فقر و فلاکت بالا در لرستان سرسبز و آباد با روان آب‌های بی‌شمار، معادن غنی سنگ، زمین‌های حاصل خیز، نیروی کار جوان و تحصیل‌کرده و... به‌هیچ‌عنوان با هم جور درنمی‌آید.



هدر رفت سرمایه و بی‌توجهی به نیروی کار جوان در استان، عدم شایسته‌سالاری و طایفه‌گرایی از یک طرف کم‌لطفی مسئولان کشوری و نادیده انگاشتن لرستان از سوی دیگر روزبه‌روز بر مشکلات استان افزوده است و فقر و فلاکت را میهمان زندگی‌هایمان کرده است.
 آمار بالای خودروهای شوتی لرستانی در جاده‌های کشور تأییدی بر این ادعا است به‌طوری‌که مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی استان اعلام می‌کند که 70 درصد خودروهای شوتی در جاده‌های استان مرکزی متعلق به لرستان است و 2500 خودروی شوتی در محورهای مواصلاتی لرستان تردد دارند.
 
بیکاری و قاچاق کالا
فرماندار خرم‌آباد معتقد است که هر جا بیکاری بیشتر باشد مشکلاتی از این دست بیشتر است و در چنین شرایطی است که جوانان به قاچاق کالا روی می‌آورند.
جعفر طولانی به «یافته » می‌گوید: بیکاری و محرومیت تلنبار شده در لرستان حاصل کوتاهی‌هایی است که ریشه تاریخی دارد.
وی می‌افزاید: بحث خودروهای شوتی فقط مختص لرستان نیست و بیشتر استان‌های مرزی و محروم چون هرمزگان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و لرستان و... درگیر آن هستند.
او می‌افزاید: با وجود قوانین بازدارنده در این باره و توقیف روزانه این خودروها، دیده می‌شود که بعد از مدتی دوباره، قاچاق کالا را ادامه می‌دهند.
وی ادامه می‌دهد: علاوه بر بحث قاچاق کالا، نحوه تردد این خودروهاست که برای جامعه مشکل‌ساز شده است.
طولابی می‌گوید: این افراد قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی‌کنند و همین مسئله موجب افزایش تلفات جاده‌ای شده است.
او معتقد است که حل این مشکل مستلزم ایجاد شغل برای این افراد است و تنها توقیف این خودروها کارساز نیست.
 
سود کار بالاست
در خصوص پدیده شوتی نمی‌توان فقط بیکاری را دلیل این معضل عنوان کرد چرا که سود بالای این کار موجب ترغیب افراد بیکار و کسانی که به دنبال درآمدهای بالا هستند به این کار شده است.
در حال حاضر هر رفت و برگشتی برای شوتی‌ها درآمدی بین 2 تا 4 میلیون تومان دارد و این رقم برای یک سفر چندروزه چشم‌گیر است.
رضا مرادی راننده خودروی شوتی در خرم‌آباد است وی که پس از سال‌های بیکاری به این کار روی آورده است در خصوص نحوه کارشان به «یافته» می‌گوید: بعد از بارگیری در ساعات خاصی از شبانه‌روز و به‌طور هم‌زمان با دیگر خودروها شروع به حرکت می‌کنیم.
وی ادامه می‌دهد: از آنجا که باید بار سریع و سالم دست مشتری برسد با سرعت بالا و حتی گاه تا 200 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنیم و گاه تا مقصد پایمان را از روی گاز بر نمی‌داریم.
 
کار ما خلاف نیست
مرادی می‌گوید: در واقع این کار توسط قاچاقچیان بزرگ اداره می‌شود یعنی کالای موردنظر با وجود موانع موجود وارد کشور شده است. او می‌افزاید: به‌این‌ترتیب کار ما خلاف یا قاچاق نیست ما یک سری جنس مجاز را از شهری به شهر دیگر انتقال می‌دهیم.
این راننده شوتی می‌گوید: تنها خلاف ما در این باره سرعت غیرمجاز است که بارها هم در این باره جریمه می‌شویم.
 
 رونق قاچاق و بی‌رونقی تولیدکنندگان داخلی
تا وقتی واردات و صادرات یک کشور در چهارچوب قانونی اتفاق نمی‌افتد سودجویان از هیچ تلاشی برای رسیدن به مقاصدشان کوتاهی نمی‌کنند.
مسئله حمایت از تولید ملی و رونق تولید برای چرخیدن چرخ کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی موضوع کوچکی نیست و با توجه به شرایط اقتصادی کشور پرداختن به این مهم، از واجبات است.
واردات بی‌رویه و قاچاق فراوان اجناسی که در داخل کشور تولید می‌شود نه‌تنها سبب بی‌رونقی فعالیت تولیدکنندگان شده بلکه باعث شده که کالاهای داخلی مورد استقبال مردم قرار نگیرند و در عمل حمایتی از تولیدات داخلی اتفاق نیفتند و همین مسئله موجب تعطیلی کارخانه‌ها و کارگاه‌ها و افزایش رقم بیکاران و قاچاقچیان شده است.
لذا از مسئولان امر انتظار می‌رود که برای رونق تولید، حمایت از نیروی کار و جلوگیری از تلف شدن جوانان در جاده‌ها، مشکل شوتی‌ها را ریشه‌ای حل کنند و با قطع کردن دست قاچاقچیان و فعال کردن کارخانه‌ها و رونق تولیدات داخلی شکوفایی اقتصادی را برای کشور و استانمان رقم زنند.

 
 گزارش: فاطمه دارابی- خبرنگار یافته

شوتی‌ها نماد فقر و فلاکت لرستان


توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش فرهنگی آن‌ها است.