دفاع از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات (مصوب مجلس شورای اسلامی، سال 87)
 
 🔹 درخواست برای پیگیری موضوع 
 
حق طبیعی خبرنگاران، پژوهشگران، محققان و آحاد مردم است که دسترسی آزاد به اطلاعات و آمار تعداد مبتلایان و تعداد جان‌باختگان روزانه بیماری کووید 19 ویژه استان لرستان را همچون روزهای گذشته داشته باشند (با استناد به روح حاکم بر قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات).
 
این نوع آمارها از نوع اطلاعات و آمارهای عمومی هستند که در همه کشورها از جمله کشور خودمان نیز اعلام می‌شوند و خوشبختانه وزارت بهداشت به صورت روزانه آن‌ها را در کل کشور اعلام می‌کند.
 
متأسفانه و به هر علتی به مدت دو روز متوالی آمار روزانه در استان لرستان اعلام نشده است!
 
دسترسی آزاد به اطلاعات و داده‌ها از جمله مباحث مهم ذیل مفهوم گردش آزاد اطلاعات و از جمله حقوق شهروندی در جامعه محسوب شده تا جایی که در کشور خودمان یک قانون تحت عنوان «قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» نیز تصویب شده است و نشان‌دهنده اهمیت ترویج شفافیت و اهمیت دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات عمومی در نظام جمهوری اسلامی ایران و سیستم مردم‌سالاری دینی است.
 
قانون مذکور در راستای دفاع از حق شهروندی دسترسی آزاد به اطلاعات عمومی تصویب شده است و دارای 23 ماده و تعداد هفت تبصره است.
 
براساس اطلاعات و داده‌ است که یک خبرنگار، یک محقق، یک پژوهشگر و در مجموع یک شهروند، می‌تواند دست به تحلیل و ارزیابی و آگاهی‌بخشی صحیح و علمی در راستای سلامت جامعه بزند.
 
اگر شما اطلاعات و داده در دست نداشته باشید یا به هر علتی، حق شهروندی دسترسی آزاد به اطلاعات و داده از شما سلب بشود خود به خود نمی‌توانید یک تحلیل و ارزیابی واقع‌بینانه از وضعیت موجود داشته باشید و حتی نمی‌توانید یک اطلاع‌رسانی مبتنی بر واقعیت‌ها و داده‌ها ارائه دهید.
 
از این روست که اگر بخواهید به مردم آگاهی‌بخشی بدهید و رسالت اطلاع‌رسانی صحیح و واقع‌بینانه همچون گذشته تداوم داشته باشد و پژوهشگران و محققان نیز بتوانید تحلیل داده انجام بدهند نیاز است همچون روزهای گذشته، آمار استان لرستان از بیماری کرونا (COVID _19) به صورت روزانه اعلام شود تا مسیر اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی، مختل یا محدود نشود.
 
بنابراین براساس توضیحات داده شده و با استناد به قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات (مصوب مجلس شورای اسلامی) و به عنوان یک شهروند از دانشگاه علوم پزشکی لرستان، همچنین از مدیرکل محترم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان، جناب آقای فتایی (حوزه اطلاع‌رسانی ستاد استانی مبارزه با کرونا) که از نیروهای باتجربه این اداره کل هستند و از مدیرکل محترم روابط عمومی استانداری لرستان، خانم ایرانی تقاضا می‌شود در این زمینه از طریق دانشگاه علوم پزشکی استان، پیگیری‌های لازم را انجام داده و مسیر اعلام آمار روزانه بیماران کرونا در استان لرستان توسط دانشگاه علوم پزشکی استان برمعیار حق شهروندی دسترسی آزاد به اطلاعات و داده‌ها و با استناد به قانون ذکر شده، به همان مسیر پیشین یعنی اعلام روزانه آمار، بازگردد.
 
در ماده 23 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات آمده است: «قانون فوق مشتمل بر بیست و سه ماده و هفت تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ ششم بهمن‌ماه یک هزار و سیصد و هشتادوهفت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۳۱/ ۵/ ۱۳۸۸ از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام با الحاق یک تبصره ذیل ماده (10)، موافق با مصلحت نظام تشخیص داده شد».
 
✍️ شهرام شرفی

حق دسترسی آزاد به آمار روزانه کرونا در لرستان