یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

وقتي میراث فرهنگی لرستان در تعطيلات به تعطيلات مي‌رود!فصل تابستان و اوقات فراغت این فصل، زمان مناسبی برای جذب گردشگر و توریسم است که باید نهایت برنامه‌ریزی و استفاده از این فرصت برای جذب توریسم و گردشگر به استان لرستان انجام شود.
لرستان، سرزمین چهار فصل ایران با آبشارهایی چون  شوي یا تله‌زنگ، بیشه، آب‌سفید، نوژیان، چکان، سرکانه، وارک، افرینه و تونل برفی ازنا که سرمای این تونل رویایی به حدی است که تنها در فصول بهار و تابستان می‌توان وارد آن شد. دریاچه گهر، نگین فیروزه‌ای رنگ اشترانکوه و دریاچه کیو در خرم‌آباد، زادگاه چشمه‌های خروشان تالاب‌های لرستان، زیستگاه پرندگان مهاجر از دیگر جاذبه‌های طبیعی و بکر استان لرستان هستند که می‌توانند در فصل تابستان پذیرای مسافران باشند.
با اين همه بايد اذعان داشت كه متأسفانه در استان ما برنامه‌ي خاصي از سوي متوليان براي بهره‌برداري درست از اين فرصت‌ها انجام نمي‌شود و در تعطيلات مختلف سال به جز تعطيلات نوروز، طرحي براي جذب گردشگر وجود ندارد.
مثلاً به دنبال تعطیلات چند دو عید فطر امسال و همچنین منتهی شدن آن به پنج‌شنبه و جمعه امسال، رکورد سفرها در کشور شکست به طوری که شاهد  افزايش 14 درصدي آن حتي نسبت به سفرهاي نوروزي بودیم، اما ما در استان در مقايسه با ساير نقاط كشور، بهره‌ي چنداني از اين فرصت نبرديم.
 معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفته كه همزمان با عید سعید فطر بیش از 10 میلیون نفر شب اقامت ثبت شده است که استان‌های مازندران، گیلان، خراسان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و همدان میزبان بیش‌ترین تعداد گردشگر بوده‌اند.
سهم لرستان در این تعطیلات چقدر بود‌؟
میراث فرهنگی استان در تعطیلات عید نوروز در خدمات‌رسانی و اسکان مسافران عملکرد خوبی داشت ولی به نظر می‌رسد که هیچ برنامه‌ای برای جذب مسافران در تعطیلات عید فطر نداشته و انگار خودشان  هم در این ایام به تعطیلات رفته بودند!
در حالی که مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان با افتخار از اسکان 67 هزار گردشگر طی ایام تعطیلات عید سعید فطر در مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری استان خبر می‌دهد که  دو استان همسایه ما آمار چشم‌گیری در اين زمينه داشته‌اند به طوری که  یک میلیون 400 هزار مسافر در تعطیلات عید فطر وارد استان كوچك چهارمحال و بختیاری شدند و میراث فرهنگی همدان هم از حضور 830 هزار مسافر طی 4 روز تعطیلات عید فطر خبر داده است. استان کهکیلویه و بویراحمد نيزمیزبان بیش از یک میلیون گردشگر ظرف اين بوده است. البته بیش‌تر این رقم ناچیز 67 هزار مسافر لرستان نيز مسافرانی بودند که از استان‌های گرمسیر جنوب راهی استان‌های دیگر مي‌شدند و در حقيقت لرستان بر سر مسير آن‌ها قرار داشت.
به راستی چه عواملی باعث سهم ناچیز لرستان در گردشگری شده است؟
بی‌شک مهم‌ترین عامل در رکود صنعت گردشگری استان عملكرد ضعف مدیریت میراث فرهنگی طی سالیان گذشته تا کنون در اين حوزه بوده است‌.
جدای از بحث مدیریت، رونق گردشگری بر پایه 4 اصل جاذبه، امکانات، امنیت و تبلیغات بنا شده، البته به عوامل دیگری نیز در این امر موثر هستند ولی 4 عنصر فوق مهم‌ترين و اصولی‌ترین عوامل محسوب می‌شوند.
جاذبه‌: استان ما به عنوان سرزمینی 4 فصل با هزاران آثار طبیعی و تاریخی همواره ظرفیت لازم برای جذب گردشگران خوش‌ذوق در نقاط مختلف کشور را داراست.
امنیت‌: لرستان جزو 5 استان امن کشور است و از جایگاه بسیار خوبی به لحاظ شاخص‌های امنیتی برخوردار می‌باشد.
امکانات‌: چند سالی است که برای توسعه گردشگری استان کارهایی صورت گرفته ولی این امکانات کافی نیست و میراث فرهنگی استان باید با حمایت از سرمایه‌گذاران به منظور کمک به ایجاد زیرساخت‌های اولیه سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری را در اولویت قرار دهد.
تبلیغات (‌تصویر‌)‌: یکی از مهم‌ترین موانع توسع گردشگری لرستان ناشناخته بودن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی استان لرستان است‌. لرستان حرف‌های زیادی در عرصه گردشگری برای گفتن دارد و از لحاظ جاذبه‌های گردشگری و تاریخی دارای پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بسیار بالایی است. ولی هنوز آن طور که باید به جایگاه خود از لحاظ جذب توریسم و گردشگر نرسیده چراکه ارتقا این صنعت در استان لرستان نیازمند معرفی و شناساندن ظرفیت‌ها و پتانسیل های لرستان به خارج از استان و حتی کشور است. در زمینه تبلیغات برای نشان دادن پتانسیل‌های لرستان آن چنان که شایسته است موفق نبوده‌ایم و در این زمینه باید کارهای حرفه‌ای انجام شود، ولی باید در نظر داشت تبلیغ در لرستان برای توسعه صنعت گردشگری لرستان هیچ فایده ای ندارد و تبلیغات و اطلاع رسانی در مورد استان لرستان باید به بیرون از مرزهای لرستان و مرزهای کشور برود.
تبلیغات در راستای گردشگری استان لرستان باید به شیوه علمی و برنامه‌ریزی شده انجام پذیرد و شیوه‌های نوع و خلاقانه در تبلیغات مدنظر قرار گیرد که این مهم نیازمند همت مسوولان استانی است.
 ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین و فضای مجازی برای جذب گردشگران و سرمایه‌گذاران انکارناپذیر است و فضای مجازی یکی از اقداماتی است که باید به آن توجه و ظرفیت های استان را به صورت یک بسته فرهنگی در فضای مجازی تعریف کرد.
رسانه‌ها بخصوص شبکه افلاک هم با انعکاس اخبار و اطلاعات در این حوزه می‌توا‌نند نقش به‌سزایی در معرفی این داشته‌های فرهنگی و در نهایت جذب گردشگر داشته باشند‌.
رسانه‌های استان لرستان باید وضعیت گردشگری استان را به چالش بکشند و نقاط ضعف و قوت را یادآور شوند‌.
عملکرد میراث فرهنگی استان به عنوان متولی این امر همواره ضعیف بوده است و نتوانسته نقش خود را به خوبی ایفا کند. ارتباط مدیران میراث فرهنگی استان با تورهای گردشگری خارج از استان و کشور، دعوت آن‌ها به استان و نشان دادن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان می‌تواند نقش مهمی در جذب مسافر و گردشگر ایجاد کند‌.
محمدرضا گودرزيامید است مدیریت جدید میراث فرهنگی استان از همه ظرفیت‌های مدیریت اجرایی و دستگاه‌های مرتبط به بحث گردشگری بهره گیرد و با برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت، رشد و رونق همه‌جانبه صنعت گردشگری را لرستان را فراهم آورد‌.
ارسال کننده:
محمدرضا گودرزي

 
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 نصیری 1393-06-15 11:01
جمعه دو هفته پیش به اتفاق جمعی از مسئولین و اعضای شورای اسلامی شهر قم به موزه شهرداری بروجرد، خانه افتخار الاسلام بحرالعلوم و مسجد جامع بروجرد رفتیم همگی بسته بودند!!
نقل قول کردن
#2 شاهینفر 1393-06-15 12:44
حیف لرستان با این همه جاذبه های گردشگری و تاریخی . آمار فاجعه باری است لرستان 67 هزار و چهارمحال یک میلیون و چهارصدهزار نفر . فرق ما با استانهای دیگر چیه؟؟؟؟
نقل قول کردن
#3 رضا 1393-06-16 01:23
گردشگری یکی از زیرساختهای توسعه است که متاسفانه در لرستان مغفول مانده . ضعف مدیریت دلیل آن است
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا