نحوه‌ی ثبت‌نام برخی از کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در خرم‌آباد نمادی است از بی‌سوادی محض رسانه‌ای، جهل جامعه‌شناختی و ناآگاهی آنان از عنصری به نام افکار عمومی!
 
ژست‌های عجیب‌وغریب و همراهی سیاهی لشگران شال و ستره پوشیده و گلونی به سر کرده برای به راه انداختن کارناوال‌های مثلا تبلیغاتی، حکایت از کم‌سوادی و بی‌اطلاعی آنان از اصول کار سیاسی و تبلیغات انتخاباتی و عدم شناخت آنان از وضعیت جامعه و زندگی مردم دارد.
 
جای سوال است کسانی که شعار خدمتگزاری به مردم را سر می‌دهند، چگونه در اولین گام تا این حد درک پایینی از جامعه دارند و این‌چنین به مردم دهن‌کجی می‌کنند و با چه دیدگاه و دانشی می‌خواهند بر کرسی‌های مجلسی بنشینند و سرنوشت یک ملت را تعیین کنند؟!
البته پازل این ناپختگی و کم‌تجربگی کاندیداها را مشاورانی بی‌تجربه و نامتخصص تکمیل می‌کنند. مشاورانی که ظاهراً خیلی خوب ژست می‌سازند و در عمل بسیار بد آبرو می‌برند!
کسانی که اگر درک درستی از مردم‌شان داشتند، برای اقناع افکار عمومی هم که شده سعی می‌کردند بدون پیرایه چند جمله با مردمشان همدردی کنند و نشان دهند که ناامیدی مردم را از انتخابات می‌فهمند و می‌خواهند فارغ از هیاهوی همیشگی و بی‌مایه انتخابات خیلی ساده به آن‌ها امید بدهند.
 
حقیقت این است که مجلس شورای اسلامی جای نخبگان و صاحب‌نظران است؛ نه افرادی که ابتدایی‌ترین اصول افکار عمومی و نیازهای مردم را نمی‌شناسند، نگرانی‌های آنان را درک نمی‌کنند و دغدغه‌ی اصلی‌شان در گام اول، ژست‌های مسخره‌ و تبلیغات نامتعارفی بود که نشان از بی‌سوادی رسانه‌ای و شیوه‌ی کنترل افکار عمومی و شناخت آن داشت.

به‌طور قطع این‌ها افراد نخبه و تأثیرگذاری نیستند که شوربختانه در یک هفته‌ی ثبت‌نام، این کج‌سلیقگی آنان به‌وضوح به چشم آمد.
متأسفانه امروز سطح نمایندگی مجلس شورای اسلامی به‌عنوان راس امور، چنان تنزل پیدا کرده است که اگر ادامه پیدا کند و باز هم مسیر گذشته را در معیارهای انتخابمان طی کنیم، مجلس آینده از این هم که هست ضعیف‌تر خواهد بود.
 
مردم ما امروزه مضطرب از افزایش تورم، فقر، گرانی، بیکاری، افزایش قیمت بنزین و از همه مهم‌تر دغدغه‌ی قوت لایموت روزانه‌ی خود، نیازمند موکلانی هستند که علاوه بر توان مدیریتی و تجربه و تخصص در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... حداقل درد را در جامعه و حوزه‌ی انتخابیه‌ی خود بشناسد و برای درمان آن نسخه بپیچد و از همه مهم‌تر مردم را مَحرم خود بداند.
 
کاندیداهای محترم؛ حداقل احترامی که تا زمان برگزاری انتخابات می‌توانید به مردم بگذارید این است که به دور از رفتارهای عوام‌فریبانه، با مردم شفاف و باصداقت صحبت کنید.
 
قطعاً اگر کسی بر اساس احساس تکلیف و انجام‌وظیفه کاندیدا شده باشد، گرفتن این ژست‌ها و جمع‌کردن معدودی از اقوام و آشنایان در زمان ثبت‌نام را برای رسیدن به هدفش ضروری نمی‌داند و کاندیداهایی که فکر می‌کنند با این شیوه‌ی تبلیغاتی به مجلس راه پیدا می‌کنند، نه نخبه هستند و نه آگاه به شناخت افکار عمومی!
 
امین جعفری_ کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه



توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش آن‌ها است.