یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

درحالی‌که مدت‌ها از آب‌رسانی به روستای "عدل آباد" شهرستان سلسله می‌گذرد هنوز اهالی این روستا با مشکلات کمبود آب‌دست و پنجه نرم می‌کنند و با مشکلات زیادی مواجه هستند.
به گزارش پایگاه خبری یافته به نقل از تسنیم، شهرستان سلسله با 75 هزار نفر جمعیت از دو بخش مرکزی و فیروزآباد تشکیل‌شده است، دهستان قلایی در بخش فیروزآباد با مرکزیت "عدل آباد" ازجمله هفت منطقه محروم کشور محسوب می‌شود که در بسیاری از زیرساخت‌ها هنوز به سطح مطلوبی همچون سایر دهستان‌ها نرسیده و دارای محرومیت‌های بسیاری در اغلب بخش‌ها است.
آب آشامیدنی سالم امروزه یکی از نیازهای اساسی و اولیه برای ماندن در هر روستایی محسوب می‌شود اما در روستای "عدل آباد" مرکز دهستان قلایی در شهرستان سلسله وضع به‌گونه‌ای دیگر است، گرچه مدت‌های مدیدی از آب‌رسانی به این روستا می‌گذرد اما مهم‌ترین گلایه اهالی این روستا هنوز کمبود آب آشامیدنی است.
 متأسفانه بنا به گفته اهالی از ابتدای تابستان امسال، روستا با کمبود آب شرب مواجه شد که همین امر مشکلاتی را برای اهالی ایجاد کرد که گرچه در آن زمان مسئولان مربوطه اقدام به برطرف شدن مشکلات پیش روی ساکنان این روستا نمودند اما متأسفانه باخبر شدیم که هنوز کمبود آب شرب یکی از مشکلات مهم ساکنان روستای "عدل آباد" است.
همین امر خبرنگار تسنیم را بر آن داشت تا در یک بازدید میدانی از منطقه واقعیت امر را جویا شود.
انبار آب روستای عدل آباد جوابگوی جمعیت موجود نیست
یکی از اهالی این روستا دراین‌باره به خبرنگار تسنیم گفت: آغاز قطعی آب این روستا به اوایل تیرماه برمی‌گردد که مدام روستا با قطعی برق روبه‌رو بود و سبب ازکارافتادن پمپ آب روستا شده و در پی آن آب قطع می‌شد.
جمشیدی با اشاره به اینکه پس از سپری شدن بحران برق یکی از پمپ‌هایی که آب روستا را تأمین می‌کرد خراب شد عنوان کرد: جالب است که برای نصب پمپ جدید حدود دو ماه وقت صرف شد و در این مدت مدام مردم روستا بی‌آب بودند و پس از گذشت چند ماه که پمپ نصب شد هنوز هم قطعی آب ادامه دارد و مردم عدل آباد بازهم باید بی‌آب باشند.
این مرد ساکن روستای عدل آباد با اشاره به اینکه این بار مسئولان مدعی شده‌اند که کم‌آبی عامل قطع مکرر آب در این روستا است، خاطرنشان کرد: خود مسئولان ذی‌ربط می‌دانند که انبار آب روستا که 80 مترمکعب است جوابگوی روستای 150 خانواری عدل آباد نیست.
جمشیدی افزود: چند سال پیش وعده افزایش انبار آب‌داده شد ولی هنوز خبری نیست و اکنون در فصل زمستان هم مردم بابی آبی مواجه هستند.
یکی از دیگر از اهالی روستا وقتی متوجه صحبت‌های ما می‌شود به جمع می‌پیوندد و می‌گوید: متأسفانه بس که به مشکلات اهالی این روستا توجه نمی‌شود در روستا این حرف در زبان‌ها می‌چرخد که ما مردم چون دور از شهریم و اینترنت نداریم جزء محروم‌ترین دهستان شهرستان هستیم و کماکان باید بابی آبی بسازیم و چاره‌ای جز این نداریم.

ظرفیت انبار آب روستا افزایش یابد
پیر حیاتی عنوان کرد: آیا واقعاً باید بین مردم روستاهایی که از شهر دور هستند با روستاهایی که به شهر نزدیک هستند تفاوتی قائل بود؟ غیر این است که همه مردم در انقلاب و بهره‌مندی از منافع آن شریک هستند؟
وی افزود: در این‌که بحران خشک‌سالی است شکی نیست، اما آیا نمی‌شود این مشکل اهالی روستا را که نقش مهمی در اقتصاد و تولید دارند رفع کرد؟
پیر حیاتی با اشاره به کوچک بودن انبار آب روستا، تصریح کرد: ما که سواد نداریم می‌دانیم که یک انبار آب 80 مترمکعبی جوابگوی نیاز آبی یک روستای 150 خانواری با جمعیت حدود 800 نفر نیست و اگر مسئولان واقعاً پیگیر برطرف شدن مشکل آب اهالی این روستا هستند باید ظرفیت انبار آب روستا را افزایش دهند.
وی با اشاره به یکی دیگر از مشکلات این روستا و نقش آن در کمبود آب شرب، عنوان کرد: روستای عدل آباد به دو بخش بالایی و پایینی تقسیم‌شده و متأسفانه نحوه توزیع آب در این روستا به‌گونه‌ای است که به خانه‌های پایین روستا آب بیشتری می‌رسد و خانه‌های بالایی عملاً از آب محروم هستند.
این ساکن روستای عدل آباد، با تأکید بر اینکه چرا باید بعضی از مناطق ما این‌گونه در محرومیت باشند خاطرنشان کرد: چرا مسئولان مربوطه نحوه توزیع آب روستا را به‌گونه‌ای تغییر نمی‌دهند که هم ساکنان پایین‌دست و هم ساکنان بالادست به‌صورت یکسان از آب آشامیدنی برخوردار باشند؟



منطقه قلایی جزء مناطق خشک
رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی سلسله نیز درباره مشکلات کم‌آبی روستای عدل آباد به خبرنگار تسنیم گفت: مناطق قلایی و بستام در شهرستان سلسله جزو مناطق خشک محسوب شهرستان می‌شوند که چاه آبرفتی ندارند.
حسن صیفوری با اشاره به تأمین آب شرب اهالی عدل آباد، مرکز بخش دهستان قلایی به‌وسیله آب چاه دستی و چشمه، عنوان کرد: معمولاً آب چشمه و چاه منطقه در آخرین زمان‌های سال کمترین میزان آبدهی را دارند و چون امسال هم با کاهش نزولات جوی مواجه شده‌ایم لذا چشمه خشک‌شده و چاه روستای عدل آباد نیز چون سفره‌اش سطحی است به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.
رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی سلسله خاطرنشان کرد: اگر در ماه‌های پایانی سال بارش نزولات جوی بیشتر شود قطعاً آب چشمه روستا جوشش بهتری پیدا می‌کند و سطح آب چاه هم افزایش پیدا خواهد کرد که امیدواریم این‌گونه شود.
اتصال روستا به مجتمع آب‌رسانی نیازمند اعتبار
صیفوری با اشاره به وصل بودن آب روستای عدل آباد، افزود: فاصله روستا تا مجتمع آب‌رسانی حدود 30 کیلومتر است و برای اتصال این روستا به مجتمع اعتبار زیادی نیاز است و انجام آن‌هم نیاز به کار مطالعاتی دارد که در صورت تأمین این هزینه می‌توان به حل مشکل اهالی منطقه امیدوار بود.
فرماندار سلسله نیز با اشاره به اینکه منطقه قلایی جزء هفت منطقه محروم کشور است، اظهار داشت: بخش فیروزآباد شهرستان سلسله دارای دو دهستان قلایی و مرکزی است که این بخش درمجموع 66 روستا دارد که 23 روستا از این تعداد در بخش فیروزآباد واقع‌شده‌اند و 650 خانوار معادل 2 هزار و 600 تن از جمعیت شهرستان سلسله ساکن این دهستان با مرکزیت عدل آباد هستند.
قدرت الله فلاح نژاد با اشاره به سخت گذر بودن دهستان قلایی، عنوان کرد: این دهستان دارای محرومیت‌های بسیاری در اغلب بخش‌ها است اما در بخش آب، برای آب‌رسانی به 422 خانوار ساکن در 13 روستای سخت گذر این دهستان درمجموع اعتباری بیش از 13 میلیارد و 600 میلیون ریال صرف شده است.
فرماندار سلسله با بیان اینکه در حال حاضر آب روستای عدل آباد وصل است و مشکلی در خصوص قطعی آب اهالی این روستا وجود ندارد اظهار داشت: منبع تأمین آب آشامیدنی اهالی روستای عدل آباد از طریق یک چشمه طبیعی و چاه دستی نیمه عمیق است.



کاهش نزولات آسمانی بر سطح آب چشمه و چاه روستا تأثیر می‌گذارد
فلاح نژاد با اشاره به کاهش نزولات جوی در سال جاری عنوان کرد: کاهش نزولات آسمانی بر کاهش یافتن سطح آب چشمه و چاه تأثیر می‌گذارد و این عامل سبب کم‌فشار شدن آب دریافتی اهالی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه پیگیر حل شدن مشکل قطعی آب اهالی روستای عدل آباد و جذب اعتبار برای ارائه خدمت‌رسانی بهتر هستیم، خاطرنشان کرد: امیدواریم روستاییان عزیز نیز با پرداخت به‌موقع آب‌بها و عدم استفاده از آب شرب روستاها در بخش کشاورزی، مسئولان مربوطه را در ارائه خدمات بهتر به‌تمامی روستاها یاری دهند.
گرچه بحران خشک‌سالی یکی از مشکلات امروز کشور است اما این امر مانع از گره‌گشایی از مشکل تأمین آب شرب اهالی روستای عدل آباد نمی‌شود و به نظر می‌رسد مسئولان مربوطه باید نسبت به افزایش ظرفیت منبع انبار آب روستا اقدامات لازم را صورت دهند چراکه روستاییان نقش مهمی در اقتصاد و تولید کشور دارند و نگاه ویژه به کمبودها و مشکلات آنان می‌تواند مانع بسیاری معضلات اجتماعی و اقتصادی ناشی از این بی‌توجهی باشد.


دیدگاه‌ها  

#1 مهران 1396-11-16 08:23
مردم لرستان حالا حالامانده یک زندگی عادی تجربه کنند.فقراز ناعدالتی و ظلم میاد.خدا ازآنها نگذرد.بودجه لرستان خیلی کم است.
نقل قول کردن
#2 همشهری 1396-11-16 08:40
آب هست و خواهد بود

گاز گاز مهمترین چیز برای تمام روستاهای قلایی هست

که فاصله فلک گاز تا تمام روستای قلایی کمتر از 15 کیلومتر بیشتر نیست

به فکر درختان طبیعی خداوند باشیم

مسئولان به فکر و به عمل باشید
نقل قول کردن
#3 سپهوند 1396-11-16 18:23
لرستان چهارمین استان پر آب ایران است و آب الیگودرز لرستان را به قم و اراک و اصفهان میبرند چرا باید مردم روستاهای ما آب نداشته باشند؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا