یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

لزوم حفظ حجاب و پوشش دختران لر با گل‌وني- يافتهبدون ترديد احياي سنت‌هاي از ياد رفته و فراموش شده مي‌تواند باعث بقا و تداوم يك قوم باشد و هر آن‌چه اين داشته‌ها غني و كامل‌تر باشد بهتر مي‌تواند در برابر هجوم فرهنگ‌هاي بيگانه كه به نيت تغيير و تخريب چهره مردم آن قوم بوجود مي‌آيند بايستد.

در روز‌هاي گذشته جمعي از دختران و زنان خوش‌فكر لرستاني در اقدامي خود‌جوش و زيبا اقدام به احياي پوشش از ياد رفته سنتي زنان بزرگ قوم لر نموده‌اند.

اين پوشش كه در گويش لري به گل‌وني مشهور است به شكل روسری چهارگوشی است كه معمولاً از جنس ابریشم با نقش‌های سنتی است که زنان لُر به طرز خاصی به سر می‌کنند مي‌باشد.

روزي را نيز به نام روز رو سري لري به همين هدف در 26 اردي‌بهشت نام‌گذاري كرده‌اند كه زنان و دختران لر همگي در همه جا اقدام به پوشيدن آن نمايند.

اين حركت مي‌تواند سرآغاز كارهاي خوبي از اين دست هم باشد. قوم لر به استناد تاريخ از قرن هشتم هجري قمري به بعد به مذهب شيعه گرويده و هم اكنون لرستان يكي از مناطق مهم شيعه‌نشين ايران به شمار مي‌رود كه اين افتخار بزرگي است براي قوم بزرگ لر.

بي‌شك حفظ اين جايگاه بسيار خطير و مهم مي‌باشد. متاسفانه در همين ايام در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي مشاهده مي‌شود كه برخي از زنان و دختران كه ممكن است هم لر نباشند بدون رعايت حجاب شرعي اقدام به تصوير كشيدن خود با گل‌وني نموده‌اند، حال آن كه گل‌وني پوششي است جهت حفظ حجاب و زنان لر در قديم از آن بهره مي‌جسته‌اند‌.

توجه كساني را كه در زمينه احياي اين پوشش سنتي و زيباي قوم لر فعاليت مي‌نمايند به اين نكته جلب مي نمايم كه ظاهراً عده‌اي فرصت‌طلب با درج اين تصاوير قصد مخدوش نمودن اين حركت با ارزش و فرهنگي را دارند و هدف‌شان به بيراهه كشاندن آن است؛ حال اين كه در همه جا قوم لر را به مذهب و غيرت‌شان مي‌شناسند.

امير زيدي‌نژاد/  تهران


دیدگاه‌ها  

#1 خرم آبادی 1393-02-18 08:23
بازم شروع شد . تا یه کاری میخوایم انجام بدیم هزار وصله بهش می چسبونن.چرا هر چیزی رو به دین ربط میدین؟ شیعه چه ربطی به گل ونی داره ؟
_____________________
يافته: لطفا مطلب را دوباره بخوانيد. برخي گل‌وني را بالا پوشيده‌اند و ساپورت را در پايين به پا دارند و با آبرو واعتبار ساير دختران لر بازي مي كنند. اگر در فضاي مجازي جست‌وجو كنيد تصاوير اين قبيل افراد را كه شايد لر هم نباشند و گل‌وني را بهانه كرده‌اند، خواهيد ديد
نقل قول کردن
#2 faramarz 1393-02-18 08:55
جناب مستطاب زيدي نژاد پيام شما و هم‌فكرانت دريافت شد. اگر سنتي بودن به غيرت و مذهب شما بر ميخورد نه نگاه كنيد و نه بياييد، لطفاً
________________________________
يافته: مخاطب محترم. ظرف روزهاي اخير تصاوير ناخوشايندي از چهره دختران لر با پوشش نامناسب به بهانه گل‌وني در فضاي مجازي منتشر شده است كه زيبنده اين قوم نيست. آقاي زيدي‌نژاد نيز به خاطر همين مساله دست به قلم برده‌اند، چون برخي به بهانه عكس بر سر گل‌وني، بتس‌هاي نامناسب پوشيده‌اند در حالي كه سر، ربطي به تنه ندارد!
نقل قول کردن
#3 محسن 1393-02-24 10:55
والا ما که تمام افرادی رو که دیدیم گلونی به سر هستن یعنی مادران بزرگ سرزمین لر فقط قسمت تاج سر رو میپوشونن و ما بقی موها بافته میشه و آویزان هستن حالا طبق فرمایشات شما هم گویا باید سنگسار بشن آقا خواهشا سریعا اینو نگید که حال اين كه در همه جا قوم لر را به مذهب و غيرت‌شان مي‌شناسند. که همین باعث عقب ماندگی این قوم شد
______________________________
يافته: سلام. بديهي است در هر دوره تارخي بنا بر مقتضيات آن عصر بايد رعايت قوانين و مقررات را نمود. نماد زن لر گل‌وني است اما قوانين شرعي كنوني كشورمان نيز بايد رعايت شود. گل‌وني نماد است نه موي سر!
نقل قول کردن
#4 لاله 1394-02-28 03:36
مگر اينكه رهبرمون فرمودن كه مردم بايد همدل باشن...چرا براي همشهري هامون لفظ سودجو رو بكار ميبرين...كشور ما كشور با تمدني هست مخصوصا قوم لر...چرا بايد هربار منتظر شنيدن اين چنين سخناني باشيم...جشن فوق العاده زيبايي بود و هركسي در حد توانش شايد لباس محلي پوشيده بود...قيمت لباس محلي اصيل خيلي گرون هست.. خواهشا تمام جوانب رو در نظر بگيرين و بذارين اين جشن به خوبي برگزار بشه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا