در کنار نارسایی‌ها، ناکارآمدی‌ها و حجم انبوه مسائل و مشکلاتی از قبیل فقر، بیکاری، تورم افسارگسیخته، تعطیلی واحد‌های تولیدی و گسترش آسیب‌های اجتماعی در جامعه، برخی مسائل و مشکلات فرهنگی وجود دارد که نمی‌توان چشم بر روی آن‌ها بست و آن‌ها را نادیده گرفت.
ازجمله مسائل و معضلات فرهنگی که در سطح شهرستان خرم‌آباد و سایر شهرستان‌های استان وجود دارد پدیده نصب تابلو و بنر‌های ترحیم و تسلیت درگذشتگان در میادین و خیابان و معابر و چهارراه‌ها است. پدیده‌ای که به تعبیری مدت‌هاست به یک فرهنگ غلط و نادرست تبدیل شده و برخی خانواده‌ها و اطرافیان پس از فوت بستگان، در اسرع وقت و فوری اقدام به چاپ تصاویر اموات روی بنر و نصب آن با داربست در معابر و خیابان‌ها می‌کنند که در بعضی از موارد نصب غیراصولی داربست در جداول و پیاده‌رو‌ها باعث مشکلات مضاعف برای شهروندان و کسبه می‌شود.
طبق آموزه‌های دینی و اخلاقی و با توجه به سفارش بزرگان و علما، به نظر می‌رسد چاپ بنر و بردن دسته‌گل برای مراسمات عزاداری هیچ نفعی به مرده نمی‌رساند؛ در صورتی که با صرفه‌جویی در این قبیل هزینه‌ها می‌توان گره از کار مشکل کسی برطرف کرد که صد البته ثواب آن بیشتر به میت می‌رسد.
بی‌شک اولین بازخورد چنین تصاویری، رواج پدیده غم و اندوه و افسردگی اجتماعی در سطح جامعه می‌باشد. آن‌هم در جامعه‌ای که به دلیل مسائل و مشکلات اقتصادی و فقر، بیش از هر زمان دیگر تشنه‌امید و نشاط اجتماعی است و این قبیل نابهنجاری‌های ناشایست کارکرد مثبتی به دنبال ندارد. نصب این قبیل تصاویر و بنر‌ها علاوه بر آزردگی روحی و بصری شهروندان، به نوعی تضییع حقوق عامه شهروندان می‌باشد. بی‌شک حل این معضل فرهنگی، تعامل و همکاری همگان را می‌طلبد.
حال که پس از مدت‌ها مشاهده این پدیده ضد فرهنگی و اظهار نارضایتی شهروندان، فعالان مدنی و اجتماعی اصحاب رسانه و جمع‌آوری این بنر‌ها متأسفانه با واکنش احساسی تعدادی کمی از همشهریان (خصوصاً افراد جوان) که بی‌توجه به حقوق عامه مردم و شهروندان هستند مواجه می‌شویم حال آنکه مقام قضایی هم نصب هرگونه بنر بر روی داربست در سطح شهر را ممنوع اعلام کرده که در صورت مشاهده ضمن جمع‌آوری و ضبط داربست‌ها پیگرد قانونی نیز دارد اکنون که دیگر در این زمینهخلأقانونی نداریم اقدام قانونی دستگاه‌های ذیربط را می‌طلبد تا آن تعداد افراد اندکی که در این زمینه مقاومت می‌کنند را توجیه و همراه کنند.
برای پیشگیری از این قبیل آداب‌ورسوم غلط جا دارد که نخبگان حوزه علوم اجتماعی از جمله جامعه‌شناسان، روان‌شناسان، فعالین مدنی و اجتماعی، اصحاب رسانه و افکار عمومی با فرهنگ‌سازی و آموزش در راستای حساس‌سازی، اطلاع‌رسانی و بسیج اجتماعی در حل این معضل فرهنگی گام بردارند. در کنار اقدامات فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی نیازمند اقدامات قانونی دستگاه‌های متولی هستیم.
 
بهزاد رضوانی