یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

زیرگذر شقایق، مرهمی که زخم شد/ نقص‌هایی مهم، اما قابل حل

تقاطع غيرهمسطح(زیر‌گذر) شقایق در جنوب خرّم‌آباد بین دو بلوار مهم و پرتردد دکتر شریعتی و بهارستان و در محدوده‌ي شهرداری منطقه 3 خرم‌آباد احداث شده است.

این پروژه، مدتی پس از بهره‌برداری به علت نقایص زیاد، با صدای اعتراض‌گونه بسیاری از شهروندان و کارشناسان مواجه شد.

به دلایلی می‌توان زیرگذر شقایق را "پر نقص‌ترین زیر گذر شهر خرم‌آباد" دانست چرا كه با احداث این زیر‌گذر، دو محله بزرگ و پرجمعیت شهر يعني خیر‌آباد و تا حدودی پشته حسین‌آباد را در بن بست قرار گرفتند و بسیار کج‌مسیر شدند.

تونل درون شهری توحید تهران  مجهز به جت‌فن‌های متعدد به منظور تهویه هوای درون تونل

تونل درون شهری توحید تهران

مجهز به جت‌فن‌های متعدد به منظور تهویه هوای درون تونل

 

 احداث اين زیرگذر به دلایلی همچون در بن‌بست قرار دادن دو محله‌ي ذکر شده و همچنین حذف میدان و تشدید ترافیک در قسمت بالا و محدود‌ه‌ي زیر‌گذر، گزینه‌ي چندان مناسبی برای این نقطه پرترافیک شهر نبود.

به علاوه، احداث روگذر هم به دلیل وجود آثار تاریخی "مناره آجری" در نزدیکی این نقطه و گرفتن نمای این اثر تاریخی بازهم گزینه مناسبی به نظر نمی‌رسید، با این حال احداث زیرگذر در این نقطه پرتردد به روی میز آمد و سرانجام اجرایی شد.

متأسفانه اندکی غفلت، بدسلیقگی و کار غیر‌کارشناسی باعث شد فرصت این که این پروژه بتواند تحولی را در امر مبلمان شهري و همچنین رفع مشکلات ترافیکی در مرکز لرستان به وجود بیاورد از دست برود، در صورتی که اگر در این نقطه به جای هدایت اتومبیل‌ها از طریق زیرگذر از گزینه "تونلی درون‌شهری" که از زیر میدان شقایق سابق عبور داده می‌شد در این پروژه استفاده می‌کردند و نتیجتاً با احداث این تونل، از حذف میدان شقایق جلوگیری به عمل می‌آمد.

با توجه به نقش مهم میادین به عنوان عنصری مهم در کنترل و تقسیم بار ترافیکی‌، وجود ميدان سبب نظم‌دهی اتومبیل‌ها و سبک شدن بار ترافیک در قسمت بالایی میدان و خیابان‌های مجاور این نقطه مهم از شهر می‌شد و از طرفی دو محله خیر‌آباد و پشته حسین‌آباد هم در بن‌بست قرار نمی‌گرفتند.

از دیگر نقایص مهم این پروژه می‌توان به عرض نامتناسب و نامتقارن دو باند رفت و برگشت این زیر‌گذر اشاره کرد که توسط یک شهروند عادی که شناختی از نکات فنی مهندسی در اجرای طرح های عمرانی ندارد نيز مشهود و قابل تشخیص است، چه برسد به پیمان‌کار و مهندسین این پروژه که گویا بویی از اصول و اجرای این چنین پروژه‌های عمرانی نبرده‌اند و این نقص بزرگ سندی دال بر کار غیر‌کارشناسی در روند اجرای این پروژه شهری بوده است.

عدم تناسب باند رفت و برگشت زیرگذر شقايق

عدم تناسب باند رفت و برگشت زیرگذر شقايق

 

 

اگر چه تا کنون پاسخی جهت این نقص از طرف پیمان‌کار و مهندسین این پروژه داده نشده است ولی حتی اگر آن‌ها با بهانه‌ي این‌که ميزان عبور اتومبیل‌ها در جهت شمال به جنوب شهر بیش‌تر است، بنابراین باند شمال به جنوب زیرگذر باید از عرض بیش‌تری برخوردار باشد، کاملاً نظری غیر‌کارشناسی ارائه كرده‌اند، زيرا:

اول: نه تنها تعداد عبور اتومبیل‌ها در جهت شمال به جنوب زیرگذر بیش‌تر نیست، بلکه کاملاً قضیه برعکس است و به عینه مشاهده می‌شود که تعداد وسایل نقلیه عبوری به صورت واضح در محور جنوب به شمال زیرگذر بیش‌تر است، ولی با این حال در حدی نیست که بتوان در عرض دو باند مخالف تفاوتی را قائل شد چرا که با اندکی چشم‌پوشی بار ترافیکی هر دو باند، تقریباً به یک اندازه است.

دوم: تعداد عبور و مرور بیش‌تر وسایل نقلیه آن هم با اختلاف انگشت‌شمار، از یک باند و در جهتی خاص دلیل بر آن نمی‌شود که یک جهت باند را بسیار عریض و متعاقباً باند جهت مخالف را بسیار کم‌عرض و غیر‌استاندارد احداث کرد.

نمای کلی از زیرگذر شقایق و فضای سبز ناموزون و نامتناسب آن

نمای کلی از زیرگذر شقایق و فضای سبز ناموزون و نامتناسب آن

 

 

نقصی دیگر در این پروژه به چگونگی طراحی فضای سبز و عدم رعایت مساحت آن در دو طرف زیر‌گذر مربوط مي‌شود. طبق تصویر همان گونه که مشاهده می‌کنید فضای سبز طراحی شده در قسمت شرقی زیر گذر نسبت به قسمت غربی از سطح وسیع‌تری برخوردار است و علاوه بر آنکه منجر به  ایجاد ترافیک قابل توجه  ای در قسمت بالا و شرقی زیر گذر شده است،و به علت شکل نامتقارن خود به جای ایفای نقش در جهت زیبایی مبلمان عمرانی شهر، نمایی ناموزون و زشتی به این زیر گذر داده است.

از همه مهم‌تر فضای سبز جانب شرقی این زیر گذر که محدوده تقریباً وسیعی از خیابان مجاورش را در بر گرفته و بستر را بر این خیابان پر ترافیک تنگ نموده و به طبع آن، قسمت اعظمی از بار ترافیکی در این خیابان به پارک سوار امام حسین منتقل شده و همه عوامل دست به دست هم داده که در این قسمت نه پارک‌سوار بتواند رسالتش را به خوبی در امر نظم‌دهی به تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها انجام دهد و نه شاهد ترافیک روان و منظم در این قسمت باشیم.

احمد ساكيامیدواریم مسوولان استان و شهر خرّم‌آباد؛ خصوصاً مهندس بازوند استاندار و مهندس كيان پور همچنین معاون عمرانی استانداری جهت رفع مشکلات زیرگذر شقایق سریعاً اقدامات لازم را مبذول دارند.

 

 

احمد  ساكي

 


 

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها  

#1 حامد نصیری 1393-04-29 09:31
یکی از مسئولین امر گفته بودند ترافیک شقایق به علت جمعیت 150 هزار نفری جنوب شهر است. هرچند این جمعیت کلان از امکانات به دور و از لطف مسئولین بی بهره یا کم بهره است. انشالله که هرکاری در جایی انجام شد متخصصیت واقعی مورد استفاده و مشاوره قرار بگیرند که خیابان بزرگ و شلوق علوی که به شقایق میرسد در شقایق از یک خیابان با عرض 3 یا کمتر یا بیشتر عبور نکند. کاش مسئولین در یک روز عادی بعدازظهری به ترافیک بسیار حجیم شقایق و سه راهی گلدشت بیایند و ببینند و اگر دیدند کاری کنند. برای کمتر شدنم تراففیک می بایست ادامه خ ساحلی تا ماسور ادامه پیدا کند و از اینور بلوار کریمخان تا ماسور ادامه پیدا کند و اتوبان نیمه تمام کمربندی به پشته جزایری و بلوار نیمه تمام پشته حسین آباد که قرار بود به بلوار کریمخان وپشته جزایری وصل و بلوار 60 متری به اتمام رسند تا حجم ترافیک در شهر خرم آباد کمتر شود .
نقل قول کردن
#2 صيد ميرزا 1393-04-29 10:16
اين زيرگذر حاصل نظارت كارشناسي جناب آقاي دكتر سيد حسين صابري ( استاندار وقت ) است كه يكتنه نظرات كارشناسان وقت را وتو ميكرد و با وجود اينكه كوچكترين اطلاعي از دانش شهرسازي و ترافيك نداشتند ! اين هم نتيجه سليقه شخصي مسئولان و بي اعتنايي به نظارت كارشناسان ، صابري رفت و ماند ميراثش به جا
نقل قول کردن
#3 نعمت الهي 1393-04-29 11:35
باسلام و تشكر از حساسيت شما نسبت به پروژه هاي عمراني ، خدمت شما عرض كنم شهر خرم آباد هم به اين ندانم كاريهاش معروفه به جرات مي گويم به ندرت يه كار اصولي در اين شهر انجام مي شود . هركاري كه ميخواهد انجام شود 4 تا مدعي پيدا مي كند از ميراث فرهنگي بگير تا آخر .. بهترين طرح كه مي توانست مناسب باشد براي ميدان امام حسين اين بود كه حريم ميدان امام حسين مي بايست گرد باشد يعني هتل شقايق و مغازه ها رو خريداري مي كردند تا فضا باز تر مي شد ، خيلي كار ها مي شود انجام داد ولي اينا مي خواستند سمبلش كنند حتي مي شد بخاطر مناره اين تقاطع را تا وسط خيابان خير آباد انحراف داد وجاي اين ميدان فضاي سبز در جلوي مناره آجري ايجاد كرد ..من نمي دانم چرا در اصفهان پل 12 كيلومتري ميزنند اونوقت ما هميشه و در همه حال خود باوري نداريم ..الانم كه مي خواهند تقاطع غير هم سطح در گلدشت احداث كنند بازم با عجله ميدان را شل وپل كردند ولي خبري از احداث نيست !!!! وهزاران درد كه گفتنش فايده ندارد
نقل قول کردن
#4 سید ناصر 1393-04-29 21:58
هر چقدر گفتیم و نامه نوشتم به شهر داری که اقا یک باند از خیابان علوی به سمت خوزستان وارده زیر گذر بشود مگر توجه کردند. با این همه هزینه نه تنها مشکل ترافیک حل نشده بلکه بیشتر هم شده.خیرآباد که دو بیمارستان مهم کودکان و قلب را داره صعب العبور شده. آسایش کوچه های اطراف از بین رفته. این است هنر کارشناسان پر ادعا ی متولیان که طرح را برای اجرا تایید کردند واقعا شرم باد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا