یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مفهوم عجيب "خيّر" در برخي محافل لرستان!گاهي انسان رفتارهاي در اجتماع مي‌بيند كه هيچ جور با عقل و عرف جور در نمي‌آيد و در كمال تعجب مشاهده مي‌كند كه عده‌اي هم سعي دارند آن‌ها را به مردم بقبولانند!

نمونه‌اش نيز مفهوم خير و خيريه است. در شرايطي كه قديم‌ها در همين خرم‌آباد خودمان افرادي بودند كه يا حاجي‌بازاري بودند يا از نظر وضعيت مالي از تمكن چنداني برخوردار نبودند، اما با ايثار و نيز حمايت از ديگران، نام مقدس و سنگين خيّر را ديگران بر آنان مي‌نهادند.

صد البته تا زماني كه در قيد حيات هم بودند، كسي را جرأت نبود كه در حضور خودشان چنين لقبي به آنان بدهد چرا كه آن را نوعي ريا مي‌دانستند، نمونه‌اش هم حاجي علي‌عسكر خرم‌آبادي باني پل حاجي كه سال‌ها بعد مردم از كار خير او به نيكي ياد مي كنند و خودش تا زوان مرگ (4 سال قبل از افتتاح پل) هرگز به كسي اجازه نمي‌داد در اين خصوص از او تعريف و تمجيدي كند!

اما حالا زمانه برعكس شده و مفهوم خير با پول‌دار اشتباه گرفته مي‌شود چون اگر پول‌دار باشي و كار خيري كني، متملقان آن را چند برابر در بوق و كرنا مي‌كنند و اگر دارايي ناچيزي داشته باشي و آن را صرف عمل خيري كني، چون برخي واسطه‌ها و بادمجان دورقابچين‌ها به نان و نوايي نرسيده‌اند، عمل خير شما درجه اش در اجتماع بسيار پايين است!

به هر حال نمی‌شود از راه اراده، عزم و حرکت در مسیر خدمت به مردم سخن بگوییم اما در راه تحقق آن، صداقت را کنار بگذاریم و به اهداف شخصی خود بنگریم.

کائنات، زمین و آسمان را حساب و کتابی است که آن را قانون گویند و هر کس آن را باور کرد، خود قانون است‌.

آدمی‌زاد نظام جالبی دارد. سال‌هاست می‌آیند و می‌روند و برخی از این به ظاهر خیرين به زودی دچار پرتاب‌هایی از نوع پرتقال و یخ می‌شوند كه حكايت آن در ازمنه قديم آمده است. باور خيران یک شبه پول‌دار شده، پهلوان‌های کاغذی نشريات به مواقع مقتضی‌، در مخيله ي هيچ شهروندي نمي‌گنجد، مگر اين كه پس پرده، منفافعي براي آنان متصور باشيم مثل چسبيدن به منابع قدرت، تيز كردن دندان براي حضور در مجلس بهارستان و ...

همچنين در باب شخصيت اخلاقي برخي به اصطلاح خيرين نيز مسائلي براي طرح داريم كه آن را به فرصت مناسب موكول مي‌كنيم.

فقط یقین بدانید اگر خیلی چیزها در مورد سوابق يا رفتارهاي كنوني عده‌اي اين‌جا يا جاي ديگر نوشته نمی‌شود، حرمت قلم است و گر نه به موقعِ گفتن، با دليل و مدرك خواهید دید چه چیز در چنته داریم و ...

با این مقدمه، سخني با برخي خیرين جديد شهر دارم:

سخن من با برخي از شما که هی "پول خودم، پول خودم" می‌نمایید این است که آیا فکر می‌کنید ما از پشت کوه آمده‌ایم و هم‌دیگر را در اين شهر كوچك نمی‌شناسیم؟! ناسلامتی در این شهر، دست در ماغت كني همه مي‌فهمند و همه هم از گذشته يك‌ديگر تا حد زيادي خبر دارند!

همه مي‌دانند خيران قديمي و راستين اين شهر چه كساني بودند و برخي چنان در گم‌نامي و كنج عزلت ترك دنيا كردند كه اگر جوان‌مرد و خبرنگار خيری پيدا شود تا شرح ماجراي زندگي پرافتخار و قهرمانانه آنان را بنويسد، به مثنوي 70 من كاغذ نياز است در حالي كه نه مانند برخي خيرين امروزي كه مشخص نيست اقتصادي هستند، فرهنگي، سیاسی، ورزشي و يا هر چيز كه فكرش را بكنيد!

متأسفانه حضور خيرين جديد چنان عرف و قانون خيرين را بر هم زده كه نسل جديد تعاريف و معيارهاي جديدي از اين مفهوم در باورشان گنجانيده شده است! روزي در مراسم ختم یکی از بستگان که مداح مراسم، استاندار وقت را می‌کوبید از کار خیر يكي از به اصطلاح خيرين جديد در دادن یخچال به از ما بهتران تعریف و تمجيد کرد! آقاي خير كه خودش نيز آن‌جا حضور داشت بادی به غب‌غب انداخت و در انتهاي مراسم قصد بيرون آمدن از شرمندگي مداح را داشت كه با دست رد او بر سينه‌اش مواجه شد و گفت: منظورم تو نبودي!

به هر حال بايد بدانيم دين مبين اسلام در مورد انجام امور خير و بازگو کرن آن به منظور الگوسازی سفارش كرده، اما در كنار آن بت‌‌پرستي و ايجاد کارخانه مجسمه‌سازی و گالري تصاوير از خيرين را نفي كرده است!

حتي برخي خيرين جديد، سيستم جديد معرفي خيرين را راه‌اندازي كرده و با استفاده از فتوشاپ عکس و نصب بنرهاي پر زاد و ولد، اخيراً روي دست حاجي علي‌عسگر خرم‌آبادي، حاج رضا توتونچي، مرحوم اناري و ساير خيرين به نام و بي‌ادعاي اين شهر بلند شده‌اند!

اين قبيل رفتارها اعث ايجاد شائبه‌هايي نزد مردم شهر شده است كه اگر آنان خير بودند، پس اين‌ها چيستند و كيستند و اگر اين‌ها خيرند، پس آن قديمي‌ها چه بوده‌اند؟ لذا خواهشمنديم مردم و اهالي محترم رسانه در استان در به كار بردن واژه‌هاي مقدسي چون خير بسيار مراعات كنند بلكه حقي از كسي ضايع نشود!

از سوي ديگر مي‌بينيم كه برخي از خيرين جديد شهر نيز مدعي كارهاي نكرده در حق مردم هستند! يكي از آن‌ها مدعي شده كه براي شمار زيادي از جوانان اين خطه ايجاد اشتغال نموده که اگر به فهرست نفرات استخدامي اين عزيز پرمدعا نگاهي بياندازيم، مشخص مي‌شود اكثر آن‌ها از اقوام، وابستگان و جان‌نثاران وي هستند یا به عبارتی از ما بهتران بوده‌اند نه عموم مردم! آیا همه کسانی که اين خير محترم به كار گرفته، آدم‌های بی‌بضاعت و از قشر نيازمند لرستان بوده‌اند يا از گروه اقوام، سفارش شده‌ها و ...؟ با نگاه به چهره آن‌ها يا برخورد با برخي، پاسخ اين سؤال به خوبي آشكار مي‌شود.

در دين ما تشخيص حلال و حرام بسيار سفارش شده است و اميدواريم مسوولان برخي نهادهايي كه در امور خيريه مشاركت يا دخالت دارند، مواظب باشند كه هر كمكي را جذب نكنند، بلكه از راه حلال تأمين نشده و به جاي خير، باعث شر شود...

 

ف -  گله‌دار

 

 


 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها  

#1 جوادرادمهر 1393-05-11 16:41
سلام همه می دانیم نویسنده این مطلب خود از انسانهای مشکل دار است که سابقه وی را دوستان وآقای جایدری که وام دار دوستان منفعت طلبش هستند می دانند یک نفر خیر پیدا شده هزار انگ بهش بچسبونید آقای گله دار همه سبقه شما را می دانند
_____________________________
يافته: نكند به خودتان شك داريد؟ اگر احساس كرده‌ايد كه كسي با مشخصات عنوان شده در اين نوشتار مطابقت دارد، پس لابد خودتان هم قبول داريد ... و گر نه چرا بايد از نقد يك خبرنگار ناراحت شويد و چنين آتش به جان‌تان بيافتد؟ شايد هم منافعي داشته‌ايد كه با اين نوشته در خطر افتاده‌؟
خوش‌حاليم كه نوشته يك خبرنگار لرستانيچنين موجب هراس رياكارن مي‌شود و كاخ‌ رؤياي آنان را ويران مي‌سازد. درود بر قلم گله‌دار و خبرنگاران باشرف لرستاني.
اين عكس‌العمل نشان مي‌دهد راه را به اشتباه نرفته‌ايم ...
نقل قول کردن
#2 نکته سنج 1393-05-11 19:43
خیر بودن خوب است و ای کاش مردم شهر ما در امر خیر رقابت کنند. به نظر بنده اشکالی ندارد ولی اگر خدایی نکرده قصد منفعت طلبی در ان باشد جای ایراد و اشکال دارد. اگر فردی بخواهد اشتغال ایجاد و افرادی به زعم ما که تا دیروز به عنوان جوان بیکار در سر گذر عربده کشی ولی وقتی سر کار بروند با قواره یک فرد کت وشلواری و مبادی اداب معاشرت باشند هر چند هیچ وابستگی به من و شما نداشته باشند فقط کافی است فرزندان این شهر باشند و از منظری همان فردی که این افراد را مشغول کار کرده می بایست دوره های اموزشی ضمن خدمت بگذارد تا رفتار و اخلاق قبلی شان اصلاح شود و اگر غیر از این باشد فقط ظاهر انان عوض و به خاطر بادی گارد ویا استفاده سیاسی در انتخابات وغیره این امر را انجام دهند قطعا محکوم به شکست خواهد شد. من به شخصه هرکس یک اشتغال برای جوانان این شهر و استان محروم انجام دهد به خدا دستش را می بوسم و بگذاریم مشوق افراد باشیم چون هستند افرادی که توان انجام کار را دارند ولی یا می ترسند و یا به خاطر از دست دادن منافعشان قدمی برنمی دارند چون عزیزان فقط املای نا نوشته غلط ندارد یگذاریم املانوشته شود .
نقل قول کردن
#3 باران 1393-05-11 22:10
باسلام وخسته نباشید خدمت تمام دست اندرکاران یافنه به دلیل درج واطلاع رسانی سریع و صحیح مطالب ورویدادهای خبری . بنده به عنوان یک همشهری کاملا با اقای گله دار موافقم چرا که گفته هایشان عین صداقت و روراستیه. دلیل نمیشه فلان اقا به خاطر حفظ منافع خودش این چرت وپرت ها رو بگه و به تریش قباش بر بخوره ...خیرین بسیاری بودند و خدمت کردند وهیچ ادعایی نداشتند. اقایان دارایی زاده / حاج علی عسگر / توتونچی / اراسته/ شباک / صدیق / حبیب نیکنام... خداوند به خیرین صادق که با خدا معامله کردند خیر دو عالم عنایت فرمایید .
نقل قول کردن
#4 آرمان 1393-05-12 10:04
دوست عزیر جناب ((جواد رادمهر)) نوشتتون هم مثل افکارتون غلط املایی داره برطرف کنید لطفاً
اشکال نداره شما قصه خیرین خیر نما رو نخورید به حد کافی تبلیغات میشه براشون کسی با خیر مشکل نداره نفس کار ایراد داره آقا .
بجای حرفهای حاشیه ای که فلانی خودش اینجوره یا اونجوره مشکل رو بفهم عزیز دل برادر
نقل قول کردن
#5 سیامک 1393-05-12 10:07
درود جناب گله داری.
موفق باشید به امید روزی که حقیقت برامون اینقدر سخت نباشه .
نقل قول کردن
#6 محمد 1393-05-12 11:36
با تشکر از آقای گله دار و مطلب زیباشون و همچنین یافته عزیز
تا کور شود هرآنکس که نتوان دید
موفق باشید
نقل قول کردن
#7 reza.bi 1393-05-13 10:38
باسلام و خسته نباشید خدمت نویسنده ی محترم

این گونه خیرین بخاطر رضای خدا کاری انجام نمیدهند بلکه صرفا جهت خودنماااااااااا ااااااایی است
که کارنامه ایشان برای همه گان روشن است و به یک متن کوتاه بسنده نمیکند






لطفاااااااااا آقای گله دار تسلیم گفتار و اراجیف این جماعت تو خالی نشوید و با تمام قوت به کار خود ادامه دهید و بازهم با تشکر از مطلب خوبتان



در پناه حق
نقل قول کردن
#8 بیتا 1393-05-13 10:44
به درستی ذکر کرده اید که بساری از مطالب را نمیشود نوشت وگرنه گفتنی ها در مورد اینگونه ی ظاهر خیرین فراواااااان است :lol:
باتشکر از مطلبتان
نقل قول کردن
#9 اروین 1393-05-13 10:48
سلام مرسی از اینکه حرف دل خیلی از ماهارو گفتین
درود بر شرف و شجاعت شما و یافته ازاد در گفتن حقایقی که خیلی ها حتی جرات مطرح کردن انرا هم ندارند

بازهم مرسی واقعا تکید












پرچمتون بالاست یاعلی :-)
نقل قول کردن
#10 مهران مریدی 1393-05-13 11:53
درود بر فرشید. این نوشته جای کار زیادی داره و به خیلی از موارد و کارهای خیرنماها اشاره‎ نشده. با این حال با برخی نوشته‎ها موافقم.
خیلی‎ها وامدار اینان نیستن و واقعیت‎ها رو می‎نویسن و تشخیص چنین نوشته‎های با مردم است.
لطفاً احترام نویسنده‎ها حفظ بشه و توهین نکنیم. اگر به کسی برخورده و به خودش گرفته، جوابیه رو برا چنین مواقعی گذاشته‎اند.
نقل قول کردن
#11 علی قبادی 1393-05-18 13:48
اقای جواد رادمهر حالا از چی نارحتي؟ نکنه جیره خورش هستی؟
نقل قول کردن
#12 farshed 1393-06-07 18:40
جناب رادمهر بهتر است چیزی ندانی زیاد ما چیزی برای پنهان نداریم اما جوابی ندهید چون در اخر می ما نید خیلی زیاد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا