یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

راز رأي نياوردن دوباره نمايندگان در لرستان: معاوضه 100 نفر با  100 هزار نفر!گروه اجتماعي پايگاه خبري يافته: با نگاهي به روند انتخاب نمايندگان در استان لرستان، در مي‌يابيم در برخي شهرها، اكثر نمايندگان يك بار بيش‌تر نتوانسته‌اند به مجلس راه يابند، فقط در برخي حوزه‌ها مانند بروجرد، سلسله و دلفان و پلدختر، معدود افرادي بوده‌اند كه موفق به راه‌يابي مجدد به خانه ملت در بهارستان شده‌اند.

در اين‌جا به دلايل موفقيت آن‌ها كه به صورت استثناء موفق به تكرار حضور در مجلس شده‌اند كاري نداريم، بلكه قصد داريم به صورت كوتاه به دلايل اصلي عدم انتخاب مجدد ديگر نماينده‌ها بپردازيم.

طي دوره‌هاي اخير باب شده كه در روز پاياني تبليغات، برخي داوطلبان با راه‌اندازي كارناوال‌هاي شادي، سعي دارند هيجان عمومي را بالا برده و در كسب موفقيت براي به دست آوردن كرسي مجلس موفق عمل كنند، اما همين كه به مجلس راه يافتند، اولين اقدام كه در عدم انتخاب مجدد آن‌ها تأثبر به‌سزايي دارد و نبايد آن را انجام دهند را صورت مي‌دهند: "دخالت (بيش از حد) در عزل و نصب‌هاي ادارات مختلف و اصرار بر استفاده از نزديكان خويش در مناصب به خصوص آن‌ها كه در زمان انتخابات براي نماينده‌ي راه يافته به مجلس، سنگ تمام گذاشته‌اند!"

همين بازي خطرناك "عزل و نصب" باعث مي‌شود مردم كه از اين كارها روي‌گردان شده‌اند و خوب مي‌دانند كساني كه به واسطه‌ي نزديك كردن خود به نماينده‌ها و نه بر اساس شايستگي بلكه بيش‌تر بر اساس طمع، چنين پشتيباني را زمان انتخابات از آنان به عمل آورده‌اند، تأثير خود را نموده و به سرعت باعث انزجار اكثريت مردم از آن نماينده و منصوبانش مي‌شود!

در تيتر مطلب از واژه "راز" براي اين معامله استفاده شد كه دليل اصلي آن را اكنون توضيح مي‌دهيم:

مثلاً در موفقيت يك نماينده بيش از 100 نفر عامل اصلي و مسوول واحدهاي مختلف ستادهاي انتخاباتي بوده‌اند كه يا هزينه‌ي انتخابات او را پرداخت كرده‌اند يا راي‌زني كرده و در نقاط مختلف شهر اقدام به برپايي مجالس سخن‌راني با هزينه‌ي ميزباني از مردم محله (كه او هم بدون شك چشم‌انتظار منافعي در آينده است) نموده‌اند.

حال اگر نگوييم همه‌ي اين 100 نفر، دست كم حدود نيمي از آن‌ها انتظار در دست گرفتن پست و مقام در ادارات مختلف را دارند. انگيزه‌هاي آن‌ها نيز با هم متفاوت بوده و يقيناً اكثرشان خدمت به خلق‌الله را در رئوس برنامه‌ها ندارند و بيش‌تر تسويه حساب‌هاي شخصي با مسوولان قبلي، جناح مقابل و ... انگيزه‌ي اصلي است.

پر واضح است كه در دوره‌ي حضور 4 ساله يك نماينده، با احتساب پست‌هاي رده‌مياني در همه ادارات استان، بيش از 200 نفر را نمي‌توان منصوب كرد. در حقيقت آن دسته از نمايندگان مجلس با انتصاب اين نفرات كه هر چه هم تعدادشان بيش‌تر باشد، انزجار و نفرت عمومي را كه گاه شمار رأي دهندگان در برخي از حوزه‌هاي انتخابيه لرستان به بيش از يك صد هزار نفر مي‌رسد را براي خود به ارمغان مي‌آورند!

دردآور اين كه اكثر نفرات منصوب شده از سوي نمايندگان نيز هيچ گونه توانايي و نبوغي براي آن مناصب نداشته و به نوعي با عملكرد ضعيف و مغرضانه‌ي خويش، باعث افزايش دشمنان آقاي نماينده از طريق همين منصوبان مي‌شوند،(1) لذا فروختن 100 هزار نفر به 100 نفر؛ ارزان‌فروشي است، كاري كه تا كنون برخي نمايندگان يك بار مصرف در لرستان انجام داده‌اند!

يكي از لرستاني‌ها كه رئيس اداره‌اي در شهرستان يك "استان برخوردار" است نقل مي‌كرد: هيچ‌گاه ياد ندارم نماينده‌ي شهر در مجلس مرا زير فشار بگذارد. هر گاه او را مي ديدم به من و ساير مديران مي‌گفت اگر چيزي براي توسعه و پيش‌رفت كارتان نياز داريد و كمكي از دست من ساخته است، بفرماييد تا در مجلس يا با مسوولان دولت مطرح كنم.

البته فراموش نكنيم كه در چنين شهرهايي، مديران منصوب شده، فراجناحي هستند و افرادd شايسته و كاردان به شمار مي‌روند كه وابستگي خاصي به جناح‌ها ندارندT وگر نه كسي ;i عضو جناحي باشد، يقيناً خالي از تعصب نيست و اين اولين عيب مديريت او به شمار مي‌رود.

پيغمبر اكرم(ص) فرمود: هر كس بين امتم فرق بگذارد (سياه و سفيد، فقير و ثروتمند و ...) از من نيست. حال قضاوت كنيد در مورد كساني كه پست مديريت مي‌گيرند و با برادران مسلمان خويش چگونه رفتار مي‌كنند!

- - - - - - - - - -

اين‌ها را نوشتيم تا فرمول موفقيت را به اولين كسي كه مي‌خواهد 2 بار پياپي در برخي شهرهاي استان، نماينده‌ي مردم در مجلس شوند و از سرنوشت بيش از 60 نماينده قبلي استان كه فقط يك بار رأي آوردند درس بگيرد، كمكي كرده باشيم.

بسياري از مردم شهرهاي بزرگ لرستان معتقدند كه اكثر نمايندگاني كه آن‌ها راهي مجلس كرده‌اند، نماينده‌ي همه‌ي آن‌ها نبوده و فقط نماينده‌ي همان چند نفر از نزديكان خود‌شان هستند، لذا بهتر است در دوره‌هاي بعد مردم شهر تلاش كنند تا چنين كساني دوباره رأي نياروند.(كاري كه در ادوار قبل هم كرده‌اند) شايد دليل اصلي عدم موفقيت نمايندگاني كه موفق به تكرار حضور در بهارستان نشدند، همين نكته باشد! ديده‌ايم كه حتي بسياري از جناح‌ مخالف با نماينده‌اي از جناح ديگر بيعت كرده‌اند بلكه نماينده‌اي انحصارطلب دوباره رأي نياورد.

لرستاني‌ها كساني را به عنوان نماينده نياز دارند كه علاوه بر ديد باز در قانون‌گذاري، فريادرس مشكلات عديده مردم اين استان از جمله نرخ بالاي بيكاري باشد، وگر نه حضور كسي كه گاه وكيل‌الدوله است يا عمده‌ي تلاشش را براي قرار دادن نزديكانش در پست‌هاي مديريتي مي‌كند، به چه درد ساير موكلان لرستاني‌اش مي‌خورد؟!

پس كساني كه قصد ندارند دوباره راهي مجلس شوند، همان بهتر كه سرگرم اعمال فشار براي عزل و نصب‌ها در حوزه انتخابيه خود باشند، چرا كه مطمئن‌ترين راه براي رأي نياوردن آن‌ها، همين است!

مراد ما نصيحت بوديم و گفتيم               حوالت با خدا كرديم و رفتيم

ر - ج / یافته
_______________________________________

پي‌نويس:

(1) هيچ انسان آزاده‌اي، براي به دست آوردن پست و مقام، دنبال ديگري راه نمي‌افتد تا به واسطه‌ي حضور او در مجلس، به پست و مقام برسد! معمولاً در لرستان، افراد توانمند، كنج عزلت اختيار كرده‌اند و كسي سراغ آن‌ها نمي‌رود، چون اولين شرط حضور آن‌ها در رأس ادارات، كوتاه كردن دست فرصت‌طلبان و سوء استفاده كنندگان است. اين هم از ضعف ما لرستاني‌هاست كه در استفاده از چنين نخبگاني، ناتوان هستيم، در حالي كه بايد اين افراد را شناسايي نموده و با خواهش و تمنا از آنان تقاضا كرد كه با حضور در نهادهاي مختلف، به وضعيت آن‌ها سر و سامان ببخشند.

 

تصاوير نمايندگان استان لرستان در ادوار مختلف مجلس شوراي اسلامي:

عكس نماينده‌هاي لرستان در اولين دوره مجلس شوراي اسلامي - يافته

8 نماينده لرستان در مجلس اول (از 7 خرداد 1359 تا 6 خرداد 1363): سيدمحمدتقي شاهرخي و مرتضي اعظمي‌لرستاني(خرم‌آباد)، محمدهادي برومند[خائف](بروجرد)، مهدي كروبي(اليگودرز)، محمدحسين صادقي(دورود و جاپلق)، سيد فخرالدين رحيمي(بخش ملاوي)، علي مومه‌وندي[كاظمي](سلسله و دلفان)، محمدرضا عباسي‌فرد(كوهدشت و طرهان)

توضيح: پس از شهادت سيدفخرالدين رحيمي نماينده ملاوي، در انتخابات ميان‌دوره سيد‌نورالدين رحيمي به مجلس راه يافت. همچنين در انتخابات ميان‌دوره حسين بازقندي در حوزه انتخابيه دورود و ازنا جايگزين محمدحسين صادقي شد.

 

8 نماينده لرستان در مجلس دوم (از 7 خرداد 1363 تا 6 خرداد 1367): محمدصالح طاهري‌خرم‌آبادي و محمدرضا عباسي‌فرد(خرم‌آباد)، حجت‌الله زماني(بروجرد)، سيد محمدرضا هاشمي(اليگودرز)، سيد عباس موسوي(دورود و جاپلق)، سيد نورالدين رحيمي(بخش ملاوي)، محمد محمدي(سلسله و دلفان)، علي‌اصغر اسفنديارپور(كوهدشت و طرهان)

توضيح: پس از شهادت سيدنورالدين رحيمي نماينده مردم "ملاوي"، در انتخابات ميان‌دوره‌اي، كريم ملك‌آسا به مجلس شوراي اسلامي راه يافت.

 

نمايندگان لرستان دوره سوم مجلس

7 نماينده لرستان در مجلس سوم (از 7 خرداد 1367 تا 6 خرداد 1371): علي‌محمد سوري‌لكي و علي عنايت(خرم‌آباد)، محمدكريم مروجي(بروجرد)، علي‌محمد احمدي(اليگودرز)، سيدمحسن شفيعي(دورود و جاپلق)، كريم ملك‌آسا(بخش ملاوي)، ماشاء‌اله حيدري‌مقدم(سلسله و دلفان)، ؟ (كوهدشت و طرهان)

توضيح: در حوزه انتخابيه "كوهدشت"، علي‌اصغر اسفنديارپور در دور اول به مجلس راه يافت كه به دليل اعتراض علي شاهرخي‌قبادي، اعتبارنامه وي تصويب نشد. در انتخابات ميان‌دوره‌اي نيز علي شاهرخي‌قبادي بالاترين رأي را كسب كرد كه همين موضوع براي وي پيش آمد و اعتبارنامه‌اش تأييد نشد. لذا كوهدشت در دوره سوم نماينده‌اي در مجلس نداشت!

 

نمايندگان لرستان, مجلس چهارم, يافته نيوز

8 نماينده لرستان در دوره چهارم مجلس شوراي اسلامي از 7 خرداد 1371 تا 6 خرداد 1375: سيدمحمدصالح طاهري‌خرم‌آبادي و اكبر فريد(خرم‌آباد)، [مرحوم] هادي خاتمي(بروجرد)، محمدحسن قلي(اليگودرز)، جهانشاه صديق(دورود و ازنا)، محمد محمدي(سلسله و دلفان)، علي امامي‌راد(كوهدشت)، علي بوالفتح(پل‌دختر)

 

نماينده لرستان مجلس پنجم

8 نماينده لرستان در دوره پنجم مجلس شوراي اسلامي از 7 خرداد 1375 تا 6 خرداد 1379: عبدالرضا سپهوند و كورش فولادي(خرم‌آباد)، [مرحوم] هادي خاتمي(بروجرد)، محمدابراهيم مداحي(اليگودرز)، غلام‌رضا عبدالوند(دورود و ازنا)، علي آل‌كاظمي(سلسله و دلفان)، اسماعيل دوستي(كوهدشت)، محمدمهدي شاهرخي(پل‌دختر)

 

نماينده لرستان مجلس ششم

9 نماينده لرستان در دوره ششم مجلس شوراي اسلامي از 7 خرداد 1379 تا 6 خرداد 1383: سيدعيسي موسوي‌نژاد و عبدالرحيم بهاروند(خرم‌آباد)، علاء‌الدين بروجردي و [مرحوم] عبدالمحمد نظام‌الاسلامي(بروجرد)، علي‌محمد احمدي(اليگودرز)، غلام‌رضا عبدالوند(دورود و ازنا)، محمد محمدي(سلسله و دلفان)، علي امامي‌راد(كوهدشت)، محمدمهدي شاهرخي(پل‌دختر)

 

نماينده لرستان مجلس هفتم

9 نماينده لرستان در دوره هفتم مجلس شوراي اسلامي از 7 خرداد 1383 تا 6 خرداد 1387: فتح‌الله حسنوند و قدرت‌الله ايماني(خرم‌آباد)، علاء‌الدين بروجردي و سيدمحسن يحيوي(بروجرد)، سيدمرتضي موسوي(اليگودرز)، حسين پاپي(دورود و ازنا)، محمودرضا حسنوند(سلسله و دلفان)، علي امامي‌راد(كوهدشت)، محمدمهدي شاهرخي(پل‌دختر)

 

نماينده لرستان مجلس هشتم

9 نماينده لرستان در دوره هشتم مجلس شوراي اسلامي از 7 خرداد 1387 تا 6 خرداد 1391: محمدرضا ملكشاهي‌راد و رضا رحيمي‌نسب(خرم‌آباد)، علاء‌الدين بروجردي و هادي مقدسي(بروجرد)، حجت‌الله رحماني(اليگودرز)، عزت‌الله دهقان(دورود و ازنا)، محمد محمدي(سلسله و دلفان)، علي شاهرخي‌قبادي(كوهدشت)، علي كاييدي(پل‌دختر)

 

نمايندگان لرستان در مجلس نهم

9 نماينده لرستان در دوره نهم مجلس شوراي اسلامي از 7 خرداد 1391 تا 6 خرداد 1395: ايرج عبدي و ابراهيم آقامحمدي(خرم‌آباد)، علاء‌الدين بروجردي و بهرام بيرانوند(بروجرد)، محمدتقي توكلي(اليگودرز)، عباس قائدرحمت(دورود و ازنا)، حجت‌الله خدايي‌سوري(سلسله و دلفان)، الهيار ملكشاهي(كوهدشت)، علي‌اكبر كاييدي(پل‌دختر)

دیدگاه‌ها  

#1 امیر 1393-04-02 11:47
در انتخابات دوره گذشته مجلس شخصی کاندید شده بود که برخی از عوامل ستادش از خلافکاران و افراد سابقه دار بودند و ولی خوشبختانه رای نیاورد وگرنه شاهد استخدام خلافكاران در ادارات بودیم
نقل قول کردن
#2 مهدي شاهينفر 1393-04-02 17:47
ملكشاهي راد با 43 هزار راي به مجلس راه يافت و در انتخابات دور بعد 70 هزار راي آورد ولي نگذاشتند به مجلس راه يابد . اين نشان داد كه ملكشاهي راد توانسته نظر مردم خرم آباد رو جلب كنه ولي بعضي منافع طلب مانع خواست و اراده مردم شدند
نقل قول کردن
#3 كرمي 1393-04-02 20:38
اقاي شاهينفر فكر كنم اين نوشته در مورد اقاي ملكشاهي و دار و دسته اش صادق باشه . كلا باند اونها بر اموزش و پرورش استان حكومت ميكرد و جايي براي نيروي ديگر هر چقدر هم خلاق و با مدرك تحصيلي بالا نبود . يعني اگر هم انيشتن در اموزش و پرورش لرستان بود بايد به تماشاي مي نشست تا پستها بين همون سه چهار نفر نزديكان ايشون دست به دست بشه
نقل قول کردن
#4 مهدی 1393-04-02 23:50
بله امیرجان، البته اون شخص خودشم خلافکار و چاقوکش بود و در انتخابات هم دیدیم که خودش و برادرش با چاقو به ستاد جلیلی حمله کردن. عکساش هنوز تو اینترنت هست. اسمشو در کنار عبارت "حمله به ستاد جلیلی" سرچ کن عکساشو میبینی، خدا رو شکر نرفت مجلس.
نقل قول کردن
#5 کاووش 1393-04-03 03:29
کسی که در ایام انتخابات راه می افتاد و به دروغ خودرا از مسولین رده بالای جا زده و افتخارش این بود که با اعمال نفوذ توانسته ام افراد خلافکار را که موادمخدر شیشه و کراک می فروخته اند را ازاد کرده ام و دهها دروغ دیگر انصافا نباید اصلا برای کاندیدا شدن تایید صلاحیت شود
نقل قول کردن
#6 معاصر 1395-01-02 18:04
درخواست بنده به عنوان یک شهروند از سایت محترم این است : مصاحبه ای بیطرفانه و بدون جانبداری از کاندیداهای دور دوم انجام دهید تا مردم با مشی فکری این افراد اشناشوند.

__________________
يافته: سلام. بجز يك هفته مانده به انتخابات، انتشار تصاوير، اخبار و مصاحبه كانديداها ممنوع است و با رسانه‌ها يا كانديداهاي متخلف، برخورد قانوني صورت مي‌گيرد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا