یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

بیکاری یک مسأله جدی است و در مسائل جدی نمی‏‌توان سکوت کرد. این روزها اخبار ضد و نقیض آن‌قدر زیاد شده که دیگر از شنیدن شاخ در نمی‌‏آوریم.
طي سال‎ها و ماه‎های گذشته شاهد صدرنشینی لرستان در بیکاری کشور بوده‏ایم و این معضل به‎طور ملموس و عینی از جانب جوانان و خانواده‏‌های لرستانی به وضوح حس می‏‌شود.
اما خبری که این روزها شاخ‏‌های حیرت را بر کله سوت کشیده‌مان بلند کرده است، خبری است مبنی بر رشد 7 درصدی اشتغال در استان لرستان! آن هم بر مبناي آماری که به تازگی مرکز آمار ایران منتشر کرده است.
بر اساس آمار اعلامی، میزان بیکاری لرستان از 20.3 درصد به 13.3 درصد رسیده است، یعنی یک‌سوم بیکاری استان ظرف 6 ماهه اول سال 93 کاهش پیدا کرده است و از مقام 31 بیکاری در بین استان‎های کشور به جایگاه 23 رسیده‌‏ایم!
کاهش بیکاری لرستان در باورمان نمی‎گنجد!/ درد مردم، واقعی‎تر از آمار مرکز آماردر این خصوص استاندار لرستان نیز در گزارشی به نقل از خبرگزاری مهر از کاهش نرخ بیکاری در استان خبر می‏‌دهد و می‏‌گوید: در زمینه وضعیت اشتغال مطابق اعلام مرکز آمار ایران، لرستان که در سری قبل در جایگاه 31 کشور قرار داشت با 8 پله صعود به جایگاه 22 آمده است.
بازوند با بیان این که لرستان در طول 16 سال گذشته در صدر استان‎های بیکار کشور بوده است، افزود: واگذاری جایگاه نخست بیکاری نشان می‏‌دهد که سرمایه‏‌گذاری‌‏های صورت گرفته در استان جواب داده که امیدواریم این موضوع در نرخ بیکاری فصل پاییز خود را بیشتر نشان دهد.
این مطلب از جانب استاندار در حالی عنوان می‏شود که وی درست چند روز قبل در گزارشی منتشر شده توسط پایگاه خبری "سلام دلفان" کم کردن رتبه اول 16 ساله بیکاری لرستان در کشور را نیازمند زمان دانسته بود.
به گزارش سلام دلفان (13 مهر 93) هوشنگ بازوند در مورد وضعیت بیکاری لرستان اظهار داشت: 16 سال است که رتبه اول یا دوم در نرخ بیکاری کشور را داریم و این که چه دلایلی دارد، آسیب‌شناسی شده است، اما خروج از آن مستلزم وقت و زمان است.
همچنین 18 مهر 93 به نقل از ایسنا، علي كوراني‌فر معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی استانداری لرستان با تأکید بر این که لرستان بیش از هر استان دیگری نیازمند کمک دولت است، اضافه کرد: انتظار ما از دولتمردان این است که ویژه‎تر به لرستان کمک کنند چرا که نرخ بیکاری بین جوانان ۱۴ تا ۲۵ سال، ۶۰ درصد است.
مرکز آمار ایران کسانی را شاغل می‌داند که شرایط زیر را دارند:
ـ همه‌ی افراد ۱۰ ساله و بیشتر که در طول هفته‌ی مرجع (هفته‌ی آمارگیری)، حداقل یک ساعت کار کنند و یا به‌طور موقت کارشان را ترک کرده باشند شاغل محسوب می‌شوند.
ـ افرادی که بدون دریافت دستمزد برای یکی از فامیل خود کار می‌کنند.
ـ کارآموزانی که در هفته‌ی منتهی به آمارگیری در فرایند تولید کالا و خدمات کار کرده‌اند.
ـ دانش‌آموزانی که در هفته‌ی مرجع، کار می‌کنند.
ـ همه‌ی افرادی که در نیروهای مسلح به‌صورت دائم یا موقت، کار می‌کنند از قبیل افسران، درجه‌داران و سربازان وظیفه
با همه مشاغلی که در تعریف مرکز آمار عنوان شد درصد بیکاری لرستان 6 ماه قبل 20.3 عنوان شده است.
اگر جمعیت استان را بر اساس سرشماری سال 90 که یک میلیون و 750 هزار نفر عنوان کرده درنظر بگیریم با توجه به گذشت 2 سال از اعلام این جمعیت و همچنین با توجه به این که بیکاری برای افراد بالا 10 سال در نظر گرفته می‌‏شود 20 درصد جمعیت لرستان در خوشبینانه‎ترین حالت بالای 300 هزار نفر خواهد بود، اگر چه به اذعان بسیاری از مسوولان و صاحب‎نظران درصد بیکاری لرستان بسیار بالاتر از 20 درصدی بوده که مرکز آمار ایران اعلام کرده اما به هر روی با توجه به کاهش 7 درصدی این آمار در استان یعنی یک‌سوم 20 درصد از جمعیت بیکار استان باید صاحب شغل شده باشند این عدد به طور تقریبی باید چیزی حدود 100 هزار نفر باشد!
سوال این‌جاست این تعداد هم استانی محترم و نیروی جوان خوشبخت که شاغل شده‏‌اند از کجای استان هستند؟ در کجا و چگونه شاغل شده‌‏اند؟ آیا مرگ و اعتیاد جوانان لرستانی هم شغل محسوب می‎شود؟ آیا معنی کمک ویژه‎ای که معاون عمرانی استاندار به طور ویژه از دولتمردان خواسته بود این آمار 7 درصدی می‏‌شود؟ آیا وقت و زمانی که استاندار محترم چند روز قبل برای خروج از بیکاری خواسته بودند به این زودی سپری شده است؟
شاید ما معنی پله و صعود و سقوط را به درصدی درک نکرده‌‏ایم اما هر چه هست راه خوبی به‎نظر می‏‌رسد در شرایط رکود، تورم و بیکاری طاقت‏فرسای این روزها!
کل مجموعه استانداری و مسوولان استانی 2 سال است نتوانسته‌‏اند 900 نفر از جوانان این استان که در آزمون استخدامی استانداری قبول شده‌‏اند را به کارگیری نمایند! تا جایی که حافظه ناتوان ما کار می‏‌کند در استان کارخانه عمده‌‏ای راه‏‌اندازی نشده است که هیچ، کارخانه‏‌های از کار افتاده هم راه نیفتاده‎‏اند و برخی دیگر نیز کج‎دار و مریز فعالیت می‎کنند!
در بحث پروژه‏‌های نیمه تمام هم که دولت عزمش را بر تکمیل پروژه‌‏های بالای 80 درصد جزم کرده است که در این بین سهم استان 3 سد است که روند ساخت آن‌ها از سال‎های دور دارد انجام می‏‌گیرد و نیروی تازه‏ای طبیعتاً جذب نکرده‌‏اند.
با توجه به کاهش 7 درصدی اشتغال در استان در طول 6 ماه و با ادامه این روند رو به رشد تا پایان سال میزان بیکاری لرستان باید به نزدیک صفر درصد برسد!
مهم‌ترین مرکز برای سنجش آمار بیکاری درد دل مردم استانی است که بیکاری جوانانش فیل را هم از پا در می‌‏آورد! عینیت زندگی افردای است که هیچ اتفاقی اطراف‎شان نیفتاده! خانواده‌‏هایی هستند که جوانان بیکارشان یا افسرده می‏‌شوند یا منحرف یا کوچ اجباری در پیش می‏‌گیرند و آواره غربت می‌‏شوند.
چشم‎های‌مان را تا دور دست‎های افراد فامیل که می‎چرخانیم غیر از آن‌هایی که مهاجرت کرده و افرادی که به آرامش مرگ رسیده‌‏اند از نرخ بیکاری آن‌ها کم نشده است.
تمام مسوولان استان اگر همدلی، متحد، یک‌پارچه تلاش شوند و از تمام امکانات استفاده کنند اگر توانستند تا پایان سال یک درصد بیکاری واقعی استان را کاهش دهند هنرمندان که نه، مدیران قابلی هستند.
نمی‎دانیم مقصود از اعلام این آمار مرکز آمار چیست؟ شاید هدف روحیه دادن به مردمی است که بدجور روحیه‌‏های‌شان خط‌خطی شده و دیگر تاب افزایش آمار بیکاری ندارند.
یا شاید هدف گرفتن مقام اولی استان در بیکاری بوده است، شاید هم برای خروج از رکود گفته‏‌اند و شاید برای بستن دهان معترض‎هایی که به داشتن مقام اولی لرستان در کشور طی 16 سال اخیر اعتراض سعيد مالگوچيداشته‌‏اند.
 این خبر، روئیدن شاخ بر سر می‏‌خواهد و بیرون زدن چشم از حدقه!
 
سعيد  مالكوچي
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 امیر 1393-07-27 14:22
آمار سازی و انتشار آمار غیر واقعی که با هیچ استاندارد جهانی و حتی عقلی سازگار نیست در 8 سال دولت قیل شروع شد و متاسفانه ادامه پیدا کرد. به قول معروف آنچه عیان است چه حاجت به بیان است کسی این آمارها را باور نمی کند. کجای دنیا سرباز شاغل محسوب می شود و یا یک ساعت کار در هفته شغل نامیده می شود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا