نگاهی به رشد قارچ‌گونه سایت‌های خبری در بروجرد- يافتهشايد اين ضرب‌المثل لري را شنيده باشيد كه "وروگرد را آو برد و خرموا را چاو" يعني "بروجرد را آب بُرد و خرم‌آباد را شايعه"!

اكنون كه سال 1393 است، به نوعي اين مثل به صورت وارونه مصداق پيدا كرده و خرم‌آباد طي دو سه ماه اخير چند بار شاهد سيل‌هاي وحشتناك شده و بروجرد نيز دچار نوعي چاو(شايعه) بدين مضمون كه "مركز استاني‌‌ها بودجه و حق ما را بردند، خوردند و ساختند و ما مانديم، سوختيم و آباد نشديم!"

به هر حال، در استان لرستاني كه سر تا سر از فقر زيرساخت‌ها و بودجه رنج مي‌برد، به نوعي تمامي شهرها از اين نظر سر و ته يك كرباس هستند، و گر نه ما كه در مركز استان زندگي مي‌كنيم، وقتي چشم‌مان به نوشته‌هاي برخي دوستان بروجردي در سايت‌ها و پايگاه‌هاي خبري منور مي‌شود كه چگونه از خوردن حق بودجه آن‌ها توسط ديگر شهرها و به خصوص خرم‌آباد سخن به ميان مي‌آورند، خودمان باورمان شده كه اين گونه كه اين برادران از تخصيص بودجه‌هاي كلان به خرم‌آباد سخن مي‌گويند، ما در پاريس، لس‌آنجلس يا يكي از كلان‌شهرهاي آباد جهان زندگي مي‌كنيم و خودمان خبر نداشته‌ايم!

چه‌گواراهاي دروغين!

يكي از خبرنگاران لرستاني نقل مي‌كرد كه اكثر مفتريان و هتاكان فضاي مجازي كه خواهان احقاق حقوق پايمال شده‌ي خود و پدران‌شان هستند، شباهت‌هايي به "ارنستو چه‌گوارا" دارند اما از نوع چپي چاورشه‌ي(برعكس) آن!

يعني اين برادران در تاريكي نشسته‌اند و با هويت جعلي و مخفي سعي در تخريب آنان كه در روشنايي و با هويت واقعي خود به زندگي مشغولند مي‌پردازند!  كسي كه با چنين شرايطي مطلبي در مورد ديگران منتشر مي‌كند و حاضر هم نيست اسم و هويتش مشخص شود، حتماً ريگي به كفش دارد!

جل‌الخالق! اين روزها همه مدل چه‌گوارا ديديم (از نظر مرام، تيپ و قيافه و ...) بجز مدل "چه‌گواراي مخفي" كه الحمدولله ظرف چند سال اخير چشم‌مان به جمالِ مخفي(!) اين عزيزان نيز از طريق مرام و مسلك جديدي كه باب كرده‌اند، روشن شده است!

اما اين استقلال‌طلبان كه شمارشان كم نيست و شايد در برخي موارد مثل حق استان شدن، سخنان بر حقي نيز مي‌زنند، مشخص نيست كه چرا شهامت ابراز وجود و پي‌گيري از طريق درست و قانوني آن را ندارند! خطاب به اين جماعت بايد گفت:

سياهيِ لشكر نيايد به كار            يكي مرد جنگي به از صد هزار

ارنستو چه‌گوارا - يافتهآن يك مرد جنگي بروجرد كه صاف و صادق حرفش را در مورد نكات مثبت شهرش مي‌زند و الحق و‌الانصاف هم تلاش بسياري براي معرفي توانمندي‌ها و زيبايي‌هاي بروجرد داشته، قهرماني به نام "فرهاد داودوندي" است كه رفتارش مشخصاً اين سخن ناپلئون بناپارت را تداعي مي‌كند:

حرفی بزن که بتوانی آن را بنويسی،

چيزی را بنويس که بتوانی پای آن را امضاء کنی

و چيزی را امضاء کن که بتوانی پای آن بايستی!

پس آفرين بر چنين كساني و لذا بايد خواسته‌هاي خبرنگاران باصداقتي چون آقاي داودوندي و امثالهم مورد توجه مسوولان و به خصوص مسوولان استان قرار گيرد و در اين راه، ما نيز با وي همراه و هم‌دل هستيم و از هتاكان و مفتريان برائت مي‌جوييم كه: كلوخ‌انداز را پاداش سنگ است ...

درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد             نهال دشمنی برکن که رنج بی‌شمار آرد

______________________

مطلبي تحت عنوان "نگاهی به رشد قارچ‌گونه سایت‌های خبری در بروجرد" كه سه ماه قبل توسط دفتر ايرنا(خبرگزاري جمهوري اسلامي) در بروجرد منتشر شد را در پي بخوانيد:

بروجرد - ایرنا - توسعه علم و فناوری در عرصه‌های مختلف و تسهیل در بسیاری از امور وقت‌گیر، امروزه بسیار مشهود است.

تمایل مردم به اطلاع از وقایع و رخ‌دادهای روزانه جهان و توسعه خدمات الکترونکی باعث شده که امروز پای رایانه و اینترنت در همه جا باز شود و حتی بسیاری از منابع مکتوب به سوی آنلاین شدن پیش روند.

خوشبختانه شهرستان بروجرد نیز در این مورد از دنیای مجازی جا نمانده و ایحاد روزانه چند وبلاگ و وب‌سایت، نشانه‌ای برای این پیش‌روی است.

با مروری گذرا به دنیای مجازی می‌توان سایت‌ها و وبلاگ‌های بی‌شماری در مورد  ‌ˈبروجردˈ دید و خواند که گاه برخی بی‌محتوا‌، برخی تاریخ گذشته‌، برخی تازه‌تاسیس و برخی هدف‌دار می‌باشد.

از محتوی بعضی از این وبلاگ‌ها یا وب‌سایت‌ها نیز پیداست که به قصد تخریب برخی مسوولان و شهرهای استان ایجاد شده و عده‌ای نیز دنبال آبادانی و عمران شهر هستند.

اما تعدد سایت‌های خبری در ارتباط به اخبار حوزه شهرستان بروجرد جای شگفتی دارد.

این که مسوولان ادارات بروجرد نیز اخبار و گزارشات را به راحتی در اختیار نویسندگان بی‌نام این وبلاگ‌هایی قرار می‌دهند که حتی مجوز قانونی ندارند، جای تعجب بیش‌تری دارد!

برخی از این سایت‌های خبری با درج اخبار و گزارشات تحلیلی به ایجاد تفرقه میان مردم شهرستان بروجرد با سایر شهرهای استان لرستان دامن می‌زنند و با پیش کشیدن بحث‌های بودجه‌ای و بازی کردن با اعداد و ارقام، مسوولان را زیر سوال می‌برند، حالا این اعداد و ارقام که گاهی محرمانه نیز هستند، چگونه در اختیار نویسندگان بی‌نام سایت‌ها قرار می‌‌گیرد جای سوال دارد!

برخی از این وبلاگ‌ها نیز به حدی در بین مردم بروجرد و به ویژه مسوولان جای خود را باز کرده که مدیران دستگاه‌های دولتی بروجرد ترجیح می‌دهند به جای شفاف‌سازی مسایل از طریق رسانه‌های رسمی و مکتوب با وبلاگ‌های کاملاً شخصی که نفعی به جز نویسنده برای دیگران ندارد، مصاحبه‌های اختصاصی انجام دهند، تا جایی که حتی مطالبات مردم را از طریق این وبلاگ‌های غیرمجاز پی‌گیری می‌کنند.

طی سال‌های اخیر فعالیت‌های حزبی و سیاسی نیز در بروجرد اوج گرفته که رد پای این فعالیت‌ها و جناح‌بازی‌ها را می‌توان در برخی دیگر از سایت‌ها دید و با نگاهی گذرا می‌توان دریافت که چه سایتی برای چه فردی از مسوولان کار می‌کند.

برخی دیگر از این سایت‌ها خواسته‌ها و آرمان‌های دست‌نیافتنی را سوژه قرار داده و با تعدادی نامه و طومار سعی در تشویش اذهان عمومی دارند که استان شدن بروجرد و گاهی پایتخت شدن این شهرستان از جمله این مطالب است!

البته در این آشفتگی و عدم نظارت، تعدادی از سایت‌ها و وبلاگ‌های شخصی نیز با هدف معرفی جایگاه شهرستان بروجرد مطالبی در خصوص فرهنگ و معرفی بزرگان و معرفی صنعت و تفرجگاه‌های بروجرد درج می‌کنند.

در یک وب‌گردی مختصر و یا سرچ کردن نام بروجرد در یکی از جستجوگرها می‌توان تنوع این سایت‌ها و وبلاگ‌ها را دید که می‌توان به جرات گفت روزانه یک سایت یا یک وبلاگ در ارتباط با بروجرد ایجاد می‌شود و هیچ نظارتی بر روی آنها نیست.

وجود نویسندگان وبلاگ‌های خبری که مجوزی از مراجع قانونی ندارند ولی خود را با افتخار  ˈخبرنگارˈ می‌نامند و با نوشتن خبرهایی که گاهی محتوای آنها اشتباه است‌، رسالت حرفه خبر و خبرنگاری را سنگین‌تر می‌کنند.

برخی از این سایت ها که با درج اخبار غیرموثق و یا کپی کردن از متن سایرخبرگزاری‌ها و اختصاصی کردن خبر دیگران به نام خود‌، به دنبال کسب منافع شخصی هستند و تنها نام خبرنگار را یدک می‌کشند، این که چگونه می‌خواهند راه خبرنگاران شهید را ادامه دهند، جای تامل و تفکر و بررسی دارد!

مسوول امور مطبوعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد [در اين خصوص به خبرنگار ايرنا] گفت: دنیای اینترنت لحظه به لحظه در حال توسعه است و ثبت وبلاک و ب‌سایت نیز برای هر فردی آسان است.

ˈ فرزاد درخشانˈ افزود: تنها برای برخی از وبلاگ‌ها نیاز به طی مراحل قانونی است که البته همه در فضای مجازی انجام می‌شوند ولی تا کنون دستورالعملی که برای بررسی مجوز این وبلاگ‌ها باشد صادر نشده است.

وی اضافه کرد: دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی این وبلاگ‌ها و سایت‌ها را رصد می‌کنند و با مطالبی که خلاف عرف، شرع و قانون باشد برخورد و سایت بسته می‌شود.

وی اظهار داشت: تا کنون شکایتی از محتوای این گونه سایت‌ها و یا اخذ مجوز برای ایجاد سایت و وبلاگ به اداره ارشاد ارائه نشده است.

به گزارش ایرنا، به منظور برخورد با جرایم اینترنتی، پلیس فتا مهرماه سال جاری در ستاد فرماندهی انتظامی بروجرد راه‌اندازی شد ولی این که تا کنون چه فعالیت‌هایی توسط این مرکز انجام شده، اطلاعاتی در دست نیست!

نمونه‌اي از فعاليت وبلاگ‌هاي هتاك در بروجرد - يافته

نمونه‌اي از فعاليت وبلاگ‌هاي هتاك

 

قابل ذكر است كه چندي قبل مطلبي در خصوص وضعيت نامطلوب بهداشت و درمان شهرستان بروجرد در يافته منتشر شد كه بخش‌هايي از آن به دليل عدم رعايت قوانين مطبوعات حذف گرديد‌. به همين دليل، ارسال كننده‌ي مطلب از بروجرد، ما را به سانسورچي بودن متهم نمود و لذا اين مطلب از خروجي يافته برداشته شد.

نويسنده‌ي ‌مطلب كه حاضر به افشاي نام و هويت شخصي خود نبود، اصرار داشت كه تمامي مطلب بدون ويرايش و به قول ايشان بدون سانسور منتشر شود! اگر ایشان جاي ما بودند، خودشان چنين كاري مي‌كردند و با طناب ديگري به درون چاه مي‌رفتند؟!

در پايان متذكر مي‌شويم پايگاه خبري يافته آمادگي دارد تا مطالبات و خواسته‌هاي برحق مردم شريف بروجرد را كه توسط نويسندگان و خبرنگاران توانا،  البته با اين شرط كه با"هويت واقعي" افراد ارسال شوند را منعكس نمايد. لذا از اين طريق آن‌ها را به هم‌كاري دعوت نموده و دست‌شان را به گرمي مي‌فشاريم.

اميد كه بدون توهين و افترا به ديگران و از طريق صحيح، نسبت به دنبال كردن اهداف و مطالب‌مان قدم برداريم.