یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

انصراف مدیران از دریافت یارانه و حیرت افکار عمومی - يافته

فلان مقام سیاسی از دریافت یارانه انصراف داد! فلان ورزش‌کار نیز هم‌چنین! مدیر سازمان ... هم انصراف خویش را از دریافت یارانه اعلام نمود!

این روزها خبر انصراف برخی مدیران از دریافت یارانه، یکی از خبرهای روز دارای عنصر خبری «تازگی» است که هم‌زمان با ثبت‌نام سرپرستان خانوار برای دریافت یارانه، هر روز از زبان برخی رسانه‌ها جاری است.

 

در نگاه اول، این‌گونه چیستی خبر بیان می‌شود که انصراف مدیران، نوعی تبلیغ برای مدیر است که می‌خواهد در راستای تقویت اقتصاد ملی و مقاومتی گام بردارد تا در آینده یارانه‌های پرداختی به نیازمندان برسد نه به آن‌هایی که نیازمند دریافت این مبلغ ناچیز یارانه‌ی نقدی نیستند.

به همین سبب، در نگاه اول، این اقدام مدیران عملکردی است نیکو و در مسیر حمایت از عدالت اقتصادی گام برداشتن. البته که این تحلیل از منظر اقتصادی کاملاً درست است و خدشه‌ای در راستی آن نیست اما، موضوع دیگر از منظر بخشی از افکار عمومی این است که: «چرا تاکنون این‌گونه مدیران یارانه می‌گرفته‌اند؟!». به عبارت بهتر، وقتی مدیرکلی یا معاون یک مدیرکل که بدون تردید از دست‌مزدهای بالای  ماهانه بهره‌مندند در این چند سال اخیر از خیر دریافت مبلغ ناچیز یارانه نگذشته‌اند، چه انتظاری از توده‌ی مردم کوچه و بازار است که با تورم سنگین بالای 30 درصد دست و پنچه نرم می‌کنند تا از دریافت یارانه انصراف بدهند؟!

به دیگر سخن، شهروندانی که مدیرکل نیستند، جزو مشاغل پردرآمدی چون فوتبالیست بودن نیز به‌شمار نمی‌آیند برایشان حیرت‌آور است که می‌بینند اقشار دارای درآمد بالاتر دولتی از سال 89 که بنای دریافت یارانه ریخته شد تاکنون هم‌چون اقشار کم‌درآمد و نیازمند جامعه یارانه می‌گرفته‌اند و حالا به‌تازگی آن هم پس از چند سال یارانه گرفتن می‌خواهند انصراف بدهند!

روی دیگر پرسش افکار عمومی این است: «آقایان مدیر! یعنی تا حالا، شما هم یارانه می‌گرفته‌اید؟!». با این توضیحات، چه بهتر که اگر مدیری می‌خواهد از دریافت یارانه انصراف بدهد از انتشار خبر آن نیز انصراف داده تا پیامدهای منفی‌اش بر پیامدهای مثبت آن، چیره نشود. همگان می‌دانند دست‌مزدها، مزایا و پاداش مدیران‌کل بسیار فراتر از کارمندان عادی و مردم کوچه و بازار است و هنگامی که خبر انصراف جناب مدیرکل یا مقام اداری و سیاسی از دریافت یارانه، در فضای افکار عمومی منتشر می‌شود، این، فضای خوش‌بینی نسبت به عملکرد مالی مدیران است که بسته خواهد شد و به‌جای بازتاب مثبت، بی‌تردید بازتابی منفی خواهد داشت.

از طرف دیگر، همه می‌دانیم عملکرد اداری مدیران، الگوی شهروندان است و هرگونه رویکردی مدیریتی، خود به‌خود، بر رفتار و فرهنگ سیاسی و اقتصادی مردم نیز اثربخش خواهد بود. آن زمان که مردم با همین اخبار انصرافی‌های یارانه‌ای مدیران، متوجه می‌شوند تاکنون، مدیرمربوطه حاضر نبوده از دریافت یارانه بگذرد به‌طور حتم بر دریافت یارانه اصرار می‌ورزند و با خود می‌گویند: «وقتی چنین مدیری با این دست‌مزد و مزایای ماهانه، در چند سال اخیر، حاضر نشده از دریافت یارانه انصراف بدهد چرا ما انصراف بدهیم؟!»

اما توصیه‌ی ما این است چنان‌چه مدیران و مقاماتی قصد دارند از دریافت یارانه انصراف بدهند همان نیکوتر که بی‌سروصدا در این مسیر گام بردارند و حرکت همراه با بوق و کرنا و تبلیغات خبری، چه بسا به‌جای تقویت مشروعیت این‌گونه مدیران و دل‌پسند شدن‌شان نزد افکار عمومی، دل‌زدگی و «تعجب بدبینانه‌ی» افکار عمومی را به‌دنبال آورد.

منبع: نشريه سیمره- گروه اجتماعی

دیدگاه‌ها  

#1 امیر 1393-01-27 21:51
شعور مردم بالاتر از این حرفهاست که خام این رفتار مدیران شوند مردم به خوبی میدانند که این مدیران علاوه بر حقوق و ( اضافه کار!!!!!) با دلیل و بی دلیل به هر بهانه ای چه پاداشهای کلانی میگیرند. آنوقت به این 40 هزار تومان هم رحم نمی کرده اند این انصراف هم از سر اجبار و تهدید بوده وگرنه از این نا پرهیزی ها نمی کردند. به قول معروف "روغن ریخته را نذر امام زاده کرده اند "
نقل قول کردن
#2 سیروس 1393-01-29 09:15
سلام
جایی خوندم دارایی اعلام شده یکی از وزرا 980 میلیارد تومان است.همون وزیر نیز مردم رو به نگرفتن یارانه دعوت کرد.
وجدانا منی که 980 هزار تومن هم سالیانه حقوقم نیست و کل داراییم یک میلیون هم نیست باید یارانه نگیرم.واقعا شعور مردمو با این حرفاشون زیر سوال میبرن
نقل قول کردن
#3 کریم 1393-01-30 01:52
تمام کسانی که از دریافت یارانه انصراف دادند حقوق چند ملیونی میگیرن و تو این دولت دستی در اتش دارن
دکتر [...] خدايي حقوقت از محل کارت تو بانک کمتر از سه ملیونه؟
همکاران که مدیرن چه طور ؟ درامد ماهیانشون به طور متوسط کمتر از ده ملیونه؟
تو که به صداقت معروفی صادقانه بگو مردم عادی و همکاران ستادیت تو بانک که حقوقشون دوملیونه و دریافتی شون کمتر از ششصد هزار تومانه اون ها هم انصراف دادن یا فقط مدیران ارشد و میانی و پایین دستی ؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا