یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

بی‌گمان سال 1398 که آغازین سال گام دوم انقلاب به شمار می‌آید به لحاظ انتخابات یازدهمین دورة مجلس شورای اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و قابل‌تأمل و اعتنا است.
شنیده‌ها بر آن حکایت دارد جوانانی خوش‌نام با سوابق و تحصیلات عالیه قصد ورود به عرصه انتخابات را دارند. فضای ایجاد شده در گام دوم انقلاب که با تدبیر هوشمندانه مقام معظم رهبری برای جوانان و ورود آنان به عرصه‌های اجتماعی و سیاسی پدید آمده، نویدبخش تحولات اساسی و بنیانی برای ایجاد ساختار سیستماتیک کشور است. به همین سبب بر اساس شنیده‌های قریب به حقیقت امین امرائی (متولد 1363 از شهرستان کوهدشت) اولین چراغ ورود به انتخابات را روشن کرده است. وی مدیر پروژه‌های مهم و دارای تحصیلات عالیه در رشته مهندسی نفت و فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران بوده و بیش از ده مقاله علمی و پژوهشی و 5 جلد کتاب در حوزه تخصصی نفت و زیرشاخه‌های آن نگاریده است.
باری قصد نگارنده بر آن نیست از کسی تعریف و یا کسی را تخریب نماید. هدف آن است نقبی به چهل سال گذشته بزنیم و با دیدی تحلیلی و مقایسه‌ای چراغی راهی به‌وسیله نقد منصفانه برای ورود به گام دوم انقلاب داشته باشیم. نقاد باید از موهبت ادراک و ذوق انصاف و شناخت بر اساس شواهد و قرائن مستند بهره‌مند باشد و بتواند با بهره‌گیری از تحلیل گفتمان مبانی و راه‌های اصلی را با استفاده از سطح توصیف و سپس ارتقا آن به سطح تبیین کشف معنا کند. این روش تحلیل گفتمان از سطح بافت موقعیت فردی به سطح کلان یعنی جامعه، تاریخ و ایدئولوژی وسعت پیدا می‌کند و در نهایت امر سیر تکوینی جامعه را بهبود می-بخشد.
در این مجال شهرستان کوهدشت را به عنوان پایلوت قرار داده و آن را در سطح توصیف، تبیین و تفسیر بررسی و سپس به مقایسه و نتیجه‌گیری می‌پردازیم. برای مداقة بیشتر و روشن شدن موضوع تمام نمایندگان ادوارگذشته شهرستان کوهدشت از ابتدای انقلاب تا چهل سالگی انقلاب گروه (الف) بنام نمایندگان ادوار و جوانان جدیدالورود در گروه (ب) بنام امین ها قرار داده و به توصیف، تفسیر و تبیین آنان پرداخته و آن گاه براساس مقایسه دو گروه نتیجه گیری انجام می گیرد.

 


 
گروه الف نمایندگان ادوار
محمدرضا عباسی فرد،
سطح توصیف: متولد 1328، دارای تحصیلات فقه و مبانی حقوق، نماینده دورة اول مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه کوهدشت 1359، سن هنگام ورود به انتخابات 31 سال، نماینده دوره دوم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه خرم آباد در سال 1363، سوابق بعد از نمایندگی، معاون اجرائی قوه قضائیه، عضو حقوقدان های شورای نگهبان، عضو مجلس خبرگان رهبری از سوی مردم خوزستان، مشاور رئیس جمهور در دوران اصلاحات، مشاور مجمع تشخیص مصلحت نظام، سوابق قبل از نمایندگی تحصیل در حوزه و مبارز انقلابی؛
 سطح تبیین و تفسیر: آن چه براساس شواهد و مستندات موجود در مورد محمدرضا عباسی فرد می توان یاد کرد و ذکر نمود، این است که تمامی مراتب و عنوان ها را بعد از کسب کرسی نمایندگی در دو شهرستان کوهدشت و خرم آباد به دست آورده است. از آنجائی که فردی خطیب بوده در تمامی دولت های بعد از انقلاب به جز دولت نهم و دهم به نحوی مطلوب نفوذ داشته است. در دوران نمایندگی مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی توانست رئیس جمهور وقت را به کوهدشت بیاورد. در انتخابات های کوهدشت و حتا بقیه شهرستان های لرستان تاثیرگذار بود. در دورة سوم انتخابات شهرستان کوهدشت مهم-ترین عامل و تاثیرگذارترین شخصیت به حساب می آمد؛ تا این که انتخابات دورة سوم شهرشتان کوهدشت در طی سه مرحله ابطال و رای گیری مجدد شد. در انتخابات میان دوره ای دورة سوم شهرستان بروجرد شرکت نمود و نتوانست رقیب محمدکریم مروجی شود و از راهیابی به مجلس باز ماند. اکنون وی در آستانه 70 سالگی است. در گام اول انقلاب به مراتب از دیگر نمایندگان شهرستان کوهدشت بیشتر از همه توفیق دستیابی به مناصب مهم را داشته و در دو جریان مهم اصولگرائی و اصلاح طلبی حضوری پر رنگ در مقاطع مختلف از خود نشان داده است.
 
علی اصغر اسفندیارپور
سطح توصیف: متولد 1334، دارای فوق دیپلم در هنگام وررد به عرصه انتخابات، نماینده دورة دوم مجلس شورای اسلامی سال 1363، سن هنگام ورود به عرصه انتخابات 29 سال، سوابق مهم بعد از نمایندگی مدیرکل آموزش و پرورش استان لرستان در دوران اصلاحات، سوابق قبل از نمایندگی سپاه کوهدشت و از جوانان کوشا و تند انقلابی؛
سطح تبیین و تفسیر: اسفندیارپور به همراهی عده ای از جوانان انقلابی عضو حزب جمهوری شاخه کوهدشت بودند. در آن سال-های اولیه انقلاب جوانی تندرو و سری پرشور داشتند. وی با مشورت محمدکریم مروجی وارد عرصه انتخابات شد و توانست با 26 هزار رای از 45 هزار آرای مأخوذه وارد مجلس شورای اسلامی در دورة دوم شود. در دورة سوم مجلس شورای حائز اکثریت آرا شد اما به تائید شورای نگهبان نرسید و منجر به نگارش مقاله معروف «آن سیزده کلمه چه ها که نکرد» توسط کرم رضا پیریائی در روزنامه اطلاعات سال 1367 شد. پیریائی تئوریسن جوانان حزب اللهی و صاحب تفکر و اندیشه آن زمان بود. به هر روی اسفندیارپور از ورود به مجلس باز ماند. رقیب وی علی شاخرهی پس از ورود به مجلس با سخنرانی آقایان منتجب نیا و محمدکریم مروجی به عنوان مخالف اعتبارنامه وی مورد تائید نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار نگرفت و در دورة سوم کوهدشت فاقد نماینده شد. اسفندیارپور در جرگه اصلاح طلبان جای گرفت و به یکی از سرشاخه های قابل اعتنا اصلاح طلبی در کوهدشت بدل شد. وی تا چند دوره بعد قصد انتخابات نکرد و بعد هم که قصد نامزدی انتخابات را داشت، صلاحیت وی مورد تائید شورای نگهبان قرار نگرفت.
 
علی امامی راد
علی امامی راد  ;  سپاسی آسمانیسطح توصیف: متولد 1336، دارای فوق دیپلم دانشسرا تا هنگام ورود به عرصه انتخابات، سن ورود به مجلس 35 سال، نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره های چهارم 1371، ششم 1378 و هفتم 1382، سوابق قبل از نمایندگی کفیل آموزش و پرورش شهرستان کوهدشت، بعد از نمایندگی شاغل در وزارت نفت،
سطح تبیین و تفسیر: بعد از دورة پرتلاطم انتخابات دورة سوم در شهرستان کوهدشت و منع ورود آقایان شاهرخی و اسفندیارپور، عرصه برای ورود علی امامی راد مهیا شد. وی در دورة چهارم مجلس شورای سال 1371 با کسب قریب به چهل هزار رای از مجموع 83 هزار آرای ماخوذه حائز اکثریت آرا شد و به مجلس راه پیدا کرد. در دورة پنجم از رقیب خود شکست خورد و بازماند، اما در دوره های ششم (44 هزار رای از یکصد هزار آرا مأخوذه) و هفتم (40 هزار از 119 هزار آرا مأخوذه) حائز اکثریت آرا شد و برای دو دورة پیاپی از حوزه انتخابیه کوهدشت وارد مجلس شورای اسلامی شد. وی در دورة ششم با ایراد نطق معروفی رسما در جرگه اصولگرایان قرار گرفت. امامی راد در دورة هشتم مجلس شورای اسلامی صلاحیت وی مورد تائید قرار نگرفت، اما در دو دورة نهم و دهم وارد کارزار انتخاباتی شد ولی موفق به کسب آرا لازم برای راهیابی به مجلس نشد.
 
اسماعیل دوستی
اسماعیل دوستی عضو لرستانی شورای شهر تهران و نماینده سابق خرم آباد - یافتهسطح توصیف: متولد 1337، تحصیل کرده دانشسرای مقدماتی تا قبل از وررد به نمایندگی مجلس شورای اسلامی سپس تحصیل در رشته مدیریت دولتی و برنامه ریزی شهری، سن ورود به مجلس 38 سال، سوابق قبل از نمایندگی شهردار گراب (وحدت شهر)، شهردار کوهدشت، الیگودرز و خرم آباد، فرماندار نورآباد، نماینده دورة پنجم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه کوهدشت، سوابق بعد از نمایندگی از جمله شهردار منطقه 3 تهران، استاندار کهکیلویه و بویراحمد، عضو شورای شهر تهران در دورة چهارم،
سطح تبیین و تفسیر: پس از گیرودار درگیری های انتخاباتی شهرستان کوهدشت و پیروزی جناح رقیب در دورة چهارم، اسماعیل دوستی سودای نمایندگی کوهدشت را در سر می پروراند. وی در دورة پنجم مجلس شورای اسلامی با اخذ 44 هزار رای از مجموع 87 هزار آرا مأخوذه سودای نمایندگی-اش به حقیقت تبدیل و راهی مجلس شد. در دورة ششم مجلس از حوزة انتخابیه خرم آباد نامزد شد ولی نتوانست به مجلس راه یابد. سوابق شهرداری و پیشینه نمایندگی، او را به شهرداری منطقه 3 پایتخت رساند. در دورة دوم ریاست جمهوری اصلاحات به استانداری کهکیلویه و بویراحمد گمارده شد و در آنجا توفیقاتی کسب کرد. دوستی به لحاظ تفکری از اصلاح طلبان میانه رو به حساب می آید. او عضو مرکزی حزب اعتماد ملی است. در دورة نهم و دهم به حمایت قاطع از الهیار ملکشاهی برخاست. این رویه خیلی به مذاق اصلاح-طلبان تندرو خوش نیامد. در اصل باعث انشقاق جریان اصلاح طلبی کوهدشت شد.
 
 
علی شاهرخی
علی شاهرخی قبادیسطح توصیف: متولد 1329، دارای تحصیلات حوزوی، سن هنگام ورود به مجلس 57 سال، نماینده دورة هشتم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه کوهدشت 1386، سوابق قبل از نمایندگی از جمله دادستان استان های مازندران و فارس، رئیس دادگاه انتظامی قضات کشور، معاون دیوان عدالت اداری، دارای سوابق انقلابی و مبارزاتی قبل از انقلاب، چهرة شاخص اصولگرائی در کوهدشت؛
سطح تبیین و تفسیر: علی شاهرخی پس از 5 دورة انتخابات شهرستان کوهدشت و ناکامی دورة سوم با قوت وارد عرصه انتخابات شد. چون علی امامی راد بخاطر رد صلاحیت در صحنه انتخابات حضور نداشت. در جریان اصلاحات هم چهرة شاخصی مطرح نبود. از این رو علی شاهرخی با کسب قریب به 50 هزار رای از مجموع 110 هزار آرا مأخوذه حائز اکثریت آرا و راهی مجلس در دورة هشتم شد. وی دوران تلخی از انتخابات دورة سوم کوهدشت را تجربه کرده بود. شاهرخی در انتخابات دورة نهم و دهم حوزه انتخابیه کوهدشت هم توفیق چندانی پیدا نکرد. دورة هشتم مجلس شورای مصادف با دولت نهم بود بدین صورت از نظر جناحی شاهرخی همسو با دولت بود.
 

الهیار ملکشاهی
ملکشاهی: مجلس نهاد مناسبی برای نظارت بر انتخابات شوراها نیست/ 9 هزار نفر برای شوراهای اسلامی استان لرستان ثبت نام کردندسطح توصیف: متولد 1340، دارای تحصیلات کارشناسی ارشد حقوق جزا از دانشگاه آزاد واحد خرم آباد تا قبل از نمایندگی، سن هنگام ورود به انتخابات 50 سال، نماینده دورة نهم 1390 و دورة دهم 1394 از حوزه انتخابیه کوهدشت، سوابق قبل از نمایندگی از جمله رئیس دادگاه انقلاب خرم آباد، مدیرکل دادگستری استان های لرستان و کرمانشاه، معاون اجرائی احکام دیوان عالی کشور؛
سطح تبیین و تفسیر: حمایت محمدرضا عباسی فرد و اسماعیل دوستی نمایندگان ادوار شهرستان کوهدشت از الهیارملکشاهی باعث شد وی در دورة نهم (47 هزار رای از مجموع 113 هزار آرا مأخوذه) و دهم (55 هزار رای از مجموع 128 هزار آرا مأخوذه) حائز اکثریت آرا و در دو دورة پیاپی وارد مجلس شورای اسلامی شود. مشی ملکشاهی اعتدال گرایانه است، هرچند از طیف اصولگرا به حساب می آید. وی از چهره های نزدیک به لاریجانی است. در طول 8 سال حضور در مجلس ریاست کمیسیون قضائی را به عهده دارد. ریاست بر دادگستری لرستان باعث نفوذ و محبوبیت او در بیان کارکنان و قضات استان لرستان است.
 


 
گروه ب( امینها
مقدمه: در گام دوم انقلاب و تدبیر هوشمندانه رهبری برای ورود همه جانبه جوان ها به عرصه های اجتماعی و سیاسی می طلبید برای این طیف نامی در خور انتخاب شود. از این رو با توجه به اعتماد رهبری به جوان ها برای تغییر و آینده سازان اساسی انقلاب در گام دوم تعبیر امین برای این گروه به لحاظ بار معنایی مناسب به نظر می رسد. از قضا چراغ ورود به صحنه انتخابات جوانی بنام امین امرائی روشن کرده است که آن را به فال نیک می نگریم. جوانان مستعد و توانمندی دیگر به حتم قصد ورود به این صحنه کارزار انتخاباتی را دارند و همچنان شایستگی آنان ستودنی است. لذا یک گزینه به عنوان نمونه برای بررسی و شرح برحسب مثل معروف «مشت نمونه خروار است» برای مقایسه و نتیجه گیری تکافوی ادای حق مطلب خواهد بود.
 
امین امرائی
سطح توصیف: متولد 1363، دارای تحصیلات کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران در رشته مهندسی نفت، دانشجوئی دکتری مدیریت ساخت پروژه، نگارنده بیش از 10 عنوان مقاله علمی پژوهشی، نویسنده 5 عنوان کتاب تخصصی در زمینه نفت و مشتقات آن، مدیر چندین پروژه و شرکت مهم صنعتی، سن هنگام ورود به انتخابات 35 سال؛
سطح تبیین و تفسیر: امین امرائی همچون خیل صدها هزار کنکوری پس از تلاش و کوشش مضاعف توانسته وارد دانشگاه شود. رقابت سنگین در بدست آوردن دانشگاه های ممتاز و به ویژه ورود به بازار کار در دهه هشتاد جوانانی پخته و کار بلد را تحویل جامعه امروزی داده است. هرچند کمتر مجال بروز و ظهور در صحنه های اجتماعی و سیاسی به لحاظ شرایط زمانی و مکانی پیدا کرده اند، اما گام دوم انقلاب شاید بهترین مسیر ریل گذاری شده برای این ورود باشد. امرائی برای این که در این شرایط زمانی و مکانی، بتواند مسیر کار و زندگی را بپیماید، تلاش های خستگی ناپذیری از خود نشان داده است. همین امر باعث گردیده در اوضاع بیکاری جوانان تحصیل کرده و نبود شغل کافی درد هم نوعان خود را بیش از پیش حس کند. به واقع با گذشت 35 سال سن و کسب تجربه به همراه تحصیل در مدارج عالیه و درک اوضاع و وضعیت معیشتی جوانان امروزی چنین جسارتی با وجود فضای سیاسی مسموم و رانتی ایجاد کرده است.
 
مقایسه و نتیجه گیری
گام دوم انقلاب حرکتی عظیم برای رفع تبعیض و عبور از خمودگی و روزمرگی خواهد بود. رسوب اندیشه های صرفا سیاسی و فاقد مبنای علمی عارضه ای مزمن در ساختار کشور ایجاد کرده که منجر به فساد سیستمی، پدیده آقازادگی، تجمل گرایی و رانت خواری شده است. از این رو مجلس یازدهم نقش بنیادی در ایجاد حرکت عظیم گام دوم انقلاب دارد. قوه مقننه که از برآیند آرا ملت به وجود می آید در این برهه حساس و مقطع کنونی سرنوشت ساز است. اقشار مختلف مردم، باید با ایجاد روشنگری، مسیر تحول را با انتخاب آگاهانه، هوشمندانه و پرسشگرانه، کسانی را بر کرسی نمایندگی بنشانند که چابک، بروز، سیاست ورز نه سیاست باز، عمیق، آگاه، تحصیل کرده، عالم به مبنای توسعه و تحول اجتماعی و اقتصادی باشند.

باری اکنون براساس تبیین موضوع نکات مقایسه ای ذیل برای نتیجه-گیری عبارتند از:
پس از مقایسه سن ورود نامزده های انتخاباتی در دهه اول انقلاب درمی یابیم که همگی زیر 35 سال سن داشته اند؛
همگی گروه الف تحصیلات عالیه و سوابق آن چنانی در امور اجرائی نداشته و بلکه صرفا بخاطر شور انقلابی و تحولات انقلابی گری حائز آرا شده اند؛
اکثر نمایندگان گروه الف بعد از نمایندگی به مناصب بالاتر ارتقا یافته-اند و در واقع آرا مردم سکوی پرتاب آنان بوده است؛
گروه الف موسوم به نمایندگان ادوار در بدو انقلاب هرگز دغدغه کار، مسکن و معیشت نداشته اند و صرفا بدنبال تحقق ایدئولوژی های خاص جناحی خود بوده اند؛
گروه الف با توجه موقعیت ها و مناصب بدست آورده، همچنان به منطقه و حوزه انتخابیه نگاه سیاسی و منفعت طلبانه جناحی داشته اند؛
گروه ب موسوم به امین ها اگر مجال ظهور در اوضاع آشفته سیاسی پیدا کنند، مثمر ثمر خواهند بود زیرا که درد و رنج بیکاری، مشقت کنکور، خرج تحصیل، مسکن، شغل را با گوشت، پوست و استخوان خود لمس کرده اند؛
نگاه گروه ب صرفا بهبود اوضاع اقتصادی و معیشتی منطقه خواهد بود نه نگاه صرفا سیاسی؛
اوضاع و احوال حوزه انتخابیه کوهدشت بدون هیچ گونه تعصب خاصی در گام اول انقلاب محصول برآیند فکری و نگاه گروه الف (نمایندگان ادوار) و مولود آنها بوده است. خوب یا بد، این گروه باید مسئولیت تمام کارها انجام گرفته از هر نظر اعم سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به عهده بگیرند و پاسخ گوی مردم باشند؛
 
گروه (ب) به لحاظ تحصیلات و مدیریت های دانشگاهی دارای برنامه-های مدون و متقن اعم از کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت با نیروی مضاعف جوانی هستند.
پس از مقایسه این دو گروه به این نتیجه می رسیم؛ بر احاد مردم، نخبگان، سیاسیون، فرهنگیان واجب است، در گام دوم انقلاب با نگاهی فرا جناحی طرحی نو دراندازند. اگر دوباره خام حرف های بی اساس و غیر علمی جناح بازان سیاسیت باز شوند، در آغازین سال گام دوم انقلاب هیچ که سقف فلک را نشکافته اند بلکه برای همیشه مردم را در وادی حیرانی و فقر مطلق ایستا نموده اند. بنا به آیه شریفه 11 سوره رعد «إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» در حقیقت خداوند حال روز ما را تغییر نخواهد داد تا این که خودمان حال را تغییر ندهیم. پس بر اهل قلم، نویسندگان، روزنامه نگاران واجب است، در سال اول گام دوم انقلاب با نگاهی تحلیلی و علمی به بررسی اوضاع و احوال حوزه های انتخابیه بپردازند و زمینه را برای ورود جوانان خوشنام، عالم، تحصیلکرده و رنج کشیده بگشایند. تا بتوانند در این عرصه مجال ظهور و بروز پیدا کنند. از کلیه نمایندگان ادوار هم این خواسته مورد انتظار است که اکنون با گذشت دو سی سال از زندگی شان (بقول فرودسی) همگی همت بگمارند فضا را برای تحول مانند نخست وزیر محبوب مالزی مهاتیر محمد آماده کنند و دست یاری خود را همراه با تجربه سالیان متمادی در اختیار جوانان مومن، متعهد و شایسته بگذارند.


پژوهش و نگارش: مسعود فرج الهی
 

دیدگاه‌ها  

#1 ملت 1398-03-19 13:50
این عزیزان ذی نفوذ هم استانی چقد برای جوانان شهرستان محل تولد خود کوهدشت اشتغال ایجاد کردن

چقد در سد سازی کوهدشت تلاش منتج به نتیجه داشتن

چقد عامه مردم این شهرستان از آنان راضین

در آینده چه برنامه ای برای کمک به این شهرستان کم برخوردار دارن
نقل قول کردن
#2 سلیم 1398-03-19 15:07
احسنت، بسیار تحلیلی علمی و کاربردی بود
انشالله جوانان ورود پیدا کنن، با تفکرهای جدید
نقل قول کردن
#3 شهروند 1398-03-19 15:24
بحث سن یه بحثه
بحث تخصص یه بحث
انشاالله که در کل لرستان ملاک تخصص و جوانگرایی باشد
نقل قول کردن
#4 رضا 1398-03-19 21:42
قطعا با حضور جوانانی مانند جناب امرایی موفقیت نزدیک است
نقل قول کردن
#5 ناصر 1398-03-20 02:59
احسنت واقعا زیبا تحلیل کردید انشالله حضور جوان موفقی مانند جناب امرایی مایع خیر برکت است
نقل قول کردن
#6 یاری 1398-03-20 11:56
بررسی کنید اکثر نمایندگان شهرهای لرستان از طبقه معلم بودند نمیدانم چرا مردم ما اینقدر به جامعه معلمان اعتماد دارند؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا