یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

عكس هوايي از نمايشگاه بهارمالگه خرم‌آباد در پارك شريعتيیکی از اصلی‌ترین معضلات و پیامدهای رشد شهرنشینی و مهاجرت بی‌رویه مردم به شهرها، ترافیک است. امروزه بحث ترافیک از مهم‌ترین مباحثی است که بخش عمده‌اي از انرژی مسوولان حوزه خدمات شهری و بخش زیادی از ظرفیت‌ها و منابع را متوجه خود کرده است.
خرم‌آباد هم از جمله شهرهایی است که در این سال‌ها با رشد سریع جمعیت و جغرافیای شهری مواجه بوده، لذا معضل ترافیک از پیامدهای طبیعی آن است. موقعیت جغرافیایی اين شهر به گونه‌ای است که در میان کوه‌ها محصور شده و رشد طولی داشته است و از عرض، وسعت کمی دارد. همین باعث شده است حل مشکل ترافیک در آن با مشکلاتی مواجه شود و انجام کارهای عمرانی و ایجاد خیابان‌های متعدد با تاخیر صورت پذیرد.
موضوع ترافیک در خرم‌آباد از ریشه‌ای‌ترین و شاید اصلی‌ترین مشکلات حوزه شهری است. طبق آمارهای ارائه شده از سوی پلیس راهور در خرم‌آباد 100 هزار وسیله نقلیه وجود دارد. روزانه به طور میانگین 11 هزار خودرو در سطح شهر تردد می‌کنند و با توجه به کمبود خیابان‌ها و بزرگراه‌ها ترافیک سنگینی در بیش‌تر ساعات روز ایجاد می‌شود.
طي سال‌های اخیر، اقداماتی از سوی مسوولان شهری و استانی برای حل موضوع ترافیک در مرکز استان صورت گرفته، از جمله ایجاد زیر‌گذر و کنار‌گذر در مناطق و میدان‌های پر رفت و آمد، مسیرهای انحرافی، پل‌های موقت که جای قدردانی دارد. اما این اقدامات نتوانسته مشکل ترافیک را حل کند، گر چه در بعضی از مناطق شهری آثار خوبی داشته است.
تصور این که حل مشکل ترافیک فقط با انجام اقدامات عمرانی ممکن است، درست نیست. به نظر می‌رسد بتوان با هزینه‌هایی بسیار پایین‌تر (‌چه از لحاظ مالی و چه از نظر زمانی) به حل مسأله ترافیک پرداخت. ایجاد خط ویژه اتوبرسرانی شهری از جمله طرح‌هایی است که در کم‌ترین زمان، حتی پایین‌ترین هزینه و حتی با درآمد‌زایی بالا برای شهرداری می‌تواند مشکل ترافیک در خرم‌آباد را به حداقل ممکن برساند.
همان طور که در ابتدا هم گفته شد شهر خرم‌آباد به دلیل این که در میان کوه‌ها محصور است، از لحاظ عرضی در بیش‌ترین مقیاس به 2 کیلومتر می‌رسد و احداث خط ویژه اتوبوسرانی می‌تواند از قسمت‌های شمالی شهر یعنی منطقه شهرک پارسیلون تا جنوبی‌ترین منطقه شهر یعنی منطقه ماسور را در بر بگیرد. با ایجاد یک لاین رفت و برگشت در وسط بلوار ولایت، خیابان انقلاب، خیابان شریعتی، بلوار بهارستان و اتصال آن‌ها به هم به راحتی و با کم‌ترین هزینه‌ي ممکن می‌توان موضوع ترافیک را تا حدود زیادی کاهش داد. از جمله تاثیرات مثبت طرح این است که تردد 40 تا 50 دستگاه اتوبوس در خط ویژه، هم باعث درآمد زایی برای شهرداری می‌شود و هم از متضرر شدن شهرداری بابت خرید آن‌ها جلوگیری کند.
موضوع دیگر صرفه‌جویی در وقت و هزینه مسافران درون‌شهري است. اکنون اگر شخصی بخواهد از جنوب شهر به مناطق شمالی برود، حداقل باید 2 تا 5 هزار تومان کرایه بپردازد و یک تا تا یک ساعت و نیم هزینه زمانی صرف کند، اما با ایجاد خط ویژه و استفاده مردم از آن قطعاً هزینه و زمان کاهش می‌یابد.
اهمیت دیگری که این طرح دارد، موضوع صرفه‌جویی در مصرف سوخت و انرژی از یک طرف و کاهش آلودگی تنفسی و صوتی است. انجام این کار استفاده از خودروهای تک سرنشین به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد ترافیک به حداقل خواهد رساند. وقتی فردی برآورد کند که از لحاظ زمان و هزینه استفاده از خط ویژه به‌ صرفه‌تر است، به طور قطع به سمت استفاده از آن خواهد رفت. همچنین فرهنگ استفاده از وسیله نقلیه عمومی رواج خواهد یافت. البته اجرای این طرح مزایای دیگری نیز خواهد داشت.
سيد رضا نجفيبا توجه به نیاز اساسی مردم برای کاهش حداکثری ترافیک، سرعت بخشيدن به امور روزمره و کاهش هزینه‌ها از مسوولان محترم انتظار می‌رود که نگاه ویژه‌ای به طرح یاد شده داشته باشند. چون رشد روز افزون جمعیت شهری، امکانات و بسترهای لازم برای زندگی کم دغدغه‌تر و راحت‌تر را می‌طلبد.
سيدرضا  نجفي / خرم‌آباد
 
 عكس هوايي از پاركينگ فلك‌الافلاك در محل سابق دانشگاه لرستان - يافته
 

دیدگاه‌ها  

#1 masoud imantalab 1393-06-26 20:13
راه اندازی سامانه اتوبوسهای تندرو BRT در مسیر دره گرم،بلوار ولایت،میدان کیو، خیابان انقلاب،شمشیر آباد،خیابان شریعتی،شقایق، بلوار بهارستان،گلدشت، ماسور،فرودگاه علاوه بر کاهش ترافیک باعث حمل و نقل سریع بین شمال و جنوب شهر می شود که باعث صرفه جویی در زمان و هزینه میگردد.

مثل خط BRT آزادی - امام حسین - تهرانپارس در تهران
یافته به مسئولان پیشنهاد دهد.
نقل قول کردن
#2 محمدامین 1393-06-26 21:19
سلام و خسته نباشید به عزیزان سایت یافته. بنظر من این راهکار رو که اقای نجفی ارایه دادن کم هزینه ترین و کاربردی ترین مسیر برای کاهش ترافیک شهرمونه. خواهشا اگه عزیزان دیگری هستند که نظرات تکمیلی برا این طرح دارن ارایه بدن شاید بشه فکری برای چند سال اینده که شهرمون قفل میشه کرد. ممنون
نقل قول کردن
#3 مهناز نظری 1393-06-26 21:23
بنده بعنوان ی کارشناس ارشد رشته ی برنامه ریزی شهری میخوام بگم که این طرح واقعا با کمی چکش کاری میتونه یه راهکار خوب برا برداشتن بار ترافیکی شهرمون باشه. امیدواریم مسوولین ببینند این جور ایده هارو
نقل قول کردن
#4 داوودی 1393-06-26 21:26
با توجه به رشد طولی شهر خرم اباد و متاسفانه ادامه دادن به این رشد طولی از سوی متولیان شهری، بنظر میرسه این بحث اتوبوس های تندرو بتونه کارگشا باشه جهت شمال و جنوب شهر. ممنون از آقای نجفی بخاطر ایده خوبشون
نقل قول کردن
#5 لیلا مهدوی 1393-06-26 21:29
جناب آقای نجفی نویسنده ی محترم مطلب شما مطلب خوبیه اما بنده باتوجه به اینکه برام این طرح جالب بود میخوام بدونم که محدوده ی یازارچه ی طیب تا ناصرخسرو و پل پیروزی تا میدان شمیشرآباد رو چطور میشه پوشش داد
نقل قول کردن
#6 امامی 1393-06-26 21:34
با سپاس از سایت خوب یافته که بدون شک جز پایگاههای پرطرفدار استانمونه. یافته ی عزیز ایا مطالبی مانند این طرح جناب نجفی که برای ترافیک ارایه داده اند را مسولان می بینند؟ ایا شما بصورت اختشاشی ایده های شهری را اطلاع می دهید به متولیان؟ اصلا چقدر این قبیل ایده پردازی ها برای مسوولان شهر ما اهمیت دارد؟ اگه امکانش هست جواب بدهید
________________________
يافته: تا جايي كه ما اطلاع داريم برخي مسوولان اهل مطالعه و به خصوص مطالعه مطالب و اخبار خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي خبري هستند.
اما از اين نظر كه از آن‌ها در كارشان استفاده كنند را بايد از خود آن‌ها پرسيد.
به حال آن دسته از مسوولان نيز كه اهل ارتباط با جامعه از طريق مطالعه اخبار نيستند، فقط بايد گريست!
نقل قول کردن
#7 یک شهروند 1393-06-26 21:42
از آنجایی که مردم این شهر از لحاظ مالی در وضعیت مطلوبی قرار ندارند و هزینه های حمل ونقل شهری هم تا حدودی سنگین است لذا این طرح و استفاده از اتوبوسهای تندرو که هم به لحاظ زمان و هم هزینه ایی شرایط خوبی دارند بسیار ضروری است
نقل قول کردن
#8 masoud imantalab 1393-06-27 00:06
راه اندازی خط BRT با توجه به طولی بودن شهر و عبور مسیر پیشنهادی از شمال به جنوب شهر و دسترسی نقاط پر ترافیک و پر جمعیت به آن یکی از کارهای اجتناب ناپذیر در حوزه حمل و نقل و عمران شهری خرم آباد می باشد.
لطفا به شهرداری، معاونت عمرانی استانداری و استاندار پیشنهاد دهید.
نقل قول کردن
#9 masoud imantalab 1393-06-27 00:08
راه اندازی خط BRT با توجه به طولی بودن شهر و عبور مسیر پیشنهادی از شمال به جنوب شهر و دسترسی نقاط پر ترافیک و پر جمعیت به آن یکی از کارهای اجتناب ناپذیر در حوزه حمل و نقل و عمران شهری خرم آباد می باشد.
لطفا به شهرداری،معاونت عمرانی استانداری و استاندار پیشنهاد دهید.
نقل قول کردن
#10 محمد امین 1393-06-27 13:23
با سلام فکر نمیکنم طرح خوبی باشه . خرم اباد جای تردد دو ردیف ماشین رو نداره . چه برسه به یه خط جدا برای بی ار تی
نقل قول کردن
#11 مهدی 1393-06-28 19:30
با سلام و عرض ادب به همه ی دست اندرکاران سایت یافته. قابل توجه محمد امین عزیز، من فکر میکنم که طرح خیلی خوبی باشه و بحث تردد هم بلوار وسط خیابانهای نامبرده که برداشته بشه مشکل به راحتی حل میشه
نقل قول کردن
#12 امين 1393-06-29 15:27
با سلام خط ويژه اتوبوس باعث كاهش هزينه و زمان خواهد شد اميدوارم مسئولان استانمون به فكر اقدام سريع باشند.وسايت يافته پيگير باشه.ممنون
نقل قول کردن
#13 احمد ساکی 1393-07-14 21:48
پیشنهاد خوبی است ولی آیا عرض بلوارهای انقلاب، مصلی و شریعتی + پل پیروزی جوابگو برای مجموعه ای شامل دوخط رفت و برگشت BRT +ایستگاه آن + و همچنین معبری برای رفت و آمد خودروهای شخصی هست ؟؟؟؟
اگرچه این طرح در بزرگراه ولایت و بهارستان آن هم با احتساب باندهای کندرو عملیاتی است ولی به هرحال اتصال این دوبزرگراه به هم از طریق BRT با توجه به عرض بلوارهای انقلاب، مصلی، پل پیروزی و شریعتی چندان متسفانه قابل عملیاتی نیست.
نقل قول کردن
#14 masoud imantalab 1393-07-16 02:44
آقای ساکی لازم نیست حتما در طول تمام مسیر دو خط مجزا داشته باشد،جاهایی نظیر پل پیروزی و مصلی و اسدآبادی می تواند بدون ایجاد خط مجزا باشد و به همین روال باشد ولی در خیابانهای انقلاب،ولایت،شر یعتی،بهارستان با توجه به وجود بلوار و فضای لازم قابل اجراست بعنوان مثال خط بی آر تی راه آهن تجریش در تهران در برخی محدوده ها که خیابان یک طرفه است بدون ایجاد خط مجزا این کار انجام شده است
نقل قول کردن
#15 رقیه 1398-12-01 01:29
اول باید به فکر ایجاد شغل برای اون همه راننده تاکسیای خرم آباد کرد.بعد اول که خود به خود ترافیک کمتر میشه و بعد از اون این طرح BRT رو میشه طرحی مناسب دونست
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا