یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

انتخاب نیروی توانمند بومی براي مدیریت‌ها بهترین انتخاب در مسير توسعه لرستان است.
بومى يا غیربومی؛ مساله اين است!پس از نزدیک به ۱۰۰ روز از انتصاب دکتر سید موسی خادمی به عنوان استاندار جدید لرستان، وی دست به تغییرات زد و معاون اقتصادی و منابع انسانی خود مهرداد غضنفری را عزل و گودرز امیری غیر بومی را جایگزین وی کرد. همچنین بر اساس شنیده‌ها فردی غیر بومی میراث دار اداره میراث و فرهنگی لرستان خواهد شد.
این روزها تغيير و تحولات مديريتى و اینکه چه کسی بر مسند صندلى مديران كل و معاونين استاندار تکیه خواهد زد، سوژه مهمی است اما سرنخ مشکلات استان را باید در مسائل مهم‌تری جستجو کرد.
اصلی‌ترین مانع توسعه لرستان، تنها سوء مدیریت نیست بلکه آنچه دلیل اصلی توسعه‌نیافتگی لرستان است ضعف فرهنگی، تنگ‌نظری، ضعف در کار جمعی، وجود برخی سیاسیون منفعت‌طلب و پست طلب، در حاشیه ماندن نخبگان، قوم‌گرایی و قبیله گرایی، ضعف روحیه مطالبه گری، پاسخگو نبودن برخی مدیران و ... می‌باشد.
قصد ندارم با این مبحث قومیت و یا طایفه‌گرایی را مطرح نمایم اما بلاشک فرزندان این دیار تنگناها و عوامل توسعه‌نیافتگی این استان را بهتر می‌شناسند و شناخت کافی و دقیقی از پتانسیل‌های زادگاه خود برای برنامه‌ریزی در راستای توسعه و اعتلا و آبادانی منطقه دارند و با تعصب بیشتر و دلسوزی مضاعف نسبت به حل آن‌ها اقدام خواهد نمود تا اینکه یک مدیر غیربومی معرفی شود و یک سال اول دنبال مشکلات استان باشد و تا بخواهد شروع به رفع مشکلات کند زمان تودیع و معارفه مدیر بعدی می‌رسد و هیچ کاری را عملاً نمی‌تواند انجام دهد.
شناخت نیروهای انسانی یکی از دلایل برای موفقیت مدیران بومی است. فرد ناآشنا و غیربومی تا بخواهد شناختي را در مورد لرستان و معضلات و اولویت‌های آن به دست آورد خود بايد مدت‌زمان طولاني را صرف جمع‌آوری داده و اطلاعات مختلف نمايد كه صدالبته اين كار مستلزم صرف هزینه‌های زياد زماني و مالي می‌باشد... نكته بسيار مهم اين است كه متأسفانه با انتصاب افراد غیربومی و با پایان یافتن مأموریت آن‌ها و عزيمت به مناطق خود هیچ‌گاه امكان پاسخگویی آن‌ها عملي نشده است. در واقع او می‌رود و پشت سرش را هم نگاه نمی‌کند و ما می‌مانیم و استان لرستان و مشكلات آن
بومی بودن به‌خودی‌خود، یک ارزش و فضیلت نیست همچنان که غیربومی بودن پدیده‌ای زشت نیست بلکه ما بر این باوریم با وجود فرزندان بومی و کارآمد و شایسته و تحصیل‌کرده منطقه لزومی به سپردن مدیریت استان به مدیران غیربومی نیست. البته نباید فراموش کرد که آنچه مذموم بوده و هست به‌کارگیری مدیران ناکارآمد و ضعیف اعم از بومی و غیربومی است.
نباید فراموش کرد انتخاب نیروهای توانمند بومی بهترین انتخاب برای توسعه همه‌جانبه‌ی این استان است. هر چند در همین بین در انتخاب‌های بومی هم باید ملاک‌های لازم را مدنظر داشت و بعضاً هر انتخاب بومی هم نمی‌تواند کارگشا باشد. باید از افراد بومی پشتیبانی کرد که شایسته باشند و بومی گزینی نباید جای شایسته‌سالاری را بگیرد. البته هر مدیر غیربومی که به لرستان آمده است بسته به توان و ظرفیت خویش، در استان اقدامات شایسته‌ای انجام داده است که باید قدردان باشیم.
در هر صورت انتظار می‌رود استاندار محترم در انتخاب مدیران تأملی داشته و از بین گزینه‌ها، افراد بومی که ذهنیتی توسعه گرایانه داشته باشند را انتخاب نماینده هر چند انتخاب افراد زیرمجموعه حق طبیعی و قانونی یک استاندار است و شخص استاندار پاسخگوی عملکرد کابینه خود می‌باشد.

مجتبی پسند

دیدگاه‌ها  

#1 محسن امیری - خرم آباد 1396-09-26 09:44
از نظر اجتماعی و روانشناسی و روانکاوری انتصاب مدیران کار بلد وبومی بدون استثنا ء شادابی وخوشحالی خود را در سطح جامعه به رخ خواهد کشید وباعث تحرک وانگیزش مردم خواهد بود از طرفی بارها وبارها ثابت شده انتصاب مدیران غیر بومی به تناسب یاس وبی تفاوتی در بین جامعه رقم خواهد زد ولذا از استاندار محترم انتظار می رود بی گدار به آب نزند واز انتخاب مدیران بومی توانمند ودلسوز غفلت نکند که فردا پس فردا پشیمانی دردی را دوا نخواهد کرد ان شا ء الله این گونه بیندیشند که نیروهای غیر بومی حد اقل از نیروهای بومی سر تر نیستند واگر هم در یک سطح باشند سزاوار است نیوری بومی انتخاب شود.
نقل قول کردن
#2 سعید 1396-09-26 09:49
بحث همینجاست که تو لرستان از نیروی بومی متخصص استفاده نمیشه فقط رابطه تعیین میکنه که کی استخدام بشه . بخاطر همینم هست کلی عقبیم .
نقل قول کردن
#3 انقلابی 1396-09-26 10:04
جناب نگارنده
ببخشید
الان این بومی هایی که عرض کردی چه کرده اند برای شهر و استان؟
مسئول میراث فرهنگی دقیقا چه عملکردهایی داشته؟
به عنوان شهروند حقمونه که بدونیم !
آقای ...چه برای استان کرد؟ لطفا با ذکر سند عرض کنید تا ما هم بدونیم!
چرا وقتی به بومی بها میدن میره و فقط از یک شهر خاص مدیر انتخاب میکنه؟
برادر عزیز خدا رو همیشه ناظر بدونیم و از بنده خدا بت نسازیم
رسالت کسی که قلم دستشه رسالت گرانبهاییه
خواهشا خوب آنالیز کنید بعد شروع به نقد
ما از آقای گودرز امیری میخوایم که با توجه به حوزه کاریش مدیران ضعیف رو در اسرع وقت حذف کنه و جای اونا مدیرانی رو انتخاب کنه که باسواد و متخصص و باعرزه باشن حال فرق نمیکنه لرستانی باشه یا تهرانی یا چهارمحالی یا خراسانی یا سیستانی یا....
آقای امیری برادر عزیز تجربه نشون داده که انتخاب فقط از یک شهر خاص نتیجه ای جز شکست نخواهد داشت
عزیزان بومی و دلسوز هم میتونن نقدهای سازندشون رو در رسانه ها از جمله سایت محترم یافته و صداوسیما علنی کنند تا مسئولین بدونن که مردم ناظربر کارشون هستن
نقل قول کردن
#4 انقلابی 1396-09-26 10:10
از سایت یافته خواهش میکنم مدیران کل و جزء رو بر اساس مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی و زادگاهشون و سن و مدت خدمت در حوزه مربوطه رو به مردم معرفی کنند
همچنین سایت یافته در صورت امکان عملکردهای مدیران رو درمقایسه با سایر هم پست هاشون در استانهای دیگه رو علنی کنه
مدیر محترم سایت یافته همچنین حوزه کاری مدیران عزل شده و به تبع فعلی رو برا مردم تشریح کنند تا مردم بدونن چه کسی به مدیران حال چه قوی ؛ چه ضعیف وقت میدادن یا حمایت میکردن
نقل قول کردن
#5 h 1396-09-26 10:13
جدا از استاندار باید بقیه بومی باشند
نقل قول کردن
#6 rasoul Azna 1396-09-26 10:24
این نوشته تعصب بی مورد روی نیروی بومی دارد. بذارید استاندار جدید کارش رو انجام بده بعد از مدتی نتایج کار را بررسی کنید. نه اینکه از پیش قضاوت کنید.
هرچند بعضی از نوشتارها خواسته یا ناخواسته به طرفداری حزبی و شخصی میپردازند ولی کمی زمان بدهید.
نقل قول کردن
#7 دیده بان 1396-09-26 10:28
اگرمی خواهیم درابتدا خدمتی به قومیت ودرثانی خدمتی به ملتمان بکنیم اول بایددرذهن خود شایسته سالاری را فاقد ازهرگونه تعصب بی جا حاکم بکنیم .باید بپذیریم ، لایق بدون امتیازقومیت ،کارآمد ترومفید تر از نالایق هم قوم است .بومی هرمنطقه شرعا،عرفاوقانون ا درمنتفع شدن ازتمامی پدیده های اقتصادی ،طبیعی وسیاسی منطقه سکونتش ازسایر بهره مندان ازآن پدیده اولی تراست اما پیش شرط این پذیره ،وجوداشخاص بالیاقت ،مستعدودارای توان همکاری دراین هابین بومیان است به گونه ای که شرایطی برقرارنشود که به تفکر بومی گذینی ،راه برشایستگان ودانایان ببندیم .
نقل قول کردن
#8 امیر 1396-09-26 12:35
مسئول بومی باید مثل مرحوم ساکی و جناب نصیری باشه با شرف و درستکار.نه مثل اکثر مسئولین طایفه گرا و....
نقل قول کردن
#9 علیرضا 1396-09-26 13:21
اگر اصل شایسته سالاری رعایت شود حتماً در بین جمعیت دو میلیونی لرستان چند نفر مدیر لایق و توانمند پیدا خواهد شد نگاهی اجمالی به عملکرد هم اسانی های عزیزی که در خارج از استان مسئولیت دارند موید عرض حقیر می باشد . به فکر توسعه لرستان باشیم نه انشقاق آن
نقل قول کردن
#10 علیرضا 1396-09-26 13:26
تعادل منطقی بین مدیران بومی و غیر بومی وجود داشته باشد با توجه به اینکه استفاده از توان و تجربه سایر هم وطن های عزیز نیز از منظری می تواند راه گشا باشد به شرطی که هدف خدمت به احاد جامعه باشد نه سهم خواهی افراد و دادن فرصت های ادارای به اقربا
نقل قول کردن
#11 شهروند 1396-09-27 00:35
مدیران غیر بومی توانا هرگز در این شهر نداشته ایم پس به نظر من مدیر بومی بهتر است چون حداقل پولی را که به سبب پستش کسب میکند در این استان به گردش درمیاد. کدام غیر بومی گلی به سر ما زده؟!
نقل قول کردن
#12 در جواب انقلابى 1396-09-27 06:42
مديركل قبلى ميراث فرهنگى لرستانى نبوده اين (اگه اشتباه نكنم)
نقل قول کردن
#13 محمد مهدى 1396-09-27 06:44
با حرفهاى نگارنده موافقم، شايسته سالارى از بين نيروهاى بومى بهتر از اعتماد به نيروهاى غيربومى ميباشد أما به شرطى كه فقط از يك شهر خاص انتخاب نشوند
نقل قول کردن
#14 شهروند 1396-09-27 07:53
به نقل از در جواب انقلابى:
مديركل قبلى ميراث فرهنگى لرستانى نبوده اين (اگه اشتباه نكنم)

فعلا ایشون که بومی و متولد الشتر هستن چندساله مدیر می باشند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا