از مشکلات کابل‌های هوایی مخابرات می‌توان به این مورد اشاره کرد که در زمستان یعنی فصل سرما، مایع فیبر نوری یخ می‌زند و باعث قطع و در اکثر موارد کندی سرعت اینترنت می‌شود.
سرما باعث پایین آمدن اینترنت لرستان مي‌شودحتما به خاطر دارید سال‌های پیش که هنوز کولرهای آبی و گازی وجود نداشت، از پنکه‌های برقی به عنوان سیستم خنک کننده استفاده می‌کردیم.
در سال‌های پیش نیز به دلیل این که هنوز تکنولوژی استفاده از شبکه‌های ارتباطی زیر‌زمینی وجود نداشت یعنی تکنولوژی وجود نداشت که با استفاده از آن بتوانند کابل‌های فیبر نوری را به صورت زیر زمینی به شبکه مخابراتی استان لرستان اضافه کنند و همچنین به دلیل به صرفه بودن و هزینه‌ی پایین‌تر آن، سیستم ارتباطی مخابرات استان لرستان به صورت کابل‌های هوایی احداث شد و همین طور باقی ماند. فی‌الحال ممکن است به دلیل نبود بودجه از تعویض این کابل‌ها خودداری کنند.
اما از مشکلات این کابل‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که در زمستان یعنی فصل سرما، مایع فیبر نوری یخ می‌زند و باعث قطع و در اکثر موارد کندی سرعت اینترنت خواهد شد. بله، شما هم اختلال در شبکه‌های مخابراتی در فصل زمستان مخصوصاً وقتی هوا خیلی مه الود و سرد است را تجربه کرده‌اید. البته استفاده از شبکه‌های هوایی مزایا و معایب خاص خود را دارد.
 
چه راه‌کاری برای انتقال کابل‌های هوایی به زیرزمین وجود دارد؟
بهترین روش انتقال کابل‌های هوایی به زیر‌ زمین‌:
بهترین روش برای این کار استفاده از مجراهای زیرزمینی یا کابل داکت‌ها است که بیش‌تر در کشورهای پیشرفته صورت گرفته است. در این روش نه نیازی به تونل‌های بسیار بزرگ می‌باشد و نه مشکل کندکاری‌های پیاپی به وجود می‌آید.
کشورهای پیشرفته برای سیم‌کشی تلفن، کابل برق، فیبر نوری، تلویزیون کابلی و دیگر سیم‌هایی که نیاز است به منازل مردم برسند، روش جالبی را برگزیده‌اند. در این روش شرکت‌های پیمانکار پیش از آسفالت کردن خیابان‌ها یا حداقل با یک بار حفر زمین تعدادی داکت که لوله‌هایی مخصوص کابل‌گذاری می‌باشند را درون زمین قرار می‌دهند. سپس هر بار که شرکتی قصد دارد کابلی را از منطقه‌ای به منطقه دیگر بکشد، از این داکت‌‌ها استفاده کرده و بدون نیاز به حفر زمین و صرف هزینه‌های زیاد، با قراردادن کابل درون لوله‌های داکت کار خود را به اتمام می‌رساند.
 
 روش اصلی این کار جای‌گذاری (مدفون کردن کابل‌ها در زیر خاک) است:
جای‌گذاری (مدفون کردن) کابل‌ها در زیر خاک Direct-buried cable یا Trench می‌باشد. شاید به مرور زمان کابل‌های فشار ضعیف هم به تدریج و با توجه به بودجه به زیر زمین مي‌روند اما برای این کار زمین را به عمق یک متر و قطر نیم متر حفر لازم است و کابل را در زیر زمین دفن خواهند کرد.
 
حفر تونل‌های زیرزمینی:
یکی از مزایای تونل‌ها این است که برای تعمیرات، ساخت و سازهای دوره‌ای و ارتقا کابل‌ها یا لوله‌های زیر خاک؛ دیگر نیازی به حفاری‌های مکرر نیست؛ اما ساخت چنین تونل‌هایی نیز مشکلات خود و هزینه‌های بسیار سنگینی را نیز به همراه دارد.
 
چرا مخابرات لرستان اقدامی برای انتقال کابل‌ها به زیر زمین نمی‌کند؟
برای این کار حفاری‌های بسیار زیادی لازم است! آسفالت کل شهر باید کنده شود و پس از انتقال کابل به زیرزمین دوباره آسفالت شود که خود هزینه‌های نوسازی یک شهر را دارد! ای کاش پیش از آسفالت کردن خیابان همه کابل‌ها را درون زمین قرار داد، تا دیگر نیازی نباشد چندبار زمین را حفر و مجدداً آسفالت کرد. اما افسوس در آن زمان این شیوه وجود نداشت.
فضای کافی برای این کار وجود ندارد. به علاوه زیبایی شهر به هم می‌ریزد. به یاد دارید برای احداث دو زیر‌گذر خرم‌آباد تا یک سال شهر چه وجهه‌ی زشتی به خود گرفته بود؟
 
مزایای استفاده از کابل‌های فیبر نوری به صورت هوایی
دسترسی آسان‌تر برای تعمیرات: زمانی که ارتباط تلفنی شما با اختلال مواجه شود دسترسی و تعمیر این کابل‌ها آسان‌تر است.
از نظر قیمت برای مخابرات لرستان که اکثراً با کمبود بودجه مواجه است مناسب‌تر است و هزینه‌ی کلی کابل‌های فیبر نوری هوایی بسیار کم‌تر از کابل‌ها به صورت زیرزمینی است.
 
مزایای استفاده از کابل‌های فیبر نوری به صورت زیر زمینی
کابل‌ها دیرتر آسیب می‌بینند.
امکان سرقت کابل‌ها بسیار کم است.
شهر زیبا‌تر می‌شود.
امکان سرقت اطلاعات کم‌تر است.
در فصل سرما‌، کابل‌ها تحت تاثیر سرما قرار نمی‌گیرند و ارتباطات مخابراتی با مشکل مواجه نخواهد شد.

منبع:  خبرگزاری بسیج لرستان