یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

10 نکته کلیدی برای روابط عمومی موفقفضایی که روابط عمومی در آن فعالیت دارد فضایی کاملاً پیچیده و حساس است، اما جای هیچ نگرانی نیست چرا که اصولی ساده وجود دارند که در صورت رعایت این اصول، روابط عمومی از پیچ و خم‌‌ها به موفقیت عبور خواهد کرد.

این اصول عبارتند از:

1- فهم و درک صحیح‌: از آن‌جا که روابط عمومی مقوله‌ای فهمیدنی است نه شعاری سر دادنی، موفقیت در این عرصه علاوه بر علم و تجربه به فن و هنر لازم نیاز دارد. صرف خواندن چند مطلب، مقاله و چند صباحی فعالیت در روابط عمومی به تنهایی نمی‌تواند روابط عمومی را کارآمد کند. روابط عمومی هنر خاصی می‌خواهد که بتوان در شرایط مختلف با آن پیش رفت.

2- اخلاق‌مداری: اخلاق‌مداری و توجه به منش‌ها و روش‌های انسانی در روابط عمومی یک اصل است. با این روش‌ها می‌توان محور تعامل و دوستی و ارتباط بود. تالیف قلوب و تلطیف فضای فکری و روانی به عنوان یک رسالت در روابط عمومی با رفتار غیر انسانی و غیراخلاقی امکان‌پذیر نیست.

3- تواضع و صداقت: تکبر، غرور، خود برتربینی، غرور کاذب، دیگران را از موضع برتر نگریستن، دروغ و بیان حرف‌های بی‌اساس و غیرمستند، کینه‌توزی و عقده‌گشایی و خلاصه دیگر امراض روحی و روانی برای روابط عمومی سم است و مانع به ثمر نشستن زحمات و تلاش‌هاست. تواضع و فروتنی، صداقت، تکریم و احترام متقابل اساس کاردر روابط عمومی است.

4- فداکاری و ازخود گذشتگی: روابط عمومی موفق باید با فداکاری و از خودگذشتگی نقش ضربه‌گیر برای مسوولان ارشد سازمان را ایفا کند‌. یعنی در سایه وجود روابط عمومی مسوولان ارشد سازمان بایستی از فضای سالم وجو آرامی برای کار و ارایه خدمت برخوردار باشند نه این که روابط عمومی همواره برای سازمان و مسوولان طلب‌کار بتراشد و از وجود مسوولان به عنوان سپر و ضربه‌گیر خود سوء استفاده کند.

5- قدرت و توان کافی: روابط عمومی موفق به توان و قدرت کافی برای انجام وظیفه خود مسلح است تا در شرایط خاص و مواقع بحرانی به نحو احسن انجام وظیفه کند نه این که در مواقع خاص و پر کاری در نیمه راه ببرد و صحنه را خالی کند. به یاد داشته باشیم درست حرکت کردن در مواقع بحرانی روابط عمومی را محک می‌زند.

6- تحمل مخالف‌: روابط عمومی کارآمد سعه صدر و قدرت تحمل مخالفان را دارد و این از منش انسان‌های بزرگ است. انسان‌های کم‌ظرفیت و کوچک که با یک کشمش گرمی و با یک عدس سردی‌شان می‌شود مناسب عرصه روابط عمومی نیستند.

7- ایجاد رابطه و دوستی: ایجاد روابط گسترده و تعمیق ارتباطات و دوستی‌ها از وظایف اساسی روابط عمومی است و این هنری ذاتی است. خزیدن در گوشه و کنار و پنهان شدن در اطاق‌های در بسته، قطع ارتباط با دیگران، بی‌خبری از مخاطبان و همکاران، کینه‌توزی و ایجاد جدایی و تفرقه به جای گسترش دوستی‌ها در منش روابط عمومی نیست. افراد منزوی و کسانی که به راحتی قطع از ارتباط می‌کنند و یا در مواجهه با دیگران حتا دشمنان و رقبا احساس ترس و واهمه دارند نمی‌توانند روابط عمومی را شکوفا کنند.

8- عملکرد همه‌جانبه: روابط عمومی عرصه حرکات و رفتارهای فراگیر و همه‌جانبه است و لذا اشخاصی با تفکر چند‌ بعدی می‌خواهد. صرف برگزاری یک جلسه يا همایش و انجام چند کار روتین و روزمره، نشانه‌ي روابط عمومی موفق نیست.

9- پرهیز از حاشیه‌سازی: چون روابط عمومی وظایف زیادی بر عهده دارد شاید فرصت زیادی در اختیار نداشته باشد لذا به دور از وقت‌کشی و ضایع کردن فرصت‌ها باید با وقت‌شناسی در پی انجام وظایف اصلی خود باشد. پرهیز از حاشیه‌سازی و ایجاد جوهای غیرضروری و کاذب و زنده‌باد مرده‌بادهای بی‌حاصل و پرداختن به جمع‌آوری طومار‌ها، شب‌نامه و دیگر موضوعات بی‌ارزش و فرعیات، راه به جایی نمی‌برد و فرصت‌های طلایی خدمت را از روابط عمومی می‌گیرد.

10- تلاش برای اثبات خود: روابط عمومی با درک و فهم درست و نکته‌سنجی و تلاش و عمل مناسب باید در پی‌ اثبات خود باشد، زیرا با انکار و نفی دیگران نمی‌توان خود را به عنوان موفق بر دیگران تحمیل نمود‌.

آن که در کار نفی خورشید است                   اوست که در جهل خویش می‌ماند

آن که فریاد می‌زند شب را                               درس خورشید را نمی‌خواند

راستی هیچ از او نپرسیدیم                              کز زلالی آب چه می‌داند؟

آه اگر از او سؤال کنی                                در الفبای عشق می‌ماند

من برایش چقدر غمگینم                           او نمی‌داند که نمی‌داند!

 

محمد آريانپور

 

نورمحمد آریان‌پور

مدرس دانشگاه

 مدیر اسبق روابط عمومی استانداری لرستان

 


 

 


 

دیدگاه‌ها  

#1 مصطفی 1393-05-04 08:45
آدم با اخلاق و مردمی .دمت گرم
نقل قول کردن
#2 صادقي 1393-05-04 10:39
استاد پايدار باشيد . استفاده كرديم
نقل قول کردن
#3 فعال رسانه ای 1393-05-04 13:12
متشکرم از شما بخاطر چاپ این مطلب
نقل قول کردن
#4 سیروس 1393-05-04 13:14
انصافا همه این ویژگیها را خودتان داشتید. یادتان بخیر
نقل قول کردن
#5 مائده 1401-03-28 15:58
به نظرم تکان دادن سر هم موثر هست
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا