یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

خودباختگي فرهنگي - يافتهدر حال خواندن حواشی جشن گل‎ونی در خبرگزاری‎ها بودم که زنگ تلفن رشته‎ی افکارم را به‎هم ریخت.

صفحه نمایش تلفن با  کد 0661 نوید ارتباط با یک همشهری را می‎داد. مشتاقانه و بدون این‎که شماره را بشناسم تلفن را پاسخ دادم.

آن‎طرف خط مرد جوانی به گرمی سلام و احوال‎پرسی کرد. چنان گرم و صمیمی حرف می‎زد که انگار سال‌هاست رفیق گرمابه و گلستان يك‌ديگر هستیم. خجالت کشیدم بگویم هنوز شما را نشناخته‎ام.

اما وقتی از حال پدرم پرسید، فهمیدم که سال‎هاست از من بی‎خبر است، چون حدود 7 ساله است که پدرم دارفانی را وداع گفته است.

شهامت به خرج داده و عذرخواهی کردم و گفتم که متاسفانه شما را نشناخته‎ام.

او که گویا توقع این جمله را نداشت! چند لحظه سکوت کرد و گفت: استاد! من حسین ... هستم!

با آن‎که هیچ‎گاه و در هیچ‎کاری استاد نبوده‎ام، نام تمام دوستان ، آشنایان و شاگردان! احتمالی را، از قبل تولد تا امروز مرور کردم، اما ایشان را به‎جا نیاوردم.

توضیح داد که سال‎ها قبل دست در دست پدرش به ورزشگاه تختي خرم‎آباد می‎آمده و با من آن‌جا آشنا شده و تاکید کرد: با پدرش که از پیش‎کسوتان دوومیدانی بوده در دهه 60 دوست بوده‎ام!

چیزی به خاطرم نیامد اما خوشحال بودم که فرزند یکی از دوستان قدیمی، حالی از من پرسیده و کلی احساس شادمانی کردم!

بعد از احوال‎پرسی صمیمانه‎تر ادامه داد: الان ساکن خرم‎آباد هستم و حدود 2 سال پیش با دختر یکی از اقوام که او هم ساکن یکی از شهرک‎های اطرف خرم‎آباد بود ازدواج کرده‎ام‌.

سپس با شوق فراوان ادامه داد: خدا ما را مورد لطف قرار داده و دختری در راه داریم که تا دو هفته دیگر متولد خواهد شد؛ اما مشکلی داریم که گره‎اش به دست شما باز می‎شود!

خیلی کنجکاو شدم بدانم چه کمکی می‎توانم به یک زن باردار بکنم! ناچار از او پرسیدم: من تخصصی در امور زنان و زایمان ندارم ؛ اما اگر وقت پزشک یا امر دیگری باشد در خدمتم.

او خنده‎ای سر داد و گفت:خیر! خوشبختانه دختر کاکل‌زری بابا مشکلی نداره! اما از آن‎جا که نمی‎خواهیم با دست خودمان آینده دخترمان را خراب کنیم، تصمیم گرفته‎ایم که شناسنامه دخترمان را در تهران بگیریم!

سپس با وقاحت تمام ادامه داد: اگر شما فقط یک قول‌نامه مسکن با کد رهگیری تهران برای ما تهیه کنی، مدارک بیمارستان را خودمان جور می‎کنیم! آخه شما بهتر می‎دانی شماره ملی تهران خیلی با کلاس‎تر است(!) و ...

بعد از این که سخن‌رانی ایشان تمام شد، برایش توضیح دادم که نمی‎توانم و نمی‎خواهم برایش کاری کنم و سعی کردم مؤدبانه عذرخواهی کنم و ارتباط تلفنی را قطع کردم.

تا مدتی بعد از قطع مکالمه در حال و هوای حرف‌هایش بودم. مانده‎بودم در حالی‎که تمام دنیا به دنبال اصالت و هویت خویش است؛ چرا باز عده‎ای ساز مخالف می‎زنند و اصرار به فرار از اصل خویش دارند؟

مگر نه این‎که همه ما در این آب و خاک متولد شده و پرورش یافته‎ایم. مگر نه‎ این که پدران و مادران و اجداد ما در این سرزمین رشد یافته‎اند؟ دنبال چه هستیم؟ تکنولوژی؟!

از كجا معلوم كه اين بچه وقتي بزرگ شد، براي اين كار نامعقول، به پدر تهران‌زده‌اش اعتراض نكند!

هر كسي كو دور ماند از اصل خويش           باز جويد روزگار وصل خويش

به قول شجاع دریکوند مشاور امور اقوام استاندار لرستان : «‌ژاپن را بیش‌تر با چه چیزی در دنیا می‌شناسند؟ این، فرهنگ و صبر و استقامت ژاپنی‌ها در برابر سلطه‌گران و مبارزه با استکبار است که نام ژاپن را شهره کرده است.»

نه! نه! این افراد نماینده‎ی واقعی جوانان ما نیستند. حماسه‎ی گل‎ونی آخرین نمایش اصالت‎طلبی جوانان ما بود. صدها جوانان که به پاس اصالت خود پوشش گل‎ونی را انتخاب کرده بود!

عبدالرضا قاسمي - يافتهمجدداً تمرکز می‎کنم و مطالعه اخبار همایش گل‎ونی را ادامه می‎دهم. به پارگراف زیبای ابوذر بابایی‎زاده(منتشر شده در نشریه لور) از زبان دختر خردسالی که در این همایش حضور داشت می‎رسم که گفته بود: می‎خواهم از اين به ‌بعد پدر را «بوه» ومادرم را «دآ» خطاب کنم!

 

عبدالرضا قاسمی/ يافته

 

 


دیدگاه‌ها  

#1 امیر 1393-02-28 16:23
حتما میخواسته وقتی دختر بزرگتر شد و خواستگار برایش آمد با نشان دادن شناسنامه و کارت ملی دختر که صادره از تهران است. میزان مهریه را بالا ببرد یا خواستگار بخت برگشته را به این عنوان تیغ بزند،. فکر کرده محل صدور شناسنامه مثل محل صدور پلاک ماشین است که اگر 11 یا 22 باشد قیمت ماشین بالاتر و باکلاس تر است(البته برای افراد جوگیرشده و نادان)
نقل قول کردن
#2 علی 1393-02-28 16:25
کاش کارش رو درست میکردی. افرادی چنین خودباخته همان بهتر که کد ملی لرستان را نداشته باشند که در اینده شرمسارمان میکنند چون اینها اعتماد به نفس ندارند و احتمالا از ضایعات کلان شهر تهران میشوند نه شاخص‌ ها. لطفا کارش را درست کن
نقل قول کردن
#3 مهرداد دهقانی 1393-02-29 21:13
:cry:
نسل اینا کی منقرض میشه؟!
نقل قول کردن
#4 بیرانوند 1395-07-12 22:39
حتی بعد از مرگم هم رو سنگ.قبرم خواهم نوشت افتخارم اینست ک لرم...همچین نفراتی کمبود دارن و تاریخ نیاکان خودشون رو نخوندن تا بفهمند ساکنان اولیه ایران زمین لرها هستن..
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا