مفهوم عجيب "خيّر" در برخي محافل لرستان!گاهي انسان رفتارهاي در اجتماع مي‌بيند كه هيچ جور با عقل و عرف جور در نمي‌آيد و در كمال تعجب مشاهده مي‌كند كه عده‌اي هم سعي دارند آن‌ها را به مردم بقبولانند!

نمونه‌اش نيز مفهوم خير و خيريه است. در شرايطي كه قديم‌ها در همين خرم‌آباد خودمان افرادي بودند كه يا حاجي‌بازاري بودند يا از نظر وضعيت مالي از تمكن چنداني برخوردار نبودند، اما با ايثار و نيز حمايت از ديگران، نام مقدس و سنگين خيّر را ديگران بر آنان مي‌نهادند.

صد البته تا زماني كه در قيد حيات هم بودند، كسي را جرأت نبود كه در حضور خودشان چنين لقبي به آنان بدهد چرا كه آن را نوعي ريا مي‌دانستند، نمونه‌اش هم حاجي علي‌عسكر خرم‌آبادي باني پل حاجي كه سال‌ها بعد مردم از كار خير او به نيكي ياد مي كنند و خودش تا زوان مرگ (4 سال قبل از افتتاح پل) هرگز به كسي اجازه نمي‌داد در اين خصوص از او تعريف و تمجيدي كند!

اما حالا زمانه برعكس شده و مفهوم خير با پول‌دار اشتباه گرفته مي‌شود چون اگر پول‌دار باشي و كار خيري كني، متملقان آن را چند برابر در بوق و كرنا مي‌كنند و اگر دارايي ناچيزي داشته باشي و آن را صرف عمل خيري كني، چون برخي واسطه‌ها و بادمجان دورقابچين‌ها به نان و نوايي نرسيده‌اند، عمل خير شما درجه اش در اجتماع بسيار پايين است!

به هر حال نمی‌شود از راه اراده، عزم و حرکت در مسیر خدمت به مردم سخن بگوییم اما در راه تحقق آن، صداقت را کنار بگذاریم و به اهداف شخصی خود بنگریم.

کائنات، زمین و آسمان را حساب و کتابی است که آن را قانون گویند و هر کس آن را باور کرد، خود قانون است‌.

آدمی‌زاد نظام جالبی دارد. سال‌هاست می‌آیند و می‌روند و برخی از این به ظاهر خیرين به زودی دچار پرتاب‌هایی از نوع پرتقال و یخ می‌شوند كه حكايت آن در ازمنه قديم آمده است. باور خيران یک شبه پول‌دار شده، پهلوان‌های کاغذی نشريات به مواقع مقتضی‌، در مخيله ي هيچ شهروندي نمي‌گنجد، مگر اين كه پس پرده، منفافعي براي آنان متصور باشيم مثل چسبيدن به منابع قدرت، تيز كردن دندان براي حضور در مجلس بهارستان و ...

همچنين در باب شخصيت اخلاقي برخي به اصطلاح خيرين نيز مسائلي براي طرح داريم كه آن را به فرصت مناسب موكول مي‌كنيم.

فقط یقین بدانید اگر خیلی چیزها در مورد سوابق يا رفتارهاي كنوني عده‌اي اين‌جا يا جاي ديگر نوشته نمی‌شود، حرمت قلم است و گر نه به موقعِ گفتن، با دليل و مدرك خواهید دید چه چیز در چنته داریم و ...

با این مقدمه، سخني با برخي خیرين جديد شهر دارم:

سخن من با برخي از شما که هی "پول خودم، پول خودم" می‌نمایید این است که آیا فکر می‌کنید ما از پشت کوه آمده‌ایم و هم‌دیگر را در اين شهر كوچك نمی‌شناسیم؟! ناسلامتی در این شهر، دست در ماغت كني همه مي‌فهمند و همه هم از گذشته يك‌ديگر تا حد زيادي خبر دارند!

همه مي‌دانند خيران قديمي و راستين اين شهر چه كساني بودند و برخي چنان در گم‌نامي و كنج عزلت ترك دنيا كردند كه اگر جوان‌مرد و خبرنگار خيری پيدا شود تا شرح ماجراي زندگي پرافتخار و قهرمانانه آنان را بنويسد، به مثنوي 70 من كاغذ نياز است در حالي كه نه مانند برخي خيرين امروزي كه مشخص نيست اقتصادي هستند، فرهنگي، سیاسی، ورزشي و يا هر چيز كه فكرش را بكنيد!

متأسفانه حضور خيرين جديد چنان عرف و قانون خيرين را بر هم زده كه نسل جديد تعاريف و معيارهاي جديدي از اين مفهوم در باورشان گنجانيده شده است! روزي در مراسم ختم یکی از بستگان که مداح مراسم، استاندار وقت را می‌کوبید از کار خیر يكي از به اصطلاح خيرين جديد در دادن یخچال به از ما بهتران تعریف و تمجيد کرد! آقاي خير كه خودش نيز آن‌جا حضور داشت بادی به غب‌غب انداخت و در انتهاي مراسم قصد بيرون آمدن از شرمندگي مداح را داشت كه با دست رد او بر سينه‌اش مواجه شد و گفت: منظورم تو نبودي!

به هر حال بايد بدانيم دين مبين اسلام در مورد انجام امور خير و بازگو کرن آن به منظور الگوسازی سفارش كرده، اما در كنار آن بت‌‌پرستي و ايجاد کارخانه مجسمه‌سازی و گالري تصاوير از خيرين را نفي كرده است!

حتي برخي خيرين جديد، سيستم جديد معرفي خيرين را راه‌اندازي كرده و با استفاده از فتوشاپ عکس و نصب بنرهاي پر زاد و ولد، اخيراً روي دست حاجي علي‌عسگر خرم‌آبادي، حاج رضا توتونچي، مرحوم اناري و ساير خيرين به نام و بي‌ادعاي اين شهر بلند شده‌اند!

اين قبيل رفتارها اعث ايجاد شائبه‌هايي نزد مردم شهر شده است كه اگر آنان خير بودند، پس اين‌ها چيستند و كيستند و اگر اين‌ها خيرند، پس آن قديمي‌ها چه بوده‌اند؟ لذا خواهشمنديم مردم و اهالي محترم رسانه در استان در به كار بردن واژه‌هاي مقدسي چون خير بسيار مراعات كنند بلكه حقي از كسي ضايع نشود!

از سوي ديگر مي‌بينيم كه برخي از خيرين جديد شهر نيز مدعي كارهاي نكرده در حق مردم هستند! يكي از آن‌ها مدعي شده كه براي شمار زيادي از جوانان اين خطه ايجاد اشتغال نموده که اگر به فهرست نفرات استخدامي اين عزيز پرمدعا نگاهي بياندازيم، مشخص مي‌شود اكثر آن‌ها از اقوام، وابستگان و جان‌نثاران وي هستند یا به عبارتی از ما بهتران بوده‌اند نه عموم مردم! آیا همه کسانی که اين خير محترم به كار گرفته، آدم‌های بی‌بضاعت و از قشر نيازمند لرستان بوده‌اند يا از گروه اقوام، سفارش شده‌ها و ...؟ با نگاه به چهره آن‌ها يا برخورد با برخي، پاسخ اين سؤال به خوبي آشكار مي‌شود.

در دين ما تشخيص حلال و حرام بسيار سفارش شده است و اميدواريم مسوولان برخي نهادهايي كه در امور خيريه مشاركت يا دخالت دارند، مواظب باشند كه هر كمكي را جذب نكنند، بلكه از راه حلال تأمين نشده و به جاي خير، باعث شر شود...

 

ف -  گله‌دار