یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

معضل فراگير در شهرهاي استان ما‌: پیاده‌رو یا ملک شخصی‌؟ تجاوز به حقوق دیگران از جمله روش‌های ناپسند و غیراخلاقی می‌باشد که متاسفانه برخی نه تنها از انجام آن ابا ندارند بلکه بعضا خود را صاحب حق و حقوق دانسته و در سایه عدم نظارت و برخورد قانونی متولیان پا را از گلیمی که قانون برای‌شان گسترانیده فراتر نهاده و به حریم شهروندان تجاوز می‌نمایند.

اگر بخواهی این تجاوز آشکار و قانون‌گریزی و رفتار غیراخلاقی و ناپسند را به عینه مشاهده کنی، کافی است در سطح شهر الیگودرز يه ديگر شهرهاي استان گشت و گذاری نمایی و قضاوت کنی که حق با شهروندان است یا کسبه‌ای که با هر عنوانی پیاده‌روها را اشغال کرده‌اند‌؟!

خیابان‌های طالقانی جنوبی و شمالی اليگودرز، خیابان امام‌، چهارراه شهرداری‌، حد فاصل چهارراه معلم تا بیمارستان اليگودرز و نقاط ديگر، پیاده‌روهایی با عرض کم که هر کدام از کسبه با کالای خود بخش اعظمی از آن را اشغال کرده و در مقابل اعتراضات شهروندان پرداخت عوارض شهرداری و مالیات و ... را غیرمنطقی چماق کرده و به دفاع از عمل ناپسند خود می‌پردازند و بعضاً نیز از اشغال و غصب پیاده‌روها راضی و قانع نشده و سبدی هم در خیابان مستقر می‌نمایند و اجازه پارک به هیچ خودرویی در مقابل مغازه‌شان نمی‌دهند. مرغ‌فروشان با یخچال‌های متحرک و میوه‌فروشان با جعبه‌هایی که هر کدام چندین بار قاتل چادر بانوان شده‌اند. مغازه‌هایی که اکثراً خالی از میوه هستند و فقط شب‌ها به عنوان انباری میزبان جعبه‌های خالی می‌باشند.

از قانون‌شکنی برخی کسبه که بگذریم به نمایشگاه‌های اتومبیل می‌رسیم که خودروها را در پیاده‌روها پارک کرده و راه بر صاحبان گذر که شهروندان پیاده می‌باشند‌، بسته‌اند و کمی جلوتر آژانس‌هاي درون‌شهری با خودروهای پارک شده در خیابان و پیاده‌رو وضعیتی بدتر از نمایشگاه‌های اتومبیل پدید آورده‌اند. این آشفته‌بازار هنگامی رخ می‌نماید که ساخت درب و پنجره را در پیاده‌رو می‌بینی و هنگامی که به نشانه اعتراض علت را از جوشکار محترم می‌پرسی شانه‌ها را بالا انداخته و قیافه‌ای حق به جانب می‌گیرد و می‌گوید مغازه کوچک است!

از پله‌های نافرم و غیراستاندارد و قد کشیده تا وسط پیاده‌روها گرفته تا درب‌هایی که بیرون باز می‌شود و در سایه‌ي بی‌تفاوتی شهرداری احداث شده‌اند و همه و همه، شهر را نازیبا جلوه داده و اگر ساکن الیگودرز باشی ناچار هستی خطرات تردد از خیابان را در نهایت به عبور از پیاده‌روهایی که باید امن باشد و متاسفانه نیست، ترجیح دهی.

به راستی شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر برای رفع این مشکل که زمینه بی‌نظمی را فراهم کرده چه برنامه‌ای دارند؟!

چندسال قبل عملیات اجرایی شهرک صنوف آلاینده به صورت غیراستاندارد آغاز شد و انتقال این مشاغل به خارج از شهر در دستور کار قرار گرفت که متاسفانه به صورت نیمه‌کاره‌رها شد‌، همچنین سال‌ها پیش‌تر از آن بازار طالقانی جنوبی به صورت غیرکارشناسی احداث و چندین سال است که 95 درصد مغازه‌هایش خالی است و حتی جبر شهرداری هم نتوانست دست‌فروشان را در این مکان مستقر نماید که در حال حاضر پیشنهاد می‌شود با کمی تغییرات و استاندارد‌سازی به بازار فروش مرغ و ماهی تبدیل گردد.

سال قبل نیز با صرف هزینه‌ای گزاف بازاری سرپوشیده و متاسفانه باز هم غیراستاندارد در کف رودخانه برای استفاده میوه‌فروشان و انتقال بازار روز پشت شبکه بهداشت به این مکان احداث شد اما اینک به محلی برای فروش لباس‌های کهنه و دست دوم مبدل شده است که متاسفانه بعضاً ناقل انواع بیماری‌ها هستند.

می‌گویند قانون برای همه یکسان است و با پرداخت پول هم نمی‌شود مجوزی برای قانون‌شکنی صادر نمود، اما متاسفانه در شهر ما این پدیده امری عادی است به گونه‌ای که ماموران سد معبر شهرداری روزانه قبض به دست سطح شهر را کنترل می‌نمایند و با دریافت مبلغی از دست‌فروشان برای‌شان مجوز دست‌فروشی در خیابان و معابر را صادر می‌نمایند و اگر کسی هم مقاومت نماید به جرم قانون‌شکنی بساطش را جمع می‌کنند!

آری! بازنگری در وضعیت شهر عزمی جدی می‌طلبد که قانون را برای همه و بصورت یکسان قاطعانه و بدون وابستگی طایفه‌ای اجرایی نماید تا شاهد شهری منظم و سرشار از زیبایی باشیم در غیر این صورت هر روز باید شاهد مهاجرت شهروندان و کاهش آمار جمعیت و سقوط به رده‌های پایین باشیم زیرا بر این باوریم اگر الیگودرز به سمت نظم و امنیت پیش برود و چهره شهر دگرگون گردد سرمایه‌گذاران به رغبت جذب شده و زمینه اشتغال فراهم می‌گردد. پس خودمان بخواهیم و همت کنیم.

 عباس  شاه‌علی

نیوز الیگودرز

 



 

 

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا