یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

"مهاجرت" پیشرفت شهرستان ازنا را با مشکل مواجه کرده استتوسعه و عمران هر شهری در گرو ایجاد زیرساخت‌های مهم و ضروري است که باعث رونق‌، اشتغال‌زایی، پیشرفت و ایجاد فضای شور و نشاط اجتماعی می‌شود. همچنين تحقق این امر باعث ایجاد انگیزه سکونت و عدم مهاجرت خواهد شد.

شهرستان ازنا طی سال‌های اخیر با افزایش نگران‌کننده مهاجرت مواجه بوده و این مهاجرت علل مختلفی داشته که مهم‌ترین آن عدم وجود زیرساخت‌ها و فضای کسب و کار بوده است‌.

متاسفانه طی سه دهه اخيرشاهد بوده‌ایم که این شهرستان با وجود استعدادهای مختلف نیروی انسانی، کشاورزی، گردشگری و  صنعت، هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری کلان از بخش دولتی و بخش خصوصی نداشته است که تنها اگر فقط در حوزه گردشگری و یا کشاورزی هم در این شهرستان سرمایه‌گذاری می‌شد شاهد این همه عقب‌افتادگی و مهاجرت از این شهرستان نبودیم.

استان‌هایی همچون تهران، البرز، خوزستان، مرکزی و اصفهان بیش‌ترین مناطق مهاجرپذیر از شهرستان ازنا بوده‌اند به طوری که در حال حاضر جمعیتی معادل چند برابر جمعیت کنونی شهر ازنا فقط در استان‌های تهران و البرز ساکن شده‌اند و این واقعیتی ناراحت کننده است که این جمعیت بر خلاف میل خود و تنها به خاطر اشتغال و کسب در‌آمد، شهر و دیار خود را رها کرده و اکثراً در حاشیه‌ها و مناطق فاقد امکانات رفاهی لازم در تهران و البرز ساکن شده‌اند. اگير اگر این مهاجران در شهر خود سكونت داشتند، می‌توانستند دیارشان را منشاء تحولات مثبت بسیاری نمايند.

صنایع مختلفی همچون صنایع فولاد و منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان به علت سوء مدیریت و عدم توجه از جانب مسوولان استانی و کشوری، تا کنون نتوانسته به سر انجام برسد و گرهی از مشکلات مردم محروم و رنجدیده این خطه را باز کند.

متاسفانه سال‌هاست که استان لرستان و شهرستان ازنا نتوانسته‌اند از بودجه‌های کلان دولتی بهره‌ای ببرند و از علت‌های آن عدم دقت مسوولان شهرستان ازنا و استان لرستان برای جذب بودجه‌ها و حق و حقوق این شهر و استان بوده است.

تاکنون هیچ صنعت و یا طرح زیر‌بنایی مهم و تحول‌آفرینی در این شهرستان به وجود نیامده است تا از این همه مهاجرت و نابه‌سامانی جلوگیری کند.

با یک بررسی آماری می‌توان به این نکته پی‌برد که اغلب کسانی که از این شهرستان مهاجرت نموده‌اند به میل باطنی و یا علاقه شخصی نبوده است، زیرا هیچ وقت یک شخص زادگاه و محل زندگی خود را که سرشار از خاطرات ریز و درشت و تعلقات معنوی و هم‌جواری با بستگان و خویشاوندان است را با شهر دیگر هر چند مدرن و پیشرفته كه در آن غريب است عوض نمی‌کند.

نکته مهم مهاجرت فزاینده مردم شهرستان ازنا شامل مهاجرت قشر سازنده، پرتحرک و آینده‌ساز که همان قشرجوان و دانش‌اندوخته و صاحب علم و تجربه این شهرستان است که این امر باعث به وجود آمدن خسارت عظیم مادی و معنوی و کند شدن آهنگ پیشرفت این شهر شده است و نبود این قشر سازنده، تحرک و پویایی را از این شهر گرفته است.

برای نجات این شهر و چاره‌جویی برای جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه از آن در وهله اول شناسایی ظرفیت‌ها و استعدادها‌ی آن و در مراحل بعدی بهره‌گیری از دانش و تجربیات نخبگان و افراد تحصیلکرده در این شهر و افراد مقیم در سایر شهرهای کشور و همچنین گردآوری سرمایه‌های بخش خصوصی، به‌خصوص افراد بومی و علاقه‌مند و دلسوخته، می‌تواند این شهر را از وضعیت نابه‌سامان فعلی بیرون ببرد و این مهم به عواملی همچون وحدت و همدلی مردم و مسوولان شهر، قانع نبودن به وضع کنونی و موجود اقتصادی و معیشتی و نگاه ویژه مسوولان استانی و کشوری وابسته است.

بدون شک، مردم مظلوم و شهیدپرور ازنا در جریان 35 ساله انقلاب اسلامی، خدمات و رشادت‌های زیادی را در مسیر تحقق اهداف انقلاب انجام داده‌اند که از آن جمله حضور مداوم جوانان و مردم این شهرستان در طول 8 سال دفاع مقدس و تقدیم صدها شهید و جانباز و آزاده بوده است.

ضمن این که این شهرستان طی سال‌های متمادی میزبان هزاران نفر از مهاجرین جنگی کشور و پناهندگان عراقی بوده که حضور آن‌ها هزینه‌های زیادی را به شهر ازنا و مردم آن وارد نموده است، لذا شایسته است برای جبران این امور نگاه ویژه‌ای جهت بازسازی زیرساخت‌ها و پیشرفت شهر ازنا توسط مسوولان محترم صورت پذیرد.

 

 گرجي / ازنا

 

 


 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا