جنگ و دعوا بر سر پست و مقام در لرستانفكر نكنم در هيچ كجاي دنيا به اندازه‌ي ديار ما، مردم خودشان را لايق و شايسته‌ي مديريت و مسووليت بدانند!

آن‌قدر شايسته و لايق داريم كه با توجه به ميزان بي‌كاري فراوان جوانان لرستاني، مي‌توانيم اقدام به صدور مدير به ساير نقاط كشور و حتي جهان نماييم!

اتفاقاً چند سالي است كه در اين زمينه موفقيت‌هايي نيز كسب كرده‌ايم و در خارج استان نيز مناصبي به هم‌ولايتي‌هاي ما رسيده است.

همان طور كه در ابتدا عرض كردم، در ديار ما امكان ندارد شما كسي را بيابي كه خود را لايق و شايسته پست مديريت در ادارات نيابد! همه مدير هستند، همه توانمند و همه بادرايت، اما مشكلي كه وجود دارد اين است كه از بين آن‌ها فقط يك نفر براي رياست در اداره لازم است و بقيه بايد زيردست آن يك نفر باشند!

تمام مشكلات بعدي نيز از همين نقطه آغاز مي‌شوند چون همه شروع به لابي‌گري مي‌كنند تا به آن يك منصب مديريت برسند و در اين راه، از انواع و اقسام زيرآب‌زني عليه رقبا كوتاهي نمي‌نمايند. بالاخره هم كه يك نفر موفق شد به آن صندلي خالي برسد، تلاش‌ها براي كله‌پا نمودن مدير مورد نظر، كماكان ادامه مي‌يابد و بخش عمده‌ي فعاليت اداري ما صرف گرفتن نقطه‌ضعف و زيرآب‌زدن هم‌ديگر مي‌شود. آقاي رئيس هم كه عمده توانش را روي استخدام بستگان و آشنايان شايسته و كاردان مي‌گذارد! نهايتش اين است كه بودجه‌ لرستان وسط دعوا برگشت مي‌خورد! كي به كي است؟!

نه جانم! نه قربانت! مديريت و پذيرفتن مسووليت به اين آساني هم كه فكرش را مي‌كني نيست! فكر كردي وقتي به صندلي بالايي رسيدي و بنرهاي فراوان جلوي اداره در وصف انتصاب شايسته جناب‌عالي نصب شد، كار تمام است؟!

نمي‌دانيم عده‌اي چگونه در ديار ما با وجود اين همه جوان محروم و بي‌كار، مسووليت مي‌پذيرند بدون اين كه ترس و واهمه‌اي از دين و گناه آن مسووليت در قبال پاسخ‌گويي به اين افراد نزد خداوند متعال داشته باشند!

وقتي شما مدير اداره‌اي مي‌شوي در قبال آن گداهاي گوشه‌ي پياده‌روي شهرت هم مسوول هستي و اگر نتواني به وضعيت بي‌كاري جوانان اين ديار رسيدگي كني، بار گناهانت افزون مي‌شود!

اگر نتواني به وضعيت عمران لرستان همچون ساير نقاط كشور سر و سامان ببخشي، فرداي قيامت نفر اولي هستي كه از تو در اين مورد بازخواست مي‌كنند و گناه همه كاستي‌ها در حق مردم اين ديار به پاي تو نوشته مي‌شود!

امام محمدتقي(ع) فرمود: هر كس بدون "آگاهي و آشنايي" دست به انجام كاري بزند، فساد كارش بيش از اصلاح آن است.

جانم! عزيزم! اندكي دقت كن! پيش از آن كه آزادگي و غرورت را درب منزل نمايندگان مجلس براي رو انداختن جهت اخذ پست مديريت حراج كني، ببين بنا بر معيارهاي دين مبين اسلام آن‌قدر به بلوغ فكري و شعور رسيده‌اي كه مسووليت فقراي ديارت را هم بر گردن بگيري يا اين كه فقط جهت تسكين نيازهاي شخصي و آرزوهاي دور و درازت، هوس مدير شدن و مسووليت پذيرفتن به كله‌‌ات زده است؟! خوب فكر كن، بعد تصميم بگير...

گر مسلماني در اين است كه حافظ دارد                    واي اگر پس امروز بود فردايي

رضا جايدريپيشنهاد مي‌كنم صدا و سيماي مركز لرستان در اين زمينه فرهنگ‌سازي كند. مثلاً واحد خبر به سراغ مديران ادارات استان برود و از آنان سؤال كند: "شما چه چيزي در وجود خويش ديديد كه مسووليت پذيرفتيد؟" يا "شما چه چيزي اضافه‌تر و بيش‌تر از ديگران داريد كه بين آن‌ها براي اين منصب برگزيده شده‌ايد؟"

ما مردم لرستان منتظريم تا پاسخ‌هاي جالب مديران ديارمان را در اين زمينه بشنويم و ببينيم چند مرده حلاج هستند!

رضا جايدري/ يافته