احسان روزبهاني- بوكسور ملي‌پوش- يافتهمتاسفانه شرایط اجتماعی مردم لر به گونه‌ای است که تمام سرمایه‌های طبیعی، اقتصادی و انسانی این قوم ثروتمند به غارت رفته و نه تنها از آن‌ها تشکري نمی‌شود، بلکه همیشه باید پذیرای کنایه‌ها و متلک‌های آن‌چنانی هم باشند!

به گزارش يافته به نقل از نشریه فرهنگی و اجتماعی لور، در شبی که قسمت دیگری از سریال "سرزمین کهن" مستقیماً به قوم "بختیاری" حمله کرد، برنامه ورزشی "خط قرمز" که از شبکه دوم سیما پخش می‌شود میزبان "احسان روزبهانی" بوکسور ملی‌پوش كشورمان بود.

مجری برنامه در معرفی مهمان، اشاره‌ي گذرایی کرد که وی اصالتاً بروجردی است، اما ظاهراً این قهرمان سرافراز وطن، دل پری از این مساله داشت، بلافاصله تاکید کرد که من می‌دانم چرا این اشتباه می‌شود! مجری بنده خدا توضیح داد که تقریباً تمام سایت‌ها در زندگی‌نامه‌تان چنین نوشته‌اند.(1)

اما روزبهاني گفت که اشتباه شده! من اصالتا تهرانی‌ام یعنی خودم متولد تهرانم، البته پدرم متولد بروجرد و مادرم همدانی است! وی تاکید کرد "ولی من خودم همیشه واسه تهران بوده‌ام".

چندی قبل نیز "حامد لک" در گفت‌وگو با عادل فردوسي‌پور در برنامه 90 تاکید کرده بود الیگودرزی دانستن او یک اشتباه نابخشودنی است و وی اهل باقرآباد شهر‌ری است. البته می‌گویند اصلیتش از ازنا و الیگودرز است!

قبلاً مصاحبه‌هایی از برخی چهرهای لرستانی فراز کمالوند‌(مربی فوتبال)، آرش میراسماعیلی‌(جودوکار) و حمید گودرزی‌(بازیگر) باعث رنجش مردم لر شده بود، اما آیا به راستی این جوانان لرتبار چه برداشتی از هویت خویش، قوم لر و جایگاه خود در این میانه دارند؟!

کسانی که از رفتار امثال حامد لک‌ها و احسان روزبهانی‌ها ناراحت می‌‌شوند چه توقعی از این طور افراد دارند؟ آیا سخت بود اضافه کردن فقط یک جمله به تکذیبیه‌های شدیدشان! این که "البته به اصالت بروجردی يا اليگودرزي خودم و اجدادم افتخار می‌کنم" همین!

کسی از حامد لک یا احسان روزبهانی نخواسته که شناسنامه‌شان صادره از الیگودرز و بروجرد باشد! گیرم که هفت پشت این‌ها هم ترک و هندو باشد، حالا که مجری تلویزیون به اشتباه اين تازه به دوران رسيده‌ها را اهل این‌جا می‌خواند، چه ایرادی دارد این قدر باهوش باشند که بفهمند با یک جمله می‌توانند حمایت یک قوم را به سمت خود جلب کنند، این که بگويند: "اگر متولد لرستان بودم افتخار می‌کردم"!

به راستي دیار آیت‌الله العظمی بروجردی، عبدالحسين زرین‌کوب، عبدالمحمد آیتی، علامه بحر‌العلوم، محمدجعفر شهیدی، مهرداد اوستا، کریم‌خان زند، فولادوند، علي دلاور، باباطاهر، اتابکان لر، ديار مفرغ، شیردال، کلماکره، فلک‌الافلاک، تمدن کاسیت و ... به این به اصطلاح ورزشكاران و هنرمندان تازه به دوران رسیده نیازي دارد یا این‌ها به هویت و تاریخ خود محتاج هستند؟!

_________________________

پي‌نويس:

طايفه روزبهاني به همراه گودرزي و ياراحمدي 3 طايفه پرجمعيت بروجرد (مركزيت آن‌ها در روستاي دِه‌تُركان اما پراكنده از بروجرد و اشترينان تا ملاير) مي‌باشند كه بيش از 2 قرن قدمت سكونت در اين منطقه را دارند.