یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

درباره حوادث و اغتشاشات اخیر در کشور و لرستان مقاله‌ها، یادداشت‌ها و تحلیل‌های زیادی در رسانه‌ها منتشر شد ؛ در بیشتر تحلیل و تفسیرهای رسانه‌ای از این رویداد، مسائل معیشتی و اقتصادی علت اصلی و مرکز ثقل حوادث اخیر عنوان شده است و این درحالی است که اوضاع اقتصادی و معیشتی بهانه و در حقیقت بستر اعتراض‌ها و اردوکشی‌های خیابانی را برای دشمنان و هنجارشکنان فراهم کرد.
تیزبینی و هوشمندی رسانه‌ای حکم می‌کند که مسئله را فراتر از مسائل اقتصادی صرف ببینیم؛ تحریک گروهک‌ها و خلق‌های تجزیه‌طلب در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی هشت‌ساله حکومت بعث عراق علیه ایران، سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران در آب‌های خلیج‌فارس به دست آمریکایی‌ها، حمله آمریکا به افغانستان و عراق به بهانه حمله به برج‌های دوقلوی تجارت جهانی در نیویورک دریازده سپتامبر 2001 میلادی، حمله اسرائیل به جنوب لبنان در سال 2006 میلادی، ایجاد گروهک‌های تروریستی تکفیری نظیر داعش و جبهه النصره و ایجاد جنگ داخلی در عراق و سوریه، حمله عربستان سعودی به یمن و نیز اشغال بحرین توسط آل سعود، ایران هراسی در منطقه و...مهم‌ترین سناریوها و طرح‌هایی است که آمریکا و کشورهای مرتجع منطقه برای به چالش کشیدن و تضعیف جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت در منطقه اجرا کرده‌اند که خوشبختانه با مجاهدت و هشیاری ملت ایران اسلامی، تاکنون در رسیدن به اهدافشان ناکام مانده‌اند.
حالا دیگر جبهه استکبار تمام راه‌ها را امتحان کرده و نتیجه دلخواه خود را نگرفته است، به همین دلیل تصمیم می‌گیرند زمین بازی را عوض کنند؛ «تضعیف ایران و کشیدن درگیری‌ها به داخل کشور» آخرین سناریویی است که در هم سوی با موارد بالا از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه طراحی شده است؛ حوادث و اغتشاشات اخیر در کشور و به‌تبع آن در استان لرستان را می‌توان در چارچوب همین طرح و نقشه تحلیل و تفسیر کرد.
تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی پرده از توافق سِری آمریکا و اسرائیل برمی‌دارد که هدف از آن پایان دادن به خطر و تهدیدات ایران اعلام شد؛ بر پایه این گزارش مسئولان امنیتی و اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل در نشست‌های سرّی و محرمانه ۱۲ دسامبر (چهارشنبه 21 آذر 96) در کاخ سفید اهداف مشترک خود را درباره ایران مشخص کرده‌اند.
عربستان سعودی نیز برای جبران شکست‌های خود در منطقه و به‌ویژه در مقابل «محور مقاومت» به رهبری جمهوری اسلامی ایران، در سال‌های اخیر وارد عمل شده و نقش رابط اتاق فکر آمریکا و اسرائیل را ایفا می‌کند.
چندی پیش «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، گفته بود که ریاض جنگ را به داخل مرزهای ایران می‌کشاند.
شبکه «العربیه» که از تریبون‌های اصلی عربستان سعودی به شمار می‌رود در گزارش‌های خود نشان می‌دهد منافقین در پشتِ پرده اغتشاشات اخیر نقش دارند.
نیمۀ اول دی‌ماه 96 در برخی نقاط تهران و چند شهر کشور تجمعات پراکنده‌ای با درخواست‌های واضح و منطقی برگزار شد که غالباً در چارچوب مشکلات اقتصادی و معیشتی بود تا این که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای مقابله با اقتدار و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، به حمایت از این تجمع‌ها در جهت تحقق اهداف خود می‌پردازند.
همان رسانه‌های خارجی که در سال 88 از اغتشاش‌گران حمایت می‌کردند در حوادث اخیر نیز به حمایت از آشوب گران پرداختند و تمام تلاش خود را برای وارونه جلوه دادن مطالبات مردم ایران به کار گرفتند.
مردم ایران امسال، مراسم 9 دی را در تهران و سراسر کشور باشکوه‌تر از سال‌های پیش برگزار کردند؛ در استان لرستان نیز مردم مثل همیشه سنگ تمام گذاشتند، اما این بار نیز سردمداران کاخ سفید و دنباله‌روهای منطقه‌ای آن هم چون گذشته از حمایت گسترده مردم از انقلابشان مأیوس و خشمگین شدند.
اتاق فکر مشترک آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی که برنامه‌ریزی برای برهم زدن امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را از چند ماه گذشته در دستور کار قرار داده بود، پس از اعتراض‌های معیشتی و اقتصادی مردم سعی کردند بر این خواسته‌ها موج‌سواری کرده و مسیر خواسته‌های مردم را به نفع خود مصادره کنند.
بر همین اساس تجمعاتی که «نه به گرانی»، بی‌کاری و بحران‌های بانکی ناشی از صندوق‌ها و موسسه‌های مالی عنوان می‌شد تحت تأثیر و حمایت دشمنان و بدخواهان به سمت اعتراضات خیابانی خشونت‌آمیز سوق داده شد.
هدف اغتشاش‌گران و حامیان خارجی آن‌ها این بار ایجاد آشوب و درگیری در مراکز استان‌ها و شهرهای کوچک و کشاندن دامنه این درگیری‌ها به تهران بود.
در حالی که در فتنه 88، تمرکز اغتشاش‌گران و آشوب گران بر پایتخت بود؛ با این حال شعارهای اصلی اغتشاش‌گران همان شعارهای ساختارشکنانِ فتنه 88 بود.
در خرم‌آباد در ابتدا تجمع و راه‌پیمایی در اعتراض به گرانی، بی‌کاری و لزوم مهار تورم در غروب روز 9 دی برگزار شد؛ این تجمع مردمی سرانجام بعد از 2 ساعت بدون درگیری خاتمه یافت، اما در فردای آن روز یعنی دهم دی‌ماه اوضاع به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد.
منابع آگاه از ورود تعداد زیادی خودروهای حامل افراد ناشناس به شهر خبر دادند؛ گفته می‌شد سرنشین‌های این خودروها اکثراً سر حلقه‌ها و لیدرهایی بودند که به صورت سازمان‌دهی شده برای میدان‌داری در ایجاد آشوب و بلوا از جاهای دیگر به لرستان اعزام‌ شده بودند؛ گواه این مدعا شباهت شعارها، خشونت‌آمیز بودن اعتراضات و نیز هنجارشکنی و توهین به ارزش‌های اسلامی و انقلابی در اکثر تجمعات در شهرها و مناطق مختلف کشور در حوادث اخیر است که نشان می‌دهد ایجاد اغتشاشات اخیر و هدایت سمت‌وسوی اعتراضات توسط لیدرهایی صورت می گرفت که عمدتاً هم بومی همان شهرها نبودند.
اظهارات دادستان عمومی و انقلاب تهران هم در این باره است، جعفری دولت آبادی می گوید: «آمار جابجایی مکانی دستگیر شدگان موید آن است که طراحان، افرادی را اجیر کرده‌ بودند تا در مکان‌هایی طرح های خرابکارانه را اجرایی نمایند.»
در غروب 10 دی ماه بار دیگر تجمعی اعتراضی در خرم آباد برپا شد، اما این بار هدایت گران، شعارها را در جهت مقاصد سیاسی خود سمت و سو دادند؛ علاوه براین سعی کردند با ایجاد درگیری و تخریب اموال عمومی بر دامنه تنش ها بیفزایند.
هم‌زمان با اغتشاشات در خرم‌آباد، روزهای نهم و دهم دی در شهر دورود اعتراض اقتصادی مردم به سمت و سوی درگیری و اغتشاش و برهم زدن نظم عمومی کشیده شد؛ عده‌ای در این معرکه جز تخریب و خسارت زدن به اموال عمومی و خصوصی هدف دیگری نداشتند.
معاون سیاسی امنیتی استاندار لرستان در خصوص حوادث دورود به خبرگزاری صدا و سیما گفت: رد پای افراد، گروه‌های تکفیری معاند و سرویس‌های اطلاعاتی بیگانگان در اغتشاشات شهر دورود مشهود است.
خجسته پور افزود: با توجه به حضور افراد و گروه‌های تکفیری و هدایت سرویس‌های اطلاعاتی بیگانگان 2 نفر حاضر در این حادثه کشته شدند.
هم‌زمان در شهر نورآباد نیز آشوب گران با هنجارشکنی، نظم شهر را برهم زده و با ایجاد مزاحمت برای شهروندان به منزل امام‌جمعه نیز حمله کردند؛ شواهد حکایت می‌کند که سر حلقه‌های این ناآرامی‌ها در نورآباد از مناطق مرزی غرب کشور وارد شده و این اقدامات خراب کارانه کاملاً با سازمان‌دهی قبلی بوده است.
نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی هم با بیان این که حل مشکلات اقتصادی مطالبه جدی مردم است، گفت: در عین حال که باید با اغتشاش‌گران برخورد جدی شود، می‌بایست حساب مردم دورود را از موج‌سواران و سودجویان جدا کرد.
در ادامه درگیری‌ها در این شهر افراد آشوب گر با تصرف خودروی آتش‌نشانی و رها کردن آن در سرازیری یکی از خیابان‌های شهر، باعث کشته شدن سه نفر شدند. در این حادثه خودروی آتش‌نشانی با یک خودروی پراید برخورد کرده و پدری به همراه پسر نوجوانش و نیز یک عابر پیاده را زیر می‌گیرد و هر سه در دم جان می‌دهند.
حوادث دورود باعث جریحه‌دار شدن احساسات مردم لرستان و سراسر کشور می‌شود، در پی جنایت فتنه گران ضدانقلاب در این شهر و قربانی شدن سه نفر، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیام تسلیتی صادر می‌کند.
سردار جعفری در پیام خود خطاب به خانواده هداوند می‌نویسد: «بی‌شک برادران سپاهی شما در این حادثه تلخ در کنار شما و شریک غم و اندوهتان بوده و خواهند بود و به فضل الهی مسببان قسی‌القلب این اقدام شوم و ننگین به سزای اعمالشان خواهند رسید».
پس از آن با تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) فردی که در ناآرامی‌های شهرستان دورود با هم دستی متهمان دیگر اقدام به تخریب اموال عمومی نموده و خودروی آتش‌نشانی را رها کرده و باعث قتل این شهروندان شده بود، در محل اختفایش در اطراف تهران دستگیر شد؛ در بررسی‌ها معلوم شد این فرد سوابق متعدد کیفری از جمله شرارت، سرقت، مزاحمت و تعرض به نوامیس مردم دارد.
یکی از سناریوهای آشوب گران در شهرستان دورود «کشته سازی» و انتشار «اخبار کذب» برای دادن فرصت به رسانه‌های معاند برای فضاسازی علیه کشورمان بود.
در این طرح از پیش طراحی‌شده، فتنه گران خبر از کشته شدن یک نوجوان دورودی به دست نیروهای نظامی دادند، برخی رسانه‌های ضدانقلاب نیز خیلی سریع این نوجوان را جزو کشته‌شدگان حوادث اخیر محسوب کردند و این در حالی بود که این فرد زنده است و در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیمای مرکز لرستان این شایعه را تکذیب کرد.
در این حین رسانه‌های معاند با انتشار اخبار کذب سعی در گرم نگه‌داشتن تنور ناآرامی‌ها داشتند: اعلام اغتشاش در شهرستان کوهدشت و درگیری شدید خیابانی در خرم‌آباد با استفاده از تصاویر آرشیوی، اعتصاب سراسری در شهرستان دورود، از کار انداختن دکل و فرستنده صداوسیمای مرکز لرستان و نیز انتشار «عکس نوشته» جعلی توهین رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور به «قوم لر» از دیگر نمونه‌هایی از اخبار کذب رسانه‌های معاند و ضدانقلاب در خصوص اغتشاشات اخیر در استان لرستان بود که به‌صورت گسترده در رسانه‌هایی نظیر «بی‌بی‌سی فارسی»، «صدای آمریکا»، «وی او ای»، «ایران فردا»، «آمدنیوز»، «من و تو» و «العریبه» برای انحراف افکار عمومی منتشر شد.
 توطئه و تخریب این عدۀ قلیل، خشم آحاد مردم انقلابی و خداجوی استان را برانگیخت و در روز سیزدهم دی ماه، از اقدامات ساختارشکنانِ و عوامل آشوب اعلام برائت و انزجار کردند. سیل جمعیت انقلابی مردم در تمام شهرستان‌ها مثل سایر راهپیمایی‌های رسمی به راه افتاد و چون آب، آتش فتنه گران را خاموش کرد.
بدین ترتیب حتی افرادی که به هوای اعتراض به مسئولان در پی گرانی برخی اقلام مصرفی و مشکلات اقتصادی و معیشتی دست به برگزاری تجمع زده بودند خیلی زود راه خود را از عوامل استکبار جدا کرده و اجازه موج‌سواری به آن‌ها نداده و آرامش به کشور و به‌تبع آن به استان بازگشت.
متعاقب آن، کشف و انهدام گروه تروریستی منافقین در شهرستان بروجرد در روز جمعه پانزدهم دی‌ماه با تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) اتفاق افتاد؛ روابط عمومی اداره کل اطلاعات لرستان در این خصوص اعلام کرد: «یکی از هسته‌های گروهک تروریستی منافقین که در روزهای اخیر اقدامات خراب کارانه‌ای را در بروجرد انجام داده بود، با اقدامات اطلاعاتی شناسایی و متلاشی شد.»
در عملیات سربازان گمنام امام زمان (عج) 4 نفر ازاعضای این هسته تروریستی دستگیر و یک نفر از آن‌ها هنگام درگیری مجروح شد.
یکی از این دستگیرشدگان حوادث اخیر در بروجرد تبعه یکی از کشورهای اروپایی بود، این فرد که نقش لیدر و هدایت‌گر اغتشاش‌گران را به‌ عهده داشت توسط سازمان‌های جاسوسی در اروپا آموزش دیده بود تا در آشوب‌ها صحنه‌گردانی کند.
رئیس‌کل دادگستری لرستان با اعلام این که در جریان اغتشاشات اخیر تعدادی از بانک‌های استان لرستان تخریب و خساراتی به آن‌ها وارد شد، افزود: بر اساس گزارش مأموران و اظهارات اشخاص دستگیر شده این اقدامات بر اثر تحریک بعضی اشخاص مقیم آمریکا صورت گرفته است.
آقای بدری گفت: دبیر شورای هماهنگی بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری استان لرستان دادخواستی علیه دولت آمریکا تقدیم و تقاضای غرامت کرده است.
نکته عبرت‌آموز حوادث اخیر در کشور، ذوق‌زدگی صهیونیست‌ها، گروهک‌های تروریستی تکفیری و نیز مقامات آمریکاست؛ وزیر همکاری‌های منطقه‌ای کابینه رژیم غاصب صهیونیستی خواستار حمایت به‌اصطلاح «جهان متمدن» از اغتشاش‌گران می‌شود.
مشاور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا نیز می‌گوید: «ما بايد معترضان ایران را به‌نوعی سلاح نيمه سبك صوتی مجهز كنيم. ايرانی‌ها بايد بچشند در عراق طی سال‌های گذشته چه بلایی سرمان آورده‌اند!»
انديشکده صهيونيستی «بگين_سادات» هم اعلام می‌کند که «تنها حمايت‌های لفظی از معترضان ايرانی کافی نيست و آمريکا با کمک متحدانش چون اسرائيل، ضرورت دارد شبانه‌روز برای تأمین سلاح آن‌ها تلاش کنند».
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نیز که چند ماه پیش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ملت ایران را تروریست خوانده بود و در قانون جنجالی خود ورود اتباع ایرانی را به خاک این کشور ممنوع کرده بود، حالا دایه مهربان‌تر از مادر شده و با توئیت های پی‌درپی خود از اغتشاش‌گران و برهم‌ زنندگان نظم عمومی در ایران حمایت می‌کرد.
هم‌زمان با دخالت‌های مسئولان آمریکایی در امور داخلی کشورمان، خزانه‌داری این کشور 3 فرد مرتبط با ایران و 5 شرکت ایرانی و نیز تعدادی از شخصیت‌ها و مسئولان جمهوری اسلامی را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد.
اما حمایت‌های آمریکا از اغتشاش‌گران تنها به همین نقطه ختم نشد، آمریکایی‌ها برای فضاسازی علیه ایران در عرصه بین‌المللی، پرونده ایران را به شورای امنیت بردند که خوشبختانه بیشتر اعضای دائم و غیر دائم این شورا با اعلام این که بررسی مسائل داخلی کشورها در چارچوب وظایف شورای امنیت نیست، برحق حاکمیت ایران تأکید کرده و با آمریکا همراهی نکردند و تیر آمریکا علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل به سنگ خورد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالروز قیام 19 دی 1356 قم در دیدار جمعی از مردم این استان با تحلیل دست‌های پشت پرده اغتشاشات اخیر به «مثلث اغتشاشات» اشاره کردند و گفتند: «در این حوادث نقشه از آمریکا و اسرائیل، پول از یک دولت حاشیه خلیج‌فارس و پادویی از منافقین بود.»
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به شعارهای فریبنده و هنجارشکنانِ آشوب گران تصریح کردند: «اغتشاش‌گران از یک سو شعار «جانم فدای ایران» را سر می‌دادند و از سوی دیگر پرچم ایران را به آتش کشیدند».
مردم در این عرصه با حضور در میدان و حمایت از اسلام و انقلاب نقش خود را به‌خوبی ایفا نمودند، جا دارد مسئولان نیز با تدبیر امور و رفع مشکلات و تنگناهای معیشتی، اوضاع اقتصادی کشور را سامان بخشند.
مردم در مصاحبه با خبرنگاران صدا و سیمای مرکز لرستان گفتند: «کشور، نظام و رهبر را دوست دارند و فقط از مشکلات معیشتی و اقتصادی ناراضی‌اند».
قریب به یک سال پیش، یک هفته بعد از راه‌پیمایی 22 بهمن سال 95 رهبر معظم انقلاب در سخنانی درس‌آموز، نکات مهمی بیان کردند که نشان از تیزبینی ایشان و اطلاع از اوضاع اقتصادی مردم دارد؛ رهبر معظم انقلاب در بخشی از آن سخنرانی تأکید کردند: «به مسئولین عرض می‌کنم که این حضور مردمی در بیست‌ و ‌دوّم بهمن را به‌حساب گلایه نداشتن آن‌ها از فعّالیّت‌های ما مسئولین به حساب نیاورید. مردم از بسیاری از چیزهایی که در کشور می‌گذرد، گله‌مندند».
مردم استان لرستان که در دو دهۀ گذشته همواره با مشکل بی کاری مواجه بوده و فشار اقتصادی ناشی از آن را تحمل نموده اند، اکنون با شنیدن اخباری مبنی بر گرانی بنزین، کالا و ارز، گرانی نان و مسئله قطع یارانه‌ها، با یک «شوک خبری» مواجه شدند.
بسترسازی این آشوب‌ها در استان‌های کم‌تر برخوردار مثل لرستان که با مشکلاتی از قبیل بی‌کاری و پایین بودن درآمد سرانه مواجه‌اند، مؤید این است که دشمنان از هر نقطه‌ضعفی برای رسیدن به مقاصد سیاسی و منفعت طلبانه خود بهره می‌برند؛ همچون مگس که بر زخم می‌نشیند.
مصطفی رباطی

دیدگاه‌ها  

#1 وحید غلامی 1396-11-12 22:51
درست است مشکلات معیشتی و اقتصادی در استان های کم برخوردار و محروم متأسفانه باعث ایجاد خیلی از معضلات شده است و امیدوارم دولت با تشویق سرمایه گذاران خارجی و داخلی و حمایت از طرح های زود باز ده به اشتغال جوانان تحصیلکرده بیکار کمک کند
نقل قول کردن
#2 امرایی 1396-11-12 22:53
اگر بنزین گران شود و یارانه هم قطع شود خب طبیعتأ به اقتصاد خانوارهای کم درآمد و ضعیف اجتماع فشار وارد میشود و در توان مردم استان های محرومی مثل لرستان نیست لذا باید حساب شده کار کرد و بفکر معیشت مردم ناتوان هم بود. بیشتر معترضان هم جوانان بیکار بودند که به گرانی اعتراض داشتند دولت باید به وعده های خود عمل کند و طرح های نیمه تمام را تکمیل کند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا