یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

راز و رمز خدمت‌رساني در اردوهاي جهادي لرستاننوکران مردم، آستين خدمت بالا مي‌‏زنند. فراخوان ثبت نام را که در سايت مشاهده کردم، اول کمي تعجب کردم؛ اما برايم جالب بود. روبه‏روي گزينه رشته تحصيلي نوشته بود: خدمت‌رساني.
مقابل محل تحصيل، دانشگاه وجدان قيد شده بود. در برابر گزينه شغل، نوکر مردم آورده شده بود و محل کار از همه جالب‏تر بود؛ هر جا نياز باشد.
کمي بيش‌تر که سايت را بالا و پايين کردم، تازه متوجه شدم که صحبت از اردوهاي جهادي است که در يک سايت دانشجويي تبليغ آن به شيوه نويني صورت گرفته است و با مذاق و روحيه جوان‏ها، سازگاري بيش‌تري هم دارد.
دغدغه‏اي مهم‏تر از امتحانات اضطراب آور خرداد
ايام پراضطراب پايان سال تحصيلي و موسم امتحانات خرداد که سپري مي‏شود، يکي از علاقه‌مندي‏هاي ويژه برخي دانشجويان، به ويژه آنان که هنوز در درون خود آرمان‏ها و دغدغه‏هايي براي خدمت به مردم دارند، حضور در اردوهاي جهادي است.
اهداف و برکات يک حرکت خداپسندانه
در خصوص اهداف اردوهاي جهادي، مي‏توان مقاله‏هاي بسياري سياهه کرد و ساعت‏ها در همايش‏ها و يا برنامه‏هاي راديو تلويزيوني، به ايراد سخن پرداخت؛ اما به اجمال مي‏توان به برخي از مهم ترين آنها اشاره اي کرد؛ تا بعد برسيم به اصل قضيه!
بيداري وجدان، ره‏آورد احساس تکليف دانشجويي
از اين رهگذر، انسان از انحصارطلبي خود بيرون مي‏آيد و وجدانش کمي بيدار مي‏شود؛ هم قدر نعمت‏هاي در
دسترس خود را بيشتر مي‏داند و هم اين که کم کاري خود را نسبت به ديگران، بيشتر احساس مي‏کند. چنين شخصي طبعاً اگر موقعيتي برايش پيش بيايد، محرومان جامعه را فراموش نمي‏کند و هميشه با روحيه‏اي متفاوت‏تر از قبل، با جامعه و مردم خود روبه‏رو مي‏شود.
مشقِ مسووليت براي آينده‌اي نه چندان دور
در اين خصوص بايد به اهدافي چون تمرين ولايت‌پذيري، ولايت‌مداري و مسووليت‌پذيري، آمادگي براي خدمت‌رساني به مردم در مسووليت‌هاي آينده و همچنين حاکميت تفکر جهادي در تمام عرصه‌هاي زندگي، اشاره کرد.
برکات فرهنگي و عمراني اردوهاي جهادي
از ديگر سو، نبايد از برکات و خدمات فرهنگي اين اردوها غافل ماند؛ البته هدف مهم ديگر، انجام خدمت رساني به محرومان و کاستن از بار سختي‏ها و محروميت‏ها، هر چند به ميزان اندک است و اين که بستر خدمات و فعاليت‏هاي بهتر، در آينده فراهم شود.
بي‏خيال و بي‏تفاوت که نمي‏توانيم بمانيم
اساساً اصل عدالت گستري و خدمت رساني به محرومان جامعه بر اساس تعاليم ديني ما، يک هدف کليدي است؛ زيرا مباحثي چون «و في اموالهم حق معلوم للسائل و المحروم»، از جمله مؤکدات آموزه‏هاي ديني ما مي‏باشند که به هيچ وجه نمي‏توان از آنها چشم پوشيد.
راه‏هاي کسب اطلاع براي ثبت نام
خيلي وقت‏ها پيش آمده که حضور در اين کار خير، با يک پيامک دوستانه شروع شده، البته در بسياري از موارد نيز تبليغات محيطي يا اينترنتي و يا حضوري نيز باعث شده شما را دعوت به حضور در چنين ميدان خدمتي کنند.
به لطف الهي و در سايه نهادينه شدن فعاليت اردوهاي جهادي، در حال حاضر بسياري از دانشگاه‏هاي کشور نسبت به فراخوان ثبت نام، اقدام مي‏کنند و خود دانشجويان نيز با رغبت فراوان، وارد اين گود مي‏شوند.
بسيج دانشجويي و اعزام جهادگران
يکي از اصلي‏ترين و عمده‏ترين نهادهاي اعزام کننده، سازمان بسيج دانشجويي و بسيج سازندگي از سازمان‏هاي اقشاري بسيج متسضعفين است که در دانشگاه‏ها و نيز سپاه‏هاي استاني، داراي دفاتري هستند.
اين دو نهاد وابسته به سازمان بسيج مستضعفين با همکاري يکديگر در تمام مدارس، دانشگاه‏ها، رده‏هاي مقاومت بسيج و نيز مراکز بسيج دانش آموزي و دانشجويي سراسر کشور، اقدام به ثبت نام از متقاضيان و علاقه‏مندان مي‏کنند. اولويت هم با کساني است که تخصص و حرفه‏اي را براي خدمت رساني دارا باشند.
هجرتي با برکات فراوان
اين اردو که اردوي هجرت شناخته مي‏شود، معمولاً با هدف محروميت زدايي برگزار مي‏شود و در سال‏هاي اخير نيز برکات و دستاوردهاي ارزشمندي به همراه داشته است.
در افتتاحيه اين گونه اردوها ضمن بيان اهداف و کلياتي از نحوه اجراي کار، تأکيد مي‏شود که از قدرت ايده پردازي و خلاقيت افراد، استقبال به عمل مي‏آيد؛ ضمن آن که معمولاً در اثناي برگزاري اعلام مي‏شود که تمام جهادگران در حين اردو، تحت پوشش بيمه هجرت سازمان بسيج سازندگي هستند.
هر که دارد هوس خدمت و کار، بسم‌الله
در اين ميان، در کنار مراکز دانشگاهي استاني مثل لرستان، کم نيستند مؤسسات فرهنگي و ديني‏اي که به صورت خودجوش، اقدام به ثبت نام و اعزام اردوهاي جهادي مي‏کنند و به برکت اخلاص و هدف مقدسي که دارند، توفيقات بسياري نيز داشته‏اند.
هم کار عمراني و هم کار فرهنگي
بسياري از اين مؤسسات، داراي پايگاه اطلاع رساني و سايت، براي ثبت نام و آشنايي با دوره‏هاي جهادي هستند.فعاليت اين مؤسسات، تنها به امور عمراني محدود نمي‏شود؛ بلکه براي امور فرهنگي و آموزشي، به ويژه در مناطق محروم، حساب ويژه‌اي باز کرده‌اند.
تسلط به زبان و گويش و فرهنگ اقوام مناطق مختلف نيز يکي از ملاک‏هايي است که در اعزام افراد، مي‏تواند بسيار مؤثر باشد.
نخبگان هم وارد عرصه خدمت مي‏شوند
با فراگير شدن اين حرکت ارزشمند و با برکت ملي، يکي دو سالي است که اردوي جهادي ويژه نخبگان و استعدادهاي برتر نيز به همت بنياد ملي نخبگان و دستگاه‏هاي مربوط، برگزار مي‏شود که حاکي از رويکرد تخصصي اردوهاي جهادي است.
همچنين ايجاد قرارگاه‏هاي جهادي، به ويژه در استان‏هاي محروم و مرزي کشور، تا حدي کار را آسان کرده است؛ اما با اين حال، گاهي تمام يا بخشي از هزينه اعزام برعهده متقاضيان است. به هر حال، جهاد براي خدا آن هم از نوع خدمت به محرومين، اين زحمت‏ها را هم دارد و بايد هم تا حدي براي افراد خرج بتراشد!
محروم‏ترين نقاط را فراموش نکنيد
برخي از گروهاي جهادي اصرار ويژه اي دارند که برنامه خداپسندانه و بي رياي خود را در دوراُفتاده ترين و در عين حال محروم‏ترين روستاهاي کشور، برگزار کنند. اگر شما علاقه‏مند به حضور در اين ديارهاي خاکي و صميمانه هستيد، پيشنهاد مي‏کنيم که اين فرصت ارزشمند را از دست ندهيد. همين روزها فرصت ثبت نام شايد به پايان برسد.
رفع نيازهاي بهداشتي و آموزشي در دستور کار جهادي
از آن جا که يکي از اهداف مهم از برگزاري اردوهاي جهادي، به ويژه در بخش فرهنگي آن، تقويت بينه علمي و آموزشي دانش آموزان اين مناطق است، بهره گيري از توان دانشجوياني که تسلط خوبي در درس‏هاي انگليسي، رياضي و فيزيک دارند، بسيار لازم است. در اين بين، پزشکي و سلامت نيز يکي از شاخه‏هاي اصلي فعاليت است و افرادي که با مباحث بهداشتي و درماني و نيز کمک‏هاي اوليه آشنايي دارند، مي‏توانند در اين عرصه، منشأ خير باشند.
برنامه منظم کاري و تفريح و شادي
ايجاد نظم و برنامه، از ضروري‏ترين مسائل در اردوهاي جهادي است. با اين حال از برنامه‏هاي مفرح و سازنده نيز نبايد غفلت شود؛ تا مبادا خاطره چنين سفر مقدسي، تا حدي کسالت بار و خدشه دار شود.
داشتن برنامه روزانه و تجربه اندوزي در اين مدت، مي‏تواند براي هر دانشجويي که به دنبال نهادينه کردن روحيه کار جهادي و جمعي در خود است، بسيار مهم و کليدي باشد. به هر حال، زندگي جمعي چند روزه، الزاماتي دارد که پايبندي به آنها و تمرين براي هماهنگ شدن و تحمل سختي‏ها، آثاري در پي دارد که براي آينده مفيد است.
بي‏ترديد، يکي از ارکان اردوهاي جهادي، هجرت است. جدايي از زندگي روزمره و حضور در محيطي با شرايط اوليه زندگي، اين بستر را فراهم مي‏آورد که شرکت کنندگان در اين اردوها بيش از پيش، ضعف‏هاي فردي و تعلقات به زندگي روزمره را درک کنند و در واقع، محيط اردوي جهادي، بستر مناسبي براي تمرين ترک تعلق به دنياست و اين که در اعتکافي جهادي، خود را بسازيم و از رهگذر اين خودسازي، جامعه مان را نيز بسازيم.
دردچشيدگان تا آخر خط مي‏مانند
اين سخن پرمعناي حضرت امام را در پيام قطع‏نامه، هيچ گاه نبايد از ياد ببريم که فرمود:  «تنها کساني با ما تا آخر خط مي‏مانند که درد فقر و محروميت را چشيده باشند».
سبک زندگي ديني در اردوي چند روزه خدمت
يکي ديگر از برکات غيرقابل ترديد شرکت در اردوهاي جهادي، تغيير سبک زندگي به سمت و سويي است که دين ما واولياي الهي ما خواسته‏اند و به عبارت ديگر، اگر از رهگذر اين اردوها، فرهنگ جهادي در کشور نهادينه شود و روحيه ايثار و از خودگذشتگي و کمک به همنوع ترويج شود، توسعه و پيشرفت حقيقي ميسر مي‏شود.
جايي فراتر از شعار
اين سخن از آن روست که جهادگران در اين اردوها کتاب نمي‏نويسند؛ بيانيه و شعار نمي‏دهند؛ بلکه با عمل صادقانه و مخلصانه خود، سبک زندگي اسلامي را ارائه داده، در رواج آن با تکيه بر نيت الهي و اخلاق حسنه، مي‏کوشند. آنان زيست مؤمنانه را در کنار يک‌ديگر تجربه مي‏کنند و پس از پايان دوره، به ترويج آن مي‏پردازند.
 
تهیه شده توسط گروه جهادی یسیج دانشجویی دانشکده پرستاری و فوریت‌های پزشکی پلدختر
ارسال کننده:  ناصر  رومیانی
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 حمید قربانی نسب 1393-06-06 17:23
سلام حاجی قالب جدید مبارک

4 سال مسئول روابط عمومی سازندگی بسیج دانشجویی استان لرستان بودم.
از بهترین دوران زندگی بنده بود که دوشادوش دوستان با اخلاص و بی ریا جهادی در مناطق دور افتاده استان مشغول به فعالیت بودیم
خدا دوباره توفیق بده و انجام وظیفه کنیم
--------------------
یافته: سلام و سپاس
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا