وضعیت دیواره‌های ساحلی رودخانه گِلال در شهر خرم‌آباد به‌گونه‌ای است که در صورت تکرار سیلی با دبی سال گذشته خسارات زیادی به بار خواهد آمد.
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر خرم‌آباد ضمن بیان این مطلب به «یافته» می‌گوید: دیواره‌های ساحلی کرگانه اصلاً دست نخورده است در ساحلی علوی هم کاری انجام نشده است و در صورت بروز سیل، آب وارد خانه‌های مردم می‌شود و مشکلات زیادی به وجود می‌آید.
سجاد بابایی ادامه می‌دهد: در قسمت پل بهداری که هنوز در مرحله شمع گذاری است در صورت بالا آمدن آب، دیواره‌های ساحلی تخریب می‌شوند و آب وارد دانشگاه علوم پزشکی می‌شود. البته شهرداری سعی کرده با نیوجرسی از خطرات احتمالی جلوگیری کند اما به‌طور حتم این بلوک‌های سیمانی نمی‌توانند جلوی حجم عظیم سیل را بگیرند.
وی می‌گوید: در نزدیکی پل اناری هم دو ساختمان قدیمی وجود دارد که در صورت بروز سیل به طور حتم فرو می‌ریزند.
این مقام مسئول می‌گوید: در ماسور هم کار خاصی انجام نگرفته است با توجه به کوچک بودن دهانه قدیمی پل ماسور، در صورت بالا آمدن آب و شدت بالای سیل، مشکلات سیل گذشته تکرار می‌شود.
بابایی از وضعیت موجود بسیار نگران است و می‌گوید: شهرداری می‌توانست خیلی بهتر عمل کند.
وی اظهار می‌کند: اعتبارات مربوط به سیل بسیار دیر محقق شد. از طرفی به دلیل مشکلات مالی زیادی که شهرداری خرم‌آباد دارد هیچ پیمانکار باسابقه‌ای حاضر نشد برای شهرداری کار کند و به‌ناچار شهرداری هم با چند پیمانکاری که سابقه چندانی ندارند قرارداد بست که به‌طور حتم، در این باره هم به مشکل برمی‌خوریم.
وی می‌گوید: نمی‌توان گفت که شهرداری در این مدت کاری انجام نداده است اما آنچه مشهود است روند کار بسیار کند است و نیمه‌کاره بودن کارها در این شرایط، با به حال خود رها کردنشان هیچ فرقی ندارد.
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر خرم‌آباد می‌افزاید: در این شرایط فقط باید بنشینیم و دعا کنیم که تمام پیش‌بینی‌ها در مورد سیل اشتباه باشد و شدت بارش‌ها کمتر شود.
او می‌گوید: چنان چه شهرداری چندهفته‌ای به طور مستمر کار را پیگیری کند پروژه‌های مربوط به مقاوم‌سازی دیواره‌های ساحلی به پایان می‌رسد.



محمد شریفی مقدم شهردار خرم‌آباد هم در گفتگو با «یافته» می‌گوید: شهرداری تمام تدابیر لازم را در نظر گرفته است و در مکان‌هایی که لازم است سعی کرده با نیوجرسی از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کند. وی ادامه می‌دهد: نقاط ساحلی را که سال قبل با مشکل مواجه شد را با نیوجرسی بسته‌ایم تا اتفاقات سیل قبلی تکرار نشود. شهردار اظهار می‌کند: نیروهای خدمات شهری و امدادی در آماده‌باش کامل هستند و امیدواریم در این باره مشکل خاصی پیش نیاید.
شریفی می‌افزاید: پروژه دیواره‌های ساحلی شهر در برخی نقاط تا 80 درصد پیشرفت داشته است.
در حال حاضر وضعیت شهر به‌گونه‌ای است که مردم ناچارند خودشان گلیم شان را از آب بیرون بکشند و هر طور شده جان و مال خودشان را از این سیلاب نجات دهند چرا که در یک سال گذشته تدبیری برای مبارزه با سیل و تکرار مشکلات گذشته اندیشیده نشده است و ترمیم خرابی‌های سیل گذشته هم نیمه‌کاره مانده است؛ بنابراین بر ماست که بدون اتکا بر نیروی مسئولان، مراقب خودمان باشیم و با دوری کردن از محل‌های بروز سیل، جان خود را نجات دهیم.
 
 
 

فاطمه دارابی (پایگاه خبری یافته)
 
 

تنها راهکار مقابله با سیل در خرم‌آباد / دعا کنیم سیل نیاید!