کمتر از چهل روز دیگر و در ایام نوروز، لرستان که در مسیر شاهراه شمال به جنوب کشور قرار گرفته پذیرای مهمانانی خواهد بود که ایامی را در استان بیتوته خواهند کرد. تفاوتی ندارد این مهمانان لرستان را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کرده باشند و یا در حین سفر مجبور به اتراق در این دیار شده باشند ؛ هر چند  هر ساله شعار تبدیل لرستان از معبر به مقصد گردشگری توسط مسوولین مطرح و در بین مردم و اهالی رسانه قضاوت می‌شود.



نقش مؤثر و بنیادی صنعت گردشگری به‌ویژه گردشگری داخلی و جایگاه ویژه آن در اقتصاد کشورها بر کسی پوشیده نیست، استان لرستان نیز سرشار از جاذبه‌های بسیار زیبای طبیعی و تاریخی است که در طی سالیان اخیر با ازدیاد وسایل ارتباط‌جمعی و رسانه و ... موردتوجه مسافران نوروزی قرارگرفته و بر اساس آما‍ر اعلامی از طرف متولیان گردشگری استان، این حضور هرسال و به خصوص در ایام پساکرونا در حال افزایش است .
فارغ از صحت‌وسقم آمار و اخباری که هر ساله مطرح می‌شد، آنچه اهمیت دارد وجود فرصتی بنام گردشگر نوروزی در لرستان است.
 کارشناسان معتقدند با حضور هر ۱۰ گردشگر در هر منطقه یک فرصت شغلی ایجاد می‌شود و لرستان نیز که در زمره استان‌های پیشرو در فقر و بیکاری است باید این فرصت طلایی را غنیمت شمرده و مهیای نوروز  1402 و کسب درآمد و انتفاع از این فرصت باشند، فرصتی که اگر درست هدایت شود بعد از نوروز و دیگر ایام سال نیز استمرار خواهد یافت، زیرا جاذبه‌های لرستان قابلیت پذیرایی چهار فصل از گردشگران را دارا است.
اما واقعیت امر آن است که به‌رغم تمام این ادعاها، شعارها و به رغم مطالبه گری مطالب متعدد رسانه‌های استانی ، هنوز که هنوز است، مردم ما درآمدی ملموس را از محل گردشگری بر سر سفرهایشان حس نمی‌کنند.
جذب جمعیت مشتاق مسافران نوروزی، ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی، سوغات و غذاهای سنتی، عکاسی با لباس محلی و... در کنار تلاش رسانه‌ها برای معرفی هرچه بیشتر جاذبه‌های گردشگری استان، هنوز نتوانسته به‌عنوان قدمی مؤثر در به‌سامان کردن گردشگر و درآمد ناشی از گردشگری تلقی شود. این ضعف بنا بر اعتقاد عمومی به دلیل نبود مبلمان شهری زیبا، امکانات زیرساختی از قبیل هتل، جاده دسترسی ، امکانات رفاهی در حداقل‌های ممکن است که توان تکافویی پذیرایی از مسافران را ممکن نمی‌سازد.
علاوه بر ضعف‌های زیرساختی یاد شده که برنامه‌ریزی مدقق را طلب می‌نماید، ضعف‌های قابل و دارای فوریت نیز در سطح همه شهرها و به خصوص مرکز استان وجود دارند که می‌بایست هر چه سریع‌تر نسبت به رفع آن‌ها اقدام کرد که اجمالاً به برخی از آن‌ها که در خرم‌آباد مشهود است، اشاره می‌شود:
 
*تابلوهای راهنما:
 مسیر خیابان‌ها را به‌درستی نشان نمی‌دهند، گردشگران در خرم‌آباد به علت وفور خیابان‌های یک‌طرفه سردرگم می‌شوند و به‌طور مثال برای رسیدن به قلعه فلک‌الافلاک چند مسیر را باید طی کنند و ... تا فرصت باقی است باید نقشه‌های شهرها بازنگری و اصلاح‌شده و به‌موازات آن تابلوهای راهنما در شهر نصب گردد.
 
* ورودی و خروجی‌های شهر:
هم حکایتی دراز و قدیمی ، ساماندهی نامناسب و بی‌نظمی مسیرهای ورودی/ خروجی شهر است که همواره مورد اعتراض گردشگران بوده است. به نظر می‌رسد در نوروز پیش رو شاهد سیل مسافر و تردد در بخش جنوبی شهر خواهیم بود، اما مشکل زشتی مسیرها و لزوم ساماندهی این منطقه و سایر معابر همچنان وجود دارد و از هم‌اکنون باید سازمان‌ها و ارگان‌های متولی با وفاق هر چه در ساماندهی و زیباسازی این معابر اقدام نمایند. فراموش نکنیم که ورودی شهر، به‌مثابه عنصری جهت ایجاد هویت‌مستقل برای منظرشهری است .
 
*آسفالت و لكه گیری معابر سطح شهر
خرم‌آباد با خیابان های سنتی و کم عرض، دیگر گنجایش این همه خودرو و موتورسیکلت را ندارد و حالا اگر قرار باشد آسفالت‌های آن هم ناهنجار باشد، باید هر لحظه منتظر خساراتی به ماشین شهروندان بود. آسفالت اغلب خیابان‌ها به مرور زمان، ترک هم خورده، چاله‌هایی هر چند کم عمق هم در کنار آن سبز شده و از آن سو شهرداری فقط اقدام به پر کردن سطحی این ترک ها و بعضا چاله چوله ها کرده و برخی معابر را هم آسفالت کرده که کافی نیست و در ایام پیش‌رو و در راستای سهولت در تردد خودروهای نقلیه "شهروندان و میهمانان نوروزی"، شهرداری لازم است اقدام به آسفالت و لکه گیری جدی معابر سطح شهر از جمله (معابر اصلی شهر و مسیرهای منتهی به مناطق تاریخی و گردشگری) نماید.
 
* پارکینگ‌های ویژه گردشگران:
ظرفیت کافی ندارند و مکان‌های تعبیه‌شده برای پارکینگ‌های عمومی در ایام نوروز ظرفیت پذیرش وسایل نقلیه گردشگران را ندارد. متأسفانه روند غیرمنطقی و ناهنجار دیگری که در سالیان اخیر شکل گرفته مبحث هجوم همشهریان به مراکز سیاحتی استان در ایام نوروز است. شهروندان نیز در این ایام به سیل گردشگران اضافه شده و در اغلب مکان‌های گردشگری از جمله دریاچه کیو و اطراف آن (که می‌بایست شاهد حضور گردشگر غیربومی باشیم) شاهد تراکم ماشین‌ها با پلاک 31 و 41 هستیم. توصیه می‌شود که ‌تا فرصت باقی است برای رفع این نقیصه چاره‌اندیشی شود و شهروندان هم در ایام نوروز در جهت کمک به مسؤولین تلاش کنند و از تردد وسایط نقلیه شخصی خود در اماکن شلوغ شهر خودداری کنند. بقیه ایام دیگر سال شهر در اختیار ماست، بگذاریم در ایام نوروز گردشگری که خرم‌آباد را نمی‌شناسد با فراغ بال در آن سیر کند و فرصت حضور یابد.
 

* نظارت بر غرفه‌ها:
به‌رغم تلاش برای ایجاد غرفه‌های عرضه محصولات فرهنگی و ...؛ اما هر ساله در کنار این غرفه‌ها؛ غرفه محصولات غذایی شکل می‌گیرد که هم باعث بی‌نظمی می‌شود و هم اغلب اعتراض گردشگران را به دنبال دارد که از عدم نظارت بر این غرفه‌ها شکایت دارند. شناسایی فروشندگان با انصاف و مسؤولیت پذیر در کنار نظارت دائم بر این غرفه‌ها چاره‌ی کار است.
 
* عرضه سوغات غذایی و صنایع‌دستی سایر استان‌ها در معابر شهر و بیرون از شهر:
از مواردی است که باید به آن توجه خاص شود و با مرتکبین آن برخورد شود در این راستا این سؤال مطرح است که آیا سایر استان‌ها هم اجازه چنین کاری به ما می‌دهند؟ هر چند اعتقاد بر این است که «تمام ایران سرای من است»، اما بهتر است از عرضه محصولات سایر استان‌ها در معابر ورودی و خروجی ممانعت کرد، جایی که باید هم و غم همه عرضه محصول استانمان باشد چرا باید فلان شیرینی استان هم‌جوارمان در شهر لرستان تبلیغ و فروخته شود.
 
 *کاهش ساعات فعالیت و تعطیلی بازار در ایام نوروز به‌خصوص در مرکز استان:
 از معضلات و شگفتی‌های دیگر ماست، گویا هنوز هم مردم استان و به‌خصوص خرم‌آباد هنوز هم فرصت طلایی حضور مسافران را غافلند، لذا صنوف مربوطه باید به این امر نظارت کرده و با فرهنگ‌سازی ساعات فعالیت بازار را افزایش داده و به رونق آن کمک کنند.
 
 *زیبایی سمعی و بصری شهر و توسعه فضای سبز:
فضای سبز شهری طی سال‌های اخیر آسیب‌های زیادی دیده و نیاز به بازسازی و بهسازی دارد. با توجه به رویکرد شهرداری برای زیبا سازی شهر از جمله اقداماتی که اخیرا" در بوستان کیو شده، اما اصلاح و توسعه فضای سبز با توجه به کوتاهی‌هایی که در سنوات گذشته شده، بدیهی است و لازم است تا فرصت باقی است اقدامات اساسی انجام شود.
 
*انباشت زباله در محل‌های تراکم مسافر:
از دیگر مواردی است که در طول ایام نوروز مشاهده می‌شود، کارکنان خدمات شهری باید این ایام را جدا از سایر ایام سال بدانند و در مقاطع زمانی کوتاه نسبت به جمع‌آوری زباله به خصوص در حاشیه فلک الافلام و بوستان کیو اقدام کنند.
 
    *ساماندهی دستفروشان
طی سال‌‌های اخیر ثابت شده که با دستفروشی مشکلی نداریم و این مشکل به دلیل شرایط اقتصادی مردم گویا پذیرفته شده و راهی برای رفع آن وجود ندارد، اما لازم است مزاحمت‌هایی که ممکن است برای شهروندان ایجاد شود مدیریت شود. وظیفه شهرداری در اینجا جلوگیری از سد معبر است. یعنی باید به شکلی مدیریت شود که باعث ایجاد مزاحمت برای شهروندان و مشکل در تردد و عبور و مرور آنها نشود. در این حوزه چند محور اصلی از جمله خیابان‌های منتهی به فلک الافلاک نیاز به مدیریت دارد، تا این کسبه با کمترین مزاحمت برای مردم و  همچنین کسبه فعال در محورها از این ایام بهره ببرند.
 
*ترافیک شهری:
لازم است شهرداری هماهنگی‌هایی با پلیس راهور فراجا انجام داده تا در صورت نیاز در روزهای آخر سال و ایام نوروز اگر تهمیدات خاص ترافیکی نیاز بود، مدیریت کرده و اگر جابه جایی لازم بود انجام شود، مخصوصا روزهای آخر سال بعضی از شریان ها ممکن است مسدود شود. بنابراین باید برنامه ریزی آن انجام و به مردم اعلام شود
 


* حراست و حفاظت از ابنیه تاریخی:
 بناهای تاریخی را فدای گردشگری نکنیم، فراموش نکنیم فلک‌الأفلاک نگین لرستان و کشور است که قرن‌ها از احداث می‌گذرد. بنایی خاص با معماری ویژه و تاریخی خاص و چشم‌اندازی بدیع که جاذبه بی‌نظیری در جذب گردشگر و توریسم دارد. چند سال پیش مطلبی را تحت عنوان «جذب گردشگر یا فتح قلعه؟» به قلم «بهرام سلاحورزی» منتشر کردیم که طی آن، از حضور هزاران گردشگر بر بام قلعه ابراز نگرانی و از مسؤولین درخواست شد که در حفظ و نگهداری این بنای ارزشمند، ممارست بیشتری به خرج دهند. حتی امروزه که معماری مدرن و مستحکم به اوج شکوفایی خود رسیده، گسیل نمودن هزاران نفر بر پشت‌بام هیچ بنایی منطقی نیست چه رسد به قلعه کهنمان. بی‌شک سال جاری نیز این بنای تاریخی پذیرای بسیار از گردشگران خواهد بود، لذا به‌منظور حفظ این اثر باستانی باید محدودیت‌هایی برای ورود به پشت‌بام آن اتخاذ کرد.
 
 * کمبود سرویس‌های بهداشتی:
از قبیل دستشویی و حمام عمومی نیز از معضلات شهری در این ایام است. هر چند ساماندهی بهتری نسبت به سنوات قبل انجام شده اما کافی نیست و تا فرصت باقی است باید در رفع این نواقص اقدام کرد زیرا‍ به‌رغم مشکلات زیرساختی در لرستان، با امکانات موجود هم می‌توانیم جزو استان‌های خوب کشور در پذیرایی و کسب درآمد از محل گردشگری باشیم که این امر محتاج همت و همیت مسئولان مربوطه است که این مشکلات را در اسرع وقت برطرف نمایند تا مسافرانی که به این استان سفر می‌کنند خود به‌عنوان سفیری فرهنگی برای لرستان عمل کنند و این استان را به عنوان یک منطقه گردشگری بشناسند.
 
* فرهنگ‌سازی عمومی و آموزش فعالان گردشگری:
چگونگی برخورد با گردشگر و کیفیت معرفی استان بسیار توسط فعالان گردشگری و حتی مردم عادی بسیار حائز اهمیت است. چه‌بسا افرادی یک‌بار در طول عمر خویش فرصت حضور در لرستان را بیابند و تا آخر عمر با همان یک برخورد ما را قضاوت کنند. رفتار این افراد می‌تواند با عنوان نماد فرهنگ و معرفت مردم استان باشند لذا به‌کارگیری و آموزش مردم و فعالان گردشگری امری بدیهی است. صدا و سیمای استان نیز می‌بایست با ساخت برنامه‌های مخصوص این ایام و طرح پرسش‌های دارای جایزه به جا انداختن و آموزش در این خصوص مبادرت ورزد.

 
* حفظ و ارتقا کیفیت و تعداد پروازها در ایام نوروز:
 همه‌ی ما و خصوصاً مدیران ارشد استانی به‌خوبی می‌دانیم که توسعه گردشگری به شعار و وعده و حرف نیست، بلکه اراده می‌خواهد و عمل. عشق می‌خواهد و ایثار، برنامه لازم دارد و مجری پای‌کار. از میان عوامل و فاکتورهای متعدد دخیل در موضوع گردشگری (همچون اطلاع‌رسانی، تبلیغات ملی و بین‌المللی، تعریف و ایجاد امنیت برای مردم و گردشگران، ایجاد هماهنگی و انسجام در بین سازمان‌های مرتبط در امور گردشگری، تعریف و تأسیس زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی جذب گردشگر مانند هتل، رستوران، نمایشگاه و ...)، به نظر می‌رسد «توجه به حمل‌ونقل» یکی از مهم‌ترین و بارزترین عوامل برای گذار از معبر گردشگری و رسیدن به مقصد گردشگری است. به دور از تمام تعارفات و تعریف‌های معمول، در این حوزه و به‌خصوص در بخش «حمل‌ونقل هوایی» وضع استان لرستان مناسب نیست. در چند سال گذشته شاهد بودیم که فرودگاه خرم‌آباد عملاً در ایام نوروز با کاهش پرواز همراه بود و عدم استقبال از پروازها بهانه‌ای شد برای کاهش پروازها، شاید اگر متولیان استان و شهر ما نیز از کلان‌شهری مدرن انتخاب می‌شد امروز مشاهده نمی‌کردیم که به شیوه سنوات گذشته، پرواز هوایی اولویت چندم مسافرت‌های استان باشد.
الان پروازها محدود به شش/ هفت پرواز در هفته است. چنانچه کاهش پروازها در ایام نوروزی، متأثر از مشکل کمبود مسافر است، استانداری لرستان می‌بایست کَسری مسافر را جبران و برقراری پروازهای منظم در خرم‌آباد را در دستور کار قرار دهد (حتی اگر هزینه انجام این مهم از محل منابع استانداری صورت پذیرد) و اگر مشکل مربوط به حوزه و بخشی دیگر است باز هم وظیفه مقامات ارشد استان و به خصوص استاندار محترم است که این معضل را حل نماید. ضمن این که پرواز به شهرهای بزرگ کشور از فرودگاه خرم‌آباد هم به نظر آرزویی محالی است که تا کنون رفع نشده است.
 فراموش نکنیم آسیب‌شناسی و عارضه‌یابی گردشگري در این حوزه يکي از مهم‌ترین اولویت‌های مطالعاتي و پژوهشي برای توسعه توریسم است و لازم است مقامات ارشد استان تا فرصت باقی است اقدام به شناسايي موانع و محدودیت‌های موجود و اولویت‌بندی آن‌ها نموده و برنامه‌ها.ی اجرايي و عملياتي برای خروج از این وضعیت را بیابند و در دستور کار خویش قرار دهند
در ایام نوروز نیز این اوضاع نابسامان به اوج خود نیز رسیده و چنان بی متولی و بی مسئول رها شده که اگر بگوییم حمل‌ونقل هوایی جایی در گردشگری لرستان ندارد، سخنی گزاف نگفته‌ایم.
 
   عبدالرضا قاسمی/ مدیر مسوول پایگاه خبری یافته
 
 
 
 

توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش آن‌ها است.


 

اروميه – اشنويه – بوکان – پلدشت – پيرانشهر – تکاب – چالدران – چايپاره – خوي – سر دشت – سلماس – شاهين دژ – شوط – ماکو – مهاباد – مياندوآب – نقده – بانه – بيجار – دهگلان – ديواندره – سروآباد – سقز – سنندج – قروه – کامياران – مريوان – سردشت – استان آذربایجان غربی – استان کردستان – استان ایلام – استان کرمانشاه – اسلام آباد غرب – پاوه – ثلاث باباجانی – جوانرود – دالاهو – روانسر – سر پل ذهاب – سنقر – شهرستان صحنه – قصر شیرین – کرمانشاه – کنگاور – گیلانغرب – هرسین – شهرستان آبدانان – ایلام – شهرستان ایوان – شهرستان بدره – شهرستان چرداول – شهرستان دره شهر – شهرستان دهلران – شهرستان سیروان – شهرستان ملکشاهی – شهرستان مهران – استان تهران – شهر خلیفان – شهر سیلوانه – شهر سیمینه – استان آذربایجان شرقی – استان اصفهان – استان قم – استان یزد – استان همدان – استان هرمزگان – استان مرکزی – استان مازندران – استان لرستان – استان گیلان – استان گلستان –  استان کرمان – استان قم – استان قزوین – استان فارس – استان سمنان – استان زنجان – استان بوشهر – استان تهران – استان البرز – استان خراسان جنوبی – استان خراسان رضوی – استان خراسان شمالی – استان اردبیل – استان ایلام – شهرستان اسلامشهر – شهرستان پاکدشت – شهرستان پیشوا – شهرستان تهران – شهرستان دماوند – شهرستان رباط کریم – شهرستان ری – شهرستان شمیرانات – شهرستان شهریار – شهرستان فیروز کوه – شهرستان قدس – شهرستان قرچک – شهرستان ملارد – شهرستان ورامین – شهر شویشه – استان کهگیلویه و بویراحمد – مشهد – کرج – شیراز – تبریز – اهواز – رشت – زاهدان – ساری – دزفول – اراک – گرگان – بابل – آمل – بروجرد – آبادان – بجنورد – دلبران – شهرستان میانه – شهرستان سراب – مرند – بستان آباد – بناب – جلفا – شهرستان میانه – ورزقان – هشترود – ملکان – مراغه – عجب شیر – شبستر – آذرشهر – اسکو – محمد یار – چهاربرج – کاشان – نیشابور