یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

با توجه به توسعه شهرهای استان لرستان، ما شهروندان عادتی نادرست در نام گذاری عامیانه خیابان‌ها داریم و گه‌گاه زحمت به یاد سپردن اسامی مناطق و خیابان‌ها را نمی‌کشیم.

برای مثال کمتر کسی در خرم‌آباد می‌داند كه بلوار ولایت کجا است! ولی تا بگویی 60 متري، شست شهروند محترم خبردار می‌شود که منظور کدام خيابان است و حتی برای برخی نام اصلی مکان‌ها را بر زبان جاری کردن، چيزي عجيب به نظر مي‌رسد! جالب است كه اين متراژهای مورد نظر، کمینه یا بیشینه هم ندارند. از 6 متري شنیده‌ايم تا حتی 60 متري!

اما اين‌ها فقط عرض مکان نیست. برخی قوه‌ی طنز خود را به کار برده و به گونه‌ای هویت شهر را به سخره می‌گیرند. بايد بدانيم در چنين مواردي، به جای تبلیغ و رنگ و لعاب دادن به داشته‌های‌مان بر خلاف دیگر هم‌وطنان در دیگر استان‌ها، خودمان مبلغ منفی می‌شویم.

برای مثال به "میدان شاپورخواست" خرم‌آباد که تندیسی زیبا و مفهوم‌دار در آن‌جا نصب شده، "میدان بز" تلقي می‌شود! اخیراً بعد از تلاش ستودنی شهرداری خرم‌آباد در احداث "پارک بهشت"، برخی عادت کرده‌آند که بگویند "پارک مردگان"!

هرچند امثال این‌ها فقط برای خنده‌های دور همی است، ولی اگر همه‌گیر شود، قطعاً به صنعت گردشگری دیارمان لطمه وارد می‌كند و چهره مردم ما را نزد ساير هم‌وطنان مخدوش مي‌سازد.

اما ما به عنوان شهروندان شهري با قدمتي نزديك به 7 قرن نباید خودمان را با نام‌گذاری‌های متفاوت و حتی عجیب، سردرگم کنیم. مانند خیابان "رازی" که شاید شما  آن را با نام "جزام" بشناسید، البته احتمالاً نام‌هاي "دانشگاه" و "شفا" نیز به گوش مبارک‌تان رسیده است. 4 نام مختلف را برای يك خیابان گذاشته‌ایم!

البته نام‌هایی نیز براي خيابان‌هايي انتخاب شده که کاملاً بی‌کاربرد ولی مهم است. چند درصد ما خرم‌آبادي‌ها می‌دانیم که محله‌ی "اندیشه" کجای اين شهر است؟ حتی ممکن است برخی ساکنین این کوی، از این نام بی‌خبر باشند، چون از سال‌ها قبل تا کنون آن‌را "پل کرگانه" دانسته‌اند و همیشه این نام را در متون و گفتار خود به کار برده‌اند.

تصمیمات در مورد نامگذاري خيابان‌ها توسط مسوولان ميز باید درست گرفته شود. البته این وظیفه بیش‌تر بر گردن شهرداری است. برای مثال، پروژه پل بزرگی بر روی خرم‌رود (گلال) بین محلات جهادگران و فلک‌الدین در حال پی‌گیری است که گویی مسوولان امر قصد دارند نام پل را "جهادگران" بگذارند. مشکل این است که نام محله و کوچه‌های اطراف پل نیز همان جهادگران است! در حالي كه پیش از این، پل را "سوم خرداد" روز آزادی خرمشهر نام نهاده بودند.

پس چه نیکوست به قواعد نام‌گذاري خيابان‌ها احترام بگذاریم و برای جلوگیری از هرج و مرج، پس از تصمیمات درست در نامگذاری‌ها در آغاز هر کاری بخصوص پروژه‌هاي عمرانی، نام صحیح آن را به یاد بسپاریم و به کار ببندیم.

ارسال کننده: مهرداد  دهقاني / خرم‌آباد

 

 

 


 

دیدگاه‌ها  

#1 بهاره گلی 1394-10-09 10:13
:lol:
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا