یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نگاهي به تركيب طايفه‌اي شوراي شهر خرم‌آباد در ادوار مختلف- يافتهدر جوامع پيشرفته، "آمار" پايه و اساس هر موفقيتي به شمار مي‌رود. ما نيز اگر خواهان حصول نتايج بهتري در كارها و نيز در مديريت هستيم، بايد تكيه بر پژوهش‌هاي آماري، از رئوس مهم برنامه‌هاي‌مان باشد.

به يقين مطالعه‌ي پيشينه‌ي آماري در هر كاري، سنگ بناي محكمي براي بعدها بنا خواهد كرد.

بر اين اساس، ما نيز فارغ از هرگونه ديدگاه و جهت، فقط به صرف بررسي آماري و كمك به پژوهشگران اجتماعي و اقتصادي، نگاهي داشته‌ايم به طايفه و تبار 43 نفري كه از اردي‌بهشت 1378 تا اردي‌بهشت 1393 به عنوان منتخب مردم اين شهر، به شوراي اسلامي خرم‌آباد راه يافته‌اند. (اعضاي اصلي و كساني كه به علي‌آلبدل بودند و به جمع اعضاي اصلي شورا راه يافتند)

بديهي است بررسي موفقيت يا عدم موفقيت اعضاي هر دوره، توسط اهل فن به وقت مقتضي صورت مي‌پذيرد و هدف ما نيز فقط ارائه آمار در اين زمينه، كمك به پژوهشگران در بررسي تأثير يا عدم تأثير نقش طوايف در وضعيت كاري شورا مي‌باشد.

به زودي آماري از وضعيت تباري اعضاي انجمن شهر(شوراي شهر) خرم‌آباد قبل از پيروزي انقلاب اسلامي نيز ارائه خواهيم كرد.

آمار تبار اعضاي دوره اول تا چهارم شوراي اسلامي شهر خرم‌آباد:

نگاهي به تركيب طايفه‌اي شوراي شهر خرم‌آباد در ادوار مختلف- يافته

* توضيح اين كه تعداد اعضاي اصلي در دوره‌هاي اول تا سوم 9 نفر بود كه از دوره چهارم به 13 نفر افزايش يافت. در دوره سوم همانند دوره چهارم، يك نفر از اعضا به عنوان شهردار انتخاب شد و عضو علي‌البدل جانشين وي گرديد. همچنين در دوره سوم يك نفر از اعضا نيز استعفا داد.

* بر اساس آمار فوق تا كنون طايفه "حسنوند" با 12 نفر، طايفه "بيرانوند" با 9 نفر و سپس طايفه "سگوند" با 4 نفر بيش‌ترين عضو را در شوراي اسلامي شهر خرم‌آباد داشته‌اند.

* نكته جالب توجه اين كه پس از پيروزي انقلاب، با وجود داوطلب شدن شماري از سادات براي عضويت در شورا، آن‌ها هيچ‌گاه موفق به راه‌يابي به جمع اعضاي اصلي شوراي شهر خرم‌آباد نشده‌اند، در حالي كه قبل از پيروزي انقلاب، سادات در 3 دوره آخر، نماينده‌اي در انجمن شهر خرم‌آباد داشته‌اند. (سيد مرتضي موسوي دو دوره و سيد مصطفي حبيبي يك دوره)
ر - ج / یافته

دیدگاه‌ها  

#1 برزو الياس‌زاده 1393-02-16 09:14
با سلام
با اعتقاد به اينكه تا جوامع با زير مجموعه‌هايشان آسيب‌شناسي نشوند تحولي اتفاق نخواهد افتاد، اقدام پايگاه خبري يافته را هدايت جامعه به سمت نتيجه گيري از آمار و كارهاي پژوهشي و اقدامي خوب و پسنديده‌اي مي‌دانم به شرط آنكه گزينه‌ها و متغيرهاي ديگري را هم مورد بررسي قرار دهد و تنها به يك آمار اكتفا نشود، در همين راستا پيشنهاد مي‌شود كه به همين‌ سياق و رويكرد ايل و تباري و بدون ارزشيابي و قضاوت...، آماري از كساني كه به انحاء مختلف رعايت قانون را نكرده‌اند (خشونت، اعتياد، قتل، قاچاق، سرقت و ...) و در زندانهاي مركزي و پارسيلون شهر خرم‌آباد به سر مي‌برند را استخراج كنيد و براي اطلاع عموم منتشر نماييد. از جمله شاخص‌‌ها و متغيرهاي ديگري كه مي‌تواند ملاك و عنوان پژوهش آماري باشد: گرايش به اشتغال به تحصيل در ميان ايلات مختلف، پايبندي به اصول و قوانين شهري و مدني، وجود چهره‌هاي شاخص و برجسته از گذشته تا به حال و .... است.
_________________________
يافته: سلام و سپاس
حتما اين كار را خواهيم كرد و آمارهاي جالب ديگري را نيز به زودي منتشر مي‌كنيم
نقل قول کردن
#2 کوهدشتی 1393-02-16 10:56
حالا نتیجه چی شد
- جهت همبستگی بیشتر فقط و فقط قوم کهن و باستانی لر را تبلیغ کنیم
_________________________
يافته: نتايج را محققان بايد بررسي و اعلام كنند كه مثلا در كدام دوره بر اساس آمارهاي موجود در زمينه فرهنگي، عمراني يا ... كارهاي بهتر يا ضعيف‌‌تري صورت گرفته و آيا اين موضوع با تبار اكثريت اعضا نسبت دارد يا خير ؟! (اسپيرمن و پيرسون)
نقل قول کردن
#3 کولیوند 1393-02-16 14:25
با سلام" از زحماتی که بابت تدوین این آمار کشیده اید،کمال تشکر و امتنان را دارم!!! لیکن تا حدودی که اطلاعات دارم چندنفری از اعضای محترم شورای شهر خرم آباد از طایفه کولیوند بوده اند!!! اما اسمی از این طایفه قید نشده است!!! با تشکر
________________________________
يافته: در تدوين طوايف سعي شده مجموعه اصلي مد نظر قرار گيرد. مثلا بيرانوندها شاخه‌هاي بسياري دارند و اين‌جا فقط به ذكر طايفه بيرانوند اكتفا شده‌اند.
براي طوايف سلسله نيز "حسنوند" به نمايندگي از كوليوند و يوسفوند ذكر شده و براي دلفان نيز به همين ترتيب فقط كلمه دلفان براي شاخه‌هاي مختلف ميربگ، نيرعالي و ... آمده است.
نقل قول کردن
#4 علی 1393-02-17 20:00
سلام. فعلا که یکی از نمایندگان قبلی که وابسته به حزب ثروتمندی است با خرج کردن پول زیاد توانسته است از طوایف مختلف بیشتر اعضا را از ان خود کرده تا دوره بعد مجلس را داشته باشد. این که اقایی نوشته امار زندانیان را از طوایف مختلف بنویسید در اشتباهی. شاید برادر جنابعالی جرم کرد باید بیايند داد بزنند که ابروی شما هم برود. در این صورت ان عده ای که به دلایل مختلف جرم بیشتری را مرتکب شده اند ممکن است به دام جرم بیفتند. ما باید روحیه مثبت اندیشی و اعتماد به نفس قوم لر را بالا ببریم. طبق امار رسمی دولتی استان لرستان جزء پانزده استان امن کشور است ولی از لحاظ احساس نا امنی اولین استان کشور چون ما خودمان نکات منفی را بزرگ میکنیم بین خرماباد و شهرهایی دیگر تفرقه می اندازیم و دیگران در کشور هم از این ها سو استفاده میکنند. بیاییم اساتید مشهور و باسواد با مدارک بالا را شناسایی کنیم و انها را به خودمان و بچه هایمان معرفی
نقل قول کردن
#5 برزو الياس‌زاده 1393-02-18 09:17
با درود دوباره:
اشتباه آن است كه ما فكر كنيم با حلوا حلوا گفتن دهان شيرين مي‌شود! به عنوان نمونه، زماني كه اكثريت افكار عمومي يك خانواده و ايل و طايفه تير در كردن (تيراندازي كردن) را افتخار مي‌دانند و با كمترين تنش و اصطحكاك رگ گردنشان باد مي‌كند و دست به خشونت‌هايي مي‌زنند كه اعتبار و حيثيت لك و لر و خشك و تر را با هم مي‌سوزاند بگذاريد يك سوزن به خودمان بزنيم و واقع‌بينانه با نگرش‌ها، ذهنيت‌ها و واقعيت‌هاي موجود خودمان آگاه شويم. مصلحت انديشي كاري براي ما نمي‌كند مدتي هم به فكر منافع مان باشيم. يكي از كاركردهاي آمار همين است كه با گزندگي و شوك آور بودنش ما را به تحرك و اصلاح وادار ‌كند.
نقل قول کردن
#6 جهان 1393-11-18 23:18
آیا به نظر نمی رسد یکی از علل عقب افتادگی استان همین بحث های قومی و قوم گرایی شدید باشد؟(تا کی؟)
نقل قول کردن
#7 محمد صفربیرانوند 1394-05-10 17:24
سلام
به نظر می رسد آفات و مضرات علنی و عمومی نمودن تبارپژوهی و ارایه آمار آن بیش از منافعش باشد(به دلیل مباحث قومی گرایانه و تعصبات بی جا و اثرات آن در انتخابات آینده شهر و استان). لذا مصرف این آمار واخبار حداکثر به درد مراکز پژوهشی، علمی و اتاق فکر مدیریتی می خورد و حتی المکان باید محرمانه بماند.
نقل قول کردن
#8 مجید 1396-01-09 23:40
سلام و با عرض خسته نباشی مهندس بهادر ولیزاده از طایفه کردعلیوند در دوره دوم عضو شورای شهر ب بوده اند که در این امار هیچ اشاره ای به ایشون نشده لطفا امار خود رو اصلاح کنید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا