یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نگذارید بروجرد با احداث آزادراه خرم‌آباد- اراكدر بن‌بست بیافتدبسياري از اهالي استان لرستان تصور مي‌كنند كه ريشه‌‌ي رقابت بين خرم‌آبادي‌ها و بروجردي‌ها به قرن‌ها قبل باز مي‌گردد، در حالي كه دليل اصلي اين موضوع، فقط مربوط به نيم قرن پيش است!

به گزارش يافته، اگر چه عده‌اي تفرقه‌افكن همواره سعي نمو‌ده‌اند بين مردم دو شهر لرنشين بروجرد و خرم‌آباد اختلاف بياندازند، اما وجود پيوندهاي نسبي پرشمار ناگسستني بين مردم اين دو شهر، باعث قرابت و خويشي ديرينه آن‌ها شده است.

بسياري از سرشناسان لرتبار، بوده و هستند كه پدري خرم‌آبادي يا مادري بروجردي داشته و يا برعكس از بطن پدري بروجردي و مادري خرم‌آبادي، زاده شده‌اند.

نمونه‌ي آن هم دو بازيكني كه اولين ملي‌پوشان تاريخ فوتبال لرستان به شمار مي‌روند، يعني قاسم طبيبي كه مرحوم حاج محمدعلي پدرش اصالتاً بروجردي بود و در خرم‌آباد زندگي مي‌كرد و همسري اهل اين شهر داشت يا علي‌رضا خورشيدي فرزند حاج محمدجواد كه پدرش خرم‌آبادي و مادرش از اهالي بروجرد بود.(براي خواندن مطلبي در اين زمينه اين‌جا كليك كنيد)

حتي آنان كه امروز سعي دارند بين مردم دو شهر كهن اين ديار تفرقه بيافكنند و از آب گل‌آلود ماهي بگيرند، بسياري از اجدادشان اهل همين دو شهر بوده‌اند و اكنون در قالب تعصب بي‌جا، به جاي پيدا كردن راه درست، بي‌راهه را برمي‌گيزنند تا با معرفي خود به عنوان قهرمان يك داستان خيالي، به منافع‌شان دست يابند.

مردم خرم‌آباد و بروجرد هم‌چنان كه ذكر شد، به واسطه قرابت‌هاي خويشي بسيار، جدايي‌ناپذير هستند و بسياري از آنان كه اجدادشان اهل اين دو شهر هستند از ناداني و اهانت برخي سوء‌استفاده‌‌كننده‌ها در اين قبيل ماجراها بسيار ناراحت مي‌شوند.

اختلاف فقط بين دو نماينده بر سر مركز شدن!

اختلاف نظر بين مسوولان اين دو شهر از سال 1340 روي داد كه قرار شد پس از تقسيمات جديد كشوري و جدا شدن لرستان از خوزستان (استان ششم) و تشكيل فرمانداري كل لرستان در آن سال، بين شهرهاي محدوده‌ي كنوني لرستان، يك شهر به عنوان مركز فرمانداري كل لرستان انتخاب شود.

نمايندگان اين دو شهر در مجلس شوراي ملي، تلاش خود را آغاز كردند و مدارك و مستنداتي در اين زمينه ارائه دادند. پس از بررسي مدارك و دلايل، معين شد با وجودي كه جمعيت بروجرد در سال 1340 اندكي از خرم‌آباد بيش‌تر بود(خرم‌آباد حدود 53 هزار و بروجرد حدود 60 هزار نفر)، خرم‌آباد كه از نظر جغرافيايي در مركز لرستان قرار داشت و فاصله آن‌ با تمامي نقاط و شهرهاي استان يك مسير بود(بجز با اليگودرز كه دورود بين آن‌ها قرار داشت) به عنوان مركز فرمانداري كل لرستان برگزيده شود.

نماينده وقت بروجرد، اين تصميم مجلس را نپذيرفت و تلاش بسياري كرد كه آن را بر هم بزند زيرا ملاك را فقط جمعيت بيش‌تر مي‌دانست، اما مسوولان كميته بررسي معتقد بودند جمعيت، تحت تأثير عواملي، كاهش و افزايش مي‌يابد و از طرفي اختلاف جمعيت دو شهر تا آن حد نيست كه بتوان آن را ملاكي عمده قرار داد.

به هر حال، بر اساس تصویب‌نامه شماره ۳۱۴۰/۱۲ در ۲۴ دي‌ماه ۱۳۴۰ فرمانداري كل لرستان به مركزيت خرم‌آباد تشكيل شد، اما همچنان اعتراض نماينده وقت بروجرد ادامه داشت چون هنوز معتقد بود به خاطر چند هزار نفر جمعيت بيش‌تر بايد بروجرد مركز فرمانداري كل لرستان شود. اين در حالي بود كه در برخي فرمانداري‌هاي كل ديگر نظير زنجان كه جمعيتش از قزوين كم‌تر بود يا مازندارن كه در آن ساري جمعيتش از گرگان كم‌تر بود، اين اتفاق در انتخاب مركز، همانند لرستان روي داد.

به هر حال، امروزه شاهد هستيم عده‌اي همچنان تنور اين اتفاق را گرم نگه مي‌دارند تا هر موقع احتياج به نان دارند، از آن بهره‌برداري كنند، در حالي كه دود آن به چشم مردم اين دو شهر مي‌رود و باعث ايجاد اختلافات ناخواسته و گاهاً توهين‌هايي مي‌شود كه مي‌تواند اثرات مخربي براي هر دو شهر داشته باشد!

مدتي است بحث روز بر سر اين است كه آزادراه از چند كيلومتري بروجرد مي‌گذرد؟ خيلي خوب است كه اهالي بروجرد نسبت به اين موضوع  حساس بوده و آن را پي‌گيري مي‌كنند اما بهتر است با ديد باز نسبت به آن، اطلاع حاصل كنند.

اين طور كه اعلام شده،  آزادراه موسوم به آسيايي در بخش اراك- خرم‌آباد(دو مركز استان)از حدود 30 كيلومتري شهر اراك آغاز مي‌شود(از شهر اراك عبور نمي‌كند!) و اگر قرار است از 5 كيلومتري بروجرد عبور نمايد، فكر نكنيم از فاصله‌ي كم‌تر از 10 تا 15 كيلومتر خرم‌آباد عبور نمايد!

قطع به يقين اين آزادراه از وسط بلوار شريعتي شهر خرم‌آباد نخواهد گذشت و عبور آن از جاده‌ي كمربندي اين شهر شايد نزديك‌ترين نقطه به خرم‌آباد باشد كه در آن صورت نيز ماشين‌هاي سنگين محور شمال به جنوب كشور كه تعدادشان كم نيست و در اين مسير عبور و مرور مي‌كنند با مشكل مواجه خواهند شد! لذا به نظر مي‌رسد، جاده كمربندي خرم‌آباد همچنان در اختيار ماشين‌هاي سنگين باقي بماند و آزادراه در مسيري دورتر نسبت به خرم‌آباد احداث شود كه احتمالاً يران‌شهر(چغلوندي) باشد كه حدود 15 كيلومتر با خرم‌اباد فاصله دارد.

مردم خرم‌آباد نيز نسبت به اين موضوع حساستي ندارند چون محركي وجود ندارد كه آنان را وادار به اعتراض كند. آن‌ها مي‌دانند تغيير طرح‌هاي ملي در حيطه‌ي قدرت مسوولان استان نيست، همچنان كه اين موضوع براي پلدختر روي داد و اگر چه مردم اين شهرستان از احداث آزادراه پل زال خسارت ديدند، اما در عوض، مردم كل كشورمان از منافع اين آزادراه از نظر صرفه‌جويي در زمان و سوخت بهره ‌برندكه البته بايد برنامه‌هاي جبراني براي سكنه  شهرهايي نظير پلدختر، خرم‌آباد يا بروجرد به خاطر خارج شدن از مسير جاده‌ي اصلي در برنامه‌هاي دولت‌مردان قرار گيرد.

رضا جايدري/ يافته- خرم‌‌آباد

تصوير جمعي از تجار خرم‌آباد و بروجرد در نوروز سال 1311

كشتي‌گيرهاي خرم‌آباد و بروجرد 1339 - يافته

كشتي‌گيرهاي خرم‌آباد و بروجرد - سال 1339

تيم‌هاي خرم‌آباد بروجرد، سال 1334

عكس قديمي از بازي تيم‌هاي فوتبال خرم‌آباد بروجرد -  5 آبان سال 1334

تيم‌هاي كُلُني(منتخب) فوتبال خرم‌آباد و بروجرد قبل از بازي دوستانه در تاريخ 5 آبان 1334 در زمين "گردو" بروجرد. اين بازي با تساوي 1-1 خاتمه يافت.

نفرات ايستاده از راست (تيم خرم‌آباد): فراهانچي(نظامي غيربومي)، سروان حريري(نظامي غيربومي)، پرويز جايدري، سرهنگ عبدالله گودرزي، هوشنگ جباري، محمدحسن(مكه) طولابي، غلام‌علي ترابي‌نژاد، عظيمي، سيروس شجاع‌چاغروند، سروان محبي(نظامي غيربومي)، غلام‌حسين برنجي(كاپيتان) و سروان مهاجر

رديف نشسته از راست (تيم بروجرد): هادي مرادي، عبدالمحمد تألهي(الهي)، مهدي جلايي، علي جلايي، علي‌محمد احمدي‌طباطبايي، محسن حجازي، ؟ - غلام‌رضا كاروان، محمدعلي علويان‌قوانيني

دو نفر رديف جلو(از راست): ابوتراب ياراحمدي و عبدالحميد مطهري از تيم بروجرد

دیدگاه‌ها  

#1 کوهدشتی 1393-04-18 08:08
در حقیقت بیش از 80% خانواده های بروجرد و خرم آباد از طوایف مشترکی هستند- برخی خانواده ها هستند که در دوره های مختلفی بویژه دوره قاجار همراه حاکمان به این دو شهر مهاجرت کرده اند و بیشتر اختلاف افکنی بطور نا آگانه توسط این خانواده های ایجاد شده است البته برخی از مردم بومی این دو شهر نیز ندانسته به این اختلافات مجازی دامن زده اند و بسیاری از انرژی های خود را صرف این اختلافات کرده اند.
لذا بر فرهیختگان است که این اختلافات ظاهری را هر چه بیشتر از بین ببرند و تمام هم غم خود را در جهت رشد پیشرفت مردم بکار برند.
نقل قول کردن
#2 مصطفی از خرم آباد 1393-04-18 13:04
گل گفتی ، لازم به یاد آوریست که اگر قرارباشد برای نزدیک شدن آزادراه به شهری آن را کج کنند که دیگر آزادراه نیست .
آزادراه تعریف خاص خودش را دارد.
دوستان بروجردی ما می خواهند آنرا به داخل شهر ببرند و دور برگردان و ایستگاه در آن ایجاد کنند که با این حساب دیگر تعریف آزادراه شامل حال آن نمی شود .
شما آزادراه قزوین رشت را نگاه کنید این حقیر برای مسافرت چند بار از آن عبورکرده ام ، رانندگی درآن لذت بخش است . در مسیر بیش از 150 کیلومتر نه روستایی و نه شهری و نه دور برگردانی و نه ورودی و خروجی وجود ندارد .
مخلص کلام این که برخی سیاست بازها در بروجرد برای این که خود را دلسوز و قهرمان مردم معرفی کنند بنزین بر روی آتش می ریزند.
البته مردم فهیم بروجرد آگاه تر از آن هستند که بازیچه دست این گونه سیاست بازان باشند .
نقل قول کردن
#3 امیر 1393-04-18 14:56
جناب کوهدشتی لطف بفرمایید چند خانواده که در دوران قاجار همراه حاکمان به خرم آباد مهاجرت کرده اند را نام ببرید. در ضمن کوهدشتی نام خانوادگی شماست یا اصلیت شما مربوط به کوهدشت است؟؟؟
نقل قول کردن
#4 ابراهیمی 1393-04-21 17:10
البته آنچه گفته اید بخشی از وقایع است و نه ریشه اختلافات. حقیقت را باید در کتابهای تاریخی جست که در دوره قاجار عده ای طوایف لر شروع به دست یازی به دشت سیلاخور و بروجرد کردند و نامه های متعددی به سوی شاهان قاجار مبنی بر ناامنی و غارتهای صورت گرفته در بروجرد فرستاده شد که اسناد آنها وجود دارد. این افراد عمدتا خرم آباد را مقر قرار داده بودند و از این روست که خاطره تلخی از خرم آباد و طوایف لر در ذهن بروجردی ها مانده است. تا زمان تقسیمات مورد اشاره شما هم بروجرد و خرم آباد دو شهر مستقل از خوزستان بودند و مشکل از آنحا شروع شد که فرمانداری کل لرستان ایجاد شد و باید یکی زیرمجموعه دیگری می شد...
ً---------------------
یافته: اطلاع تاریخی‌تان را قوی کنید. خرم‌آباد بیش از بروجرد مورد تهاجم طوايف محتلف واقع شده و اسناد بیشتری در این زمینه موجود است... در ضمن شهر خرم‌آباد و قلعه مقر حكام بوده و درون شهر كسي از طوايف قدرتي نداشته است مگر ماجراي سال 1286 و درگيري برخي از طوايف با رضاقلي‌خان نظام‌السلطنه مافي
نقل قول کردن
#5 ترکارانی 1393-04-22 12:55
بگذارید لحن متعصبانه و مطلق گرا نداشته باشید. این نحوه جواب دادن دور از شان وزین یافته است. خودتان یکبار دیگر جوابی به آقای ابراهیمی داده اید را مرور کنید.
"اطلاع تاریخی‌تان را قوی کنید. خرم‌آباد بیش از بروجرد مورد تهاجم طوايف محتلف واقع شده و اسناد بیشتری در این زمینه موجود است... در ضمن شهر خرم‌آباد و قلعه مقر حكام بوده و درون شهر كسي از طوايف قدرتي نداشته است مگر ماجراي سال 1286 و درگيري برخي از طوايف با رضاقلي‌خان نظام‌السلطنه مافي"
"اطلاع تاریخی تان را قوی کنید " لحن مناسبی نیست. منطقی و مودب و با اطلاعات تاریخی جواب دهید.متواضع باشید.
____________________________
يافته: سلام. فكر نكنيم از شما متعصب‌تر باشيم! ما هم در زمينه تاريخ خرم‌آباد، هم تاريخ طوايف و هم تاريخ بروجرد و ... مطالعه مي كنيم، اما شما بدون اطلاع از تاريخ شهر خرم‌آباد، تاريخ عشاير، طوايف و مردم خرم‌آباد را يكي مي‌دانيد، در حالي كه اين همه تصوير و سند در مورد تاريخ هر كدام منتشر شده كه حتي به خود زحمت نداده‌ايد آن‌ها را در قسمت تاريخ تصويري اين سايت مشاهده كنيد.
نمونه‌اش تصوير ورود قواي دولتي به خرم‌آباد در آذر 1302 كه پس از شكست دادن عشاير وارد خرم‌آباد شدند و مورد استقبال مردم اين شهر قرار گرفتند(روي پل صفوي)
بحث روي خوب و بد بودن كسي نيست. مردم خرم‌آباد نيز در عصر قاجار هم‌پاي مردم بروجرد از برخي (و نه همه) عشاير لطمه خورده‌اند اما تعميم خاص و به عام در همه جا نشان از كوته‌بيني و كوته‌فكري دارد.
همان طور كه فر مي كنيد حق با شماست، ديگران نيز همين حس را دارن داما ديد متعصبانه شما، حقي براي آن‌ها قائل نيست.
نقل قول کردن
#6 ترکارانی 1393-04-22 13:01
در عین حال که ریشه اختلاف خرم آباد و بروجرد تاریخی است و نمی توان منکر ایجاد نامنی برای بروجردی ها توسط لرها بخصوص بیرانوندها در طول تاریخ گردید و باید رد پای موضوعات تاریخی را در امروز نیز دنبال کرد. ولی نگرش ها و عوامل سیاسی و اجتماعی دیگری امروزدر ایجاد و گسترش شکاف بین خرم آباد و بروجردی ها و حتی بین مناطق دیگر استان نیز تاثیر گذار هستند که باید جداگانه بررسی شوند.
___________________________
يافته: چرا تصور مي كنيد چون مثلاً برخي از بيرانوندها آن زمان دست به چنين كارهايي زده‌اند، بقيه بيرانوندها و به خصوص آن‌ها كه در اين عصر هم به دنيا آمده‌اند مستوجب عقوبتند؟(از نوشته‌هاي‌تان چنين طرز تفكري برداشت مي‌شود)
ما به دنيا آمده‌ايم كه ديگران را دوست بداريم نه اين كه آن‌ها را تخريب كنيم. آن‌ها نيز در عصر خودشان اقداماتي كرده اند كهبايد نسبت به وضعيت همان عصر سنجيده شود. گاندي گفته از گناه متنفر باش نه از گناه‌كار. اگر حكومت آن عصر (قاجاريه) هم فشارهاي سنگين مالياتي به اين مردم وارد نمي‌كرد و آنان را از يمن‌ها و زارعت‌شان آواره نمي‌ساخت، بيمار بوده‌اند كه چنين كارهايي كنند؟ م
شما را به خدا به همه هم وطنان‌تان احترام بگذاريد. عيان شدن عيب ديگران، دردي از عيب‌هاي من و شما دوا نمي‌كند.
نقل قول کردن
#7 ترکارانی 1393-04-23 08:37
دوست عزیز:
یکبار نوشته من و پاسخ خودت را بخوان.
ترکارانی:"در عین حال که ریشه اختلاف خرم آباد و بروجرد تاریخی است و نمی توان منکر ایجاد نامنی برای بروجردی ها توسط لرها بخصوص بیرانوندها در طول تاریخ گردید و باید رد پای موضوعات تاریخی را در امروز نیز دنبال کرد."
یافته:"چرا تصور مي كنيد چون مثلاً برخي از بيرانوندها آن زمان دست به چنين كارهايي زده‌اند، بقيه بيرانوندها و به خصوص آن‌ها كه در اين عصر هم به دنيا آمده‌اند مستوجب عقوبتند؟(از نوشته‌هاي‌تان چنين طرز تفكري برداشت مي‌شود) "
خود قضاوت فرمایید از کجای گفته های من چنین چیزی بر می آِید.
من فقط می خواستم فکت هایی از تاریخ مخصوصا کتاب آقای والیزاده معجزی در مورد ایجاد ناامنی عشایر برای شهری ها آورده باشم و نشان دهم که چگونه این تهاجمات باعث ایجاد حس بدبینی بین بروجردی ها و لرها شده است و هدفم هیچگاه متهم کردن امروزطایفه بیرانوند نیست چرا که خود از مادر به این طایفه می رسم.
ادامه ...
نقل قول کردن
#8 ادامه 1393-04-23 08:38
فکر نمی کنم این گونه تعمیم های ناروا از گفته های دیگران به لحاظ اخلاق علمی و حرفه ای کار درستی باشد.
در ضمن داشتن اطلاعات تاریخی بالای کسی دلیلی بر حقانیت گفته هایش ایجاد نمی کند . بلکه قرار گرفتن آنها در یک زنجیره ای از استدلال هی منطقی است که به اثبات گفته هایش کمک خواهد کرد.
من قصد متهم کردن شما را به تعصب نداشتم فقط گفتم چنین لحنی در شان سایت شما نیست. خود دانید.
زحماتتان در این سایت قابل تقدیر است وامید وارم در کار حرفه ای تان موفق باشید.
نقل قول کردن
#9 ابراهیمی 1393-04-23 22:40
درباره وقایع لرستان کتابهای متعدد نوشته شده و قطعا چیزی نیست که در چند کامنت بشود پاسخ داد. من هم گفتم گروهی از عشایر و نه ساکنان بومی خرم آباد. در واقع دلخوری موجود به دلیل تعرض عشایر لرستان به شهر بروجرد، غارتهای شبانه و ایجاد ناامنی شدید در این شهر ایجاد شد که در نهایت با سرکوب قوای رضاخان و اعدام سران عشایر به ویژه در خرم آباد پایان یافت. نکته ای که وجود دارد این است که بروجردی ها و خرم آبادی ها از این سرکوب رضاخان در آن زمان نفع دیدند و کلا قضیه لرستان خاموش شد اما خرم آبادی ها شروع به قهرمان سازی از سران عشایر لر کردند و ژست سرکوب شدن گرفتند (هرچه می گذرد بیشتر روی این قضیه مانور می دهند). با چنان عقبه تاریخی و حوادث پیش آمده، اگر قرار بود خرم آباد هم زیر مجموعه بروجرد شود همین دلخوری و احساس عقب نگه داشته شدن برای شما باقی می ماند....
نقل قول کردن
#10 ابراهیمی 1393-04-23 22:44
به طور خلاصه باید عرض کنم این نکته که می فرمائید که ریشه اختلاف خرم آباد و بروجرد در اختلاف نمایندگان دو شهر است یا ساده انگاری شماست و یا خط زدن صورت مسئله و نادیده گرفتن صدها کتاب و مستندات و خاطرات باقی مانده در ذهن مردم. پدر بزرگها و مادر بزرگهای ما شبیخون ها و حوادث پیش آمده را به عینه دیده اند و هنوز هم هستند کسانی که شاهدان زنده آن دست درازی ها هستند.
__________________________
يافته: اولا: نگفته‌ايم كه فقط نمايندگان اختلاف داشتند بلكه گفتيم منشاء آغاز اختلاف آن‌جا بوده
ثانيا: پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هاي شما درست ديده‌اند چون در اواخر عصر قاجار شهرهاي خرم‌آباد و بروجرد به كرات مورد هجوم برخي از سران عشاير قرار گرفتند، اما باز هم دليل نمي شود كه همه عشاير را در آن برهه دزد و غارتگر بناميد و بدانيد
نقل قول کردن
#11 بردیا 1394-06-04 12:25
مجری احداث آزادراه وزارت راه و دولت است اصلا ربطی به استان یا شهرخاصی ندارد.وقتی آزادراه خرم زال را ساختند خود دولت و وزارت تصمیم گرفتند و معمولان و پلدخترضربه دیدند لابد مردم خرم آباد با اونام خصومت داشتند؟ هدف ساخت آزادراه کاستن ازطول مسیره وگرنه اسمش بغیر این بود. متأسفانه ادعای بعضی با خرافات هم مرزه اونا بیشتر ذهنیت دارند تا شناخت. نمیتونن ازهویتشون دفاع کنن ساده ترین راه ممکن که انکار اصالت و هویتشون هست رو انتخاب میکنن. بجای اینکه دست هم تباراشون رو بگیرن پاشونو میگیرن.
نقل قول کردن
#12 محمد سپهوند 1394-06-15 13:53
جوری میگید حمله ی لرها به بروجرد انگار که خودتان لر نیستید
نقل قول کردن
#13 بروجرد 1394-09-19 11:26
به نقل از محمد سپهوند:
جوری میگید حمله ی لرها به بروجرد انگار که خودتان لر نیستید

لر ، با تفکرات شما مبنی بر طایفه باز ، نه
نقل قول کردن
#14 امیرحسین ا 1394-11-09 16:37
با سلام . دوستان عزیز لرستانی لطفا بروید و از زبان شناسان بپرسید که اکثر قریب به اتفاق، معتقدند که گویش بروجردی را میشود لهجه ای از فارسی دانست و از لحاظ مردم شناسی هیچ سندی مبنی بر عشایری بودن شهر بروجرد وجود ندارد دقیقا برعکس لرستان .و تا سال 1316 و تشکیل استان ششم به مرکزیت خوزستان و بعدتر ار آن تشکیل استان لرستان در سال 1340 همیشه در تاریخ از بروجرد به عنوان همسایه لرستان نامبرده شده . اما مشکل بروجرد و خرم آباد در حال حاضر جدای از مشکلات تاریخی و قومیتی است و هم اکنون لرها و لکهای مهاجر مثل برادران ما هستند.
اما مشکل اصلی جاییست که مرکز استان بروجردیهایی که بازار و مدرسه های خرم آباد را ساخته اند و شهرشان به جز خدمت و افتخارآفرینی برای لرستان چیزی به ارمغان نیاورده طوری مورد بی مهری قرار می دهدو مردم این شهر به قدری از کم لطفی ها و حق خوریهای خرم آباد نسبت به شهرشان کلافه اند که هیچ راهی برایشان جز جدایی از لرستان باقی نمانده و بیش از این نمی توانند عقب ماندگی و به انزوا رفتن بروجرد را تحمل کنند والسلام
نقل قول کردن
#15 خرم آبادي 1394-11-09 17:18
سلام هموطن
اول اين كه سابقه مدنيت شهر خرم آباد معروف به شاپورخواست از بروجرد بيشتر است
دوم اين كه در خرم آباد نيز خانواده هاي اصيل از جمله سادات و واليزاده ها و چاغروندها و بردبرها وجود دارند كه بيش از هزار سال در اين شهر سكونت داشته اند و جزو عشاير يا مهاجران نيستند در حالي كه در بروجرد نميتوان خانواده اي پيدا كرد كه با قاطعيت ادعا كرد سيصد سال پيش هم در بروجرد بوده (بجز سادات بروجرد و كليميان كه در كتب تاريخي اشاره شده كليميان خرم آباد پس از حمله تيمور از بروجرد و همدان به خرم آباد مهاجرت كرده اند و پيسش از آن خرم آباد كليمي نداشته است)
سوم اين كه ساخت مدارس خرم آباد به هيچ وجه به بروجرديهاي مهاجر ربطي نداشته و اولين مدرسه را سال 1302 در خانه آيت الله عبدالرحمان لرستان (پدر پدربزرگ شهره لرستاني بازيگر سينما) در پشت بازار ساخته اند و مدرسه بعدي را هم در خانه مشهدي صادق جوادي كه اين دو نفر نيز از خانواده هاي خرم‌ آبادي بوده اند كه بيش از سيص سال در اين شهر سابقه سكونت داشته اند و سنگ قبرهاي سيصد ساله آنها در قرستان خضر خرم آباد هست. اگر منظورتان مرحوم اعتضاد رازاني است كه وي نيز 10 سال بعد از تاسيس اداره فرهنگ لرستان چون شغلش فرهنگي بوده به اينجا منتقل شده كما اين كه بسياري از مديران بروجرد نيز سالهاي بعد خرم آبادي بوده اند و زماني كه به آنجا منتقل شده اند خدمات بسياري در آن شهر انجام داده اند
ديگر اين كه مهاجران بروجردي كه حدود بيست مغازه در راسته بروجرديها خريدند همه بازار خرم آباد نبوده اند و فقط حدود يك درصد بازار بوده اند.
لطفا اطلاعات خود را در مورد خرم آباد قوي كنيد بعد در مورد اين شهر به اظهار فضل بپردازيد تا به شما نخندند
خرم آباد شهري عشايري نبوده و برخي از عشاير محترم از زمان حكومت رضاخان به بعد با تخته قاپو كردن عشاير در اين شهر ساكن شده اند كه البته پس از جنگ تحميلي به دليل مهاجرت اكثر خرم آباديهاي اصيل به تهران و اصفهان و خارج از كشور، مهاجرت عشاير و اهالي ساير شهرهاي استان به خرم آباد پررنگ تر شد
چهارم اين كه سال 1340 كه شما اشاره كرده ايد، فرمانداري كل لرستان تاسيس شد و سال 1352 به استانداري لرستان ارتقا يافت
پنجم اين كه خرم آبادي، بروجردي و عشاير و تهراني همه ايراني هستيم كه به اقتضاي تحولات زمانه يكي شهرنشين و ديگري كوچ نشين شده و مثلا اين طور نبوده كه بروجرديهاي محترم از نژاد اسپانيايي يا ژرمن باشند و برتري خاصي نسبت به ساير مردم داشته باشند ! امروزه هر كس ادعا كند كه ميداند تمام اجدادش از چه تيره و نژادي بوده اند ، انساني نادان و سخيف است چرا كه معماي بشر هنوز ناشناخته است و اجداد همه ما تركيبي از عشاير، شهري، روستايي، ترك، لر و شاه و گدا و ... ميتوانند باشند و نبايد نادانسته و بي اطلاع از اين احتمال به هيچ كس توهين كرد، روز قيامت اين رازها بر شما آشكار خواهد شد ...
از كجا معلوم اجداد شخص شما دويست سال پيش از همين عشاير محترم نباشند كه بعدها در شهر بروجرد ساكن شده و حالا شما بدون اطلاع از اين موضوع خود و ديگران را زير سوال مي بريد و به آنها توهين مي كنيد؟
آقاي اميرحسين سعي كنيد اين حس خودبزرگ بيني و پرمدعا بودن را از وجود خويش دور كنيد تا شبها با آرامش بخوابيد . اكثر ناراحتي شما به دلايل فوق و نيز بي اطلاعي و عدم شناخت شما از ساير مردم لرستان ، كشور و تاريخ است
آدم باخدا اين طور به ديگران توهين نمي كند ، بزرگي گفته: همه ايارادات دروني است، اي كاش قدري از ايرادهاي خود را ميديدي و بعد سراغ ديگران مي رفتي
نقل قول کردن
#16 لرستانی 1394-12-15 09:58
من به عنوان یک لرستانی در هر دو شهر بروجرد و خرم آباد زندگی کرده ام و آنچه برای اینجانب قابل مشاهده بوده تقسیم ناعادلانه امکانات و سرمایه در این دو شهر هست که بیداد میکنه و بروجرد با جمعیت زیادش یه بیمارستان درست و حسابی نداره، در صورتی که مراکز درمانی در مرکز استان بسیار مجهز و متنوع هستند.
در باقی امور هم اوضاع به همین شکل هست و مردم بروجرداز کارشکنی و مراجعه بی نتیجه به ادارات مرکز استان گلایه مندند.
در بروجرد مردم فقط مطالبه حقوق شهروندیشون به عنوان دومین شهر استان رو خواهانند.
نقل قول کردن
#17 علی زنده دل 1396-02-06 02:28
کاملا درباره ی ریشه ی این اختلاف درست می فرمایید و نیز اینکه بسیاری از اقوام نزدیک در این دو شهر پراکنده اند اما علت تداوم این اختلاف در سالهای اخیر چیز دیگری است و آن هم توزیع ناعادلانه ی بودجه و امکانات میان مرکز استان و دیگر شهرها است
نقل قول کردن
#18 رجبی زاده 1396-06-22 20:29
کل شهرهای استان لرستان از بیکاری ، فقر اقتصادی و کمبود امکانات درمانی _ بهداشتی در تنگنا هستند. مشکل توسعه نیافتگی در کل منطقه غرب کشور آشکارا دیده میشود و این شاید حاصل بی تفاوتی و عدم مطالبه گری خود مردمان ما باشد و تقصیر را نباید به گردن شهر یا شهرهای خاصی بیندازیم و از خود رفع مسؤلیت کنیم مگر میشود سرنوشت یا توسعه یک شهر یا استان بزرگ فرهنگی و تاریخی را به تعویق انداخت؟ باید بجای این بحث های فرساینده و مجادلات بی حاصل که نتیجه ای جز تداوم عقب ماندگی ندارد با سعی و جدیت به دنبال جبران کمبودها باشیم. وگرنه این دعواهای مسخره در قرن ۲۱ جز ضرر و زیان هیچ دستاوردی برای ما در پی نخواهد داشت.
نقل قول کردن
#19 هاشمی راد 1396-06-22 20:40
به نقل از علی زنده دل:
کاملا درباره ی ریشه ی این اختلاف درست می فرمایید و نیز اینکه بسیاری از اقوام نزدیک در این دو شهر پراکنده اند اما علت تداوم این اختلاف در سالهای اخیر چیز دیگری است و آن هم توزیع ناعادلانه ی بودجه و امکانات میان مرکز استان و دیگر شهرها است

از کدام امکانات گپ میزنید؟از هتل سه ستاره پارک صخره ای که از سال ۷۶ تا کنون نیمه کاره و بلا تکلیف است و نماد توسعه نیافتگی خرم آباد است؟ از کتابخانه مرکزی خرم آباد که تنها یک طبقه دارد و دو دهه است که منتظر بودجه است؟ از قلعه که نه آزادسازی شده نه ثبت جهانی؟ از نیروگاه برق خرم آباد که ده سال است در مرحله کلنگ باقی مانده؟ از ورزشگاه پانزده هزار نفری خرم آباد که بلا تکلیف بحال خودش رها شده؟ من نمیدانم اطلاع دارید شهرداری خرم آباد سال ۱۳۰۴ تأسیس شده ولی هنوز ترمینال برون استانی ندارد؟ از کدام پیشرفت ها صحبت میکنید
نقل قول کردن
#20 نیازی 1396-06-22 20:48
به نقل از لرستانی:
من به عنوان یک لرستانی در هر دو شهر بروجرد و خرم آباد زندگی کرده ام و آنچه برای اینجانب قابل مشاهده بوده تقسیم ناعادلانه امکانات و سرمایه در این دو شهر هست که بیداد میکنه و بروجرد با جمعیت زیادش یه بیمارستان درست و حسابی نداره، در صورتی که مراکز درمانی در مرکز استان بسیار مجهز و متنوع هستند.
در باقی امور هم اوضاع به همین شکل هست و مردم بروجرداز کارشکنی و مراجعه بی نتیجه به ادارات مرکز استان گلایه مندند.
در بروجرد مردم فقط مطالبه حقوق شهروندیشون به عنوان دومین شهر استان رو خواهانند.

وضعیت خرم آباد را باید با دیگر مراکز استانها بسنجید نه با شهرهای اطرافش!!! آنوقت بدرستی پی میبرید که ما چقدر محروم هستیم
نقل قول کردن
#21 مجید حامدی 1396-06-22 20:55
به نقل از ابراهیمی:
البته آنچه گفته اید بخشی از وقایع است و نه ریشه اختلافات. حقیقت را باید در کتابهای تاریخی جست که در دوره قاجار عده ای طوایف لر شروع به دست یازی به دشت سیلاخور و بروجرد کردند و نامه های متعددی به سوی شاهان قاجار مبنی بر ناامنی و غارتهای صورت گرفته در بروجرد فرستاده شد که اسناد آنها وجود دارد. این افراد عمدتا خرم آباد را مقر قرار داده بودند و از این روست که خاطره تلخی از خرم آباد و طوایف لر در ذهن بروجردی ها مانده است. تا زمان تقسیمات مورد اشاره شما هم بروجرد و خرم آباد دو شهر مستقل از خوزستان بودند و مشکل از آنحا شروع شد که فرمانداری کل لرستان ایجاد شد و باید یکی زیرمجموعه دیگری می شد...
ً---------------------
یافته: اطلاع تاریخی‌تان را قوی کنید.

کدام مقر؟شما گویا تاریخ عشایر کوچرو را با تاریخ مردم خرم آباد یکجانشین یکی میدانید؟اگر اطلاع تاریخی در مورد مکان سکونت این طوایف داشتید خرم آبادی که خود بارها مورد محاصره و حمله قرار گرفته را مقر حملات آنان به بروجرد ذکر نمی کردید.التماس تفکر بیشتر
نقل قول کردن
#22 کریمی 1396-06-22 20:57
نگارنده پیامهای "امیر حسین" و "ابراهیمی" یکی است این مطالب ( مهملات و ابطالات ) را در سایتش امیر حسین بروجردی میتوانید بخوانید
نقل قول کردن
#23 شمس محبیان 1396-06-23 11:39
خوانین ایلات لرستان را سپهبد امیر احمدی سال ۱۳۰۷ در بروجرد اعدام کرد نه خرم آباد!!! میتوانید به تمامی کتابهای تاریخی مراجعه کنید
نقل قول کردن
#24 یاسر نوروزی 1396-07-08 19:22
[quote name="امیرحسین ا"]با سلام . دوستان عزیز لرستانی لطفا بروید و از زبان شناسان بپرسید که اکثر قریب به اتفاق، معتقدند که گویش بروجردی را میشود لهجه ای از فارسی دانست و از لحاظ مردم شناسی هیچ سندی مبنی بر عشایری بودن شهر بروجرد وجود ندارد دقیقا برعکس لرستان .و تا سال 1316 و تشکیل استان ششم به مرکزیت خوزستان و بعدتر ار آن تشکیل استان لرستان در سال 1340 همیشه در تاریخ از بروجرد به عنوان همسایه لرستان نامبرده شده . اما مشکل بروجرد و خرم آباد در حال حاضر جدای از مشکلات تاریخی و قومیتی است و هم اکنون لرها و لکهای مهاجر مثل برادران ما هستند.
بروجردی لهجه ای از لوری ( لری ) است و بروجرد همیشه جزو جغرافیای تاریخی و زیستی لورستان بوده است برای صحت و سقم میتوانید به کتب تاریخی مراجعه کنید و من برای شما فقط یک منبع را بعنوان مثال ذکر میکنم:سلطان محمد سیف الدوله نواده فتحعلیشاه قاجار در سفرنامه اش صفحه ۲۷۳ مینویسد:مردم بروجرد جمعی از طوایف الوارند. متأسفانه میزان خود فریب دهی در بین مردم ما خیلی شدید است
نقل قول کردن
#25 صبوری 1396-08-12 17:22
بروجرد فرمانداری ویژه دارد و بودجه اون مستقیم از پایتخت می آید
نقل قول کردن
#26 سینا 1397-11-25 20:24
به نقل از هاشمی راد:
به نقل از علی زنده دل:
کاملا درباره ی ریشه ی این اختلاف درست می فرمایید و نیز اینکه بسیاری از اقوام نزدیک در این دو شهر پراکنده اند اما علت تداوم این اختلاف در سالهای اخیر چیز دیگری است و آن هم توزیع ناعادلانه ی بودجه و امکانات میان مرکز استان و دیگر شهرها است

از کدام امکانات گپ میزنید؟از هتل سه ستاره پارک صخره ای که از سال ۷۶ تا کنون نیمه کاره و بلا تکلیف است و نماد توسعه نیافتگی خرم آباد است؟ از کتابخانه مرکزی خرم آباد که تنها یک طبقه دارد و دو دهه است که منتظر بودجه است؟ از قلعه که نه آزادسازی شده نه ثبت جهانی؟ از نیروگاه برق خرم آباد که ده سال است در مرحله کلنگ باقی مانده؟ از ورزشگاه پانزده هزار نفری خرم آباد که بلا تکلیف بحال خودش رها شده؟ من نمیدانم اطلاع دارید شهرداری خرم آباد سال ۱۳۰۴ تأسیس شده ولی هنوز ترمینال برون استانی ندارد؟ از کدام پیشرفت ها صحبت میکنید



--------------------------------

دوست عزیز بهتره سری به طرح های بروجرد هم بزنی بعد تفاوت رو حس می کنی
نقل قول کردن
#27 سلاحورزی 1399-10-27 16:01
عشایری که اتفاقا لُر هم نبودند به بروجرد و خرم‌آباد دستبرد میزدند حالا علت اصلی ناراحتی بروجرد اون طوایف غیر لُر هستند چه ربطی به مردم خرم‌آباد دارد که خودشان از دستبرد آن عشایر طرار در امان نبودند
نقل قول کردن
#28 بیرانوند 1401-04-23 09:47
اتفاقا اگر از قدیمی های بروجرد و خرم آباد بپرسید شاید یادشون باشه که یک بار لات های خرم آباد میرفتند بروجرد قمه کشی یکبار هم لات های بروجرد میرفتند تلافی میکردند،
پس الکی تقصیر رو گردن دیگران نیندازید
نقل قول کردن
#29 کشوری 1401-07-17 11:26
به نقل از مصطفی از خرم آباد:
گل گفتی ، لازم به یاد آوریست که اگر قرارباشد برای نزدیک شدن آزادراه به شهری آن را کج کنند که دیگر آزادراه نیست .
آزادراه تعریف خاص خودش را دارد.
دوستان بروجردی ما می خواهند آنرا به داخل شهر ببرند و دور برگردان و ایستگاه در آن ایجاد کنند که با این حساب دیگر تعریف آزادراه شامل حال آن نمی شود .
شما آزادراه قزوین رشت را نگاه کنید این حقیر برای مسافرت چند بار از آن عبورکرده ام ، رانندگی درآن لذت بخش است . در مسیر بیش از 150 کیلومتر نه روستایی و نه شهری و نه دور برگردانی و نه ورودی و خروجی وجود ندارد .
مخلص کلام این که برخی سیاست بازها در بروجرد برای این که خود را دلسوز و قهرمان مردم معرفی کنند بنزین بر روی آتش می ریزند.
البته مردم فهیم بروجرد آگاه تر از آن هستند که بازیچه دست این گونه سیاست بازان باشند .
آزادراه تو تهران تصویب میشه و دست پایتخته و هیچ آزادراهی از وسط شهر رد نمیشه چون آلودگی صوتی داره و هدف آزادراه کوتاهی مسیر و دسترسی سریع تهران به بنادر جنوبه
نقل قول کردن
#30 چگنی 1401-07-17 11:29
به نقل از ابراهیمی:
البته آنچه گفته اید بخشی از وقایع است و نه ریشه اختلافات. حقیقت را باید در کتابهای تاریخی جست که در دوره قاجار عده ای طوایف لر شروع به دست یازی به دشت سیلاخور و بروجرد کردند و نامه های متعددی به سوی شاهان قاجار مبنی بر ناامنی و غارتهای صورت گرفته در بروجرد فرستاده شد که اسناد آنها وجود دارد. این افراد عمدتا خرم آباد را مقر قرار داده بودند و از این روست که خاطره تلخی از خرم آباد و طوایف لر در ذهن بروجردی ها مانده است. تا زمان تقسیمات مورد اشاره شما هم بروجرد و خرم آباد دو شهر مستقل از خوزستان بودند و مشکل از آنحا شروع شد که فرمانداری کل لرستان ایجاد شد و باید یکی زیرمجموعه دیگری می شد
ً---------------
خرم‌آباد بیش از بروجرد مورد تهاجم طوايف محتلف واقع شده و اسناد بیشتری در این زمینه موجود است... در ضمن شهر خرم‌آباد و قلعه مقر حكام بوده و درون شهر كسي از طوايف قدرتي نداشته است مگر ماجراي سال 1286 و درگيري برخي از طوايف با رضاقلي‌خان نظام‌السلطنه مافي
اون طوایف اصلا لر نبودند چون از لرستان میآمدند بهشون الوار میگفتند و تا اراک و ملایرم میرفتند
نقل قول کردن
#31 چگنی 1401-07-17 11:30
به نقل از ترکارانی:
دوست عزیز:
یکبار نوشته من و پاسخ خودت را بخوان.
ترکارانی:"در عین حال که ریشه اختلاف خرم آباد و بروجرد تاریخی است و نمی توان منکر ایجاد نامنی برای بروجردی ها توسط لرها بخصوص بیرانوندها در طول تاریخ گردید و باید رد پای موضوعات تاریخی را در امروز نیز دنبال کرد."
یافته:"چرا تصور مي كنيد چون مثلاً برخي از بيرانوندها آن زمان دست به چنين كارهايي زده‌اند، بقيه بيرانوندها و به خصوص آن‌ها كه در اين عصر هم به دنيا آمده‌اند مستوجب عقوبتند؟(از نوشته‌هاي‌تان چنين طرز تفكري برداشت مي‌شود) "
خود قضاوت فرمایید از کجای گفته های من چنین چیزی بر می آِید.
من فقط می خواستم فکت هایی از تاریخ مخصوصا کتاب آقای والیزاده معجزی در مورد ایجاد ناامنی عشایر برای شهری ها آورده باشم و نشان دهم که چگونه این تهاجمات باعث ایجاد حس بدبینی بین بروجردی ها و لرها شده است و هدفم هیچگاه متهم کردن امروزطایفه بیرانوند نیست چرا که خود از مادر به این طایفه می رسم.
ادامه ...
هیچ طایفه بومی و لری به بروجرد دستبرد نزده
نقل قول کردن
#32 بازگیر 1401-07-17 11:34
به نقل از ابراهیمی:
درباره وقایع لرستان کتابهای متعدد نوشته شده و قطعا چیزی نیست که در چند کامنت بشود پاسخ داد. من هم گفتم گروهی از عشایر و نه ساکنان بومی خرم آباد. در واقع دلخوری موجود به دلیل تعرض عشایر لرستان به شهر بروجرد، غارتهای شبانه و ایجاد ناامنی شدید در این شهر ایجاد شد که در نهایت با سرکوب قوای رضاخان و اعدام سران عشایر به ویژه در خرم آباد پایان یافت. نکته ای که وجود دارد این است که بروجردی ها و خرم آبادی ها از این سرکوب رضاخان در آن زمان نفع دیدند و کلا قضیه لرستان خاموش شد اما خرم آبادی ها شروع به قهرمان سازی از سران عشایر لر کردند و ژست سرکوب شدن گرفتند (هرچه می گذرد بیشتر روی این قضیه مانور می دهند). با چنان عقبه تاریخی و حوادث پیش آمده، اگر قرار بود خرم آباد هم زیر مجموعه بروجرد شود همین دلخوری و احساس عقب نگه داشته شدن برای شما باقی می ماند....
خیر.شما اشتباه میکنید اون طوایف اصلا لر نیستند و فقط چون از لرستان به بروجرد و ملایر و اراک میرفتند الوار خوانده میشدند درصورتیکه زبان و فرهنگشان فرق میکرده و حتی به خرم ابادم دستبرد میزدند
نقل قول کردن
#33 بازگیر 1401-07-17 11:36
به نقل از ابراهیمی:
به طور خلاصه باید عرض کنم این نکته که می فرمائید که ریشه اختلاف خرم آباد و بروجرد در اختلاف نمایندگان دو شهر است یا ساده انگاری شماست و یا خط زدن صورت مسئله و نادیده گرفتن صدها کتاب و مستندات و خاطرات باقی مانده در ذهن مردم. پدر بزرگها و مادر بزرگهای ما شبیخون ها و حوادث پیش آمده را به عینه دیده اند و هنوز هم هستند کسانی که شاهدان زنده آن دست درازی ها هستند.
__________________________
يافته: اولا: نگفته‌ايم كه فقط نمايندگان اختلاف داشتند بلكه گفتيم منشاء آغاز اختلاف آن‌جا بوده
ثانيا: پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هاي شما درست ديده‌اند چون در اواخر عصر قاجار شهرهاي خرم‌آباد و بروجرد به كرات مورد هجوم برخي از سران عشاير قرار گرفتند، اما باز هم دليل نمي شود كه همه عشاير را در آن برهه دزد و غارتگر بناميد و بدانيد
ما مردم لرستان تفاوتهایی داریم که فقط خودمان میدانیم ولی آن طوایف که به شهرهای بروجرد و اراک و ملایر دستبرد میزدند نه لر بودند و نه زبانشان لری بوده پس جمع نبندید
نقل قول کردن
#34 رضا موسوی 1401-07-17 11:38
به نقل از بردیا:
مجری احداث آزادراه وزارت راه و دولت است اصلا ربطی به استان یا شهرخاصی ندارد.وقتی آزادراه خرم زال را ساختند خود دولت و وزارت تصمیم گرفتند و معمولان و پلدخترضربه دیدند لابد مردم خرم آباد با اونام خصومت داشتند؟ هدف ساخت آزادراه کاستن ازطول مسیره وگرنه اسمش بغیر این بود. متأسفانه ادعای بعضی با خرافات هم مرزه اونا بیشتر ذهنیت دارند تا شناخت. نمیتونن ازهویتشون دفاع کنن ساده ترین راه ممکن که انکار اصالت و هویتشون هست رو انتخاب میکنن. بجای اینکه دست هم تباراشون رو بگیرن پاشونو میگیرن.
مجری طرح وزارت راه در تهران است اصلا استان اختیاری ندارد بعد آزادراه همیشه 15 کیلومتر از شهرها دور است چون ماشینهای سنگین تردد مبکنند و آلودگی صوتی دارند
نقل قول کردن
#35 برزو ثاقب 1401-07-17 11:45
به نقل از امیرحسین ا:
با سلام . دوستان عزیز لرستانی لطفا بروید و از زبان شناسان بپرسید که اکثر قریب به اتفاق، معتقدند که گویش بروجردی را میشود لهجه ای از فارسی دانست و از لحاظ مردم شناسی هیچ سندی مبنی بر عشایری بودن شهر بروجرد وجود ندارد دقیقا برعکس لرستان .و تا سال 1316 و تشکیل استان ششم به مرکزیت خوزستان و بعدتر ار آن تشکیل استان لرستا . اما مشکل بروجرد و خرم آباد در حال حاضر جدای از مشکلات تاریخی و قومیتی است و هم اکنون لرها و لکهای مهاجر مثل برادران ما هستند مرکز استان بروجردیهایی که بازار و مدرسه های خرم آباد را ساخته اند و شهرشان به جز خدمت و افتخارآفرینی برای لرستان چیزی به ارمغان نیاورده طوری مورد بی مهری قرار می دهدو مردم این شهر به قدری از کم لطفی ها و حق خوریهای خرم آباد نسبت به شهرشان کلافه اند که هیچ راهی برایشان جز جدایی از لرستان باقی نمانده و بیش از این نمی توانند عقب ماندگی و به انزوا رفتن بروجرد را تحمل کنند والسلام
کسانیکه به بروجرد تاختند اصلا لر نیستند و خرم آباد همواره دارالحکومه و شهر بوده
نقل قول کردن
#36 دریکوند 1401-07-17 11:48
به نقل از لرستانی:
من به عنوان یک لرستانی در هر دو شهر بروجرد و خرم آباد زندگی کرده ام و آنچه برای اینجانب قابل مشاهده بوده تقسیم ناعادلانه امکانات و سرمایه در این دو شهر هست که بیداد میکنه و بروجرد با جمعیت زیادش یه بیمارستان درست و حسابی نداره، در صورتی که مراکز درمانی در مرکز استان بسیار مجهز و متنوع هستند.
در باقی امور هم اوضاع به همین شکل هست و مردم بروجرداز کارشکنی و مراجعه بی نتیجه به ادارات مرکز استان گلایه مندند.
در بروجرد مردم فقط مطالبه حقوق شهروندیشون به عنوان دومین شهر استان رو خواهانند.
هفتاد درصد صنعت استان فقط در بروجرد است. جمعیت شهر بروجرد 270هزار نفر است و جمعیت شهر خرم آباد 380هزارنفر و تمام ادارات خرم آباد در اختیار غیربومیها و مهاجران است و از تمام شهرهای استان برای درمان به خرم آباد می آیند و بار درمان استان روی دوش خرم آباد است و نصف مالیات استان را فقط خرم اباد میدهد
نقل قول کردن
#37 جودکی 1401-07-17 11:52
به نقل از علی زنده دل:
کاملا درباره ی ریشه ی این اختلاف درست می فرمایید و نیز اینکه بسیاری از اقوام نزدیک در این دو شهر پراکنده اند اما علت تداوم این اختلاف در سالهای اخیر چیز دیگری است و آن هم توزیع ناعادلانه ی بودجه و امکانات میان مرکز استان و دیگر شهرها است

شما با نامهای مختلف کامنت میگذارید و از ناعدالتی میگویید درصورتیکه بیشترین کارخانجات استان در بروجرد است و خرم آباد بخاطر مرکزاستان بودن شاهد ورود مهاجران و غیرخرم ابادیهاست که هیچ عرق و علاقه ای به خرم آباد ندارند و تمامی ادارات را اشغال کردند و فرصتهای اشتغال را از جوانان خرم آباد گرفتند و خرم آباد بالاترین آمار بیکاری در بین مراکز استان را دارد حتی از شهرهای دیگه میان خرم آباد مسافرکشی و دستفروشی
نقل قول کردن
#38 زیوداری 1401-07-17 11:58
به نقل از سلاحورزی:
عشایری که اتفاقا لُر هم نبودند به بروجرد و خرم‌آباد دستبرد میزدند حالا علت اصلی ناراحتی بروجرد اون طوایف غیر لُر هستند چه ربطی به مردم خرم‌آباد دارد که خودشان از دستبرد آن عشایر طرار در امان نبودند

هنری راولینسون در سفرنامه اش صفحه 156 از طوایفی میگوید که از موصل عراق در قرن 12 هجری به لرستان مهاجرت کردند اینها اصلا اهل لرستان نبودند و اتفاقا همونا به شهرهای اطراف مثل بروجرد و خرم آباد و ملایر و نهاوند دستبرد میزدند چون یکجانشین نبودند و صنعتگری و شهریت نداشتند و همین شهرها هم فرق بین یک لر حقیقی با یک فردی که از لرستان به شهرهای اونا دستبرد میزده را نمیفهمیدند لذا همه را به یک چوب راندند و این باعث سوءتفاهم در تاریخ شده درصورتیکه هیچ طایفه لری همسایه نهاوند و ملایر نیست که به آنها دستبرد بزند
نقل قول کردن
#39 بارانی 1401-07-17 12:02
طوایفی که به بروجرد دستبرد زدند اواخر قاجاریه و دو محله از بروجرد را تخریب کردند طبق گزارشات تاریخی اصلا لر و لر زبان نیستند و عشایر و ایلیاتی و اصالتا مهاجر به لرستانند پس آنها را با خرم آباد و قوم لر و لرستان یکی نکنید و اتفاقا مردم بروجرد در قیاس با اونها خودشان را لر نمیدانند و میگویند اگر اینها لرند پس ما لر نیستیم چون تفاوت زبانی و فرهنگی دارند در واقع بروجردیها خودشان را با کسانی مقایسه میکنند که اصلا لر حقیقی نیستند و این در طول تاریخ باعث بدفهمی شده حتی الانم از شهرهای دیگه برای کار به تهران و قم و کرج میروند و به دروغ خود را لر و اهل خرم آباد معرفی میکنند و متاسفانه اگر خبط و خطا و اشتباهی کنند بنام ما ثبت میشود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا