یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

كاشت درختان نخل در شهر خرم‌آباد با آب و هواي معتدل - يافتهشرایط اقلیمی هر شهر، تعیین‌کننده‌ي نوع فضای سبز حاکم بر آن شهر به شمار می‌رود؛ در هر منطقه نیز بر اساس شرایط جغرافیایی و اقلیمی نظير کوهستانی، نیمه‌کوهستانی، بیابانی، گرمسیری و سردسیری، گیاهان و درختان بومی آن منطقه نیز در سطح گسترده و وسیعی نیز کاشت می‌شود.

با گسترش فزاینده و ناموزون شهرها و افزایش منابع آلوده کننده، نیاز شهرها به فضا سبز به عنوان عنصری مهم در امر تلطیف هوا و زیباسازی فضاهای شهری بیش از پیش احساس می‌شود.

به ندرت پیش می‌آید در شهری کوهستانی از درختی همچون "نخل" و یا در شهری بیابانی از درختِ آب‌دوستی هم‌چون "چنار" یا "توسکا" استفاده کنند، اما با این حال برخی از شهرداری‌ها همچون شهرداری‌های یزد، زاهدان، بوشهر، بندرعباس، اهواز و ... چندان تمایلی به کاشت درختان بومی منطقه‌شان همچون نخل برای زیبا‌سازی شهرهای خود ندارد و با هزینه‌های سنگین و به مدّد مهندسی ژنتیک سعی دارند که از درختان غیر‌بومی و سرسبز مناطق دیگر (مناطق مرطوب و کوهستانی) استفاده نمایند.

ولی در شهري کوهستانی هم‌چون خرّم‌آباد، طبق معمول قضیه برعکس است و مسوولان تمایل دارند همیشه از درختی نه چندان زیبا، بی‌ثمر و غیر‌بومی همچون نخل آن هم در سطح وسیعی و گسترده‌ای استفاده نمایند!

اگر فرض را بر این بگیریم که شهرداری خرّم‌آباد به منظور زیباسازی و جلوه‌ای بهتر از گونه نخل استفاده نموده است هیچ‌گاه با عقل و منطق جور در نخواهد آمد چرا که درخت نخل نه آن‌چنان سیمایی زیبا دارد و نه ثمر‌بخش است که اکنون بخواهیم با این استدلال و توجیه شاهد کاشت وسیع و گسترده این درخت در اکثریت بلوارها و خیابان‌های سطح شهر هم‌چون ولایت، ولی‌عصر، دانشگاه(60 متری)، شریعتی، علوی، بهارستان، چهار‌راه طیب، کریم‌خان زند، زیباکنار، گردشگران و سایر خیابان‌ها، پارک‌ها، فضای سبزِ بیمارستان‌ها و زیرگذر‌ها باشیم، که به يقين با توجه به شرایط به وجود آمده، فضای سبز شهر خرّم‌آباد دچار یک‌نواختی و دل‌مردگی شده و در نتيجه شاهد سیمایی زشت هستیم و مهم‌تر از آن، در صورت ادامه‌ي این روند در آینده نه چندان دور، شاهد گریزان شدن گردشگران و همچنین کاهش چشم‌گیر ورود و اقامت مسافران به‌خصوص مسافرانی که از مناطق جنوبی کشور به خرّم‌آباد سفر می‌کنند خواهیم بود، چرا که لرستان تفریح‌گاه بزرگ و خوش آب و هوایی برای مردمان جنوب کشور محسوب می‌شود و خرّم‌آباد هم نماد و ویترین این استان خوش آب و هوا و سرسبز است.

ولی هر ساله در ایام نوروز به محض ورود گردشگران و مسافران از تمامی نقاط کشور به خصوص مناطق گرم جنوب، به شهر خرّم‌آباد با دیدن این همه درخت نخل در جای جای شهر نظير بلوارها و خیابان‌ها، میادین، پارک‌ها، فضای سبز زیرگذرها، بدون هیچ درنگی، ناخودآگاه فکر و ذهن‌شان به سمت شهری با آب  و هواي گرم و خشک و شرجی همانند شهرهای جنوبی کشور خواهد رفت و دیگر تمایل آن‌چنانی به اقامت در این شهر حتی اقامتی کوتاه‌مدت نخواهند داشت‌، در صورتی که خرّم‌آباد شهری است کوهستانی و خوش آب و هوا که 45 روز از سال یخ‌بندان و دمای زیر صفر درجه را تجربه می‌کند و شرایط جغرافیایی آن به گونه‌ای است که اصلاً پذیرای درختان مربوط به مناطق گرم‌سیر هم‌چون نخل نمی‌باشد.

كاشت درختان نخل در شهر خرم‌آباد با آب و هواي معتدل - يافته

نمایی از بلوار شریعتی خرّم‌آباد و کاشت بی‌رویه درخت غیر بومی نخل

 

ادامه این روند یعنی گسترش سرطانی شکل درخت نخل در مقابل قطع روزانه درختان کهن‌سال چنار و بومی لرستان، بی‌شک ضربه سنگینی را بر پیکره‌ي صنعت گردشگری در خرّم‌آباد وارد خواهد آورد که سالیان سال باید هزینه‌های سنگینی نمود تا بتوان قدری از اثرات این فاجعه زیست‌محیطی و گردشگری را کاست.

بنابراین پیشنهاد می‌شود که سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری خرّم‌آباد، با نظارت ویژه استانداری در یک اقدام ضربتی و تا قبل از فرا رسيدن نوروز و ورود گردشگران به شهر، اقدام به جمع‌آوری تمامی درختان نخل در سطح شهر کرده و با جای‌گزینی درختان بومی، زیبا و مفید همچون چنار، کبوده، افرا، بید مجنون، سرو شیرازی و ... سبب تحول در فضای سبز شهر شده و سرسبزی را به خرّم‌آباد هدیه دهند.

در زیر انواعی از درختان مناسب با آب و هوای خرّم‌آباد برای جای‌گزینی با درختان نخل و توسعه مناسب فضای سبز این شهر پیشنهاد می‌شود‌:

چنار‌: چنار درخت بزرگ و زیبایی است که شاخه‌های اصلی قطور و محکم چنار، در جهات مختلف می‌روید و ویژگی‌های هم‌چون تنه مستقل همراه با تاجی گسترده و شاخه‌های قوی، سریع‌الرشد بودن، قامت افراشته(ارتفاع بین 30 تا 50 متر)، مقاومت زیاد به خشک‌سالی، مقاومت چشم‌گیر در برابر آلودگی هوا، تعدیل دما، طول عمر بالا(دو هزار سال یا بیش‌تر)، انطباق‌پذیری فراوان با محیط‌های مختلف و دما‌های خیلی سرد و یا خیلی گرم، موجب شده است تا چنار در ردیف مهمترین درختان سایه‌دار پارک‌ها، حاشیه خیابان‌ها و معابر عمومى شهرها قرار گیرد و وجود خیابان‌های فراوان از درختان کهن‌سال چنار در خرّم‌آباد هم نشان از  توجه ویژه بزرگان خرّم‌آباد از قدیم‌الایام به این درخت بوده است.

درختان کهن‌سال چنار خیابان ولی‌عصر تهران

 

درخت افرا

 

افرا‌: افرا درختی است بسیار زیبا و مردم‌پسند که به علت تاج زیبا و رنگارنگش در فصول مختلف سال، از پر طرفدار‌ترین درختان زینتی برای فضای سبز پارک‌ها و همچنین فضای سبز رفیوژ میانی خیابان و بلوارهای سطح شهر است.

ویژگی تغییر رنگ این درخت در فصول مختلف سال باعث شده که آن را به درخت زیبا و بی‌بدیلی تبدیل نماید درختی که در بهار به رنگ سبز فسفری و سپس با نزدیک شدن به تابستان به سبز تیره تغییر رنگ داده و سپس در اواخر تابستان تا اواخر پاییز می‌توان رنگین کمانی از رنگ‌های زرد و نارنجی و در نهایت قرمز را در برگ‌های این درخت زیبا به نظاره نشست و خیابان‌های شهر با وجود این درخت زیبا همیشه سر‌زنده و شاداب خواهند بود.

 

تغییر رنگ زيباي برگ‌های درخت افرا (اواخر تابستان تا اواخر پاییز)

 

مقاومت به بیشتر خاک‌ها و سرمای شدید و انطباق با شرایط مختلف و غیر قابل پیش‌بینی، سریع‌الرشد بودن، دارا بودن قامتی به نسبت بلند (10 تا 20 متر)، طول عمر مناسب از دیگر ویژگی‌های این درخت زینتی و زیباست.

لازم به ذکر است که در درخت افرا هرس لازم نیست و فقط کافی است در بهار شاخه‌های خشک و بیمار حذف شوند و به منظور زیباسازی؛ سر شاخه‌ها مرتب می‌شوند.

کبوده‌: کبوده درختی است ستوني‌شكل، خوش‌قامت و بلند (12 تا 18 وگاهی تا 25 متر) و قطر تاج پوششی مناسب و با شاخه‌های گسترده و فرم باز می‌باشد که در رفیوژ میانی و حاشیه خیابان‌ها و بلوارها و همچنین در فضای سبز و باغات سنتی و تاریخی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمایی از درخت خوش‌قامت کبوده

 

ظاهری زیبا و برافراشته، سریع‌الرشد بودن، مقاوم به گرما و سرما، مقرون به صرفه بودن از لحاظ تغذیه‌ای(کود‌پاشی ویژه نیاز ندارد)، جلوگیری از فرسایش خاک و استفاده فراوان به عنوان دیواره‌های سبز از پشتوانه‌های استفاده از این درخت در فضاهای شهری به حساب می‌آید.

درخت زیبای بید مجنون

 

بید مجنون: بید مجنون درختی بسیار زیبا و افتاده شکل و با نمایی چشم‌گیر و مردم‌پسند است که در کنار دریاچه‌های مصنوعی، برکه‌های آب، فضای سبز پارک‌ها و بوستان‌ها و همچنین در رفیوژ میانی خیابان‌ها و بلوارهای نسبتاً عریض استفاده می‌شود به طوری که طی چند سال با گرفتن سطح بالای بلوارها و تنیده شدن درختان به هم موجب زیبایی و توسعه فضای سبز عرضی بلوار‌ها و خیابان‌ها می‌گردد.

کنترل فرسایش و آمایش خاک، سریع‌الرشد بودن، انطباق‌پذیری بالا با شرایط مختلف آب و هوایی و حتی کویری، مقرون به صرفه بودن از لحاظ تغذیه‌ای(کود‌پاشی ویژه نیاز ندارد)، توسعه عرضی فضای سبز و ... از دیگر ویژگی‌های این درخت زیباست.

 

احمد ساكي

 


 

دیدگاه‌ها  

#1 هلن 1392-12-10 07:57
باسلام پاك ناميدمان كردي پسر خوب خوبه شهردار نشدي عجب دستوري ..عجب پيشنهادي !!!!نظر شما درست است ولي اين چه تفكريه درخت چند ساله رو قطع بكنند آقاي محترم ..پدر اين شهرو همين اضحار نظر هاي احساسيه راست ميگي برو پيشنهاد بده فضاي سبز اضافه بكنند .واقعادل ادمو بدرد مياريد ..متاسفم
_________________________________
يافته: سلام. ارائه نظرات و پيشنهادات به كسي ضرر نمي‌زند مگر آنان كه منافعي دارند و مي‌ترسند به خطر بيافتد!
كسي در اين مطلب تقاضاي قطع كردن درختان را نكرده و اتفاقا نويسنده مطلب از دل‌سوزان شهر خرم‌آباد است.
در ضمن "اظهار" هم به اين صورت نوشته مي‌شود نه به اين صورت: اضحار!
لذا اجازه دهيد آن‌ها كه تفكري براي آباداني اين شهر دارند به فراخور سوادشان، حرف‌شان را بزنند و در صدد دلسرد كردن آن‌ها به نفع اداره مورد علاقه‌تان نباشيد! (اميدوارم منظور ما را فهميده باشيد)
نقل قول کردن
#2 حسنی 1392-12-10 10:48
اگه من به جای مسئولین بودم از این مطلب استفاه بهینه ای می کردم
نقل قول کردن
#3 محسن 1392-12-10 11:16
به نقل از هلن:
باسلام پاك ناميدمان كردي پسر خوب خوبه شهردار نشدي عجب دستوري ..عجب پيشنهادي !!!!نظر شما درست است ولي اين چه تفكريه درخت چند ساله رو قطع بكنند آقاي محترم ..پدر اين شهرو همين اضحار نظر هاي احساسيه راست ميگي برو پيشنهاد بده فضاي سبز اضافه بكنند .واقعادل ادمو بدرد مياريد ..متاسفم
_________________________________
يافته: سلام. ارائه نظرات و پيشنهادات به كسي ضرر نمي‌زند مگر آنان كه منافعي دارند و مي‌ترسند به خطر بيافتد!
كسي در اين مطلب تقاضاي قطع كردن درختان را نكرده و اتفاقا نويسنده مطلب از دل‌سوزان شهر خرم‌آباد است.
در ضمن "اظهار" هم به اين صورت نوشته مي‌شود نه به اين صورت: اضحار!
لذا اجازه دهيد آن‌ها كه تفكري براي آباداني اين شهر دارند به فراخور سوادشان، حرف‌شان را بزنند و در صدد دلسرد كردن آن‌ها به نفع اداره مورد علاقه‌تان نباشيد! (اميدوارم منظور ما را فهميده باشيد)

دمت گرم یافته.......گل گفتی
نقل قول کردن
#4 مهرداد دهقانی 1392-12-10 12:06
اتفاقا دیشب توی خیابون شریعتی بودم، داشتم به همین فکر میکردم. چرا خیابان علوی، شریعتی و... فقط از نخل استفاده کردن؟!
نخل هر سال به اندازه حدود 1 برگ به ارتفاعش اضافه میشه. تا وقتی این نخل ها مقداری بزرگ بشن، ده سالی طول میکشه، تازه زیبایی خاصی نداره.
یا چرا در ورودی شرقی شهر(کمالوند) اکثرا از کاج استفاده شده؟!
درخت نخل در کنار باقی درخت ها مثل چنار، زیبا به چشم میاد. مثل بلوار جام جم(روبرو شهربازی)
ورودی ملایر از چنار استفاده کردن. چقدر زیباست
اما این کاج های خرم آباد بعد از n سال هم زیبایی خاصی ندارن
نقل قول کردن
#5 ساکی در پاسخ به هلن 1392-12-10 12:46
آقا یا خانوم هلن آنچه که باید گفته می شد را مدیر مسئول یافته زحمت کشیدند و گفتند و پاسخ تان را دادند
ولی اضافه کنم که فرضا هم جمع آوری شوند و جایگزین با درختان بومی شوند که باید هم این اتفاق بیافتد،آیا قطع درختان 4-5 ساله نخل که در حال تیشه زدن به ریشه صنعت گردشگری نوپای خرم آباد هستند کاری غیر اصولی است؟ آیا قطع درختان نخل که فقط 4-5 سال دارند فاجعه زیست محیطی است ؟ یا قطع 45 درخت 80-90 سال چنار در باغ افسران خرم اباد ؟ یا قطع روزانه درختان کهنسال چنار در خیابان های مطهری و شهدا ؟ آیا میدانید که درخت نخل و کاج جز درختانی هستند که در تغییرات دمایی چند سال اخیر خرم اباد که تابستان این شهر را به جهنم تبدیل نموده اند بی تاثیر نبوده اند ؟؟ آیا جمع اوری این درختان غیر بومی و جایگزینی آن با درختان بومی استان و خرم اباد کاری غیر کارشناسیست؟
باخواندن برخی از نظرات دوستان 2 چیز در ذهن متبادر می شود
1. یا مطلب را به درستی مطالعه نکرده اند و از سر نا آگاهی اظهار نظر می کنندو یا منافع شان در خطر است
3. و یا به هر روی می خواهند به گونه ای اظهار وجود کنند
نقل قول کردن
#6 هلن 1392-12-11 11:51
شما عادت داريد ؟ از هر اضحار نظري واسه خودتان فلسفه مي بافيد ؟ چه منافعي آقاي محترم ؟ اينكه فضاي سبز خرم اباد مهندسي نيست شكي نيست و شلم در شولوا هرچي مياد جلوي دستشون مي كارند ..جواب شمارو دادم چون احساسي عمل مي كنيد ( تا دير نشده شهرداري نسبت به جمع آوري اقدام كند ) در ثاني شما چرا نوشتيد آقا يا خانم هلن ..تاسف داره ...شما ها فقط كارتون اينه كه شهرتونو مسخره و به باد انتقاد بگيريد ..شهر خرم اباد با تمام بي مهري ها هنوزم زيباترين است از اهالي و رسانه هاي بروجرد ياد بگيريد كه براي كوچكترين ويژگي خود تبليغ ميكنند در هرصورت شكاك نباشيد .
_____________________________
يافته: كفر چو مني گزاف و آسان نبود... دوست عزيز باز هم «اظهار نظر» را «اضحار نظر» نوشته‌اي!
چشم خود را باز كنيد وببينيد در كنار هر يك انتقاد حداقل چند خبر مثبت از شهرداري زده‌ايم و به ياري آنان شتافته‌ايم.
شما كاسه داغ‌تر از آش نباشيد. اگر شهرداري اعتراض يا جوابيه‌اي به مطلب ناحقي داشته باشد از طريق روابط عمومي ارسال مي‌كند.
از قديم گفته‌اند: حرف حق جواب ندارد. همين ديشب يكي از كاكنار شهداري در اين خصوص حق را به ما مي‌داد كه درخت نخل باعث مي‌شود مسافران و گردشگران را شهري به گرماي اهواز و آبادان تلقي كنند و ...
نقل قول کردن
#7 هلن 1392-12-11 12:36
آقاي ساكي شما معلومه اولا ذهنيت داريد كه از اشتباه تايپي من سوء استفاده مي كنيد ..مگر من بشما جسارتي كردم ؟؟ حرف شما رو قبول كردم بله منم دلمه تمام خيابانهاي خرم اباد عين خيابان مطهري باشه ولي قطع كردن هردرختي گناهه و درخت نخل هم زيبايي خاص خودش را داره ..يكم تند رويي كرديد ...اگر دلتان براي خرم آباد مي سوزد چرا بحث كلان شهر شدن خرم آباد را مطرح نمي كنيد كه در حد و اندازه كلانشهر است كه با كج فكري مسئولين و كوچك فكر كردن از اراك و همدان و كرمانشاه عقب مانديم ..كلان فكر بكنيد در رسانه خودتان به موضوع هاي كلان بپردازيد ..متشكرم
______________________
يافته: غلط‌ املايي شما توسط مدير مسوول ثبت شده نه آقاي ساكي. وقتي شما به نقد سازنده گير مي‌دهيد ما هم مي‌توانيم از همين چند خط نوشته شما ايراد بگيريم. اما هدف نويسنده مطلب، توجه به نقايش و رفع مشكلات شهر بوده نه اين كه توپ و تانك بردارد و به شهرداري خرم‌آباد حمله كند (اين طور كه شما نوشته‌ايد)
كارمندان زحمتكش شهرداري نيز در حد توان و با توجه به بضاعت موجود تلاش خود را مي :نند. خداوند عوض خيرشان بدهد. اما دليل نمي‌شود خوب‌تر را جايگزين خوب نكنيم
نقل قول کردن
#8 ساکی 1392-12-11 17:40
هلن جان !اگر بند از واژه آقا یا خانوم استفاده کردم چرا که جنسیتان مشخص نیست برای همین از هر دو واژه استفاده نمودم تا سوء تفاهمی نشود! با اسم مستعار نظر ندهید که مشکلی برایتان پیش نیاید
یه کم واقه بینانه برخورد کنید
آیا هر کسی موضوع و چالشی به جز کلانشهر شدن خرم آباد را بررسی کند یعنی دلسوز نیست !!
ابتدا باید ما مسائل ریز را بررسی کنیم و زمینه و شرایط کلانشهر شدن خرم آباد را فراهم آوریم
همه ما، آرزوی می کنیم که خرم آباد را در آینده جز کلانشهرها ببینیم و از مزایای فراوان این امتیاز بزرگ بهره بگیریم ولی ابتدا باید شرایط این امر را پایه گذاری کنیم و مشکلات موجود را حل نماییم
سنگ بزرگ نشانه نزدن است ! چرا که خرم آباد با کلانشهر فاصله بسیاری دارد بروید و شرایط کلان شهر شدن را مطالعه کنید و ببید که چه شرایط نفس گیری برای ارتقا درجه شهرداری به 11 و کلانشهر شدن یک شهر نیاز است
ادامه دارد......
نقل قول کردن
#9 ساکی 1392-12-11 17:44
ادامه ....
فقط همین بس که بگویم که 1) یک کلان‌شهر معمولاً از یک شهر مرکزی و تعدادی شهر اقماری تشکیل شده‌است. آیا خرم آباد شهرهایی اقماری دارد ؟؟؟

2)کلان‌شهرها معمولاً از اهمّیّت سیاسی، اقتصادی، بازرگانی و فرهنگی زیادی برخوردارند و از مراکز مهم اقتصادی و تجاری هر کشور به‌حساب می شوند.آیا خرم اباد جز مراکز مهم اقتصادی و تجاری کشور است ؟؟
3) حداقل جمعیت شهری بالای 500 هزار نفر : آِیا خرم آباد 350 هزار جمعیتش بالای 500 هزار نفر است !!!
نقل قول کردن
#10 ساکی 1392-12-11 17:45
این مطالبه شما در مورد کلانشهر شدن خرم اباد قابل تحسین است ولی آیا با این شرایط این مطالبه واقعه بینانه است ؟؟؟
آیا جایگزینی درخت نخلی که کمر به نابودی اکوسیستم حساس خرم اباد بسته است با درختان بومی استان تند روی است!! یا اینکه بدون هیچ اطلاعی از شرایط کلانشهر شدن یک شهر، فقط در بوق و سورنا کنید و بدون هیچ دلیل و استدلالی بر حرفتان تاکید کنید
آیا در همین کلانشهرهایی که اسم برده اید،از این گونه شاهکارهای زیست محیطی پیدا می کنید ؟؟
کلانشهر شدن یعنی الگوی سایر شهرها و ... آیا خرم اباد با این شرایط کنونی (علی رغم استعدادهای بالقوه و بی بدیلش) مستعد کلانشهر شدن هست؟ گناه ؛ مردمی دارند که به خاطر طرز فکر و کارهای غیر کارشناسانه مسئولین از آب و نان حداقل در آمد گردشگری شهرشان در حال محروم شدن هستند؟
گناه اکوسیستم حساس زاگرس دارد که با این سوء مدیریت ها در حال نابود شدن است
گناه مردمی دارند که این چند ساله اخیر از تلاش های و کارهای شهرداری در چند ساله اخیر در امر فضای سبز از فرط گرمای جهنمی شهر جرات بیرون رفتن از خانه هایشان را ندارند
نقل قول کردن
#11 هلن 1392-12-12 10:02
آقاي ساكي نيازي نيست اينقدر كشش بدي ..منظور من اين بود مسائل مهمتر هم هست ..در ثاني شما اطلاع كافي نداريد كه شهر يزد بخاطر اينكه از مزاياي فكر كنم تبصره 32 سالي 42 ميليارد تومن استفاده ميكنن جمعيت اراك 420 هزار نفر است آقاي محترم اونا كلان فكر ميكنن نماينده دلسوز دارند جمعيت خرم اباد هم مسئلش جداست خيليها هستند جا را به اهالي خرم اباد تنگ كردند ولي هنگام آمار گيري شناسنامشون تو دهاتشونه ..گرفتي منظورمو ؟؟!!!!يكم تعصب روي شهرتون داشته باشيد ..شهر سيزد شهركيو در 30 كيلومتري بخودش ملحق كرد با پارتي بازي كه كلانشهر بشه اونوقت مسئولين شهر ماسور چسبيده به خرم اباد رو شهر قبول ندارند ..براي آخرين بار بود به سايت شما سر زدم ديگه از اين غلطا نمي كنم ..ببخشيد
نقل قول کردن
#12 مجید 1392-12-16 10:58
درسته که باید درختای مناسب اقلیم اینجا کاشته بشه. ولی آیا در این شهر به فضای سبز رسیدگی می کنند.؟ حالا بیا درخت بکار..؟
نمونه اش ورودی شهر از سمت ماسور تمام بلوار های کناری ومیانی رو چمن کاشتن ولی اصلا خبری از مراقبت ونگهداری ازاین پوشش نمیشه.. اینجوری فایده نداره حالا بیان درخت بکارن وقتی که مراقبت نباشه بی فایده ست.. بعدشم این همه مشکل توی این شهر که از همه مهم تر نظافت بلوارها وخیابونا چه اصلی وچه فرعی .. اصلا چندماهه انگاری این کار (نظافت) توی این شهر تعطیل شده.
نقل قول کردن
#13 ترابی 1392-12-20 23:42
بسیار بجا و دلسوزانه بود...
نقل قول کردن
#14 حمید 1394-05-12 15:55
سلام
ببخشید من متوجه این جمله شما نشدم:
آیا میدانید که درخت نخل و کاج جز درختانی هستند که در تغییرات دمایی چند سال اخیر خرم اباد که تابستان این شهر را به جهنم تبدیل نموده اند بی تاثیر نبوده اند ؟؟
یعنی چی؟ یعنی کاج و نخل باعث گرم شدن بیشتر شهر شدن؟ داریم همچین چیزی؟؟؟؟
نقل قول کردن
#15 جوادي-کارشناس ارشد فضاي سبز 1394-12-13 19:44
ديد گاه اقاي ساکي کاملا معقول و بجا مي باشد. مو قعي که در خيابان شريعتي قدم ميزنيد احساس ميکنيد که در يکي از شهر هاي استان خوزستان هستيد-
در خت نخل کاليفرنيا يک گونه غير بومي و مهاجم محسوب ميشود و کاشت ان کاملا غير مهندسي مي باشد- حتي برخي اساتيد تراز اول رشته منابع طبيعي مانند دکتر حسين اخاني با کاشت اين گونه هاي مهاجم وسوزني برگان هم مخالفند-
چرا به جاي نخل تک لپهاي از گونه هاي بومي استفاده نشود- ميتوان بدون قطع نخلها انها را جابجا نمود و تقديم به استان هاي گرمسيري کرد- فقط از سطح شهر خرم اباد بايد پاکسازي شوند
نقل قول کردن
#16 سمیه 1395-03-02 09:24
باسلام واحترام خدمت آقای ساکی متشکر وممنون از مطلبتون ، واقعا به نکاتی اشاره نمودید که خیلیا بخصوص مدیریت شهری به این موضوع توجه نکرده من ازتون میخوام لطف کنید علاوه بر ین موضوع به معرفی گونه های گیاهی دیگه ای مثل چمن،انواع گلهای فصلی ،زینتی و آپارتمانی ، درختان مثمر که سازگار با شرایط اقلیم خرم آبادهستن بپردازید با توجه به اینکه یه بخش کوچیکی از پایاننامه من بررسی گونه های گیاهی سازگار با اقلیم خرم اباد هست
نقل قول کردن
#17 بیرانوند 1395-07-22 11:40
نخل مختص مناطق گرمسیریه چ ربطی به لرستان معتدل داره بجای نخل سرو کاج بکارن اگه من شهردار بودم حتما درختای نخل رو در میاوردم و بجای اون سرو میکاشتم...
نقل قول کردن
#18 یک انسان بی سواد 1395-08-06 16:06
یه سوال داشتم . اگه درخت نخل همون خرماست چرا برگ درختایی که تو عکس بالاست ..........
نقل قول کردن
#19 یک انسان بی سواد 1395-08-06 16:13
این درختی که توی عکسه پالم بادبزنیه نه نخل و مقاومت خوبی هم توی سرما داره حتی سرمای زیر صفر ( نه دیگه خیلی سرد )
نقل قول کردن
#20 . 1395-10-14 21:35
درختای نخل توی اصفهانم کاشته میشن ولی فقط کنار در هتل ها و پاساژها...

توی اصفهان نخل ها کمی به بار میشینه ولی به مرحله رسیدن نمیرسه...
نقل قول کردن
#21 سجاد 1396-02-22 14:05
سلام
نقل قول کردن
#22 سجاد 1396-02-22 14:11
سلام.آقای ساکی شما حرف دل خیلی از دوست داران محیط زیست رو زدید.واقعا این وضعیت دل آدم رو بدرد میاره من محل کارم تو اهوازه تو اهواز هم دارن از درختان غیر نخل استفاده میکنند ولی هنوز هم نخل هست تو اهوازدیده میشه.وقتی من به خرم آباد میام با دیدن این نخل ها دلم میگیره و احساس میکنم تو اهوازم
نقل قول کردن
#23 حمزه حسنوند 1396-03-07 18:14
کجای داداش من ناامید کردی کدام درخت چناربریدن بجاش نخل کاشتن، تغيرات آب وهوایی موجب شده خرم آباد به جنوب نزدیک تربشه، نخل درخت قشنگيه شما به سلیقه اکثریت احترام بذار،بعدش آب کجا بود الان براخرم آباد آب ازکاکا رضاالشتر آوردن، نخل بهترکمتراب مصرف میکنه.
نقل قول کردن
#24 حمزه حسنوند 1396-03-07 18:33
همه بحران آب رافراموش کردند آب لرستان که فقط متعلق به خودمان نیست به پایین دست هاهم تعلق داره خوزستان منظورمه، حقوقی گفتم، نخل مزیتش اينه کم آب مصرف میکنه، خداروخوش مياد ماازگاز جنوب بهره ببریم واونا توگرد غبار باشن، منصف باشید همه جای ایران سرای من است، درجواب هلن هم که گفتن يه عده اومدن از دهات اطراف جاروبرما تنگ کردن، پاک ازت ناامید شدم مثلا تزروشنفکری ميدي همه اجداد ما تا صد سال پیش تو ایلات اصیل لرستان چون حسنوند بیرانوند سپهوند بهداروند...زیست داشته اند حالا همه کم بیش با يه مجموعه شهری بنام خرم آباد که متعلق به همه ایلات اطرافه زندگی میکنیم یاارتباط داریم،این تفکرات ازبس خنده دارن منسوخ شدن.
نقل قول کردن
#25 هانیه 1396-04-13 13:46
سلام من طراح منظر هستم و با متن نوشته شده کاملا موافقم ما اصولا سعی داریم با طبیعت بجنگیم و هر چیزی رو که به محیط منطقه ربط نداره میخوایم قالب کنیم در صورتی ک در علم منظر باید دید طبیعت چ چیزی رو خودش قبول میکنه در خیلی از مناطق گیاهانی بوده و نابود شده و ب جای اون طبیعت خودش هر چیزی رو ک میخواد جایگزین میکنه .در هر صورت مشکلات عدیده فراوانی در همه جوانب هست اما در بحث طبیعت هم مردم و هم مسئولین موظف هستن راه چاره ای بیندیشن .ممنون بخاطر متن مفیدتون
نقل قول کردن
#26 محمد 1396-08-30 23:26
شما اول ببینید لیلی زن بود یا مرد . حکایت بحث های بالاست که شناختی از نخل (درخت درخت ) ندارید و بعد درموردش قضاوت میکنید . این درختان نخل نیستند بلکه درختان زینتی هستند . نخل بسیار به سرما حساس و با کمترین سرما ازبین میرود.
نقل قول کردن
#27 سعید 1396-12-21 10:19
سلام و وقت شما بخیر
البته جناب آقای ساکی به مطلب خیلی خوبی اشاره کردن و اون هم جایگزین کردن درختان بومی به جای در خت های پنچه کلاغی که هم بی خاصیت هستن هم زشت اما کو گوش شنوا
نقل قول کردن
#28 سعید 1396-12-21 10:40
سلام جناب حمزه حسنوند من موافق نظریه شما هستم ولی گونه های درختی بومی یافت میشه که هم ازنظر زیبای وهم ازنظر مصرف آب مناسب کاشت فضای سبز وپارکهاست
آقای حسنوند بزرگان دینی ما به جای دهات بادیه نشین ویا چوپان بودند خودتو ازسخنان نسنجیده ناراحت نکن
در ضمن میدونی بزرگترین دکده دنیا کجاست همین جاست ایران لرستان دکده خرم آباد
اینشم افتخاره
نقل قول کردن
#29 عارف 1397-03-20 07:44
با سلام خدمت شما این درختی که کاشته اند از خانواده نخلهای زینتتی می باشد درخت نخل از زیباترین درختان برای کاشتن در بلوار کاشته میشود و در جزیره کیش درخت نخل زیبایی زیادی به جزیره داده و درخت نخل شباهت زیادی به درخت نارگیل داره.
نقل قول کردن
#30 حدیث 1399-08-24 16:33
با عرض سلام واقعا حرف دل خیلی از مردم خرم آباد زدی ما واقعا ازتون تشکر می کنیم واقعا باید درختای نخل که کاشته شده رو قطع کرد ای کاش کسی باشه این کار رو بکنه کااااااش
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا