یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مهم‌ترین عامل خشکیدگی درختان کم‌آبی است که باعث ضعف آنان شده و بعد از آن آفات و بیماری‌های ثانویه‌ای هستند که درختان ضعیف را هدف قرار داده و به کلی از بین می‌برند.
از آن‌جا كه اخيراً شايع شده درختان باغ كشاورزي خرم‌آباد به عمد در حال قلع و قمع يا در معرض آتش‌سوزي هستند تا نابود شوند، چند نكته در مورد اين باغ تاريخي ذكر مي‌شود:
1- سال 1376 مدير  وقت مسکن و شهرسازی لرستان بر روی باغ کشاورزی به صورت غیر‌قانونی اعمال ماده 10 قانون زمین شهری نموده و هدف آن هم واگذاری باغ جهت احداث ساختمان‌های مسکونی بوده است. از 46 هکتار باغ موجود تا سال 1376، هم‌اکنون حدود 22 هکتار باقی‌مانده است.
2- هم‌زمان با شروع عملیات عمرانی توسط شهرداری و مسکن و شهرسازی، سیستم آب‌رسانی باغ کشاورزی که آب را از دو حلقه چاه و یک ایستگاه پمپاژ مستقر بر رودخانه خرم‌آباد در قسمت شمالي باغ  به وسیله کانالی که در امتداد مسیر درختان کاج موجود در حاشیه بلوار جدید‌الحداث زرین‌کوب به باغ می‌رسانده‌، قطع شده است.
3- اخذ مجوز و حفر چاه جدید تا سال 1385 طول می‌کشد و در این مدت 10 سال تنش آبی بسیار شدید به درختان باغ وارد می‌شود.
4- ضعف درختان سوزنی‌برگ و بروز آفات و بیماری‌های مختلف موجب خشکیدگی تعدادی از درختان باغ شده است.
5- آتش‌سوزی‌های عمدی رخ داده طي چند سال اخیر، جهت بایر نمودن باغ کشاورزی به منظور توجیه تجزیه مجدد باغ کشاورزی مزید بر علت شده است.
6- علل توجیه قطع درختان:
6-1- سوزنی‌برگ‌ها بر خلاف درختان پهن‌برگ، قدرت جست‌زنی ندارند و در صورت خشکیدگی، بایستی فوراً حذف و مجدداً درختاني جای‌گزین آن‌ها شود.
6-2- درختان خشکیده در واقع کانون اصلی آفات و بیماری‌ها هستند که در صورت عدم حذف، می‌توانند باعث خشک شدن کلیه درختان باغ شوند. (لذا سودجوياني كه چشم طمع به اراضي اين باغ تاريخي را دارند، شايعه قطع درختان را منتشر كرده، اما هيچ اشاره‌اي به جاي‌گزيني درختان جديد و سالم نمي‌كنند)
6-3- باغ کشاورزی محل استقرار دانشگاه علمي‌كاربردي است و علاوه بر وجود بخش‌های تحقیقاتی، محل سکونت تعدادی از كاركنان تحقيقات جهاد كشاورزي لرستان و خانواده‌های آنان مي‌باشد و افتادن درختان خشک که در واقع مسبوق به سابقه هم هست، از خطراتی است که باید از آن جلوگیری شود.
6-4- چهره زشت و ناپسند درختان خشک در بین درختان سالم و زيباي باغ
7- با توجه به سركشي و نظریه کارشناسی متخصصان جنگل‌شناسی‌، باغبانی و گیاه‌پزشکی مرکز در خصوص ضرورت حذف فوری درختان خشکیده، به منظور واکاری و احیاء مجدد باغ کشاورزي، موضوع در سال 1391 از کمیسیون قطع اشجار سازمان پارک‌ها و فضای سبز استعلام و به جهت توجیه علمی و فنی موضوع، کمیسیون مذکور با حذف درختان خشک موافقت نموده است.
8- طی مدت 3 ماه با توجه به نابه‌ساماني‌هاي موجود در باغ كشاورزي از جمله وجود درختان كاملاً خشك، عدم خاك‌ورزي مناسب، وجود سرشاخه‌ها و بوته‌هاي خشك كه بستر آتش‌سوزي را فراهم مي‌آورند، اقدام به حذف گیاهان خودرو و بوته‌های خشک و احیاء کانال‌های آب‌رسانی و آب‌یاری اصولی باغ شده است.
9- از تاریخ 18 شهريور 1393 پيمانکار طرف قرارداد مرکز با حضور کارشناسان نماینده با رعایت کلیه جوانب ایمنی، اقدام به قطع تعدادی از درختان خشک نموده است.
باغ کشاورزی یک محیط زنده است همانند همه باغ‌ها و جنگل‌ها در هر سال تعدادی از درختان آن به طور طبیعی از بین می‌روند و در صورت عدم رسیدگی و حذف کانون‌های آلودگی و همچنین واکاری مجدد، پویایی و زندگی خود را از دست می‌دهد و در صورت خشک شدن موضوعیت خود را نیز از دست خواهد داد.
در نظر است روند ساماندهی و واکاری در سال آینده هم ادامه و باغ کشاورزی كه از قدیمی‌ترین ایستگاه‌های گیاه‌شناسی و تحقیقات کشاورزی كشور مي‌باشد با حفظ نقشه قبلی و کاربری فعلی حفظ و احياء شده و به عنوان یکی از شاخصه‌های فرهنگی و تاریخی شهر خرم‌آباد مایه مباهات همشهریان باشد.
از استانداری، میراث فرهنگی، شهرداری، سازمان پارک‌ها و فضای سبز و کلیه دستگاه‌های اجرایی دست‌اندرکار و سازمان‌های غیر‌دولتی تقاضای همکاری می‌شود.
مصطفي  مريدي
 مصطفي مريدي- باغ كشاورزي خرم‌آباد
 
تصوير دستور برخورد با متخلفان بيت‌المال در باغ كشاورزي خرم‌آباد
تصوير دستور برخورد با متخلفان بيت‌المال در باغ كشاورزي خرم‌آباد


به زودي اظهارات دكتر سيدكريم موسوي رييس مركز تحقيقات كشاورزي  و منابع طبيعي لرستان در مورد واگذاري غيرقانوني بخشي از اراضي باغ كشاورزي خرم‌آباد و مسائل پشت پرده، در يافته منتشر مي‌شود.
 

دیدگاه‌ها  

#1 شهروند خرم اباد 1393-07-15 15:22
حال که مسولین نظارتی بیخیال به یغما بردن زمینهای باغ کشاورزی توسط عده ای زمین خوار شده اند بهترین کار افشاگری و سپردن انان به محکمه تاریخی شهروندان خرم اباد است تا ایندگان بدانند چه خیانتی در این شهر اتفاق افتاده
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا