شهرام شرفی/ یافته: در ایام عید نوروز امسال همچون نوروز پارسال، شاهد ترافیک سنگین خودرویی به‌‌ویژه در خیابان‌های گردشگرپذیر خرم‌آباد بودیم.
خیابان‌های شریعتی به‌خاطر برپایی ایستگاه بهار مالگه ترافیک سنگین خودرویی روزانه داشت.
خیابان دوازده‌برجی نیز به‌خاطر وجود اثر تاریخی ارزشمند قلعه فلک‌الافلاک به‌صورت روزانه دارای ترافیک سنگین خودرویی بود.
اگر گردشگری بخواهد برود اثر ارزشمند حمام گپ خرم‌آباد را ببینند نمی‌داند خودروی خود را کجا باید پارک کند!
همچنین دریاچه بی‌نظیر کیو خرم‌آباد یک ظرفیت بسیار ارزشمند گردشگری درون شهری است که پیش‌بینی نشده است این همه گردشگر یا مسافر که ایام نوروز به این دریاچه می‌آیند کجا باید خودروهای خود را پارک کنند؟!
اگرچه نیروهای پلیس راهنمایی و رانندگی در این ایام حضور مستمر در خیابان‌ها داشتند و باید از زحمات این عزیزان، سپاسگزاری کرد اما موضوع اصلی این است که وقتی یک خیابان از نوع گردشگرپذیر تعریف می‌شود همچون خیابان دوازده‌برجی خرم‌آباد، بایستی در وهله نخست، شورای ترافیک استان لرستان، شهرداری خرم‌آباد، فرمانداری خرم‌آباد و اداره کل میراث فرهنگی استان لرستان همگی با همفکری و هم‌اندیشی همدیگر به این نکته فکر کنند که این همه گردشگر نوروزی، خودروهای خود را در کدام پارکینگ بزرگ مجهز و شیک پارک کنند؟
همچنین خیابان‌هایی که از نوع گردشگرپذیر هستند همچون خیابان اطراف دریاچه کیو خرم‌آباد در ساعات معینی از شبانه‌روز مثلاً از ساعت 5 تا 22 دارای محدودیت‌های ترافیکی باشند و هر نوع خودرویی با هر نوع پلاکی نتواند در این ساعات وارد این خیابان‌ها بشود؛ زیرا اینگونه خیابان‌ها در ایام نوروز بایستی به عنوان خیابان گردشگرپذیر تعریف شوند و محدودیت‌های ترافیکی خاص خود را در ایام 15 روزه نوروز داشته باشند.
شما اگر به عنوان یک شهروند ساکن خرم‌آباد یا به عنوان یک گردشگر یا یک مسافر در ایام نوروز وارد خیابان شریعتی خرم‌آباد بشوید به‌ویژه در ساعات عصر مثلاً ساعت 5 عصر، شاهد ترافیک سنگین خودرویی هستید و البته اگر بخواهید به ایستگاه نوروزی بهار مالگه هم بروید و از غرفه‌های این ایستگاه بازدید کنید و خودرو هم همراهتان باشد پارکینگ مناسب تعریف شده که استانداردهای یک پارکینگ را داشته باشد در این مجموعه پیدا نمی‌کنید که نتیجه‌اش نابسامانی و آشفتگی و سنگینی ترافیک خودرویی خواهد شد.
حضور پلیس راهنمایی و رانندگی به تنهایی برای رفع معضل ترافیک سنگین خودرویی ایام نوروز خرم‌آباد کفایت نمی‌کند بلکه نیاز است سیاستگذاری‌های ترافیکی با همکاری شهرداری خرم‌آباد، استانداری لرستان، شورای ترافیک استان و اداره کل میراث فرهنگی استان لرستان، اصلاح و بازبینی و بازتعریف شوند.
وقتی یک مکان به عنوان مکان گردشگرپذیر یا تاریخی تعریف می‌شود بایستی فکری هم برای انبوه گردشگران دارای خودرو بشود که اگر بخواهند از این مکان همچون قلعه تاریخی فلک‌الافلاک خرم‌آباد بازدید کنند در کدام پارکینگ بزرگ و استاندارد بایستی خودروی خود را با خیال آسوده پارک کنند؟ به‌گونه‌ای که ترافیک هم روان و عادی باشد.






.