یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

کاظم صفرزاده معلم فقيد لرستاني كه در حادثه سيلاب اخير جان باخت، اگر از لُرستان نبود، قهرمان ملی می‌شد!
او و 3 شاگردش شامگاه 28 مهرماه از یک منطقه عشایری در ويسيان به سمت خرم‌آباد در حال حرکت بودند که گرفتار سیلاب رودخانه شوراب شدند و جان باختند.
مرحوم كاظم صفرزادهاما این خبر تاسف‌انگیز در سطح ملی منتشر نشد و هیچ‌کس نام مرحوم کاظم صفرزاده مدیر و معلم منطقه عشایری ويسيان را نشنید. هیچ‌کدام از روزنامه‌های مهم کشور هم این خبر را در صفحه اول منتشر نکردند، روزنامه‌هایی که خبر بارش برف سنگین در شمال کشور را تیتر کردند، از مرگ معلم فداكار لرستاني و دانش‌آموزانش چيزي نگفتند. چرا؟
چرا حتا این خبر تا 3 روز بعد از حادثه به گوش وزیر آموزش‌وپرورش نرسید؟ چرا فداکاری این معلم به چشم نیامد؟
اگر خبرها را در 4 خبرگزاری مهم کشور، یعنی مهر، ایسنا، ایرنا و فارس پی‌گیری کنیم، خواهیم دید که هر 4 خبرگزاری، خبر را پوشش داده‌اند. البته ایسنای لُرستان که به شدت درگیر همایش "کله‌ باد" بود و فقط خبرهای کوتاه این حادثه را پوشش داد و گزارش مهمی در این باره ارائه نكرد، اما خبرگزاری‌های دیگر به‌ویژه مهر لُرستان و فارس به خوبی خبر را پوشش دادند و چند گزارش هم منتشر کرده‌اند.
سایت‌‌های درون استان مثل همین یافته به خوبی پی‌گیر خبر بوده‌اند و فعالان شبکه‌های اجتماعی با 2 روز تاخیر، خبررسانی نسبتاً خوبی کرده‌اند، اما چرا این فاجعه برای تلویزیون و رسانه‌‌های مهم دیگر فاجعه قملداد نشد و با آن مثل یک آمار برخورد کردند؟
به نظر می‌رسد 25 سال حضور دائم لُرستان در رتبه نخست بیکاری کشور، کم‌کم دارد تبعات خودش را نشان می‌دهد. یکی از تبعاتش همین ضعف رسانه‌‌ای است. باید بپذیریم که لُرستان تقریباً رسانه‌ي‌ قدرت‌مند ندارد. با احترام به جامعه‌ي روزنامه‌نگاران لُرستانی که خودم هم جزو آن‌ها هستم باید بگویم لُرستان روزنامه‌نگار شاخص و درجه‌یک ملی هم به اندازه‌ای ندارد که در ارگان‌های مختلف حضور داشته باشند و در آن رسانه‌ها مؤثر باشند. لُرستان هنرمند ملی هم تقریباً ندارد. یعنی سلبریتی لُرستانی تقریباً نداریم. به مفهوم کامل سلبریتی عرض می‌کنم. یعنی مثلاً علی دایی نداریم. اگر هم شخص مشهوري داريم، از اظهار لرستاني بودن خويش، امتناع مي‌ورزد!
 ما در شبکه‌ها اجتماعی هم قدرت‌‌مند عمل نمی‌کنیم. یعنی جامعه روزنامه‌نگاران آنلاین ما هم جامعه‌ای ضعیف و از هم ‌گسیخته است. لُرستان و قوم لُر در فیس‌بوک مثلاً صفحه بالای 20 هزار لایک ندارد. یعنی بیکاری، کمبود اعتبار و تنگ‌نظری باعث شده است که نتوانیم از هم‌استاني شريف‌مان زنده‌یاد کاظم صفرزاده قهرمان ملی بسازیم.
وقتی رسانه‌ي قدرت‌مند در سطح ملی نداریم، وقتی در بخش‌های خبری صداوسیما آدم مؤثر کم داریم، وقتی در روزنامه‌های مهم کشور خبرنگار نداریم یا کم داریم، وقتی سلبریتی نداریم که در فیس‌بوکش خبر را منتشر کند و احساسات مردم را برانگیزد، وقتی روزنامه‌نگاری آنلاین‌مان به تاریخ طوایف و ایلات مشغول است و وقتی که خودمان از امثال کاظم صفرزاده به عنوان قهرمان یاد نمی‌کنیم، نباید انتظار داشته باشیم دیگران از او قهرمان بسازند.
مرحوم صفرزاده، نخست باید در لُرستان قهرمان می‌شد تا توجه‌ها را به خود جلب می‌کرد، اما این اتفاق نیفتاد. چرا نیفتاد؟ چون ابزار قهرمان‌سازی را نداریم. بلد هم نیستیم. حتی بلد نیستیم قهرمان‌های قدیمی را هم برای خودمان نگه داریم. یعنی روزی نیست که در حق استاد مسلم موسیقی لُری یعنی استاد رضا سقایی اجحاف نشود.
وقتی به درددل‌های استاد ایرج رحمان‌پور در اختتامیه هفته فرهنگی لرستان می‌گوییم حرافی، چه انتظاری هست که از کاظم صفرزاده قهرمان بسازیم؟!
لُرستان صدرنشين بيكاري و بي‌توجهي در كشور، فعلاً باید تا می‌تواند معتاد نسازد، برای قهرمان‌‌سازی فعلاً زود است...
 رضا  ساکی
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 علی 1393-08-03 17:38
باتشکر از شما نگارنده محترم حرف دل خیلی هارو زدید لرستان منسجم ومتحد وهمگرا آرزوی همه ما لرهاست باید برای کنار گذاشتن فراموشی از امروز شروع کنیم؟
نقل قول کردن
#2 سعید 1393-08-03 17:56
ما نه چیزی هستیم و نه چیزی میشویم چرا که خودمان برای خودمان محترم و ارزشمند نیستیم و تا وقتی که خودت خودت را باور نکنی در این دنیای پر از عبور کسی باورت نمی‏کند.با تشکر از نویسنده محترم و نوشته خوبشان
نقل قول کردن
#3 مصطفی 1393-08-03 18:04
اقاي ساكي قهرمان از ديد ما يعني لر نباشي نمونه اش همون چوپانی که این همه صداوسیما میگفت قهرمانه ولی در استان ما مردم میگفتن چوپان دروغ میگه. در صورتی که استان های دیگه به هر صورتی برای خودشان قهرمان می سازند. به خاطر اعتبار نام و اوازه شهرشان بالا می رود نه ما که تبر به ریشه خود میزنیم. به نظر اگر همین معلم فداکار را هم پیگیری کنند باز مردم خودمان .....
نقل قول کردن
#4 علی 1393-08-03 23:27
معلم کردستانی فقط بخاط تراشیدن موی سرش و همدردی با دانش آموز خود(که البته قابل تقدیراست) قهرمان ملی شد اما صد افسوس که معلم فداکار و با غیرت لرستانی مرحوم کاظم صفر زاده با اهدای جان شیرینش قهرمان نشد......
نقل قول کردن
#5 آگاه 1393-08-03 23:59
والا در استان لرستان خیلی مسائل رسانه ای نمیشه واقعاً مرگ لرها در رسانه های کشور و مرگ بروجردی ها در رسانه های لرستان! این همه آدم در بخش اشترینان بروجرد بعلت نبودن بیمارستان و اورژانس در راه مردند ولی خبری ازشون منتشر نشد در لحظاتی که به ثانیه های طلائی مشهورند! وهنوز کسی نمیدونه چون جان انسانها در بروجرد ارزشی نداره!
در کوهدشت یک زائو در راهروری دستشویی بیمارستان زایمان کرد اگه در استانهای دیگه یا کشور دیگری بود از اون واقعه رسانه ها تراژدی می ساختند!
ولی برای یه تخلف بهداشتی درمانی یک بیمارستان در مشهد جناب وزیر رفتند اونجا مسئولین رو به صلابه کشیدن ولی خون شهروندان درجه 2 لرستانی که رنگی نداره و خون شهروندان درجه 3 بروجردی که هدره
________________________
يافته: سلام و سپاس از نظر شما، در مورد بخش كشوري اظهار نظر نمي كنيم اما در مورد بخش استاني و دلايل عدم انتشار اخبار مناطق شما اينه كه معمولاً خبرنگاران خودتان مايل نيستند با رسانه‌هاي مركز استان و كلاً استان كار كنند و ترجيح مي‌دهند محلي باقي بمانند.
نقل قول کردن
#6 آگاه 1393-08-04 01:21
در جواب یافته:
آزموده را آزمودن خطاست!
قبلاً رسانه های مرکز استان از جمله همین یافته حودشون رو اثبات کردند
نقل قول کردن
#7 علی 1393-08-04 01:40
آقایا خانوم آگاه قصد توهین ندارم اما شما خیلی تفرقه افکنی وبامی کوتاه تر از بام خرم آبادی هاپیدا نکردی به نظرم شما دچار مشکلات شدید روحی و فکری هستی خیلی ها از جمله خود من هزارتا مشکل دارم حالا باید بگم بروجردی ها حق منو خوردن؟ سایت یافته خیلی بزرگواری میکنند که نظر شما رو درج میکنند وگرنه میتونن مثل سایتهای دیگه اصلا احترامی به نظر شمانداشته باشند؟
نقل قول کردن
#8 مصطفی 1393-08-04 11:47
دوستان عزیز به خدا اگه همین یافته نباشه هیچ کسی اصلا سراغ این وقایع را نمی گیرد چون اصولا ما لرها بی تفاوت هستیم
نقل قول کردن
#9 مصطفی 1393-08-04 12:57
برای برنامه پایش پیام گذاشتم که مرحوم کاظم صفرزاد باید جز قهرمان هفته برنامه باشد.شما هم اگه میتونی تو سایت پایش پیام بگذارید
نقل قول کردن
#10 آگاه 1393-08-04 19:58
در جواب علی،اگه نقدی بر صحبت من داری و اون انتقاد استناد و دلیلی پشتش باشه خیلی خوبه و من استقبال می کنم ولی اگه قصد تخطئه شخصی داری اون بحثش فرق داره که از ادب بحث به دوره!
ضمناً عناوینی مثل"اعتراض مردم بروجرد به مسیر آزاد راه آسیایی"،"دليل مركز استان شدن خرم‌آباد/ آزادراه از چند كيلومتري خرم‌آباد مي‌گذرد؟!" "فاصله آزادراه جديد از خرم‌آباد و بروجرد يكسان است+ مسير" چه مفهومی دارند؟
نقل قول کردن
#11 خانم معلم 1393-08-05 21:59
تشکر از شما به خاطر این خبر

دیشب 20:30 یکی از خبرهاش سیل "بلغارستان" و کشته شدن یک نفر در این سیل بود.

من دیگه حرفی ندارم !!!
نقل قول کردن
#12 ساکی 1393-08-07 23:13
به نقل از آگاه:
در جواب علی،اگه نقدی بر صحبت من داری و اون انتقاد استناد و دلیلی پشتش باشه خیلی خوبه و من استقبال می کنم ولی اگه قصد تخطئه شخصی داری اون بحثش فرق داره که از ادب بحث به دوره!
ضمناً عناوینی مثل"اعتراض مردم بروجرد به مسیر آزاد راه آسیایی"،"دليل مركز استان شدن خرم‌آباد/ آزادراه از چند كيلومتري خرم‌آباد مي‌گذرد؟!" "فاصله آزادراه جديد از خرم‌آباد و بروجرد يكسان است+ مسير" چه مفهومی دارند؟

والا شما شورش را در آورده اید و و تمام خبرهای منتشر شده دریافته رو با نظرات تفرقه انگیزتون به حاشیه و جدال می کشید و ذهن مخاطبان یافته رو از اصل و ماجرای اون خبر دور می کنین
از هر خبری در یافته ! چماقی درست می کنین برای زدن بر سر خرم اباد و مظلوم نمایی بروجرد
آقای آگاه وبلاگ های خودتان کم در مورد اراجبف مورد نظرتان نمی نویسند بروید و انجا خوش باشید و سایت یافته را به حاشیه نکشید.
نقل قول کردن
#13 آگاه 1393-08-11 01:26
حافظ از خصم به خطا گفت نگیریم از او
ور به حق گفت جدل با سخن حق نکنیم
نقل قول کردن
#14 رضا 1393-10-18 09:52
اگر يكي از اهالي منطقه ما دست به دزی بزند یا خلافکار بشود کسی حق ندارد او را مجازات نماید زیرا خود مسولین دلیل این کار بوده اند چون شغل و امكانات براي انها فراهم نميكنند
نقل قول کردن
#15 یاری 1395-09-02 17:14
چرا بیشتر اخبار منفی از لرستان رسانه ای میشود؟
نقل قول کردن
#16 بهمنی 1395-09-02 17:17
به نقل از آگاه:
حافظ از خصم به خطا گفت نگیریم از او
ور به حق گفت جدل با سخن حق نکنیم

دوست گرامی تمام استان ما درگیر یک عقب ماندگی متوازن است.استان دو میلیون نفری لرستان بیمارستان تخصصی سوانح و سوختگی ندارد بعد ایلام پانصد هزارنفری دارد.ما با این همه رودخانه و سراب و قنات و چاه و هشتصد و پنجاه هزار هکتار زمین بکر کشاورزی میشیم استان محروم و یزد و اصفهان و کرمان و قم و سمنان کویری میشن استان صنعتی برخوردار.گرمسار در سمنان است هشتاد هزار نفر جمعیت دارد و هشت شهرک صنعتی مجهز دارد.خودتان بروید ببینید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا