کمی قبل از فروپاشی شوروی زمانی که گورباچف متوجه شد یکی از دلایل اصلی ناکارآمدی نظام شوروی رقابت پرهزينه تسلیحاتی با آمریکا است ، در جلسه‌ای عمومی اظهار داشت خبر بسیار بدی برای آمریکا دارد. خبر بد گورباچف اعلام پایان رقابت و دشمنی با آمریکا بود، این خبر اگرچه برای آمریکا مسرت‌بخش و به معنای پیروزی آن‌ها بود، اما در باطن محروم شدن از وجود نعمت بزرگ دشمن بود که با گوشزد كردن مستمر خطر مخوف آن قدرت اقتصادی، سیاسی و نظامي خود را در سايه و بستر مقابله با آن بسط می‌داد.
توجیه فلسفه وجودي ارتش آمريكا كه سالانه ٧٠٠ ميليارد دلار برای مردم آمریکا هزينه دارد و هیچ‌گاه در طول تاریخ آمریکا در خاک خود برای دفاع از مرزوبوم آن کشور مورداستفاده قرار نگرفته وجود دشمنانی مخوف در ورای مرزها است.
امروز كه از دشمنان قديمي مثل كمونيست و كوبا خبري نيست، داعش و تروریست‌های تكفيري در حال اضمحلال هستند، كره شمالي هم كه در حال رفع و رجوع مخاصمات است فقط می‌ماند ايران، اگر ايران با برجام از ليست دشمنان آمريكا خارج شود، امورات اين كشور دشمن محور چطور خواهد گذشت؟ پس براي نگه‌داشتن آخرين دشمن آن‌هم در زماني كه نئوكان هاي جنگ‌طلب در قدرت هستند بايد با بهانه‌های خودساخته، اشتباه دولت قبلي را جبران و از برجام خارج شد. اگر دشمني خطرناك نباشد ارتش عريض و طويل آمريكا و صنايع اسلحه‌سازی بايد بروند سماق بمكند.

در زماني كه حتي حماس و سازمان آزادی‌بخش فلسطين كه فلسفه وجودی‌شان نابودي اسرائيل بود ديگر خواهان نابودي آن نيستند، سوريه كه چنان در آتش جنگ داخلي می‌سوزد كه ديگر حتي قادر به فكر كردن به آزادي فلسطين نيست و اعراب به سركردگي عربستان يا در حال همدلي و يا سكوت در مقابل اسرائيل هستند.
بنابراين ايران خواهان نابودي اسرائيل، نعمتي بزرگ و بي جايگزين براي مظلوم‌نمائی، گرفتن امکانات نظامي و اقتصادي و توجیه‌کننده سركوب ملت مظلوم فلسطين به بهانه در معرض خطر بودن ملت يهود است كه یک‌بار قبلاً توسط هيتلر تا مرز نابودي پيشرفته است و با اين سابقه خون‌بار نبايد دنيا اجازه دهد یک‌بار ديگر هولوكاست تكرار شود. پس نخست‌وزیر راست‌گرای اسرائيل تبديل به كارگردان اصلی خروج آمريكا از برجام می‌شود. چون با برجام اسرائيل تا حدود زيادي از خطر تنها دشمن خود محروم می‌شود.
عربستان با درياي دلارهاي نفتي، دارا بودن بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین انبار تسليحاتي خاورميانه، همراهي تام و تمام اكثر دولت‌های عربي و بسياري از كشورهاي اسلامي و نزديكي بی‌سابقه به اسرائيل بازي در عراق، سوريه، لبنان و يمن را به ايران باخته، بنابراين به‌جز تمسك به يك دشمن كه همه مشكلات خاورميانه را به گردن او بی اندازد چه توجيه ديگري می‌تواند براي ناكارآمدي سياست خارجي خام دستانه خود بياورد؟ پس عربستان هم بايد به‌شدت با برجام مخالفت كند و بعد از اسرائيل خوشحال‌ترین كشور در خروج آمريكا از برجام باشد.
مخالفان داخلي برجام با اين تصور كه اين توافق‌نامه برداشتن اولين گام خطرناك در مسير دشمن زدایی براي ايران شود با تمام توان از ابتدا با شعارهاي به‌ظاهر انقلابي با آن مخالف بودند و با خروج آمريكا از برجام به‌اندازه و شايد بيشتر از سعودی‌ها و اسرائيل خوشحال هستند.
بنابراين وجه مشترك همه مخالفان برجام خاصيت دشمن زدایی و صلح‌طلبی آن و نياز مبرم و حياتي مخالفان به دشمني است.
 


   غلامرضا مصدق