نگذارید بروجرد با احداث آزادراه خرم‌آباد- اراكدر بن‌بست بیافتدبسياري از اهالي استان لرستان تصور مي‌كنند كه ريشه‌‌ي رقابت بين خرم‌آبادي‌ها و بروجردي‌ها به قرن‌ها قبل باز مي‌گردد، در حالي كه دليل اصلي اين موضوع، فقط مربوط به نيم قرن پيش است!

به گزارش يافته، اگر چه عده‌اي تفرقه‌افكن همواره سعي نمو‌ده‌اند بين مردم دو شهر لرنشين بروجرد و خرم‌آباد اختلاف بياندازند، اما وجود پيوندهاي نسبي پرشمار ناگسستني بين مردم اين دو شهر، باعث قرابت و خويشي ديرينه آن‌ها شده است.

بسياري از سرشناسان لرتبار، بوده و هستند كه پدري خرم‌آبادي يا مادري بروجردي داشته و يا برعكس از بطن پدري بروجردي و مادري خرم‌آبادي، زاده شده‌اند.

نمونه‌ي آن هم دو بازيكني كه اولين ملي‌پوشان تاريخ فوتبال لرستان به شمار مي‌روند، يعني قاسم طبيبي كه مرحوم حاج محمدعلي پدرش اصالتاً بروجردي بود و در خرم‌آباد زندگي مي‌كرد و همسري اهل اين شهر داشت يا علي‌رضا خورشيدي فرزند حاج محمدجواد كه پدرش خرم‌آبادي و مادرش از اهالي بروجرد بود.(براي خواندن مطلبي در اين زمينه اين‌جا كليك كنيد)

حتي آنان كه امروز سعي دارند بين مردم دو شهر كهن اين ديار تفرقه بيافكنند و از آب گل‌آلود ماهي بگيرند، بسياري از اجدادشان اهل همين دو شهر بوده‌اند و اكنون در قالب تعصب بي‌جا، به جاي پيدا كردن راه درست، بي‌راهه را برمي‌گيزنند تا با معرفي خود به عنوان قهرمان يك داستان خيالي، به منافع‌شان دست يابند.

مردم خرم‌آباد و بروجرد هم‌چنان كه ذكر شد، به واسطه قرابت‌هاي خويشي بسيار، جدايي‌ناپذير هستند و بسياري از آنان كه اجدادشان اهل اين دو شهر هستند از ناداني و اهانت برخي سوء‌استفاده‌‌كننده‌ها در اين قبيل ماجراها بسيار ناراحت مي‌شوند.

اختلاف فقط بين دو نماينده بر سر مركز شدن!

اختلاف نظر بين مسوولان اين دو شهر از سال 1340 روي داد كه قرار شد پس از تقسيمات جديد كشوري و جدا شدن لرستان از خوزستان (استان ششم) و تشكيل فرمانداري كل لرستان در آن سال، بين شهرهاي محدوده‌ي كنوني لرستان، يك شهر به عنوان مركز فرمانداري كل لرستان انتخاب شود.

نمايندگان اين دو شهر در مجلس شوراي ملي، تلاش خود را آغاز كردند و مدارك و مستنداتي در اين زمينه ارائه دادند. پس از بررسي مدارك و دلايل، معين شد با وجودي كه جمعيت بروجرد در سال 1340 اندكي از خرم‌آباد بيش‌تر بود(خرم‌آباد حدود 53 هزار و بروجرد حدود 60 هزار نفر)، خرم‌آباد كه از نظر جغرافيايي در مركز لرستان قرار داشت و فاصله آن‌ با تمامي نقاط و شهرهاي استان يك مسير بود(بجز با اليگودرز كه دورود بين آن‌ها قرار داشت) به عنوان مركز فرمانداري كل لرستان برگزيده شود.

نماينده وقت بروجرد، اين تصميم مجلس را نپذيرفت و تلاش بسياري كرد كه آن را بر هم بزند زيرا ملاك را فقط جمعيت بيش‌تر مي‌دانست، اما مسوولان كميته بررسي معتقد بودند جمعيت، تحت تأثير عواملي، كاهش و افزايش مي‌يابد و از طرفي اختلاف جمعيت دو شهر تا آن حد نيست كه بتوان آن را ملاكي عمده قرار داد.

به هر حال، بر اساس تصویب‌نامه شماره ۳۱۴۰/۱۲ در ۲۴ دي‌ماه ۱۳۴۰ فرمانداري كل لرستان به مركزيت خرم‌آباد تشكيل شد، اما همچنان اعتراض نماينده وقت بروجرد ادامه داشت چون هنوز معتقد بود به خاطر چند هزار نفر جمعيت بيش‌تر بايد بروجرد مركز فرمانداري كل لرستان شود. اين در حالي بود كه در برخي فرمانداري‌هاي كل ديگر نظير زنجان كه جمعيتش از قزوين كم‌تر بود يا مازندارن كه در آن ساري جمعيتش از گرگان كم‌تر بود، اين اتفاق در انتخاب مركز، همانند لرستان روي داد.

به هر حال، امروزه شاهد هستيم عده‌اي همچنان تنور اين اتفاق را گرم نگه مي‌دارند تا هر موقع احتياج به نان دارند، از آن بهره‌برداري كنند، در حالي كه دود آن به چشم مردم اين دو شهر مي‌رود و باعث ايجاد اختلافات ناخواسته و گاهاً توهين‌هايي مي‌شود كه مي‌تواند اثرات مخربي براي هر دو شهر داشته باشد!

مدتي است بحث روز بر سر اين است كه آزادراه از چند كيلومتري بروجرد مي‌گذرد؟ خيلي خوب است كه اهالي بروجرد نسبت به اين موضوع  حساس بوده و آن را پي‌گيري مي‌كنند اما بهتر است با ديد باز نسبت به آن، اطلاع حاصل كنند.

اين طور كه اعلام شده،  آزادراه موسوم به آسيايي در بخش اراك- خرم‌آباد(دو مركز استان)از حدود 30 كيلومتري شهر اراك آغاز مي‌شود(از شهر اراك عبور نمي‌كند!) و اگر قرار است از 5 كيلومتري بروجرد عبور نمايد، فكر نكنيم از فاصله‌ي كم‌تر از 10 تا 15 كيلومتر خرم‌آباد عبور نمايد!

قطع به يقين اين آزادراه از وسط بلوار شريعتي شهر خرم‌آباد نخواهد گذشت و عبور آن از جاده‌ي كمربندي اين شهر شايد نزديك‌ترين نقطه به خرم‌آباد باشد كه در آن صورت نيز ماشين‌هاي سنگين محور شمال به جنوب كشور كه تعدادشان كم نيست و در اين مسير عبور و مرور مي‌كنند با مشكل مواجه خواهند شد! لذا به نظر مي‌رسد، جاده كمربندي خرم‌آباد همچنان در اختيار ماشين‌هاي سنگين باقي بماند و آزادراه در مسيري دورتر نسبت به خرم‌آباد احداث شود كه احتمالاً يران‌شهر(چغلوندي) باشد كه حدود 15 كيلومتر با خرم‌اباد فاصله دارد.

مردم خرم‌آباد نيز نسبت به اين موضوع حساستي ندارند چون محركي وجود ندارد كه آنان را وادار به اعتراض كند. آن‌ها مي‌دانند تغيير طرح‌هاي ملي در حيطه‌ي قدرت مسوولان استان نيست، همچنان كه اين موضوع براي پلدختر روي داد و اگر چه مردم اين شهرستان از احداث آزادراه پل زال خسارت ديدند، اما در عوض، مردم كل كشورمان از منافع اين آزادراه از نظر صرفه‌جويي در زمان و سوخت بهره ‌برندكه البته بايد برنامه‌هاي جبراني براي سكنه  شهرهايي نظير پلدختر، خرم‌آباد يا بروجرد به خاطر خارج شدن از مسير جاده‌ي اصلي در برنامه‌هاي دولت‌مردان قرار گيرد.

رضا جايدري/ يافته- خرم‌‌آباد

تصوير جمعي از تجار خرم‌آباد و بروجرد در نوروز سال 1311

كشتي‌گيرهاي خرم‌آباد و بروجرد 1339 - يافته

كشتي‌گيرهاي خرم‌آباد و بروجرد - سال 1339

تيم‌هاي خرم‌آباد بروجرد، سال 1334

عكس قديمي از بازي تيم‌هاي فوتبال خرم‌آباد بروجرد -  5 آبان سال 1334

تيم‌هاي كُلُني(منتخب) فوتبال خرم‌آباد و بروجرد قبل از بازي دوستانه در تاريخ 5 آبان 1334 در زمين "گردو" بروجرد. اين بازي با تساوي 1-1 خاتمه يافت.

نفرات ايستاده از راست (تيم خرم‌آباد): فراهانچي(نظامي غيربومي)، سروان حريري(نظامي غيربومي)، پرويز جايدري، سرهنگ عبدالله گودرزي، هوشنگ جباري، محمدحسن(مكه) طولابي، غلام‌علي ترابي‌نژاد، عظيمي، سيروس شجاع‌چاغروند، سروان محبي(نظامي غيربومي)، غلام‌حسين برنجي(كاپيتان) و سروان مهاجر

رديف نشسته از راست (تيم بروجرد): هادي مرادي، عبدالمحمد تألهي(الهي)، مهدي جلايي، علي جلايي، علي‌محمد احمدي‌طباطبايي، محسن حجازي، ؟ - غلام‌رضا كاروان، محمدعلي علويان‌قوانيني

دو نفر رديف جلو(از راست): ابوتراب ياراحمدي و عبدالحميد مطهري از تيم بروجرد