یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

انجمن دانش‌آموخنگان خرم‌آباددر جلسات 80 ، 81 و 82 انجمن دانش‌آموختگان خرم‌آباد به موضوع "مزاحمت‌های خیابانی" پرداخته شد و نتايج پرسش‌نامه‌هايي كه شال قبل بين مردم مركز استان توزيع شده بود، به بحث گذاشته شد..

مزاحمت خیابانی رفتار یا گفتاری است که روحاً (و گاه جسماً) باعث آزار جنس مؤنث می‌شود و او را از ادامۀ این مزاحمت و یا عواقبِ احتمالیِ آن به وحشت می‌اندازد یا باعث ایجاد تنش و اضطراب می‌شود.

این رفتار یا گفتار می‌تواند شامل هر کلام توهین‌آمیز و منافیِ عفت و پیشنهادهای خلافِ اخلاق باشد.

انواع مزاحمت‌های خیابانی

آزارهای کلامی :  الف) متلک‌پرانی       ب) فحش دادن

آزارهای جسمی:    الف) تنه زدن     ب) تعرض جسمی

تعقیب‌های آزاردهنده

نگاه‌های آزاردهنده

رفتارهای پرخاشگرانه ناشی از مصرف الکل

ترساندن با موتور و بوق زدن با مقاصد خاص

 

علل مزاحمت (بدون اولیت‌بندی)

1)  شخصیت فرد مزاحم‌: خودنمایی و جلب توجه دیگران

2) فرهنگ و تربیت خانواده‌ها: اوضاع نامطلوب و نابسامانی‌های خانواده به‌خصوص بی‌ثباتی و مختل بودن وضع خانواده که زندگی ماشینی و کارگری و اقتصاد صنعتی به دنبال آورده است، معتاد بودن والدین به مشروبات الکلی، ناراحتی‌های عصبی که هر یک از والدین گرفتار آن می‌باشند و بالاخره مسأله طلاق و تجدید فراش، بزرگترین ضربه‌هایی هستند که اطفال را پس از سن بلوغ از تشکیل خانواده سالم و اتخاذ خط مشی صحیح در ارضای غریزه جنسی و تولید مثل بیزار می‌کند و راه ناصحیح و انحراف جنسی را در برابر آنان می‌گشاید.

3) فرهنگ جامعه: ساختارهای اجتماعی و وضعیت بی‌هنجار فرهنگی حاکم بر جامعه و از طرف دیگر عدم ضمانت اجرایی قوانین در مقابل این آسیب اجتماعی است.

4) بیماری‌ها و عقده‌های روانی

5) رفتارهای فرد قربانی: مزاحمان خیابانی اکثراً مزاحم زنانی می‌شوند که پوشش و رفتارشان مغایر با عرف است.

6) بیاعتقادی

7) عدم اجرای دقیق و کامل قوانین برخورد با مزاحمین

8) بالا رفتن سن ازدواج، متلاشي شدن خانواده‌ها، عدم تعهد پذيري زن و مرد در محيط خانواده و مشكلاتي از اين قبيل منجر به بروز عقده‌هاي جنسي در افراد مي شود.

9) نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که بیش‌ترین لذت مردانی که قصد ایجاد مزاحمت‌های خیابانی را دارند تحقیر جنسی طرف مقابل است.

10) سبک زندگی در جامعه ما در دهه های اخیر به شدت تغییر کرده است و تحت تاثیر فرآیندهای مدرن قرار گرفته و دوگانه شده است. از یک طرف ارزش‌های سنتی را داریم و از طرف دیگر آخرین تصاویر و محصولات فرهنگی غرب را از طریق اینترنت و ماهواره و رسانه‌های جمعی در یافت می کنیم. در واقع بین فرهنگ غرب و اجتماعیمان که محدودیت‌ها و مسائل خود را دارد، عدم تعادلی به وجود آمده که باید برای آن راه‌کاری اندیشیده شود.

