یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

از مشکلات کابل‌های هوایی مخابرات می‌توان به این مورد اشاره کرد که در زمستان یعنی فصل سرما، مایع فیبر نوری یخ می‌زند و باعث قطع و در اکثر موارد کندی سرعت اینترنت می‌شود.
سرما باعث پایین آمدن اینترنت لرستان مي‌شودحتما به خاطر دارید سال‌های پیش که هنوز کولرهای آبی و گازی وجود نداشت، از پنکه‌های برقی به عنوان سیستم خنک کننده استفاده می‌کردیم.
در سال‌های پیش نیز به دلیل این که هنوز تکنولوژی استفاده از شبکه‌های ارتباطی زیر‌زمینی وجود نداشت یعنی تکنولوژی وجود نداشت که با استفاده از آن بتوانند کابل‌های فیبر نوری را به صورت زیر زمینی به شبکه مخابراتی استان لرستان اضافه کنند و همچنین به دلیل به صرفه بودن و هزینه‌ی پایین‌تر آن، سیستم ارتباطی مخابرات استان لرستان به صورت کابل‌های هوایی احداث شد و همین طور باقی ماند. فی‌الحال ممکن است به دلیل نبود بودجه از تعویض این کابل‌ها خودداری کنند.
اما از مشکلات این کابل‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که در زمستان یعنی فصل سرما، مایع فیبر نوری یخ می‌زند و باعث قطع و در اکثر موارد کندی سرعت اینترنت خواهد شد. بله، شما هم اختلال در شبکه‌های مخابراتی در فصل زمستان مخصوصاً وقتی هوا خیلی مه الود و سرد است را تجربه کرده‌اید. البته استفاده از شبکه‌های هوایی مزایا و معایب خاص خود را دارد.
 
چه راه‌کاری برای انتقال کابل‌های هوایی به زیرزمین وجود دارد؟
بهترین روش انتقال کابل‌های هوایی به زیر‌ زمین‌:
بهترین روش برای این کار استفاده از مجراهای زیرزمینی یا کابل داکت‌ها است که بیش‌تر در کشورهای پیشرفته صورت گرفته است. در این روش نه نیازی به تونل‌های بسیار بزرگ می‌باشد و نه مشکل کندکاری‌های پیاپی به وجود می‌آید.
کشورهای پیشرفته برای سیم‌کشی تلفن، کابل برق، فیبر نوری، تلویزیون کابلی و دیگر سیم‌هایی که نیاز است به منازل مردم برسند، روش جالبی را برگزیده‌اند. در این روش شرکت‌های پیمانکار پیش از آسفالت کردن خیابان‌ها یا حداقل با یک بار حفر زمین تعدادی داکت که لوله‌هایی مخصوص کابل‌گذاری می‌باشند را درون زمین قرار می‌دهند. سپس هر بار که شرکتی قصد دارد کابلی را از منطقه‌ای به منطقه دیگر بکشد، از این داکت‌‌ها استفاده کرده و بدون نیاز به حفر زمین و صرف هزینه‌های زیاد، با قراردادن کابل درون لوله‌های داکت کار خود را به اتمام می‌رساند.
 
 روش اصلی این کار جای‌گذاری (مدفون کردن کابل‌ها در زیر خاک) است:
جای‌گذاری (مدفون کردن) کابل‌ها در زیر خاک Direct-buried cable یا Trench می‌باشد. شاید به مرور زمان کابل‌های فشار ضعیف هم به تدریج و با توجه به بودجه به زیر زمین مي‌روند اما برای این کار زمین را به عمق یک متر و قطر نیم متر حفر لازم است و کابل را در زیر زمین دفن خواهند کرد.
 
حفر تونل‌های زیرزمینی:
یکی از مزایای تونل‌ها این است که برای تعمیرات، ساخت و سازهای دوره‌ای و ارتقا کابل‌ها یا لوله‌های زیر خاک؛ دیگر نیازی به حفاری‌های مکرر نیست؛ اما ساخت چنین تونل‌هایی نیز مشکلات خود و هزینه‌های بسیار سنگینی را نیز به همراه دارد.
 
چرا مخابرات لرستان اقدامی برای انتقال کابل‌ها به زیر زمین نمی‌کند؟
برای این کار حفاری‌های بسیار زیادی لازم است! آسفالت کل شهر باید کنده شود و پس از انتقال کابل به زیرزمین دوباره آسفالت شود که خود هزینه‌های نوسازی یک شهر را دارد! ای کاش پیش از آسفالت کردن خیابان همه کابل‌ها را درون زمین قرار داد، تا دیگر نیازی نباشد چندبار زمین را حفر و مجدداً آسفالت کرد. اما افسوس در آن زمان این شیوه وجود نداشت.
فضای کافی برای این کار وجود ندارد. به علاوه زیبایی شهر به هم می‌ریزد. به یاد دارید برای احداث دو زیر‌گذر خرم‌آباد تا یک سال شهر چه وجهه‌ی زشتی به خود گرفته بود؟
 
مزایای استفاده از کابل‌های فیبر نوری به صورت هوایی
دسترسی آسان‌تر برای تعمیرات: زمانی که ارتباط تلفنی شما با اختلال مواجه شود دسترسی و تعمیر این کابل‌ها آسان‌تر است.
از نظر قیمت برای مخابرات لرستان که اکثراً با کمبود بودجه مواجه است مناسب‌تر است و هزینه‌ی کلی کابل‌های فیبر نوری هوایی بسیار کم‌تر از کابل‌ها به صورت زیرزمینی است.
 
مزایای استفاده از کابل‌های فیبر نوری به صورت زیر زمینی
کابل‌ها دیرتر آسیب می‌بینند.
امکان سرقت کابل‌ها بسیار کم است.
شهر زیبا‌تر می‌شود.
امکان سرقت اطلاعات کم‌تر است.
در فصل سرما‌، کابل‌ها تحت تاثیر سرما قرار نمی‌گیرند و ارتباطات مخابراتی با مشکل مواجه نخواهد شد.

منبع:  خبرگزاری بسیج لرستان

 

دیدگاه‌ها  

#1 ایمان 1393-09-13 19:12
... که از دولت قبل به جا مونده یکی از یاران احمدی نژاد بوده وهست.و طرفدار قالیباف بوده چرابایدهمچنان بماند.. چرانباید یاران دلسوز و طرفدار دولت جریان را در دست نگیرند؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟
نقل قول کردن
#2 کلهر 1393-09-13 20:11
بنظر می رسد اینترنت لرستان با توجه به سرعت اینترنتی که در ایران وجود دارد پایین ترین سرعت در دنیا را به خود اختصاص داده است، الان مطرح می شود سرما باعث کاهش سرعت، حتما تابستان هم گرما باعث کاهش سرعت می شود؟؟..نه دوستان عدم نظارت درست و مسعولیت پذیری نسبت به مردم و رفاه مردم و به تبع آن رشد و توسعه در زمینه متغیر های کلان از جمله علمی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... باعث کاهش سرعت اینترنت شده است.....امید است استاندار محترم این دغدغه ها را حس کند و تغییرات لازم را انجام دهد. با تشکر...
نقل قول کردن
#3 علم 1393-09-14 01:32
تا جایی که ما اطلاع داریم کابلهای فیبر نوری استان تویه خاک مدفون هستند
نقل قول کردن
#4 علم 1393-09-14 01:55
هسته هر کابل فیبر نوری از جنس شیشه و یا پلاستیکه که با چند لایه محافظت میشه و کار اون انتقال سیگنالهای نور هستش .یعنی در واقع جامده حالا چطوری توی این تحقیق مایع در نظر گرفته شده جای بسی سواله ؟؟؟؟! اصلا ممکنه مرزهای علم رو جابجا کنه !
حالا باید دید شرکتهای بزرگ مخابراتی چطوره کابل فیبر نوری رو که از اعماق اقیانوس رد میشه (و اونجا دما خیلی پایینه) گرم نگه میدارن؟ حتما با بخاری
خسته نباشید محققین عزیز به کشفیاتتون ادامه بدین !
نقل قول کردن
#5 محسن فرهادی 1393-09-14 03:03
اینترنت هرروز قطع یاسرعت پایین تواین عصرارتباطات که دنیای مجازی همه کارست وزندگی ماشینی همه کارت، تلفن بانک، اعتبار شارژ وووووو همه چیز با اینترنت می چرخد،،چرا همیشه یا قطعی دارد یا سرعت ضعیف !!! میریم بانک سیستم قطع میریم ثبت نام سیستم قطع میریم خرید کارت خوان قطع !!! دوستامون توشهرهایی دیگه همچین مشکلی ندارن..... چرا كسي پاسخگو نيست ؟
نقل قول کردن
#6 مسیب قبادیان 1393-09-14 22:58
باسلام
نویسنده در این نوشتار با فرض استفاده از کابل فیبر نوری هوایی در ارتباطات اینترنتی استان سرما را باعث تاثیر بر کابل و کندی اینترنت ذکر کرده است این در حالی است که کابلهای فیبر نوری در ارتباطات استان بصورت خاکی و یا کانالی اجرا شده اند ضمن اینکه تکنولوژی ساخت کابلهای هوایی با رعایت مسائل محیطی و عموما در ظرفیتهای پایین طراحی و ساخته میشوند. متاسفانه با عرض پوزش باید عرض کنم مطلب فوق فاقد ارزش علمی است حداقل تصور ارتباطات اینترنتی که بین استانی است با استفاده از فیبر نوری هوایی باید نویسنده را به تامل وا دارد!
نقل قول کردن
#7 امیر 1393-09-15 08:41
با سلام و خسته نباشید خدمت گردآورندگان عزیز لطفا منبع مطلب فوق را در خصوص فیبر نوری اعلام نمایند ما هم اطلاعات خود را در خصوص فیبر نوری بالا ببریم . با تشکر
نقل قول کردن
#8 کارشناس مخابرات 1393-09-15 08:48
از آقای دکتر مجید رحیمی نسب که راهنمای نویسندگان این مطلب بوده اند انتظار میرود بحث را به صورت علمی مطرح نمایند. و قبل از آن تحلیلی در مورد فیبر نوری در مخابرات لرستان ارایه دهند با بعضی از کارشناسان مخابرات گفتگو نموده و اطلاعات خود را تکمیل نموده سپس تحلیل نمایند.
به عنوان مثال:
نقل قول کردن
#9 کارشناس مخابرات 1393-09-15 08:48
دلیلتان برای گفتن این جمله چیست؟؟؟؟؟؟"در سال‌های پیش نیز به دلیل این که هنوز تکنولوژی استفاده از شبکه‌های ارتباطی زیر‌زمینی وجود نداشت یعنی تکنولوژی وجود نداشت که با استفاده از آن بتوانند کابل‌های فیبر نوری را به صورت زیر زمینی به شبکه مخابراتی استان لرستان اضافه کنند و همچنین به دلیل به صرفه بودن و هزینه‌ی پایین‌تر آن، سیستم ارتباطی مخابرات استان لرستان به صورت کابل‌های هوایی احداث شد و همین طور باقی ماند. فی‌الحال ممکن است به دلیل نبود بودجه از تعویض این کابل‌ها خودداری کنند."
نقل قول کردن
#10 کارشناس مخابرات 1393-09-15 08:50
از یافته انتظار میرود سرعت را فدای دقت نکند.
از یافته انتظار بیشتری میرود.
اعتماد مخاطبان سرمایه شماست.
نقل قول کردن
#11 مسیب قبادیان 1393-09-15 13:14
باسلام مجدد خدمت هم استانیهای عزیز
بنده امروز 15/9/93 با آقای دکتر رحیمی نسب در خصوص این مطلب صحبت کردم ایشون بیان کردند که فرار بر این بوده که این کار را تعدادی از دانشجویان در قالب یک کار تحقیقاتی که خودشان پیشنهاد داده اند انجام شود که منابع اون هم رو هم معرفی کنند که متاسفانه اینکار انجام نشده است
صرفنظر ار نحوه انعکاس این مطلب در قالب یک گزارش خبری ! که جای بحث زیاد دارد متاسفانه انتشار اخبار غلط در آن هم جای تامل دارد جهت استحضار هم استانی عزیز عرض کنم که تمام شبکه های فیبر نوری داخل شهرها و بین شهری و بین استانی به جهت امنیت بالا و جلوگیری از سرقت و تخریب بصورت خاکی اجرا می شوند و برای تولید انواع کابل به شکل خاکی ؛ هوایی و کانالی استانداردهای بین المللی وجود دارد . خوشبختانه سابقه استفاده از فیبر نوری در کشور و در استان ما به اوایل سال 1370 بر می گردد که تماما بصورت خاکی اجرا شده اند ضمن اینکه در تولید فیبرنوری از تارهایی از جنس شیشه استفاده می شود و هیچگونه مایعی در تولید آن بکار نمی رود!
نقل قول کردن
#12 مسیب قبادیان 1393-09-15 13:29
جهت استحضار خوانندگان محترم عرض کنم توپولوژِی شبکه اینترنت دارای سطوح مختلفی می باشد و بخش از آن به زیر ساخت های استانی و بخشی ملی و بخشی هم به بین الملل بر می گردد در بخش استانی بعرض شما می رسانم سیستم ها و تکنولوژی بکار رفته در تجهیزات مخابرات استان لرستان مشابه دیگر استانهای کشور می باشد و از این جهت هیچگونه تفاوتی وجود ندارد اما نوع سرویس ها و خدمات قابل ارایه بسته به نیاز مشتری تعریف و واگذار میشود اما در بخش بین استانی شرکت ارتباطات زیرساخت کشور متولی انتقال ترافیک استانها به دروازه های تجمیع ملی و نهایتا بین الملل می باشد که مسیرهای عبور فیبرنوری در استانهای مسیر معمولا با خطراتی از جمله حفاری ها و ... مواجه هستند که بعضا باعث قطعی ارتباط می شوند هرچند مسیرهای جایگزین در این مواقع در توپولوژی شبکه پیش بینی می شود ولی بعضا بخاطر عدم موازنه ترافیک در مسیرهای جایگزین با کندی هایی مواجه می شود
_______________________
يافته: سلام و سپاس آقا مهندس. دوستان در خبرگزاري بسيج تماس گرفتند و فرمودند كه پس از تماس با دكتر رحيمي‌نسب، ايشان فرموده‌اند كه فقط عنوان مطلب را تأييد كرده و از محتواي آن اطلاعي نداشته است، لذا پس از مطالعه مطلب به اشتباه بودن بخش‌هايي از آن اذعان نمودند. با پوزش از شما و خوانندگان محترم
نقل قول کردن
#13 احمد تلوری 1393-09-28 06:31
با سلام و عرض خدا قوت خدمت مدیرعامل و کارشناسان محترم شرکت مخابرات استان لرستان لطفا جهت دریافت پاسخ علمی دکتر مجید رحیمی نسب عضو هیات علمی دانشگاه لرستان به جوابیه این شرکت به آدرس http://basijnews.ir/lorestan/1393/09/27/index.html:id=6650421 مراجعه شود امید است که مجموعه اجرایی استان با اعتماد هر چه بیشتر به نخبگان علمی و در راس آنها اعضای هیات علمی دانشگاهها و دانشجویان زمینه را برای پیشرفت استان فراهم کنند.
نقل قول کردن
#14 امیدی 1393-11-06 22:39
با سلام،در کمال ناباوری و تاسف
جناب دکتر رحیمی نسب این استاد فرهیخته
و با سواد و دلسوز در تاریخ 5/11/1393
درگذشت.
این استاد عزیز که تمام سعی خود را برای
پیشرفت وآبادانی لرستان
و همچنین سوق دادن دانشجویان
به سوی اهداف بزرگ مینمود،ما
را در نیمه راه تنها گذاشت،و به رحمت
ایزدی پیوست،
روحش قرین رحمت الهی.
نقل قول کردن
#15 فلاحی 1393-11-07 13:14
این مقاله با اطلاع و راهنمایی استاد تهیه شده ...مخابرات والا ما نمیدونیم چه دلیل قانع کننده ای برای سرعت فوق العاده پایین اینترنت پیدا کنیم..روح استاد عزیزمان قرین رحمت
نقل قول کردن
#16 بیرانوند 1393-11-07 13:29
در جوابیه ای که شرکت مخابرات لرستان در پاسخ به یک مطلب علمی با این عنوان که سرما یکی از عوامل موثر در کاهش سرعت اینترنت در این استان محسوب می شود در فضای مجازی منتشر کرده است این شرکت مدعی شده است که مسیرهای عبور فیبر نوری در استان‌های در طول مسیر معمولا با خطراتی از جمله حفاری‌ ها و یا بار ترافیکی نامتعادل مواجه هستند که بعضاً باعث قطعی و یا کندی ارتباط اینترنتی می‌شوند و سرما و گرما در وضع اینترنت تأثیری ندارد؛ اما بر خلاف آن، بررسی های گسترده نشان می دهد که انجماد آب در داخل مجرا و کانال حاوی فیبر نوری در کنار دیگر علل موجب تنزل سرعت و کیفیت اینترنت می باشد. به جوابیه استاد عزیزمان رجوع کنید این گزارش جز در بخشهایی کاملا علمی و صحیح است
نقل قول کردن
#17 بیرانوند 1393-11-07 13:36
در راستای ارتقاء سطح کیفی کارشناسان شرکت مخابرات برخود واجب میدانم حسب وظیفه آموزشی خویش مطالبی را مبتنی بر مستندات علمی و بر اساس متن ترجمه شده مقاله چاپ شده در مجله America’s Network ارائه نمایم.
دکتر مجید رحیمی نسب
نقل قول کردن
#18 مرادی 1393-11-08 11:16
http://basijnews.ir/lorestan/1393/09/27/index.html:id=6650421
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا