شهرداري خرم‌آباد - يافتهشوراهای اسلامی شهر و روستا از ارکان اولیه مشارکت مردم در سرنوشت خود و به دست آوردن مطالبات مشروع اجتماعی خویش هستند.

با این اصل که اعضای منتخب شورای یک شهر که منتخب مردم شهر هستند‌، حق انتخاب و تصمیم‌گیری بر اساس نطر و رای فردی و مصالح اجتماعی و موازین شرعی و قانونی هستند‌.

می‌دانیم که شورای یک شهر بر اساس قانون حاکم بر شوراهای اسلامی شهر و روستا‌، مصوب مجلس شورای اسلامی و قانون اساسی حق انتخاب شهردار شهر و یا دهیار روستا را دارند. مشکلی در انتخاب و یا نظر فردی اعضای شورای یک شهر نمی‌بینم و مخالفتی ندارم‌، اما سوالی دارم و آن این است که‌: بر اساس چه معیار و هدف و رویکردی اعضای شورای یک شهر "شهردار‌" انتخاب می‌کنند؟ ملاک انتخاب‌شان چیست؟!

سابقه‌، تجربه، دانش، تعهد، کارآیی و کارامدی، تخصص و یا خروجی کار؟ کدام یک اولویت انتخاب‌شان است‌‌؟!

خط‌کش  و ترازوی این انتخاب چه می‌تواند باشد؟

چه خوب است مردم یک شهر بدانند که  شهردار محبوب و مورد علاقه و موفق آنان چه توانایی و یا آیتمی از شهردار منتخب کم دارد؟!

آیا شورای شهر خیلی فنی، دقیق، حساب شده و بر اساس برنامه‌های نامزدها‌، مو را از ماست بیرون کشید و شهردار ی جدید را انتخاب کرد یا نه‌؟! آیا برنامه‌های شهردار منتخب کارآمدتر و کاربردی‌تر از شهردار سابق بوده است؟!

گله‌ام این است که در کجای این مملکت و استان "شهردار نمونه‌ی کشوری" را کمتر از 7 ماه بعد برکنار می‌کنند؟!

آیا ما به دست خود فرصت‌ها را نمی سوزانیم‌؟ چرا مدیران کارآمد و توانا و متعهد و باتجربه خود را این‌چنین کنار می‌گذاریم و دست به واردات "مدیر" از دیگر شهر‌ها و استان‌ها می‌زنیم؟

سوال دیگرم این است که مطالبات مردم يك شهر يا موکلین آن‌ها يعني اعضای شورای یک شهر، کدامیک بر دیگری رجحان دارد؟

اگر واگرایی بین مطالبه‌ی مردم شهر و یا اعضای شورای شهر باشد‌، شهردار یک شهر باید کدام مطالبه را پاسخگو و متعهد باشد‌؟ مردم یا اعضای شورا را‌؟

با این روند چندساله‌ی انتخاب اعضای شورای شهر و خروجی‌های اعضای شورای شهر در شهری مثل خرم‌آباد‌، به نظر می‌رسد مردم شهر خرم‌آباد‌، کارآمدی شورای شهر را هر سال ضعیف‌تر از سال قبل می‌دانند و این روند ممکن است به عدم حضور و میل علاقه‌ی آنان به انتخاب اعضای شورا در دراز‌مدت بیانجامد.

همچنین به نظر می‌رسد شورای شهر خواسته و یا ناخواسته در صف دسته‌بندی‌ها وگروه‌بندی‌های سیاسی در انتخاب شهردار افتاده است و این به مراتب بسیار نگران‌کننده‌تر است.

این رویکرد در آتیه مردم را بازنده‌ی اصلی این قشون‌کشی و صف‌بندی‌های مدیریتی و سیاسی همانند ادوار گذشته خواهد نمود.

این دور شدن از هدف اصلی شوراهاست.

بی‌شک برکناری شهردار "هرمز نصیری" از سکان شهرداری خرم‌آباد با توجه به خدمات خوب این شهردار سرخوردگی و یاس را در قاطبه مردم شهر خرم‌آباد ایجاد نموده است.

مردم شهر خرم‌آباد کماکان دوست‌دار وخواهان ادامه فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی شهردار نصیری در عرصه‌ی مدیریت شهری خرم‌آباد بودند و از شورای اسلامی انتظار داشتند که حداقل فرصتی یک‌ساله برای ارزیابی فعالیت‌های شهردار فراهم می‌شد‌، آن گاه اعضای شورای شهر به دور از هرگونه تعجیل امکان تصمیم‌گیری داشتند و به این ترتیب به مطالبه‌ی مردم شهر در این امر احترام گذاشته می‌شد.

به هر حال این نقد و نظر دلیل بر اختلاف و یا جبهه‌گیری با سرپرست جديد شهرداري نیست و همه‌ی مردم در اجرای برنامه‌های شهردار بعدي حتماً همکاری خواهند نمود.

سعيد معتمدي