11) به دلیل تغییر شرایط جامعه، بین بلوغ طبیعی و بلوغ عرف اجتماعی فاصله ایجاد شده و در جامعه ما هیچ طرحی برای پر کردن این فاصله وجود ندارد. اکنون این فاصله به 14-15 سال رسیده است و چون برای این فاصله تعریفی وجود ندارد اختلالاتی همچون مزاحمت‌های خیابانی به وجود می‌آید. طبیعی است که غرایز جنسی وجود دارد و خودش را به این صورت نشان می دهد.

12) بی‌کاری: که منجر به عدم ازدواج می‌گردد. همچنین بیکاری و بی برنامگی در اوقات فراغت از جمله عوامل در بروز بسیاری از رفتارهای ناهنجار در نوجوانان و جوانان است.

13) عدم آگاهی بعضی افراد نسبت به کاری که انجام می‌دهند.

14) نداشتن اصالت خانوادگی

15) کوچ کردن از روستاها به شهرها و نداشتن ظرفیت اجتماعی لازم

16) الگوگیری غلط: یعنی مزاحمت را تفریح تلقی می‌کنند.

17) مجرد بودن

18) افراد متاهل: که در دوران مزاحمت رابطه خوبی با همسرشان نداشته‌اند و بسیاری از آن‌ها به دلیل انتقام از همسرشان به منظور رفع خلاء عاطفی یا دفع تحقیر روحی دست به این کار زده‌اند.

19) نداشتن تحصیلات دانشگاهی (که ممکن است در چند سال اخیر چندان نمود واقعی نداشته باشد)

20) نداشتن سرگرمی مناسب و پاسخ نامناسب به این نیاز

21) عدم وجود درک متقابل بین پسرها و دخترها و بین فرزندان و والدین

22) نیاز به حفظ عزت نفس

23) اختلالات جنسی

24) داشتن تجربه‌ی خوب و جذاب از مزاحمت های قبلی

25) کنجکاوی

 

قوانین مربوط به مزاحمت های خیابانی

فصل 17و 18 قانون مجازات اسلامی

ماده 617 - هركس به وسيله چاقو و يا هر نوع اسلحه ديگر تظاهر يا قدرت نمايي كند يا آن را وسيله مزاحمت اشخاص يا اخاذي يا تهديد قرار دهد يا با كسي گلاويز شود در صورتي كه از مصاديق محارب نباشد به حبس از 6 ماه تا 2 سال و تا 74 ضربه شلاق محكوم خواهد شد‌.

ماده 618 - هركس با هياهو و جنجال يا حركات غير‌متعارف يا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسايش و آرامش عمومي گردد يا مردم را از كسب وكار باز دارد به حبس از 3 ماه تا يك سال و تا 74 ضربه شلاق محكوم خواهد شد‌.

ماده 619 - هركس در اماكن عمومي يا معابر متعرض يا مزاحم اطفال يا زنان بشود يا با الفاظ و حركات مخالف شوون و حيثيت به آنان توهين نمايد به حبس از 2 تا 6 ماه و تا 74 ضربه شلاق محكوم خواهد شد‌.

ماده 620 - هرگاه جرايم مذكور درمواد (‌616‌) و (‌617‌) و (‌618‌) در نتيجه توطئه قبلي و دسته جمعي واقع شود هر يك از مرتكبين به حداكثر مجازات مقرر محكوم خواهد شد.

ماده 638 – هر كس علناً در انظار و اماكن عمومي و معابر تظاهر به عمل حرامي نمايد علاوه بر كيفر عمل به حبس از 10 روز تا 2 ماه يا تا 74 ضربه شلاق محكوم مي‌گردد و در صورتي كه مرتكب عملي شود كه نفس آن عمل داراي كيفر نمي‌باشد ولي عفت عمومي را جريحه‌دار نمايد فقط به حبس از 10 روز تا 2 ماه يا تا 74 ضربه شلاق محكوم خواهد شد.

 

آمارهایی در خصوص مزاحمت در خرم‌آباد

بر اساس فعالیت می‌دانی که در مورخه 21 شهریور‌ماه سال 1392 توسط 17 نفر از اعضای انجمن دانش‌آموختگان خرم‌آباد در بین افراد حاضر در پارک‌ زیباکنار صورت گرفت، در بین مزاحمت‌های خیابانی رایج در شهر خانوادها معتقد بودند که بیش‌تر مزاحمت‌ها به صورت متلک‌پراکنی می‌باشد که با تحلیل پرسش نامه‌ها این آمار به دست آمد:

1. متلک‌پراکنی 41.8%

2. نگاه‌های آزار دهنده 29.5%

3. تعقیب‌های آزاردهنده 21.4%

4 . آزار جسمی 4 %

5. رفتارهای پرخاشگرانه ناشی از مصرف الکل 3.3%

و در حدود 70% خانواده‌ها بیان داشتند که فردی از اعضای خانوادشان در خیابان مورد مزاحمت قرار گرفته است و اکثراً بیان داشتند که در مواجهه با این مزاحمت‌ها سکوت در پیش می گیرند!

و در آخر خانواد‌ه‌های محترم شهر خرم‌آباد که این پرسش نامه‌ها را تکمیل نمودند راه‌کارهای زیر را برای جلوگیری و کاهش مزاحمت‌های خیابانی پیشنهاد دادند‌:

1. رفع بیکاری جوانان

2. تسهیل در امر ازدواج و پایین آوردن سن ازدواج

3. اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در صدا و سیما و آموزش و پرورش

4. ارتقا سطح امکانات ورزشی و تفریحی برای پر کردن اوقات فرغت

5. فرهنگ‌سازی مناسب در جامعه و خانواده

6. بهتر اجرا کردن قانون برخورد مزاحمین نوامیس (ماده 619 قانون اساسی)

 

راه‌کارهای کلی

1) افرایش آگاهی شهروندان از آسیب‌های ناشی از مزاحمت‌های خیابانی

2) آموزش راه‌کارهایی بهمنظور برخورد با مزاحمین در موقعیتهای مختلف

3) آگاهی نوجوانان و جوانان از نیازهای درونی خود و هم‌سالان‌شان در سنین مشابه

4) حفظ وقار و شخصيت و رعايت عزت نفس، مي‌تواند جلوي بسياري از مزاحمت‌هاي احتمالي را بگيرد.

5) آموزش برطرف کردن نیازهای عاطفی و هیجانی به طُرُق مناسب و پسندیده

6) آموزش برقراری روابط سالم با والدین و سایر اعضای خانواده

7) به زنان رفتار حرفه‌ای در صورت برخورد با مزاحمان را آموزش دهیم. یکی از این تکنیک‌ها این است که زنان بدانند اگر مزاحمان را تحقیر یا تحریک کنند آن‌ها به مزاحمت‌شان ادامه می‌دهند، التماس کردن هم باعث می‌شود آنها گستاخ‌تر شوند و به انجام اعمال‌شان اصرار کنند.

8) دادگستری فرآیند تسهیل در رسیدگی را تدارک ببیند.

 

راه‌کارهای پیشنهادی در انجمن

افزایش آگاهی شهروندان از آسیب‌های ناشی از مزاحمت‌های خیابانی (از طریق صدا و سیما، بنر در سطح شهر، صحبت رو در رو با مردم و نمایش تئاتر)

همکاری با آموزش و پرورش برای آموزش مسائل مربوط به مزاحمت خیابانی و شیوه برخورد با مزاحمین برای دانش‌آموزان و برگزاری کارگاه‌های آزاد‌اندیشی در مدارس

برگزاری کارگاه‌های آموزش خانواده در تعامل با شهرداری و سازمان بهزیستی

 

ارسال کننده: ا - سپهوند

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا