آيا تاریخ شهرداري خرم‌آباد در حال تکرار است؟/ تعامل و هم‌گرایی به عمل نه به شعار یکی از درخشان‌ترین دوران مدیریت در استان لرستان به زمانی بر می‌گردد که تعامل مثبت میان استاندار و مدیریت شهری (شهردار خرم‌آباد‌) به خوبی رقم خورد و استاندار وقت لرستان مهندس ابراهیم فرح‌بخشیان با مرحوم علي‌محمد ساكي شهردار وقت زمینه رشد و توسعه مثبتی را در استان و مرکز آن رقم زدند.

جایی که مهم‌ترین مباحث مدیریت شهری و آثار اقتصادی و عمرانی لرستان تا امروز رقم خورد. وقتی که تعامل مثبت پدید آمد محصولاتش یکی پس از دیگری نمایان شد کارخانه پارسیلون، مجتع کشت و صنعت، دریاچه و پارک کیو، پارک‌ها و هتل‌های جهانگردی و ایران‌گردی كيو در شمال شهر و هتل 3 ستاره شقايق در جنوب شهر از مهم‌ترین پروژه‌های ماندگار آن دوران بود.

از آن روزها تا کنون چنین تعامل مثبتی در این استان رقم نخورد و هر دوره فاصله‌ی میان مدیریت ارشد استانی با مدیریت شهری کیلومترها بود و همین موضوع باعث می‌شد که تمرین تحرکی در زمینه مدیریت شهری صورت نگیرد.

پس از پيروزي انقلاب، آخرین باری که مدیریت استان در مسائل شهری ورود پیدا کرد، به عصر صابری در دولت احمدی‌نژاد بر می‌گردد که محصول آن زیر‌گذرهایی بود که در کمال بی‌دقتی و غیر‌کارشناسانه در مرکز استان ساخته شد و البته به مدیریت شهری حق ورود به این حوزه داده نشد‌، چرا که عصر، عصر مدیریت تک‌روي ومطلق‌گرا بود‌.

در این دوره زیر‌گذر و روگذر میدان کیو با بی‌دقتی به یک زیرگذر تبدیل شد و مابقی بودجه در نظر گرفته شده معلوم نشد سر از کجا در آورد! اوج بی‌هنری زمانی نمایان شد که در بلوار ولی‌عصر(عج) که شیب‌دار است، به جای احداث زیر‌گذر از روگذر استفاده شد و در محدوده میدان 22 بهمن که در انتهای شیب قرار دارد به جای احداث روگذر و زیر گذر احداث شد و ضربات جبران‌ناپذیری به کانال‌های آب‌رسانی سرچشمه دریاچه کیو زده شد و این قنات‌ها با عملیات خاک‌برداری مسدود شد‌.

اينك با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، تدبیر در بخش‌های مختلف استان وجوه خود را آرام آرام نمایان کرد. تغییرات حاصل شده در مدیریت ارشد اجرایی استان و روی کارآمدن یک مدیر عمرانی و کاربلد به نام مهندس هوشنگ بازوند، روند تغییرات و حرکت از سکون به سمت عملیاتی شدن خدمات عمرانی در استان رقم زده شد.

مقارن بااین تغییرات، مدیریت شهری در مرکز استان هم دچار تحول شد و محمد مهرابی به عنوان شهردار خرم‌آباد منصوب گرديد.

زمانی که سال‌هاي دور، ترکیب و تعامل مثبت میان مهندس فرح‌بخشیان استاندار وقت با مرحوم ساکی شهردار خرم‌آباد زمینه‌ساز اقدامات مثبت بسیاری شد تاریخ را در 4 دهه بعد دوباره تکرار کرد و مهندس هوشنگ بازوند با هنر درایت و کارکشتگی در حوزه عمرانی، تغییرات شگرفی را در مدیرریت شهری به وجود آورد و تعامل مثبت استاندار و شهردار باعث به وجود آمدن پروژه‌هایی شده که تاریخ شهر خرم‌آباد پس ازدوران طلایی یاد شده قبل از انقلاب به یاد ندارد.

احداث تقاطع‌های غیر‌همسطح با جذب سرمایه‌گذار 124 میلیاردی‌، اجرای پروژه‌های تجاری‌– مسکونی ونک‌پارک سابق و کیوي فعلی با حجم سرمایه‌گذاری بیش از 400 میلیارد تومان‌، احداث و تکمیل پل‌ 9 دی و پل جهادگران با سرمایه‌گذاری‌های متعدد‌، برگ زرینی دیگر برای استان و مرکز آن رقم زده شد.

ناگفته نماند در دوره‌ای که برخی استانداران سابق با حرکات خودمحورانه قصد بر جای گذاشتن رکوردهایی را برای خود داشتند مشخص شد که این اقدامات بدون طرح مطالعاتی و فقط به دلیل رفتارهای پویولیستی انجام شده بود؛ جایی که برای تکمیل طرح موردنظر استاندار، برخی دستگاه‌های اجرایی استان موظف می‌شوند که هزینه تکمیل طرح مورد نظر استاندار را از محل بودجه دستگاه خودتامین نمايند یا دستگاه‌ها و ماشین‌آلات بعضی دیگر از سازمان‌ها را برای عملیاتی کردن طرح وثبت رکوردی برای خود به خدمت گرفتند.

خوشبختانه در حال حاضر اقدامات صورت گرفته از سوی بازوند با بیش‌ترین کارایی و کم‌ترین تبلیغات در حال  اجرایی شدن است و وظیفه اهل رسانه استان است که محصولات این خدمات و این تعامل مثبت استاندار و شهردار را برای روشن‌تر شدن افکار عمومی منعكس نمايند.

علاوه بر طرح‌های اعلام شده، تعیین تکلیف پادگان 07 ارتش، سامان‌دهی و عملیاتی کردن مطالعاتی و همراه با نقشه‌ی بام لرستان، جذب سرمایه‌گذاران معتبر برای راه‌اندازی پروژه‌های مسکوت مانده شهری‌، سامان‌دهی مبادی ورودی شهر که از مطالبات جدی نخبگان و اهل فن هست‌، را می‌توان نام برد‌.

در این بین، چیزی که بیش از هر زمان عیان است تعامل مثبت و هم‌گرایی استاندار با مدیریت شهری است که منجر به ارائه خدمات زیادی در مدت‌زمان کوتاهی شده است‌.

به نظر می‌رسد اگر این تعامل هم‌چنان ادامه داشته باشد تاریخ خرم‌آباد پس از 4 دهه به نوعی در حال تکرار است و استان لرستان مستعد رویداد دوران طلایی خود خواهد بود.

اگر آن روزها با ا‌تحاد طلایی فرح‌بخشیان استاندار و مدیریت شهری، دریاچه و پارک کیو، هتل و تپه جهانگردی (صدا و سیمای فعلی‌) هتل‌های مختلف مثل هنل استقلال، دو شهر بازي و پارکدانشجو(فرح سابق) به وجود آمد، امروز هم با هوشیاری و تعامل مثبت میان هوشنگ بازوند استاندار فعلی و محمد مهرابي شهر‌‌دار خرم‌آباد، شاهد احداث پروژه تفریحی تجاری مسکونی کیو‌، تقاطع‌های غیر‌هم‌سطح در شمال و جنوب شهر‌، سامان‌دهی ورودی‌های مركز استان، تکمیل هتل صخره‌ای، توسعه فرودگاه خرم‌آباد، تعریض خیابان‌های شهر‌، احداث پل‌ها و روگذرها‌، جذب سرمایه‌گذاران معتبر‌، از دستاوردهای این اتحاد است که فقط در مدت‌زمان کم‌تر از 6 ماه صورت گرفته و بايد به خاطر داشت دوران طلایی 4 دهه قبل محصول یک هم‌کاری 3 ساله بوده است‌.

در انتها موضوعی که باید به آن پرداخت این است که همواره در گفتگوها و صحبت‌های عامیانه و محاوره‌ای که اعلام می‌شود اشاره شد که مردم ما دارای حافظه تاریخی کافی نیستند‌، اما به نظر نگارنده این بحث کاملاً نادرست است و به ضرس قاطع باید گفت که مردم لرستان همیشه به یاد و سپاس‌گذار خدمات مدیران خود هستند‌.

نمونه‌ی حاضر این قضیه احترام وافر و فراموش‌نشدنی مردم خرم‌آباد به خدمات مرحوم علی‌محمد ساکی و مهندس ابراهيم فرح‌بخشیان در سال‌های دور است‌. یا همین چند سال پیش و در ایام انتخاب ریاست جمهوری دهم فراموش نکرده‌ایم که چگونه مهندس بازوند هنگام خروج از استان و انتصابش به معاونت عمرانی استانداری اراک، با چه تأسفي از سوي مردم مواجه شد كه اين اقدام، نمادی از ندانم‌کاری و غیر‌کارشناسی بودن اقدامات دولت نهم و مسوولان استانی بود. نگارنده به یاد دارد که مطبوعات در آن ایام، چگونه از دست دادن این مدیر توانمند را به چماقی برای کوبیدن بر سر مسوولان وقت استان تبدیل کردند.

هم‌اکنون نیز به نظر می‌رسد ادامه روند این خدمات در استانداری و مدیریت شهری در آینده‌ای نزدیک به یکی از دوره‌های ماندگار در مدیریت اجرایی استان تبدیل خواهد شد، چرا که همیشه مردم استان قدرشناس مدیران کاربلد، دل‌سوز و زحمتکش خود خواهند بود.

مگر می‌شود اقدامات صورت گرفته در مدت زمان کوتاه 8 ماه را از یاد برد‌؟ تحرک مثبت اقتصادی استان پس از مدتی رکود را از یاد برد‌؟

ارسال کننده: مهدی رضا‌پور