهطور مرتب در این مسیر و کنترل سرعت و ایمنی رانندگی در این مسیر، بخصوص خوابآلودگی، سرعت و بیاحتیاطی بیشازحد رانندگان کامیونها، مشکلات آسفالت و حادثهخیز بودن برخی از نقاط این محور، عدم خطکشی کامل و دقیق این مسیر و تخریب آسفالت این جاده است که با نزدیک شدن به فصل سرما و افزایش بارندگیها بخصوص برف و کولاک شدید در این منطقه مرتفع و کوهستانی که در سالهای گذشته نیز شاهد کمتوجهیهای مسوولین راهداری به امر برفروبی بهموقع را نیز باید به معایب این مسیر اضافه کرد.
در حال حاضر که چهار بانده شدن این مسیر به بهانههای مختلف ازجمله نبود بودجه و اعتبارات ممکن است خیلی طول بکشد از طریق مختلفی مانند ممنوعیت عبور و مرور کامیونها در این مسیر و افزایش دقت و مراقبت راهنمایی و رانندگی و همچنین راهاندازی مجدد قطار محلی دورود اراک بهنحویکه برخلاف روال قبلی این بار در ساعات اولیه روز از سمت شهرستان دورود به طرف شهر اراک حرکت کرده و با جابهجایی خیل مسافرانی که بهمنظور انجام کارهای روزانه قصد عزیمت به این شهر را دارند میتوان تا حدودی از عوارض مرگبار این محور جلوگیری کرد که در درازمدت و رفع چاره اساسی این معضل باید طرح چهار بانده شدن این مسیر با سرعت و جدیت بیشتری در دستور کار قرار گیرد تا هم سوانح رانندگی به حداقل ممکن برسد و هم از سوی دیگر سرمایهگذاری در جهت رشد و شکوفایی این منطقه نیز شتاب بیشتری پیدا کند.
حسن گرجی / ازنا
حسن گرجی / ازنا