یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

خانه‌های جوان لرستان در تصرف غیرورزشی‌ها/ وقتی استانداری مصوبه دولت را اجرا نمی‌کندسازمان ملی جوانان در دولت اصلاحات برای توجه، حمایت و تقویت بیش‌تر امور جوانان و رسیدگی تخصصی‌تر به سامان‌دهی امور این قشر تاسیس شد که متاسفانه بعدها به این سازمان به صورت علمی نگاه نشد تا این که در اواخر دولت دهم، این سازمان در ورزش کشور ادغام گرديد.

این ادغام تا کنون نه تنها خیر و برکتی برای جوانان به دنبال نداشته و از نظر اعتبارات نتوانسته نیازهای جوانان را پاسخ دهد، بلکه بحث مهم خانه‌های جوان که از اموال آن سازمان بودند به فراموشی سپرده شد و هیچ‌وقت این خانه‌ها به متولی جدیدش یعنی اداره کل ورزش و جوانان نرسید.

مکان‌هایی که می‌بایست محل برنامه‌ریزی‌های فرهنگی‌، اجتماعی و هویتی جوانان باشند و سازمان‌های مردم‌نهاد جوان در آن مستقر و پی‌گیر و مجری حقوق جوانان باشند، هر کدام به نحوی در اختیاز برخی مسوولان به انحاء مختلف هستند (‌خانه سازمانی‌، دفتر پایگاه، سرایداری، مکان اداری و ....) که هیچ کدام مرتبط با جوانان نیستند!

بر اساس قانون، هر ادغامی که صورت می‌گیرد چه از نظر نیروی انسانی و چه از نظر اموال، می‌بایست انتقال صورت پذیرد اما متاسفانه ادغام سازمان ملی جوانان لرستان با تربیت‌بدنی استان فقط از حیث نیروی انسانی بوده و حدود 10 واحد خانه‌های جوان که در  هر شهر یک واحد وجود دارد و از اموال سازمان ملی جوانان محسوب می‌شوند و طبق قانون می‌بایست جهت فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی جوانان، در اختیار اداره کل ورزش و جوانان قرار گيرند، همچنان در تصرف غیر‌ورزشی‌ها هستند!

خانه جوان خرم‌آباد هم‌اکنون در اختیار بخش خصوصی جهت انجام مشاوره‌های قبل و بعد از ازدواج می‌باشد. خانه جوان در پلدختر به متروکه تبدیل شده و عملاً برای گذراندن اوقات فراغت معتادها و ارازل و اوباش درآمده، خانه جوان در الیگودرز ظاهراً به صورت منزل سازمانی در اختیار یکی از مدیران ادارات آن شهرستان است!

در کوهدشت خانه جوان آن شهرستان به محل اداری بخشداری‌ها درآمده، در بروجرد بخشی از این ساختمان در اختیار سرایدار و بخشی از آن با کاربری زلزله‌نگاری در حال فعالیت است. در دیگر شهرستان‌ها نیز طیق پی‌گیریهایی که داشتیم این خانه‌های جوان کاملاً در اختیار افراد و امورات غیر‌مرتبط با جوانان و ورزش هستند.

با اين اوصاف، سوال این جاست: بر اساس کدام قانون این خانه‌های جوان که می‌بایست در زمان ادغام به اداره کل ورزش استان تحویل داده می‌شد صورت نگرفت؟! متولی واگذاری غیراصولی و خلاف مقررات این خانه‌های جوان چه کسی بوده؟! با توجه به کمبود فضاهای فرهنگی و ورزشی در استان برای در اختیار گذراندن خانه‌های جوان به جوانان چرا حق و حقوق جوانان را به تاراج گذاشتیم؟! اگر ادغام صورت گرفته پس به چه علت این اموال تا کنون به اداره کل ورزش نرسیده؟! کدام مسوول جرأت حراج اموالی را  به خود داده که می‌بایست به حوزه ورزش منتقل شوند‌؟!

یکی از مشکلات عدم واگذاری این خانه‌های جوان عدم همکاری مسوولان استانداری با مسوولان ورزش بود.

در این خصوص معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان می‌گوید: بر اساس مقررات همان طوری که در زمان ادغام سازمان جوانان به ورزش نقل مکان نمود‌، نیروی انسانی آن سازمان به ادارات ورزش منتقل شدند، اموال آن سازمان نیز می‌بایست تحویل دستگاه ورزش استان می‌شدند که متاسفانه مسوولان وقت استانداری در این خصوص همکاری لازم را نداشتند و تا حدودی راساً و سرخود نسبت به واگذاری خانه‌های جوان به اموراتی غیر‌مرتبط اقدام کردند‌.

حشمت امان‌الهی اضافه می‌کند‌: در هر شهرستان یک واحد خانه جوان داریم که برای بازپس‌گیری آن‌ها با فرمانداران‌، معاون سیاسی استاندار و استاندار فعلی مکاتبات مکرری داشتیم که تا این لحظه هیچ پاسخی دریافت ننمودیم و ترتیب اثری داده نشده است!

وی ادامه می‌دهد: در قبال جوانان موظف هستیم تا احقاق حقوق از دست رفته‌شان دنبال پس گرفتن این خانه‌ها باشیم و در این خصوص از استاندار لرستانتقاضا داریم به طور ویژه به این مسأله ورود پیدا کند و این مشکل را یک بار برای همیشه حل نماید.

معاون جوانان اداره کل ورزش لرستان با بیان این که در حال حاضر به شدت کمبود فضاهای فرهنگی احساس می‌شود و تحویل این خانه به ورزش استان می‌تواند تا حدود زیادی این کمبودها را برطرف کند ادامه داد: سازمان‌های مردم نهاد زیادی داریم که سال‌هاست مجوز فعالیت گرفتن و مکانی برای فعالیت خود ندارند و مجبور هستند به طور متناوب و بدون برنامه‌ریزی و دست و پا شکسته فعالیت کنند عده دیگری در مساجد و عده دیگری اصلاً فعالیتی ندارند. از دیگر مشکلات حوزه و جوانان و ورزش کمبود فضای اداری می‌باشد که از این خانه‌ها می‌توانیم برای بخشی از امورات اداری جوانان استفاده کنیم.

امان‌الهی در پایان گفت: قانون می‌گوید وقتی دو دستگاه اداری باهم ادغام شدند، کلیه اموال و امکانات به دستگاه مرجع منتقل شود که متاسفانه مسوولان ما در این زمینه کوتاهی کردند و در حال حاضر این اموال به تصرف غیرمرتبط و غیر‌ورزشی‌ها درآمده، لذا تقاضاداریم مسوولان ارشد استان پاسخ ما را داده و در اين زمينه تعیین تکلیف نمایند.

در این خصوص به سراغ حامد نظرنیا رییس سابق سازمان ملی جوانان استان رفتیم تا از زبان وی از وضعیت این خانه‌های در زمان مسوولیت ایشان با خبر شویم‌.

وي در ابتدا گفت: در سفر اول ریاست جمهوری دولت احمدی‌نژاد به استان مصوب شد که 10 واحد خانه‌های جوان برای استفاده امورات جوانان در استان توسط استانداری ساخته شود و به سازمان ملی جوانان استان تحویل گردد. خوشبختانه این خانه‌های جوان در استان ساخته شد اما هیچ‌وقت به سازمان جوانان تحویل داده نشد!

نظرنیا در ادامه افزود: مصوبه قانونی بود که بعداز احداث، این خانه‌ها را تحویل صاحب اصلی یعنی سازمان جوانان برای استفاده سازمان‌های مردم و امورات فرهنگی و ورزشی جوانان قرار گیرد که متاسفانه استانداران وقت (صابری و دهمرده) که مسوولیت‌شان با این موضوع هم‌زمان بود با تحویل خانه‌ها به ما مخالفت کردند.

رییس سازمان سابق ملی جوانان لرستان در ادامه می‌گوید: در آن سازمان بودجه آن‌چنانی در اختیار نداشتیم که ساختمان‌های احداث شده را تجهیز نماییم، به همین منظور برای تجهیز از استانداری کمک گرفتیم و در حدود بیش از 200 میلیون تومان استانداری برای تجهیز ساختمان‌ها هزینه نمود که متاسفانه همین موضوع را بهانه‌ای برای عدم تحویل خانه‌های جوان به سازمان کردند.

مسوول سابق سازمان جوانان لرستان با اشاره به مکاتبات و پی‌گیری‌های زیاد در خصوص بازگشت خانه‌ها به صاحب اصلی یعنی جوانان گفت: زمانی هم که نیکوخصال مدیریت ورزش را بر عهده داشتند اصرار داشتند که این خانه‌ها را به اداره کل ورزش برگردانند، بنده نیز که در آن سال معاون جوانان اداره كل بودم مکاتبات زیادی را با فرمانداران و  استانداری انجام دادیم که نتیجه‌ای نگرفتیم، البته این را هم باید گفت که ظاهراً بعضی از این خانه‌ها به متروکه‌ای تبدیل شدند و بلااستفاده ماندند.

سيد احمد موسوينظرنیا در پایان ضمن قانونی بودن تحویل خانه‌ها به اداره کل ورزش و جوانان اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به کمبود فضاهای فعالیت جوانان و مشکلات سازمان‌های مردم‌نهاد، ضرورت تعامل و همکاری استاندار فعلی با مسوولان ورزش به نظر می‌رسد و امیدواریم که این خانه‌ها به صاحب اصلی‌شان برگردند.

ما هم امیدواریم مسوولین ورزش استان از حقوق قانونی جوانان استان دفاع نموده و اموال تصرف شده را از دستان افراد غیر‌مرتبط و  متصرف خارج نمایند.

سید احمد موسوی (نماینده خبر ورزشی در لرستان)

توضيح: اين مطلب در ويژه‌نامه "خبر ورزشي" ضميمه استان لرستان منتشر شده است.

خانه‌های جوان لرستان در تصرف غیرورزشی‌ها/ وقتی استانداری مصوبه دولت را اجرا نمی‌کند

 

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا